Hallo allemaal,

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JenIB

Hallo allemaal,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 10:21

Ik heb mij hier een account aangemaakt, omdat onze dochter (11 j) gaat beginnen met paardrijden.
Zijzelf vroeg het al veel langer hoor en ik moet toegeven dat ik het wat probeerde tegen te houden.
Waarom? Omdat ik zelf schrik heb van paarden en zo ook schrik had dat haar iets overkwam,..
Toch wil ik het haar niet meer afnemen. We zijn ondertussen ook een afspraak gaan vastleggen. Morgen mag ze starten met een loungeles (zeg ik het juist?) op de Furkahoeve.
Hopelijk hebben we een goede manége uitgekozen? Deze kende we nog van toen onze zoon er 12 jaar geleden als kleuter eventjes een aantal keren ponyles kreeg.

Ik hoop met steeds mee te gaan en in de nabijheid van paarden te zijn, dat mijn eigen angst misschien ook afneemt? Beestje zelf zou mij ook kunnen helpen, moest het eens kunnen uitleggen waarom hij/zij bepaalde geluiden maakt. :-) Weet nooit wat ik moet denken: is dit nu goed of een waarschuwing dat ik in de weg sta? :-)

Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik hier meelees en zo inzichten probeer te krijgen in het gedrag van het paard.

Groetjes, Jaimie

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:38

Welkom op Bokt! Wat leuk dat je je de dochter deze kans geeft en het met haar wil meemaken! Als je bij de manege aangeeft dat je graag betrokken bent bij je dochter haar hobby maar zelf nog wat angstig/onwetend bent, kunnen ze jou vast ook wat dingen leren over paardentaal, omgang en verzorging. Sommige maneges bieden zelfs af en toe een minicursus aan voor ouders! Als dat je leuk lijkt, kun je zelf natuurlijk ook eens een lesje volgen (aan de longe), gewoon om het te ervaren zodat je beter aanvoelt wat je dochter zal gaan leren en wat ze daar zo leuk aan vindt. (Mijn vriend vond het erg verhelderend en leuk om er zelf eens op te zitten). Succes en veel plezier allebei!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:42

Ik denk dat het heel erg slim en ook leuk is voor je dochter dat je er zelf meer wil over leren.
Ik vermoed dat ze les krijgt aan de longe, dit komt van longeren.
Over welke geluiden heb je het?
Best is altijd kijken naar de oren en de uitdrukking. Daar kan je meestal het beste aflezen of het paard akkoord is met wat je doet of net niet.
Het is iets ingewikkelder dan 'oren achteruit is boos', 'oren voorruit is blij'.
Ik denk dat je al heel veel zal leren door wat rond te kijken en lezen hier op bokt.

Veel plezier en natuurlijk ook aan je dochter!

Anoniem

Re: Hallo allemaal,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:46

Je kan ook, voor jezelf, een afspraak maken bij iemand die je leert spiegelen met een paard. Ik ken wel iemand en geloof dat ze van de provincie Antwerpen is. Als je wil, stuur ik haar naam via pb, je kan haar op fb bereiken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:46

Welkom op bokt! Wat superleuk voor je dochter dat je morgen haar eerste les heeft, fijn dat ze een les aan de longe krijgt. Ik wou dat ik vroeger ook zo mijn eerste lessen gehad had.

Het lijkt mij het belangrijkste dat jullie alle vragen die jullie hebben kunnen stellen en dat die prettig en logisch beantwoord worden. Paarden zijn grote dieren die heel anders kunnen reageren dan mensen en ik snap best dat je dat spannend vindt. Het zijn echter ook groepsdieren, die dus graag met anderen samenwerken. Op voorwaarde dat het paard goed wordt behandeld natuurlijk. Als je meer leert over hoe een paard de wereld waarneemt en hoe hij reageert op zijn omgeving zul je denk ik ook wel minder bang worden. Veel succes en plezier morgen :)

JenIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:03

Dank om al jullie leuke reacties. Ik ga mijn best doen om mijn angst te overwinnen hoor.

Ik kan toch moeilijk met een geforceerde glimlach op mijn gezicht, precies of ik heb kiespijn, naar mijn fiere dochter op paard staan kijken hé. :-)

JenIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:05

SandraVerl schreef:
Je kan ook, voor jezelf, een afspraak maken bij iemand die je leert spiegelen met een paard. Ik ken wel iemand en geloof dat ze van de provincie Antwerpen is. Als je wil, stuur ik haar naam via pb, je kan haar op fb bereiken.

Wat wil dit juist zeggen?

JenIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:06

Kirrr schreef:
Ik denk dat het heel erg slim en ook leuk is voor je dochter dat je er zelf meer wil over leren.
Best is altijd kijken naar de oren en de uitdrukking. Daar kan je meestal het beste aflezen of het paard akkoord is met wat je doet of net niet.
Het is iets ingewikkelder dan 'oren achteruit is boos', 'oren voorruit is blij'.
Ik denk dat je al heel veel zal leren door wat rond te kijken en lezen hier op bokt.

Oké, nu klinkt ik echt als een paardenleek, maar het typische paardegeluid, zo trillen met de lippen ofzo. :-)

Sorry, blond hé. :-)

JenIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:09

JorineV schreef:
Welkom op Bokt! Wat leuk dat je je de dochter deze kans geeft en het met haar wil meemaken! Als je bij de manege aangeeft dat je graag betrokken bent bij je dochter haar hobby maar zelf nog wat angstig/onwetend bent, kunnen ze jou vast ook wat dingen leren over paardentaal, omgang en verzorging. Sommige maneges bieden zelfs af en toe een minicursus aan voor ouders! Als dat je leuk lijkt, kun je zelf natuurlijk ook eens een lesje volgen (aan de longe), gewoon om het te ervaren zodat je beter aanvoelt wat je dochter zal gaan leren en wat ze daar zo leuk aan vindt. (Mijn vriend vond het erg verhelderend en leuk om er zelf eens op te zitten). Succes en veel plezier allebei!

Ja, ga ik zeker morgen aangeven aan de lesgever. Ik ben benieuwd (en nog meer bang nu). :-)

JenIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:10

Koper schreef:
Welkom op bokt! Wat superleuk voor je dochter dat je morgen haar eerste les heeft, fijn dat ze een les aan de longe krijgt. Ik wou dat ik vroeger ook zo mijn eerste lessen gehad had.

Het lijkt mij het belangrijkste dat jullie alle vragen die jullie hebben kunnen stellen en dat die prettig en logisch beantwoord worden. Paarden zijn grote dieren die heel anders kunnen reageren dan mensen en ik snap best dat je dat spannend vindt. Het zijn echter ook groepsdieren, die dus graag met anderen samenwerken. Op voorwaarde dat het paard goed wordt behandeld natuurlijk. Als je meer leert over hoe een paard de wereld waarneemt en hoe hij reageert op zijn omgeving zul je denk ik ook wel minder bang worden. Veel succes en plezier morgen :)

Dank u.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:17

Welkom! Wat goed dat je dit op deze manier aanpakt :-). Ik denk dat je vooral angst hebt voor het onbekende maar dat gaat wel over. Idd gewoon meegaan en vooral zelf ook veel vragen stellen aan de instructeur.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:21

Welkom Welkom!

Heel goed dat je ondanks je angst open staat om meer te leren over paarden, voor je dochter.
Begeleiding vragen op de manege is idd een goed idee, en misschien een keer wat boeken en artikelen bekijken? Er zijn heel veel theoretische stukken geschreven over paarden, die ook zeker passend zijn voor beginners!

JenIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:31

Willen jullie eens iets grappigs horen. :-)

Ik ben beginnend Vlaamse schrijfster (met Dyslexie). Neen , dit was niet het grappige gedeelte ervan.
Wel dat één van mijn manuscripten zich deels op een ranch afspeelt. :-))
Jaja, ik daag mezelf blijkbaar graag uit hé. :-)

Zodoende is alle informatie over het gedrag van paarden en de paardenwereld (al weet ik niet of ik daar alles over wil weten, want ik heb een zwakke maag en ben een te grote dierenvriend) die ik nu vergaar héél praktisch. Ik zal ook eens de bibliotheek induiken. Tips voor goede boeken zijn ook welkom. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:16

JenIB schreef:
SandraVerl schreef:

Wat wil dit juist zeggen?

Een paard reageert op de lichaamstaal van ons mensen. Iemand die spiegelt met paarden, leert mensen op hun eigen lichaamstaal te letten door hen in contact te brengen met paarden. Ze wordt je je meer bewust van je eigen houding. Deze techniek wordt gebruikt bij traumaverwerking, teambuilding en in nog andere omstandigheden. Degene die ik ken, begeleidt vaak kindjes, maar ze doet ook teambuildings. Ze heeft verschillende paarden en nadat ze met haar klant(en) gesproken heeft, kiest zij het paard dat die klant volgens haar het best kan begeleiden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:25

JenIB schreef:
Kirrr schreef:

Oké, nu klinkt ik echt als een paardenleek, maar het typische paardegeluid, zo trillen met de lippen ofzo. :-)

Sorry, blond hé. :-)

Wanneer een paard briest (met z'n lippen trillen) kan dit meerdere betekenissen hebben; hij is ontspannen, er zit een kriebel in z'n neus of het is een teken van dominantie.
Een paard zal echter niet zo snel briesen als teken van dominantie, omdat dit meestal gebeurt wanneer je iets lastigs vraagt (op psychologisch gebied bijvoorbeeld). Als je met je dochter aan t poetsen bent, en het paard briest, hoef je je denk ik dus geen zorgen te maken ;)

JenIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 08:32

Vanmiddag om 16 u is het de eerste rijles voor onze dochter.

Weet niet wie nu juist het zenuwachtigste is: zij of ik. :-)

Ik ga straks eens héél goed letten op de paarden, doe ik uit angst zo ook al :-), maar nu op hun lichaamstaal naar mij toe. Hoplijk word ik iets wijzer (van hen en mezelf) en zo hopelijk een tikkeltje kalmer rondom die grote beestjes. :-)

JenIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 08:37

Wanneer een paard briest (met z'n lippen trillen) kan dit meerdere betekenissen hebben; hij is ontspannen, er zit een kriebel in z'n neus of het is een teken van dominantie.
Een paard zal echter niet zo snel briesen als teken van dominantie, omdat dit meestal gebeurt wanneer je iets lastigs vraagt (op psychologisch gebied bijvoorbeeld). Als je met je dochter aan t poetsen bent, en het paard briest, hoef je je denk ik dus geen zorgen te maken ;)[/quote]

Ah ok, het zag mij dus niet als maaltijd. :-)

We hebben enkel nog maar door de gangen met gesloten stallen gewandeld. Onze dochter en ik zijn blijven stilstaan en maakte een klakgeluidje met onze mond, toen stak er een paardje zijn hoofd uit zijn/haar box en ging ik er langzaam (maar ver genoeg) op af en begon er zachtjes tegen te praten. Toen maakte het paard dat geluid (briezen) en ik wist niet wat het wilde zeggen en werd nog meer bang. Maar inderdaad misschien is mijn angst meer afkomstig van het feit dat ik het paard niet begrijp en niet weet wat het wilt of gaat doen,...

Straks gaan we er weer heen, ik ben zeer benieuwd en bang, maar toch zie ik er ook een beetje naar uit. :-)

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:39

Welkom op bokt!

In principe kan er weinig mis gaan. De paarden op de manege zijn vaak niet zo extreem gehecht aan jou lichaamshouding tov hen. Tijdens de longeerles wordt je overal mee geholpen en wordt alles heel duidelijk uitgelegd! Ook leuk voor jou dus!

Heel veel plezier vanmiddag

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:42

Paard ziet je niet zo snel als maaltijd hoor :')
Welkom op bokt! Mijn PB staat altijd open voor welke vragen dan ook, zeker beginvragen kan ik beter uitleggen dan dingen die verder komen.

Succes vandaag ook voor je dochter.

JenIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 18:52

Net terug, dochter heeft het reuze naar haar zin gehad en ik heb me sterk gehouden, maar bij het minste geluid (vanaf de andere piste of vanuit de paardenboxen, deed ik bijna van de schrik in mijn broek, maar ik heb ze proper kunnen houden hoor. :-)

Wanneer we door de gang met gesloten boxen liepen, staken de paarden hun hoofd door het gaatje, nu wist ik niet waarom. Dachten ze dat ik eten bij mij had, wilde ze een aai over hun neus of wilde ze mij een hap geven,... Mijn handen zaten veilig in mijn jaszakken geborgen hoor. :-)
De jonge lesgever kwam er net aan en ik vroeg ernaar, maar hij wist het niet. Hij dacht gewoon aandacht trekken.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:16

Ze willen aandacht, knuffels :P
Gewoon doen hoor, ze eten je niet op :)

JenIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:21

xniieeenke schreef:

Ooit, eerst de moed ervoor bij elkaar sprokkelen. :-)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:22

JenIB schreef:
xniieeenke schreef:

Ooit, eerst de moed ervoor bij elkaar sprokkelen. :-)

Is goed. Vraag anders aan mensen van de manege wat het knuffelbeestje is in de stal, de allerergste knuffelbeestjes zullen je echt geen kwaad doen tenzij je ze opeens gaat slaan (worden ze boos of bang), maar denk niet dat jij dat zomaar doet! :)

JenIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:27

Is goed. Vraag anders aan mensen van de manege wat het knuffelbeestje is in de stal, de allerergste knuffelbeestjes zullen je echt geen kwaad doen tenzij je ze opeens gaat slaan (worden ze boos of bang), maar denk niet dat jij dat zomaar doet! :)[/quote]

Dat was nu net mijn probleem, ik zag niemand waar ik het aan kon vragen. er was nog iemand les aan het geven, aan al een meer gevorderde groep. De galop-groep als ik het goed voor heb toch.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:28

Geeft niks! Stel je ziet een stalhulp, iemand in de kantine kan je heenlopen, je bent niks verplicht.
Klopt, dat is al iets meer gevorderd maar ik zelf zat in mijn 4e groepsles al in galop dus HEEL veel zeggen, mwah. :?