links in bokt worden gehijacked door digidip

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corbosman
Berichten: 138
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Amsterdam

links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 09:19

Hoi forum beheerders. Vandaag viel me op dat bokt een service genaamd digidip lijkt te gebruiken die alle links in postings hijacked, en je doorstuurt naar bokt.digidip.net, die je vervolgens weer doorstuurt naar de bedoelde link.

Op zich is het gebruik van zo'n service al vreemd, maar het werkt ook nog eens niet goed. Als ik bokt lees via een RSS feed reader, dan stuurt die service me niet door naar de link uit de post, maar terug naar m'n RSS reader. Digidip is dus stuk.

Dit stukje code in bokt is verantwoordelijk hier voor:

Code
    <script type='text/javascript'>
  (function(){
    var loc = window.location.href;
    var dd = document.createElement('script');
    dd.type = 'text/javascript'; dd.src = '//bokt.digidip.net/js?loc=' + loc;
    var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(dd, s);
  })();
</script>


Ik weet niet wie dit bedacht heeft, maar het hijacken van links die jullie forum lezers posten vind ik echt niet kunnen. Het is een ander verhaal als jullie alleen de advertentie posts langs digidip halen, maar jullie doen het met alle links, ook bv links uit m'n eigen signature. Je stelt je lezers daarmee open voor allerlei veiligheidsproblemen. Wie zegt dat digidip te vertrouwen is? Digidip kan hiermee content toevoegen die bv de internet bankieren van klanten afluistert. Echt zeer dubieus dat jullie dit doen.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:22

Ja het viel mij ook op dat alle links eerst via digip gaan, maar zag hier verder geen kwaad in. Vraag me alsnog wel af waarom bokt wil weten naar welke links je gaat. Ik volg dus even voor een antwoord van bokt.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:26

Huh kan bokt hiermee zien wat je doet als je een link aan klikt?

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:37

Vraag me ook even af wat dit precies inhoud ?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:41

Denk eerder dat dat ligt hoe je Bokt, mobiel of laptop. Wat je aan virusscanner of addblocker gebruikt.
Lees dat er nogal eens te pas en te onpas linkjes worden aangegklikt.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41661
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:47

Digidip is een service die er op dit moment inderdaad voor zorgt dat externe links eerst via bokt.digidip.net gaan. Hierna wordt de gebruiker doorgestuurd naar de werkelijke site, tenzij je inderdaad b.v. een RSS reader gebruikt. Slordig inderdaad.

Digidip is een betrouwbare club, bestaan al een behoorlijke tijd. Fok.nl gebruikt ze bijvoorbeeld ook, ook al langer dan wij en zonder noemenswaardige problemen. Ook is het Digidip zeker niet toegestaan om zomaar willekeurige code opnemen op de pagina's van Bokt.nl.

Voor ons zijn ze een inkomstenbron, als op Bokt.nl een link naar bijvoorbeeld een bol.com artikel staat dan ontvangt Bokt.nl een klein deel van de omzet als dit artikel vervolgens wordt besteld. Door de nogal erg magere advertentiemarkt en het vele gebruik van AdBlockers zijn we genoodzaakt op zoek te gaan naar dit soort alternatieven.

De manier waarop de links op dit moment worden afgevangen (met het stukje Javascript dat jij ook noemt) is ook naar mijn mening behoorlijk suboptimaal. De belangrijkste problemen zijn dan vrijwel alle externe links worden gevangen, en er wordt een clickhandler gebruikt wat b.v. problemen geeft met 'open in new tab'.

Ik ben aan het kijken of we dit allemaal wat slimmer in kunnen richten door het omzetten van de links te verplaatsen naar de serverkant. Dit maakt het systeem veiliger, sneller, betrouwbaarder en veel selectiever. Didigip is daar op dit moment nog niet helemaal op ingesteld, ik ben dus aan het kijken hoe we dit of zelf of samen met Digidip op kunnen zetten.

Ik hoop daar snel een plan voor te kunnen maken. Tot die tijd geef ik in ieder geval aan ze door dat de huidige constructie grote problemen geeft met bijvoorbeeld RSS-readers. Dat probleem is, naar mijn idee, vrij eenvoudig op te lossen. Dank voor de melding iig!

corbosman
Berichten: 138
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:15

Ik snap dat jullie dit graag doen ivm inkomsten, maar het is een beetje met een schot hagel op een mug schieten. Je vangt alle links af (inclusief alle links die niks met affiliates te maken hebben) met de hoop dat sommige links toevallig een affiliate zijn. Intussen kan digidip een profiel maken van alle links die ik bezoek. Want in tegendeel wat jullie denken, is het digidip echt niet te doen om die paar centen die ze jullie betalen voor een toevallige affiliate. Het is ze te doen om de miljoenen klikprofielen die ze verzamelen via grote websites. Alle lezers van bokt eindigen zo in hun profielen database.

Dat kunnen ze dan weer gebruiken voor persoonsgerichte advertenties. Zo kan het gebeuren dat ik in een profiel van iemand op bokt klik op "Mijn Super Mooie Ijslander" en vervolgens bij De Telegraaf site een advertentie voor vluchten naar ijsland zie. (ik geef hier een relatief onschuldig voorbeeld, maar er zijn ook minder onschuldige voorbeelden te bedenken). Jullie verkopen zo de privacy van alle bokt lezers voor een paar centen.

En idd los daarvan is het nog stuk ook.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:54

Interessant onderwerp dit. Ik had het Digidip al opgemerkt maar ik wist totaal niet wat voor een impact dit zou kunnen hebben. Als het werkelijk is zoals corbosman schetst dan snap ik inderdaad wel dat ze daar geld voor geven. Zo kun je wel mooie gebruikersprofielen maken.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41661
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:24

Ik snap de redenatie, maar dat is niet hoe Digidip werkt. Ze maken, gebruiken en verkopen geen profielen van gebruikers. Ze zijn vooral een middleman in duizenden euros aan bestellingen per dag en daar pakken zij weer een percentage van. Ze adverteren zelf ook niet en maken gebruik van een redelijk kleine groep publishers. Als het ze inderdaad zou gaan om het opbouwen van profielen dan zouden ze hun diensten veel breder beschikbaar moeten maken.

Maar zeker eens met de technische bezwaren. Deze stonden hier al op de planning maar ik ga kijken of ik dat allemaal kan bespoedigen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:04

Nadeel hierdoor is ook dat als je een linkje kopieert van bokt dat het dan een ellenlang ding wordt:

Code
http://bokt.digidip.net/visit?url=http%3A%2F%2Fwww.simonlevelt.nl%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fsmall_image%2F172x%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2F7%2F1%2F71522_papieren_theefilters_simon_l_velt_per_pot.jpg&ppref=http%3A%2F%2Fwww.bokt.nl%2Fforums%2Fsearch.php%3Fsearch_id%3Degosearch

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:19

Sorry Bart maar dit soort dingen die toch best wel te maken hebben met privacy mogen wat mij betreft wel op FZ staan voordat ze doorgevoerd worden. :n

Ik heb adblock op bokt uitstaan uit loyaliteit en vele bokkers met mij.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:52

Bokt´s privacy beleid was toch al twijfelachtig. Dit maakt mijn vertrouwen erin niet echt groter.
Misschien toch mijn account opheffen ? Oh nee dat is waar ook, dat is verboden ;) . Een erg "grijze" regel met betrekking tot wetgeving wat dergelijke data aangaat.....

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:55

MarlindeRooz schreef:
Sorry Bart maar dit soort dingen die toch best wel te maken hebben met privacy mogen wat mij betreft wel op FZ staan voordat ze doorgevoerd worden. :n

Ik heb adblock op bokt uitstaan uit loyaliteit en vele bokkers met mij.


Mee eens; ook ik heb adblocker, alleen uitgeschakeld op Bokt.

Cioccolato

Berichten: 6612
Geregistreerd: 13-12-11

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:01

Interessant. Ik snap er eigenlijk niks van dus lees nog mee voor nuttige informatie. Had ook graag iets gezien wat het uitlegt. Ik heb het namelijk nog niet gemerkt, misschien omdat ik blond ben? Maar ik ben ook geen voorstander van privacy schending.
Dan zou ik ook heel graag mijn profiel willen verwijderen met alles wat ik heb gezegd. Discussie terzijde, dat moet ook kunnen in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:02

Ik heb adblock wel degelijk aanstaan maar word wel continue doorverwezen via DigiDip.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:38

Eigenlijk hilarisch dat "iedere" website dergelijke functies inzet om de zogenaamde gratis dienstverlening te kunnen bekostiging, maar bokt moet eerst toestemming vragen aan ons?

Ik vind het gaaf om te lezen dat Bart zo open en eerlijk antwoord geeft! En voor ieder die de illusie heeft nog enige vorm van privacy te hebben op internet, kijk dan even de aflevering van tegenlicht terug op npo.

Goede uitspraak van een docent in mn cissp opleiding "gratis en kortingen betekent betalen met je persoonlijke data".... Als we dit niet willen, moeten we voor bokt gaan betalen en het op een besloten netwerk omgeving zetten

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:42

xSCWx schreef:
Ja het viel mij ook op dat alle links eerst via digip gaan, maar zag hier verder geen kwaad in. Vraag me alsnog wel af waarom bokt wil weten naar welke links je gaat. Ik volg dus even voor een antwoord van bokt.
Mij was het ook opgevallen, niet gedacht dat het zulke - mogelijke - risico's met zich mee kan brengen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:02

Ik wil het topic toch nog graag omhoog schoppen. Onderhand vind ik het zeer irriterend dat je niet meer normaal een link via Bokt kunt kopiëren gezien je dan onderstaande rompslomp krijgt. Kan daar wat aan gedaan worden?

magda_90 schreef:
Nadeel hierdoor is ook dat als je een linkje kopieert van bokt dat het dan een ellenlang ding wordt:

Code
http://bokt.digidip.net/visit?url=http%3A%2F%2Fwww.simonlevelt.nl%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fsmall_image%2F172x%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2F7%2F1%2F71522_papieren_theefilters_simon_l_velt_per_pot.jpg&ppref=http%3A%2F%2Fwww.bokt.nl%2Fforums%2Fsearch.php%3Fsearch_id%3Degosearch


Anoniem

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:47

Ben ik ook wel benieuwd naar Magda_90

Anoniem

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:55

Vreemd, maar ik heb er gelukkig geen last van. Zouden ze het systeem weer hebben uitgeschakeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:21

Tobbes schreef:
Vreemd, maar ik heb er gelukkig geen last van. Zouden ze het systeem weer hebben uitgeschakeld?

Heb er nog steeds last van.

Wel jammer dat er geen antwoord komt op de vraag van Magda_90

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: links in bokt worden gehijacked door digidip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:30

Beetje jammer inderdaad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:37

magda_90 schreef:
Beetje jammer inderdaad...

Blijkbaar is het heel lastig om even de moeite te nemen om het uit te leggen. Aangezien nog steeds geen reactie er is.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41661
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:50

Reageren is niet moeilijk maar is hier wel mis gegaan. Ik dacht dat ik hier al gereageerd had maar dat is duidelijk niet het geval, excuses! Y;(

Het probleem met het kopieren/plakken van links is (technisch) erg moeilijk op te lossen. Lijkt erop dat ook Google dat niet voor elkaar krijgt, probeer maar eens een link te kopieren uit de zoekresultaten van Google.

Wat we wel kunnen doen is het verminderen van de link waarbij je doorgestuurd wordt via Digidip. Dat doen we nu al door een lijst bij te houden van sites waarvan we weten dat ze voor ons niet interessant zijn. Links naar b.v. Facebook, Horses.nl, Youtube, Omroepzeeland, CNN, etc, etc worden ongewijzigd doorgegeven. Die lijst kunnen we vrij gemakkelijk aanpassen, als je dus vaak problemen hebt met hetzelfde soort links dan hoor ik het erg graag, dan passen we die lijst voor je aan.

Een veel betere oplossing zou zijn als alleen de links worden aangepast van sites die ook daadwerkelijk inkomsten genereren voor ons. Bijvoorbeeld links naar Bol.com of kamera-express.nl, alleen is dat technisch gezien een heel stuk lastiger. Hier zijn al vanaf het begin plannen voor maar de tijd die we beschikbaar hebben voor het bouwen van dit soort dingen is beperkt. Dit in orde maken staat echter, mede door jullie feedback, behoorlijk hoog op de lijst.

Tot we dat daadwerkelijk hebben kunnen bouwen hoor ik graag van jullie of er sites zijn waarbij het kopieren van de link regelmatig mis gaat. Dan kijk ik of we die site hier op de uitzonderingenlijst kunnen plaatsen.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:04

Waar ik mij dan vooral druk om maak is dit stukje:
Citaat:
Digidip kan hiermee content toevoegen die bv de internet bankieren van klanten afluistert.


Dit vind ik dus een raar idee, kan iemand dit wat verder uitleggen? en ook vooral hoe je zoiets als gebruiker kan voorkomen? Bokt heeft immers natuurlijk ook de bokt markt, er zullen zat gebruikers zijn die bokt + betalingswebsites open hebben staan. Lopen wij als gebruikers hiermee extra risico?