Lichter werk in paardensport?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMGrompy

Lichter werk in paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 16:13

Hallo,

Vorig jaar kwam ik erachter dat ik CVS (Chronisch Vermoeidheid Syndroom) heb. :(
Daardoor heb ik met veel moeite mijn opleiding dit jaar kunnen afronden. (Paardenhouderij MBO 2)
Helaas kan ik door mijn ziekte niet verder leren in de paardenhouderij niveau's.
Het liefst werk ik met paarden maar vanwege mijn ziekte is dat lastig en vaak zwaar. /3
Daarom heb ik samen met het UVW gekeken naar oplossingen.
Mij werd gevraagd of er misschien lichter werk is in de paarden.
Nou heb ik zelf twee dingen bedacht, Jureren en verslaggever.
Nou blijft Jureren een hele bedoeling te zijn, en moet je minimaal 21 jaar zijn en M1 gereden hebben, Allebei ben ik nog niet. Over het verslaggever kan ik weinig vinden. :(

Vandaar mijn vraag of jullie misschien lichter werk in de paardensport weten? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:15

Jureren is meer vrijwilligerswerk tegen een onkosten vergoeding en verslaggever; dan is vaak een opleiding ervoor wel handig.

Wat dacht je van paarden als hobby (bv jureren) en kijken naar haalbaar ander werk voor jou buiten de paarden? Of eventueel nog een opleiding thuis volgen op je eigen tempo?
Kijken naar iets administratiefs in de paarden?

Bedenk wel dat ze op je aan moeten kunnen; dat je niet halverwege het jureren al niet fit genoeg bent om vol te houden. De wedstrijden gaan immers door.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-08-15 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Re: Lichter werk in paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:17

Werk met paarden is altijd zwaar .
Je moet het lichamelijk en geestelijk aan kunnen en het moet in je hart liggen .
Werkt een van deze 3 niet mee , dan vergeet het maar .
Ga hobby matig met paarden aan de gang , volg een interessante instructeurs opleiding .
En zoek een deeltijd baan ernaast

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:22

Echt met paarden zelf werken zal altijd wel te zwaar zijn denk ik.

Maar daarnaast heb je idd ook tal van andere beroepen, maar vaak is dat in combinatie met een ander beroep.
Alleen van verslaggever bijvoorbeeld zal je niet kunnen leven, tenzij je echt heel goed bent en overal bovenuit steekt, maar daar mis je nu gewoon de ervaring nog voor.

xMGrompy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 16:24

vuurneon schreef:
Jureren is meer vrijwilligerswerk tegen een onkosten vergoeding en verslaggever; dan is vaak een opleiding ervoor wel handig.

Wat dacht je van paarden als hobby (bv jureren) en kijken naar haalbaar ander werk voor jou buiten de paarden? Of eventueel nog een opleiding thuis volgen op je eigen tempo?
Kijken naar iets administratiefs in de paarden?

Als hobby Jureren zou inderdaad ook leuk zijn, het is lastig om voor mij een baantje buiten de paarden om te zoeken, niet alleen omdat ik het liefst met paarden werk maar ook vanwege de lichamelijke klachten als ik paar dagen achter elkaar werk. Dat is de reden waarom ik het UWV had gevraagd of hun mij verder konden helpen, aangezien ik dit jaar een operatie aan mij knie krijg en volgend jaar aan mijn andere knie vond de UWV dat het beter is om voor nu eventueel een thuis studie te doen en over een jaar verder kijken, ook bedacht hij om voor lichter werk te kijken in de paarden omdat dat het liefste is wat ik doe.
Administratief in de paarden lijkt mij ook wel interessant alleen ben ik meer het type van bewegen en stil zitten is lastig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:27

Ik ben hippisch journaliste. Heb er overigens geen echte opleiding voor gevolgd, maar ben er min of meer ingerold en werk nu voor een paardenwebsite en tijdschrift. Fysiek ben ik dus niet met paarden bezig, maar ik blijf wel in de buurt :D Ik doe het vanuit huis en vind het heerlijk werk. Kan er echt mijn ei in kwijt. Nu met het EK is het druk druk druk, maar ook superleuk!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:43

xMGrompy schreef:
Als hobby Jureren zou inderdaad ook leuk zijn, het is lastig om voor mij een baantje buiten de paarden om te zoeken, niet alleen omdat ik het liefst met paarden werk maar ook vanwege de lichamelijke klachten als ik paar dagen achter elkaar werk. Dat is de reden waarom ik het UWV had gevraagd of hun mij verder konden helpen, aangezien ik dit jaar een operatie aan mij knie krijg en volgend jaar aan mijn andere knie vond de UWV dat het beter is om voor nu eventueel een thuis studie te doen en over een jaar verder kijken, ook bedacht hij om voor lichter werk te kijken in de paarden omdat dat het liefste is wat ik doe.
Administratief in de paarden lijkt mij ook wel interessant alleen ben ik meer het type van bewegen en stil zitten is lastig.

Dat vetgedrukte snap ik niet helemaal... omdat je lichamelijke klachten krijgt na een paar dagen werken, wil je júist in de paarden gaan werken? Helemaal met een vermoeidheidssyndroom lijkt het me vrij lastig om dit te combineren. Wil je lichter werk doen, dan kom je toch op iets administratiefs uit, of iets waarbij je toch meer moet stilzitten...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:45

In de paarden werken is nu eenmaal geen licht werk. Helaas.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:54

Heel eerlijk, dat jij ooit in de paarden sector aan het werk komt is nihil. Zoek een andere opleiding wat je fysiek wel kunt volhouden en hou de paarden als hobby.

yileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:56

Ik weet niet hoe moe je bent maar anders zou je misschien 1x per week op een manege kunnen rijden? of anders proefjes voor lezen. Je kunt misschien ook fnrs jury worden en anders kun je het commentaar opschrijven? Les geven op maneges? Je kunt altijd langs gaan en vragen of je (vrijwillegers) werk mag doen? Succes!

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:58

Wat dacht je van verkoopmedewerker/adviseur in een ruitersportzaak?
Kan misschien ook wel parttime, zodat je niet meerdere dagen achter elkaar hoeft te werken en tussendoor je rust kunt nemen.

xMGrompy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 17:40

Foaly schreef:
xMGrompy schreef:

Dat vetgedrukte snap ik niet helemaal... omdat je lichamelijke klachten krijgt na een paar dagen werken, wil je júist in de paarden gaan werken? Helemaal met een vermoeidheidssyndroom lijkt het me vrij lastig om dit te combineren. Wil je lichter werk doen, dan kom je toch op iets administratiefs uit, of iets waarbij je toch meer moet stilzitten...

Het probleem is dat mijn hart bij de paarden ligt, dus het liefst daarin ook zou willen werken. Het werk zou prima te combineren zijn als er een rustdag tussen de werkdagen zitten, met stages uit eindelijk ook gedaan en dit was prima vol te houden. Het is juist voor mij lastig om stil te zitten, ik ben iemand die graag in beweging is en graag in praktijk bezig is, ik weet dat het met CVS niet te doen is en ik mij helaas aan moet passen, erg lastig om het nog te accepteren.

xMGrompy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 17:43

Cayenne schreef:
Ik ben hippisch journaliste. Heb er overigens geen echte opleiding voor gevolgd, maar ben er min of meer ingerold en werk nu voor een paardenwebsite en tijdschrift. Fysiek ben ik dus niet met paarden bezig, maar ik blijf wel in de buurt :D Ik doe het vanuit huis en vind het heerlijk werk. Kan er echt mijn ei in kwijt. Nu met het EK is het druk druk druk, maar ook superleuk!

Wat u voor baan heeft lijkt mij ideaal, inderdaad bent u dan nog bezig met paarden.
Op school moesten we veel verslagen maken en oorzaken van iets zoeken, vaak bleef ik zo lang achter de oorzaak zoeken dat het soms gekke werk was, maar wel erg leuk om te doen. Hier ga ik mij zker meer in verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:49

Verslaggeving is iets anders dan verslagen schrijven. De Journalistiek is een aparte wereld en als je niet het geluk hebt als Cayenne (want het is wel echt geluk :D ) dan kan je jarenlang wachten tot dat balletje gaat rollen maar dat begint dan gewoon niet. Ik studeer zelf journalistiek, en je ziet een duidelijke tweesplitsing. Er zijn mensen die tijdens hun studie al ergens opgepikt worden omdat ze gigantisch goed kunnen schrijven/verslaggeven en die mensen rollen tijdens hun studie al in hun eerste serieuze banen. De tweede groep vindt een leuke stage, laat daar z'n gezicht wat zien en rolt vanuit daar in een baantje.

De verslaggeving in de paardensport is al helemaal een lastig ding, gezien het feit dat er bijna geen brood in is te verdienen. Er zijn relatief maar vrij weinig mensen die de paardensport echt op de voet volgen, al helemaal als het vergelijkt met bijvoorbeeld voetbal. Daardoor zijn er gewoon maar een beperkt aantal banen. Ik geloof dat de NOS maar 2 paardensport verslaggevers heeft, dat zijn de mensen die je hoort op TV, en die dus ook nog eens de artikelen zitten te typen. Tijdens grote evenementen als het EK zullen ze wel wat hulp krijgen, maar alsnog..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:50

Paardenhouderij MBO 2 is toch ook alleen goed voor poepscheppen of groomen.....

Jureren is leuk als hobby, maar je verdiend er niet aan en verslaggever kan je ook niet van leven!

Zoek een echte baan, leuk werk wat goed betaald, dan kun je (veel) paarden als hobby houden :)

Of zoek een rijke vent, kan je de hele dag paardentrutten... nog beter, hoef je ook niet te werken :7

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:50

xMGrompy schreef:
Cayenne schreef:

Wat u voor baan heeft lijkt mij ideaal, inderdaad bent u dan nog bezig met paarden.
Op school moesten we veel verslagen maken en oorzaken van iets zoeken, vaak bleef ik zo lang achter de oorzaak zoeken dat het soms gekke werk was, maar wel erg leuk om te doen. Hier ga ik mij zker meer in verdiepen.

Ja, het is ontzettend leuk, maar verkijk je er niet op. Ik maak hele lange dagen. Vorig jaar heb ik tijdens het WK dagen van ongeveer 20 uur gemaakt, en dat meerdere dagen achter elkaar. Het is niet zo dat je je eigen tijd kunt indelen. Het nieuws gaat de hele dag door en ik begin om 6 uur 's ochtends en ben vaak niet voor 22:00 uur klaar. Er komt wel uithoudingsvermogen en discipline bij kijken. Ik heb net 9 dagen achter elkaar gewerkt zonder vrije dag. Je moet het er voor over hebben.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:56

Helaas kan ik je geen werk-tips geven, kan me alleen maar aansluiten bij wat de rest zegt. Wel kan ik je de tip geven om deze vraag eens te stellen op [STW] School, studie en werk. Dat deel gaat specifiek over dit onderwerp. WWW, waar je hem nu hebt staan, is eigenlijk alleen om je even voor te stellen. Om deze reden heb ik een modje gevraagd hier even naar te kijken en eventueel te verplaatsen.

Heel veel succes met het kiezen van een baan en het verdiepen in de materie om te zien wat bij je past!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:23

Bij cvs zal je creatief moeten zijn.
Meeste denken aan geen lichamelijk werk en dus op kantoor.
Helaas ook geen oplossing, want je concentratievermogen is door je cvs gewoon slecht.

In de paarden lijkt me geen werk te vinden. Tenminste, normaal is het al moeilijk en met zoiets lastigs als cvs denk ik dat je kansen nihil zijn.

Paarden als hobby houden dus!

Voor soorten werk zou je een mix moeten vinden met lichamelijk en geestelijk. Kijk eens op wat sites met banen. Daar kom je vast nog het 1 en ander tegen waar je eerder nog niet aan hebt gedacht.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:29

Devitootje schreef:
Wat dacht je van verkoopmedewerker/adviseur in een ruitersportzaak?
Kan misschien ook wel parttime, zodat je niet meerdere dagen achter elkaar hoeft te werken en tussendoor je rust kunt nemen.

Daar moest ik ook aan denken. Of wellicht zijn er wel merken die vertegenwoordigers zoeken, al moet je daar wel voldoende communicatieve en commerciële skills voor hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:34

Paarden en licht werk, forget it... dat is het niet gaat het ook nooit worden.
Je bent nu nog jong, wees wijs kies een opleiding in iets totaal anders en hou paarden als fantastische hobby.

Journalistiek moet je inrollen en moet je liggen en moet je ook nog goed in zijn, is dat licht werk? Nou lees post van Cayenne even goed door, uren of weekeind doordraaien als er iets te beleven is is ook normaal.

Echt, paarden fantastische hobby! Je geld er in verdienen niet makkelijk en doorgaans keihard werken.
Lijkt me dat het UWV je uiteindelijk ook advies geeft je studie ideeën over heel andere boeg te gooien.
Paarden opleidingen (eigenlijk alle dieren opleidingen en dan heb je nog de dubieuze cursus aanbieders op allerlei terrein) leiden doorgaans op voor werkloosheid of keihard werken voor weinig geld.

Hier zoekt bv locale voerage handel / agrarische winkel / paarden winkel / tuincentrum kassa medewerker voor 3 dagen in de week, zoiets zou misschien wel wat zijn. Maar dan moet het niet zo'n bedrijf zijn dat je eruit knikkert als je vast contract zou moeten krijgen. (lees te duur zou worden)
Misschien niet wat je wilt horen, maar ja.. is niet anders.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:38

xMGrompy schreef:
Hallo,

Vorig jaar kwam ik erachter dat ik CVS (Chronisch Vermoeidheid Syndroom) heb. :(
Daardoor heb ik met veel moeite mijn opleiding dit jaar kunnen afronden. (Paardenhouderij MBO 2)
Helaas kan ik door mijn ziekte niet verder leren in de paardenhouderij niveau's.
Het liefst werk ik met paarden maar vanwege mijn ziekte is dat lastig en vaak zwaar. /3
Daarom heb ik samen met het UVW gekeken naar oplossingen.
Mij werd gevraagd of er misschien lichter werk is in de paarden.
Nou heb ik zelf twee dingen bedacht, Jureren en verslaggever.
Nou blijft Jureren een hele bedoeling te zijn, en moet je minimaal 21 jaar zijn en M1 gereden hebben, Allebei ben ik nog niet. Over het verslaggever kan ik weinig vinden. :(

Vandaar mijn vraag of jullie misschien lichter werk in de paardensport weten? :D

Ik heb ook het cvs sinds mijn 14e k word maandag 21.
Ik was altijd super moe.
maar ondanks dat je het niet kan verhelpen kan je t verminderen.
ritme regelmaat en gezond eten.

Ik werk al een aantal jaar in de paarden waaronder in Noorwegen.
dagen van 07.00/23 00 gingen mij prima af. Nu ik zwanger ben en niks doe kan ik mijn bed niet meer uit.

Vooral geconsentreerde dingen w.o jureren ging mij slechter af dan het trainen zelf.
Dit is voor iedereen anders

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:41

Ik zou wat anders zoeken, ja je hart ligt in de paardensport, maar er is geen droogbrood in te verdienen tenzij je lange dagen maakt en hard werk en niet om het uur even moet zitten om bij te komen.
Met CVS is het al moeilijk om aan het werk te komen en dan ga je het zoeken in een niche markt waar je of met heel hard werken of echt heel goed zijn er komt.

Laat je omscholen en zoek iets anders.
Bij EJ zoeken ze momenteel mensen voor in de winkel, ben je wel in de paardensport bezig, maar niet direct met paarden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:43

sneeuwpop schreef:
Bij cvs zal je creatief moeten zijn.
Meeste denken aan geen lichamelijk werk en dus op kantoor.
Helaas ook geen oplossing, want je concentratievermogen is door je cvs gewoon slecht.

In de paarden lijkt me geen werk te vinden. Tenminste, normaal is het al moeilijk en met zoiets lastigs als cvs denk ik dat je kansen nihil zijn.

Paarden als hobby houden dus!

Voor soorten werk zou je een mix moeten vinden met lichamelijk en geestelijk. Kijk eens op wat sites met banen. Daar kom je vast nog het 1 en ander tegen waar je eerder nog niet aan hebt gedacht.

Onzin!
Ik heb ook cvs en diverse langzaam opbouwen werk ik nu 32 uur op kantoor als boekhouder.
Je hoeft hè echt niet uren achter elkaar te concentreren hoor

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:44

Ik zou je ook oriënteren op andere opleidingen. In de paardensector is geen brood te verdienen. De meeste mensen die ik ken hebben allemaal een andere baan naast de paarden. Kun je niet bijvoorbeeld administratief gaan doen? En dan proberen om op een bedrijf in de paarden te komen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:52

Een ruitersportzaak of online shop is niet zwaar.

Als je goed en graag kunt handwerken is leerbewerking nog een optie.