Hulp nodig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marisje2003

Hulp nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 00:46

Hey hallo allemaal, ik heb hulp nodig met een paar dingen over het rijden.
Ik rijd nu 3/4 jaar maar heb het verkeerd geleerd. Ik ben nu overgegaan naar een handelstal. Ik heb er wat opnieuw moeten leren op andere manier! Alleen, ik kan niet mijn pony goed aan te teugel krijgen ik vind het nog moeilijk. Ik zal graag wat info willen over het "kneden" wat ze zo noemen. Ofterwijl (doen alsof je ik spons knijpt) hoe doe je dit? Heb verschillende manieren geprobeerd. Soms lukt het, meestal. Maar, niet oo elke pony even makkelijk. Ik heb nog niet veel ervaring eigenlijk. Dus,,, wil iemand even wat info geven over wat het beste is voor aan de teugel lopen. Groetjessss

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 00:49

Gebruik de zoekfunctie eens, al 100 soorten topics over dit onderwerp.
Een paard aan de teugel krijgen doe je ook niet door te kneden ( dat is dwingend en absoluut niet fijn voor je paard), maar door nageeflijk te rijden.
Om je paard zo ver te krijgen heb je goeie instructies nodig

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 01:03

SindyKaya schreef:
Gebruik de zoekfunctie eens, al 100 soorten topics over dit onderwerp.
Een paard aan de teugel krijgen doe je ook niet door te kneden ( dat is dwingend en absoluut niet fijn voor je paard), maar door nageeflijk te rijden.
Om je paard zo ver te krijgen heb je goeie instructies nodig

Mijn instructrice zegt beetje kneden en je benen goed aanhouden. Kleine drukjes geven met je benen en lekker ontspannen. Wat je bedoel met nagefelijk weet ik niet. Ik begrijp niet echt wat mensen bedoelen in topics dus probeerde ik duidelijker te krijgen

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 01:09

Aan de teugel lopen is dat je paard gewoon aan de teugel loopt.
Nageeflijk lopen is dat je paard zonder dwang en kneepjes laag ontspannen over de rug loopt. ( snel en rap gezegd )

Vraag eens aan je instructrice wat nageeflijk is.
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 14-08-15 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 01:09

Het aan de teugel lopen is niet echt een trucje. Maar ik snap dat het wel iets moeilijks kan zijn om te leren.
Je moet het vaak oefenen. Verder kunnen we veel uitleg geven, maar het beste is gewoon tijdens de lessen instructie, die ziet dan wat je doet.

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 01:23

tabaflab schreef:
Het aan de teugel lopen is niet echt een trucje. Maar ik snap dat het wel iets moeilijks kan zijn om te leren.
Je moet het vaak oefenen. Verder kunnen we veel uitleg geven, maar het beste is gewoon tijdens de lessen instructie, die ziet dan wat je doet.

Ja, ik krijg telkens uitleg en vergeet ik het weer. Dan probeer ik te doen wat ze zegt. Maar, dat lukt niet. Ik durf het ook niet te vragen vanwege haar reactie. Daarom, wil ik antwoord via sites. Maar, iedereen kneed toch?

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 01:24

SindyKaya schreef:
Aan de teugel lopen is dat je paard gewoon aan de teugel loopt.
Nageeflijk lopen is dat je paard zonder dwang en kneepjes laag ontspannen over de rug loopt. ( snel en rap gezegd )

Vraag eens aan je instructrice wat nageeflijk is.

Dan kan die toch niet aan de teugel lopen? Je moet de baas zijn over het dier en niet andersom.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 01:26

Correct rijden heeft niks met '' de baas zijn '' te maken ;) Ik kneed niet en mijn paard loopt netje nageeflijk :)

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 01:29

SindyKaya schreef:
Correct rijden heeft niks met '' de baas zijn '' te maken ;)

Ik bedoel, kneden is toch niet erg? Er zijn zoveel mensen over de hele wereld die kneden. Het is niet strafbaar en overal zeggen ze kneden. Ook op wedstrijd papier. En je zegt dat je niet mag dwingen, het hoeft niet perse dwingen te zijn! Licht eraan hoe je ee gebruik van maakt.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 01:36

Dat er zoveel mensen kneden betekend niet dat het fijn is voor het paard.
Met correct rijden hoort het paard zijn rug los te laten zodat het ontspant, bij kneden lukt dat nauwelijks.
Stel je voor, jij was een paard en iemand zit steeds te knijpen aan te teugels. Steeds een stoot in het bit, zal jij dan ontspannen gaan lopen? Wat paarden dan gaan doen is hun hoofd zo dicht mogelijk op de nek lopen om die stoten minder te maken, maar dan is het alles behalve ontspannen en correct ;)

Mensen kneden omdat het een makkelijke oplossing is, maar het is alles behalve goed

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 04:12

De baas zijn?
Je wilt toch dat het paard graag met je wilt werken?

Kneden is inderdaad nooit de oplossing. Dat het merendeel van de mens dat doet wil niet zeggen dat het goed is.. Het paard gaat er hard van worden in de mond en het doel is juist een paard fijn over de rug te laten lopen en bovenal, ontspannen hebben. Een paard die nageeflijk gaat lopen wordt ook wel een cadeautje van je paard genoemd

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Hulp nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 05:22

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 05:40

Als je instructeur zegt dat je de baas bent door te kneden dan snel op zoek naar een ander. Paardrijden is samenwerken. Door je paard actief te houden, figuren te rijden en normaal contact met je teugels houden dan gaat je paard uiteindelijk op de juiste manier aan de teugel. Je hoeft je paard geen pijn te doen om te kunnen rijden.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 06:48

En omdat www niet bedoelt is voor dit soort vragen (www is alleen om je voor te stellen) en bellatrix hier boven al de link geeft naar het centraal topic voor dit soort vragen, gaat dit topic op slot.