Fotoshoots in de heide in Uitgelicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Fotoshoots in de heide in Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:32

Okeeee first of all: niemand persoonlijk opvatten, want het zijn altijd prachtige foto's waar ik het in dit geval over wil hebben <3 Dus dat staat echt los van mijn punt. Het gaat ook niet specifiek over iets van vandaag, of gisteren, of gericht op een bepaalde fotoshoot, maar meer iets dat me nu al sinds enige tijd opvalt, en het moet me even van het hart: wáárom komen fotoshoots met paarden die duidelijk IN en OP de heide staan (dus niet op paadjes daartussen) in Uitgelicht terecht, terwijl dit bij mijn weten beschermde natuur en sowieso niet toegestaan is?

Als mens kun je altijd nog je best doen op de 'heidevrije' plekjes tussendoor te gaan staan of daarin een pad te vinden, om ergens te staan, maar voor een paard is dit niet te doen. Ik weet dat je bij fotoshoots vaak prachtig je paard in een paadje tussendoor kunt zetten waardoor hij 'in' de heide lijkt te staan, maar zie toch véel fotoshoots waarbij het paard gewoon op, over, in de heide zelf staat of loopt of rent. Buiten dat het niet is toegestaan vind ik het persoonlijk ook gewoon niet zo tof om over beschermd natuurgebied heen te walsen, maar dat is ieders persoonlijke keuze (ik dacht daar in het verleden vast ook wel eens anders over dan nu). Wat me daarin dan wél tegenstaat is dat bokt dit promoot door het in Uitgelicht te zetten. Naast eerder genoemde redenen wil ik ook nog even aanhalen dat bijv. fotomeetings al op veel plekken in het land inmiddels verboden zijn omdat mensen de regels en natuur niet respecteren. Ik vind het vanuit Bokt toch wat discutabel om foto(shoot)s waarop dit dan juist gebeurt, te promoten.

Daihyo

Re: Fotoshoots in de heide in Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:37

Hoe kun je zo duidelijk zien dat een paard midden in de heide staat?
Paadjes zijn niet altijd te zien.
Zo heb ik deze foto: https://lh6.googleusercontent.com/-MbwX ... _klein.jpg
En deze: https://lh4.googleusercontent.com/-lQzQ ... _klein.jpg

Waarbij we ergens op dit pad stonden/reden: https://lh3.googleusercontent.com/-qLlX ... _klein.jpg

Ik kreeg toendertijd hetzelfde commentaar op FB, een van deze foto's heeft toen ook in Uitgelicht gestaan. En wij hebben toch echt het pad gebruikt, net op de mooiste plekken.

Wil niet zeggen dat dat nu ook zo is, maar ik bedoel er mee te zeggen dat het dus niet altijd te zien is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:40

Ik vind het bij jouw foto's juist niet duidelijk te zien of het een pad of de heide is door het scherpteverschil (van de ondergrond). Bij sommige foto's heb ik echter het idee dat het paard toch duidelijk niet op een pad staat door de omgeving, scherpte(diepte) van de heide, etc. Ik vind het niet zo leuk om hier foto's van collega's te gaan opzoeken en te posten en te speculeren (niet dat jij me dat vroeg, maar dan zou ik duidelijker kunnen laten zien wat ik bedoel).

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:41

Als de foto's niet op een pad genomen zijn ben ik het zeker eens met je TS. Natuur dient gerespecteerd te worden, we zijn er immers afhankelijk van!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:42

De foto's van de shetlander die nu in uitgelicht staat zijn niet op een pad genomen bijvoorbeeld.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:46

Er zijn ook plekken waar je wel over de heide mag lopen. (Op de hoge veluwe buiten de wildgebieden iig) En daarbij denk ik niet dat 1 paard grote permanente schade zal aanrichten. Zeker als je bedenkt dat er overal ook herten lopen en soms zelfs ook halfwilde paarden.

edit: dit betekend natuurlijk niet dat je er respectloos mee om mag/kan gaan ;)
Laatst bijgewerkt door lissisanne op 27-08-15 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:47

Ik durf er ook wel een klein beetje vergif op in te nemen dat de fotoshoots die op het Kootwijkerzand gedaan worden, geen van alle op de Dikke Bart zijn gedaan - het enige stuk zandverstuiving waar een ruiterpad doorheen ploegt en je dus met een paard mag komen. De deelnemers parkeren voor zover ik weet op de parkeerplaats aan de Houtvester van 't Hoffweg, en dat is snel een half uur lopen/stappen naar de Dikke Bart. Iets in mij zegt dat de fotografen hun zooi niet zo ver gaan lopen sjouwen :D

Dus ja, ik ben het zeker met je eens dat de deelnemers aan dergelijke shoots misschien eerst eens moeten bedenken hoeveel consequenties het zou kunnen hebben de regels aan je rijlaars te lappen - naast boetes misschien zelfs wel sluiten van natuurgebieden voor paarden/ruiters.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:48

lissisanne schreef:
Er zijn ook plekken waar je wel over de heide mag lopen. (Op de hoge veluwe buiten de wildgebieden iig) En daarbij denk ik niet dat 1 paard grote permanente schade zal aanrichten. Zeker als je bedenkt dat er overal ook herten lopen en soms zelfs ook halfwilde paarden.

Het gaat natuurlijk niet om 1 paard. Het enige gebied waar je inderdaad buiten de paden mag komen is in Nationaal Park De Hoge Veluwe, maar daar moet je toegang voor betalen én je mag er niet met een trailer naar binnen. Dus ik betwijfel of daar ooit een shoot wordt gedaan.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:49

Ik denk dat menig BoktMod die voor Uitgelicht zorgt (excuus, kan even niet direct iemand noemen) dit daadwerkelijk niet -ziet-. Als fotograaf zijnde merk je zoiets sneller op.. maar bij de ene zie je het duidelijker dan de andere..

Wat ga je dan als mod doen? Pben om het te vragen? Ik denk dat dit (te)veel tijd kost.

Neemt niet weg dat ik het 100% met je eens ben dat het totaal niet netjes is om door een heide heen te walsen. Maar dit is denk ik meer educatie naar de fotografen/modellen toe.
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 27-08-15 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:49

lissisanne schreef:

Maar het is niet één paard, het zijn meerdere paarden en het gebeurd vaak. Verder hebben paarden grotere hoeven, meer kracht en meer massa. Een paard dat door de heide galoppeert brengt echt wel schade toe aan de heide :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:57

Sicayes schreef:
Ik denk dat menig BoktMod die voor Uitgelicht zorgt (excuus, kan even niet direct iemand noemen) dit daadwerkelijk niet -ziet-. Als fotograaf zijnde merk je zoiets sneller op.. maar bij de ene zie je het duidelijker dan de andere..

Wat ga je dan als mod doen? Pben om het te vragen? Ik denk dat dit (te)veel tijd kost.

Neemt niet weg dat ik het 100% met je eens ben dat het totaal niet netjes is om door een heide heen te walsen. Maar dit is denk ik meer educatie naar de fotografen/modellen toe.

Daar heb je inderdaad een heel goed punt waar ik verder niet zo bij heb stilgestaan haha :+. Ik denk dat het me gewoon even van mijn hart moest, vorig jaar eigenlijk al toen ik het zag gebeuren, en nu dit jaar weer.

Misschien moet dit topic er dan gewoon zijn om fotografen EN modellen er gewoon even aan te herinneren of op te wijzen dat het eigenlijk nergens is toegestaan. En daarnaast iedereen te herinneren aan de genoemde potentiële gevolgen (van het niet respecteren van regelgeving en natuur), naast natuurschending, die Ibbel nu zo mooi aanhaalt. Ik heb me daar in het verleden vast ook heus wel eens schuldig aan gemaakt, maar als iemand me al eerder op de gevolgen had gewezen, was ik daar denk ik nog veel eerder mee gestopt dan nu :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:02

Dat lijkt me absoluut een goed plan :j
Zou zo zonde zijn als er omwille van een paar foto's steeds meer een verbod op paarden in gebieden komt.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:14

Ik snap je frustratie, het is ontzettend vervelend om te zien hoeveel natuurgebieden er worden afgesloten voor fotomeetings omdat er een enkeling is die zich niet aan de regels houd (ongeacht of dit bewust is of niet)

Misschien is het een idee om aan de start van het heideseizoen/bloeiseizoen/fotografieseizoen (voornamelijk dus de zomermaanden) een sticky te plaatsen of algemene grote reminder op FM met de regels omtrent fotografie in dit soort gebieden. Dat het voor iedereen duidelijk en makkelijk terug te vinden is wat kan en niet kan en tips om dan alsnog de mooie 'tussen de paarse bloementjes' foto's te krijgen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:18

Op FM staat al wel een stuk over natuurbehoud.
Citaat:
Natuurbehoud:
Hoe mooi deze locaties nu zijn, zo mooi horen ze ook te zijn over een paar jaar. Door de groei van het aantal fotomeetings hebben sommige locaties aardig wat te lijden. Ontzettend zonde en uiteraard niet de bedoeling. Maar misschien nog wel het allerbelangrijkste, schade is te voorkomen!

Ga je fotograferen op het strand? Wees dan verstandig en blijf weg uit de kwetsbare duingebieden. Wil je per se een foto in de duinen? Zoek dan een strand waar dit toegestaan is zodat je in ieder geval geen kwetsbare gebieden beschadigt. Fotografeer je liever op een zandverstuiving? Houdt er dan rekening mee dat er veel dieren en planten leven in en rond het zand en dus vertrapt kunnen worden door paarden. Wil je actiefoto’s? Zorg er dan voor dat dit op een klein stukje gebeurt om zoveel mogelijk schade te beperken. Heb je het strand en de zandverstuiving wel gehad en fotografeer jij liever in de bloeiende heide? Wees dan verstandig en laat de bloeiende heide zoveel mogelijk met rust. Heide is zeer teer, en elk jaar hebben de bloemen en planten te lijden onder bezoekers die dwars door de planten heen lopen. Wees slim en zet je model op een paadje tussen de heide. Door te fotograferen vanaf de juiste positie creëer je optisch bedrog waardoor het lijkt alsof het paard toch in de heide staat. Bouw onder geen enkele voorwaarde een paddock in de bloeiende heide: de rennende paarden beschadigen de heide enorm!

[FM] Hoe organiseer je een fotomeeting?

Verder is het denk ik toch vooral aan de organisatie, fotografen en modellen om er voor te zorgen dat de geldende regels in natuurgebieden worden nagestreefd.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:40

Zoals zonnebloem al aangeeft is er inderdaad op FM een stukje geschreven over natuurbehoud, toch blijft dit altijd de verantwoordelijkheid van de fotograaf+model. Het is in elk geval haast geen doen om dat soort topics uit uitgelicht te houden. Ik kan moeilijk ieder topic uitgebreid doorkijken om te zien of er niet een paard op een verboden stukje staat. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat foto's op de heide altijd zo genomen worden dat het lijkt alsof het paard midden tussen de heide staat, lang niet altijd is te achterhalen of een paard op een paadje tussen de hei stond, of echt tussen de bloemetjes gestaan heeft.

Kortom; er rekening mee houden voor uitgelicht is eigenlijk geen doen, maar mensen er nog eens aan helpen herinneren dat het niet de bedoeling is is natuurlijk nooit mis. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:06

Wat misschien een aardige oplossing zou zijn, is te vragen om een 'making of' foto in ieder fototopic van een fotomeeting, waarop duidelijk te zien is hoe de lay-out van de paddock/losfoto's/'midden in de natuurfoto's/whatever is geweest. Dat zou dan een (of twee) extra foto('s) mogen zijn, boven de 15.

Ten eerste geeft dat andere fotografen een tip hoe zoiets aan te pakken is, en het team kan in één oogopslag zien of er regels zijn overtreden en of iets dan wel of niet in uitgelicht mag.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:17

Kom je dan niet op een zelfde soort discussie uit wat betreft wel of niet met cap op in Uitgelicht?

Ik neem aan dat de fotografen die op de heide fotograferen echt wel met zorg met de heide omgaan.
Al is dat met de foto's niet altijd te controleren.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 30-08-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:27

Wat goed dat ik dit nu lees, dit wist ik helemaal niet..
Heb binnenkort een shoot op de heide, dus dan zorg ik dat het paardje er netjes naast staat en er niet in!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:48

Mijn ervaring is dat er netjes een pad word gezocht....

Zo ook met silent shiver (ssdesign) er lopen genoeg paadjes etc tussen de heide door.
En met de fotograaf die iets gehurkt zit en daarbij dus geen pad erop heeft staan ben je er dus al! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:27

Mariett, wat goed dat je er rekening mee gaat houden +:)+ Is het topic in elk geval ergens goed voor geweest haha!

Revanches schreef:
Ik neem aan dat de fotografen die op de heide fotograferen echt wel met zorg met de heide omgaan.

Vreemde aanname en reactie :+ Het topic begint er mee dat ik zeg dat je soms topics ziet waarbij dit NIET het geval is, en om die gevallen gaat het nou juist. Zodra je een paard IN de heide zet ipv op paadjes, ga je bij voorbaat niet zorgvuldig met de heide om, en dat gebeurt helaas dus duidelijk wel eens. Mijn ervaring is overigens compleet anders (ook bijvoorbeeld op fotomeetings) van hoe paardenfotografen soms met de natuur omgaan..

Liins schreef:
Zo ook met silent shiver (ssdesign) er lopen genoeg paadjes etc tussen de heide door.
En met de fotograaf die iets gehurkt zit en daarbij dus geen pad erop heeft staan ben je er dus al!

Staat specifiek in het topic / beginpost: "Ik weet dat je bij fotoshoots vaak prachtig je paard in een paadje tussendoor kunt zetten waardoor hij 'in' de heide lijkt te staan, maar zie toch véel fotoshoots waarbij het paard gewoon op, over, in de heide zelf staat of loopt of rent." Het lijkt me vrij duidelijk dat het dus niet gaat om de gevallen waarbij een paard op paadjes staat. :+

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:05

Interessante discussie waar ik ook even op wil inhaken. :)

Zelf ben ik heel erg voorzichtig met fotoreportages op mooie locaties. Ik weet hoe gevoelig het onderwerp paard op sommige locaties ligt en dat is inderdaad ook de reden dat paarden fotoreportages op heel veel plekken al verboden zijn geworden en ruiterpaden worden gesloten. Zelf fotografeer ik daardoor eigenlijk alleen nog maar op plekken waar ik weet dat er goede ruiterpaden zijn die ook heel geschikt zijn om paardenfoto's te maken (voldoende ruimte, niet te veel mensen die last van je hebben, niet op kwetsbare natuur hoeven te zijn etc.). Ik zou het eeuwig zonde vinden als ik heel veel mensen plezier afneem doordat ruiterpaden worden gesloten.

Ik zie al enkele van mijn foto's voorbij komen in dit topic en wil sowieso even aanhalen dat ik nog nooit een paard IN de heide heb geparkeerd, maar hier altijd geschikte paadjes voor heb gevonden (in 95% van de gevallen ook ruiterpaden op plekken die ik al jarenlang ken, zodat ik weet waar ik goed kan fotograferen zonder iets kapot te maken of iemand in de weg te lopen). In de overige 5% was het een kleiner (wandel?)pad naast een groot ruiterpad waarvan het eigenlijk niet eens duidelijk was wat het nou precies was (wandelpad, mountainbike, paarden, ...).

Als fotograaf zijnde heb ik inderdaad ook wel heidefoto's (en eerder ook andere foto's) gezien waar het paard wel duidelijk IN de heide staat en niet op een paadje. Ik vind dit erg jammer, zeker nadat ik zelf heb gezien dat op meerdere locaties de hoeveelheid heide gewoon erg snel terug is gegaan de laatste jaren. Maar of Bokt daar iets aan moet doen? Nee dat is niet de verantwoordelijk van Bokt lijkt me.

Oh en over het opzetten van paddocks: daarvoor moet je gewoon niet op de heide zijn, maar kun je beter naar het strand waar je ook nog eens alle ruimte hebt.