Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
inowa schreef:Sommige bokkers zijn wel dierenartsen...
Maar snap wat je bedoelt alleen denk ik niet dat je het kunt tegen gaan
Cioccolato schreef:Joh. Leven en laten leven. Het is ieders eigen keuze. Beter de raad van een aantal bokkers ipv dierenarts dan helemaal niks toch?
Er blijven altijd zulke mensen tussen zitten.
tamary schreef:Laksheid etc. zit niet bij degene die om hulp vraagt, maar bij de ouders die het vertikken om de financiële gevolgen van de gegeven verantwoordelijkheid te dragen.
tamary schreef:Cioccolato schreef:Joh. Leven en laten leven. Het is ieders eigen keuze. Beter de raad van een aantal bokkers ipv dierenarts dan helemaal niks toch?
Er blijven altijd zulke mensen tussen zitten.
Ik kom regelmatig zulke topics tegen, maar allemaal komt het neer op : mag niet van mijn ouders (TS is minderjarig/woont nog thuis) TS heeft dan wel de verantwoordelijkheid over het dier (opvoedkundig iets), maar geen beslissingsrecht over inschakelen van hulp (want mag/kan rekening niet betalen) en/of geen transportmogelijkheid. Laksheid etc. zit niet bij degene die om hulp vraagt, maar bij de ouders die het vertikken om de financiële gevolgen van de gegeven verantwoordelijkheid te dragen.
oomens schreef:tamary schreef:Laksheid etc. zit niet bij degene die om hulp vraagt, maar bij de ouders die het vertikken om de financiële gevolgen van de gegeven verantwoordelijkheid te dragen.
Dat hangt ook samen met hoe diegenen ernaar kijken. Vaak wordt het argument gegeven dat je voor x euro een nieuwe goudvis/rat/konijn/... hebt, dus dat ze niet naar de dierenarts mogen.
Vergeleken met een gebruiksvoorwerp als een auto is dat niet eens zo'n heel vreemde redenering. Daarbij is het niet meer dan logisch dat je er niet voor veel meer dan de aanschafwaarde aan reparaties in steekt. Kost een reparatie/behandeling veel meer, dan is de auto of het dier 'op'.
Janine1990 schreef:Wat een raar idee zeg... Ik zie genoeg topics met een hulpvraag waarbij ik denk: "Joh, zo ernstig is het niet, hou toch allemaal op met dat DA geroep."
Verder precies wat elenaMM77 zegt... En Cioccolato.
Gewoon niet aanklikken en als je te laat bent wegklikken, als je je er aan ergert.
beatje schreef:Het staat vaak niet in de titel hè dat ze te beroerd zijn om een Da te laten komen.
In mijn ogen staat het niet geven van noodzakelijk medische hulp aan dieren gelijk aan dierenmishandeling.
Ik zie nu in het topic van het konijn met gaskoliek ook,iedereen zit medicatie te schreeuwen om te geven.Hoe weet je nu dat het dier de juiste krijgt en niet nog meer pijn lijd.
Ik snap zulke dingen niet.Gelukkig denk ik dan maar.
Dreamybol schreef:Ik denk dat advies vragen nooit verkeerd hoeft te zijn, maar tegen het diagnosticeren wat hier op bokt regelmatig gebeurt (ook bij menselijke medische problemen) zou men wat mij betreft wel op mogen treden. Er zijn fora waar dit al wordt bestraft in geval van mensen die vanachter hun beeldscherm andere mensen diagnosticeren omdat het gewoonweg gevaarlijk kan zijn. Voor een dier ligt het risico anders dan bij een mens met een medische vraag, maar ook dan wil je niet achteraf moeten zeggen 'maar bokker Dreamybol zei dat het een onschuldige verkoudheid was en dat heb ik voor waar aangenomen want ze kwam zo kundig over' terwijl het in werkelijkheid om een ontstoken kies ging en het paard nu zwaar vermagerd en ellendig is en de ontsteking meer heeft aangetast dan was gebeurd als er adequaat was gehandeld.
Een forummer kan heel betrouwbaar overkomen, maar er toch geen klap van weten. En daarom al zou je daadwerkelijke diagnoses of medicatievragen over bijvoorbeeld dosering niet moeten willen op een forum. Al ben ik mij ervan bewust dat het een dunne scheidslijn is en dat het lastig kan zijn, want wanneer is het informatie zoeken of ervaring uitwisselen en wanneer is het kosten en/of moeite besparen door op internet advies te vragen, maar uiteindelijk is dat meestal wel duidelijk na een paar berichten.
Dreamybol schreef:Janine1990, ik vermoed inderdaad ook dat er op wordt gemodereerd vanwege een juridisch aspect en niet zozeer menselijkheid, maar goed, er wordt in elk geval op gemodereerd. En dat is natuurlijk ook voor degene die een online diagnose serieus neemt (en dat zijn echt nog teveel mensen) alleen maar goed.
En wat mij betreft is ook een dier niet gebaat bij een internetdiagnose van een leek. Voor mensen nu zeggen dat er ook echte dierenartsen advies kunnen geven. Bij mijn huisarts kan ik ook een e-consult aanvragen (heb geen idee wat het precies is hoor, is nieuw), maar dat is dan wel in een beschermde omgeving waarbij ik ook zeker weet dat ik daadwerkelijk met de dokter te maken heb.
Overigens heb ik mijn zorg over het diagnoses trekken op mensenwelzijn al meerdere keren uitgesproken, maar men kiest er hier voor er niet eens op te reageren. Dat zal voor het diagnosticeren van dieren wel niet anders zijn.