[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Maart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 09:46

Iets later dan normaal, maar niet minder gevuld!
En zo is het eerste kwartaal van 2015 omgevlogen. De maand maart stond uiteraard in het teken van voorbereidingen van de 1-aprilgrap van dit jaar. De voorpret was weer groot! Verder is nu ook echt begonnen met voorbereidingen voor Bokt.nl op Horse Event 2015. Daarover kun je verderop in dit BBB meer lezen. Ook kun je lezen wat er met jouw tips voor de Nieuwsredactie gebeurt en natuurlijk nog veel meer interessante informatie. Veel leesplezier!

Inhoudelijk

Nieuwsredactie
Het team van de Nieuwsredactie doet haar best om de bokkers op de hoogte te houden van het laatste nieuws uit binnen- en buitenland. Naast het zoeken van nieuws op internet en kranten worden wij ook regelmatig getipt door de bokkers zelf. Omdat wij ons voor kunnen stellen dat veel bokkers geen idee hebben wat wij precies doen met deze tips geven wij jullie graag een kijkje achter de schermen.

Zodra een bokker ons een tip heeft gestuurd komt dit in onze inbox terecht, alle leden van de Nieuwsredactie kunnen in deze inbox en op die manier kunnen nieuwstips snel opgepakt worden met elkaar. Wij lezen elke nieuwstip door en besluiten dan of dit nieuwswaardig is en zo ja, of dit thuis hoort op Voorpaginanieuws of Overig nieuws. Soms gaat het om een twijfelgeval en dan gaan we met elkaar in overleg. Dit overleg is niet altijd even snel klaar omdat niet iedereen de hele dag online is en we graag met elkaar beslissen wat we doen met een nieuwstip. Het kan daarom gebeuren dat je na het insturen van een tip het nieuws pas na een dag ziet verschijnen op Bokt.nl.

Naast het beslissen of een tip nieuwswaardig is voor Bokt.nl hebben wij ook te maken met bronnen waarvan wij niks over mogen nemen. Doen wij dit wel, dan zitten daar wettelijke consequenties aan verbonden. Het kan dus gebeuren dat het nieuws wat jij instuurt alleen vermeld is op een website waar wij niks van mogen overnemen. Voor ons zit er dan niks anders op dan wachten en internet en kranten in de gaten houden tot een andere bron er ook over bericht.

Mocht jouw tip interessant zijn dan plaatst één van ons dit bericht op Bokt.nl en beantwoorden wij je bericht. Omdat we het bijhouden van de tips en het plaatsen van het nieuws naast onze dagelijkse werkzaamheden en verplichtingen doen kan het best wel eens gebeuren dat we iets over het hoofd zien. Iets wat we zeker proberen te voorkomen maar soms simpelweg onvermijdelijk is.

Na het plaatsen van een nieuwsbericht wordt jouw ingestuurde bericht gesloten in de inbox, zo kunnen we in één oog opslag zien welke tips al behandeld zijn en welke nog open staan.

Bezwaarcommissie
De bezwaarcommissie zal in het volgende BBB weer wat schrijven.

Wiki
Deze maand zijn er weer enkele wijzigingen doorgevoerd op de Wiki. Zo zijn er 3 medische en anatomische artikelen bijgekomen. Zo is er een artikel geschreven over het pijpbeen. Dit bot komt overeen met het middenvoetsbeentje bij de mens. Het pijpbeen aan een voorbeen wordt ook wel metacarpus genoemd, terwijl het pijpbeen aan een achterbeen metatarsus heet. Verder is er een artikel over de alvleesklier of pancreas gemaakt. De alvleesklier geeft verteringsenzymen af aan de twaalfvingerige darm. Een ander nieuw artikel dat is aangemaakt is, is het artikel over gluconeogenese. De gluconeogenese is het proces dat zorgt voor de productie van glucose in de lever. Dat is nodig om te voorkomen dat de glucose spiegel in het bloed te ver zou dalen in een periode tussen twee maaltijden.

Verder zijn een aantal artikelen aangevuld. Zo is er in het artikel van Albert Voorn een kleine hoeveelheid informatie toegevoegd aan 'voorheen gereden paarden'. Ook het artikel Coldpack is aangevuld met nieuwe informatie. Zo kun je nu lezen waarvoor coldpacks gebruikt kunnen worden. In het artikel over kunstmatige inseminatie is toegevoegd dat bij volbloeden het gebruik van kunstmatige insiminatie verboden is en dat alle dekkingen op natuurlijk manier moeten gebeuren. In het artikel tandarts is informatie toegevoegd over wie je nou het gebit van je paard moet laten behandelen: een dierenarts of een tandarts. Beide keuze's hebben voordelen en nadelen. In het artikel over de Wereldruiterspelen zijn een aantal winnaars van de WEG 2014 in Normandië toegevoegd. Verder is er aan het artikel eventingwedstrijden de wedstrijd in Winterswijk toegevoegd.

Deze maand willen wij Kirsha graag bedanken voor de aanvullingen aan de Wiki. Verder hebben we slecht nieuws voor de Wiki, want Stephanie heeft besloten te stoppen als Wiki moderator. We willen haar heel erg bedanken voor haar inzet en hopen haar ooit graag terug te zien als teamlid.

Beleid
Beheer is druk met een aantal projecten. Een ervan is Horse Event. De voorbereidingen zijn nu echt weer begonnen. In tegenstelling tot eerdere jaren waar we werkten met 2 teamleden die de overall coördinatie deden, hebben we de taken nu meer verdeeld. Bokt op Horse Event is tenslotte flink gegroeid ten opzichte van een paar jaar geleden. Verschillende teamleden houden zich bezig met het programma in de lounge, bestaande uit workshops en presentaties en met de kennismakingsclinics, de quiz en er komt een heuse wedstrijd. De ins en out hiervan komen natuurlijk op Bokt te staan. Zodra er meer bekend is, horen jullie dat uiteraard.

Team

Vertrek...
Stephanie heeft haar functie als Wikimoderator helaas naast zich neergelegd. Bedankt voor je inzet!

Tips van het Team

De voorpagina van de Wiki
Wist je dat de voorpagina van de Wiki elke week wordt aangepast? Elke week staan er nieuwe wist-je-datjes, foto's en een van de artikelen wordt uitgelicht. De moeite waard om elke week een kijkje te nemen! De Wiki vind je hier!

Ik heb een suggestie voor een tip!
Dat kan! Je kunt je suggestie pb'en naar [***]

FriesWytske

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:49

Misschien is het handig om te vermelden van welke bronnen jullie niks over mogen nemen op de nieuwspagina.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:49

Bedankt voor het overzicht! :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:20

FriesWytske schreef:
Misschien is het handig om te vermelden van welke bronnen jullie niks over mogen nemen op de nieuwspagina.

mee eens :j dan word het voor ons ook duidelijker

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:22

Ik zal even iemand van de NR lokken, ik weet namelijk niet of die informatie openbaar mag worden gemaakt. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:07

Ik ben ook wel benieuwd naar de juridische uitleg daarvan?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:22

Bedankt voor de update :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:15

Dani schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar de juridische uitleg daarvan?

Wat dacht je van auteursrecht?

Al is het bij wet wel toegestaan om nieuwsberichten over te nemen ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:17

Muurp schreef:
Ik zal even iemand van de NR lokken, ik weet namelijk niet of die informatie openbaar mag worden gemaakt. :)

Vreemd, wij mogen toch weten welke sites het niet leuk vinden dat hun artikelen op een andere site komen te staan. Kunnen we er tenminste rekening mee houden bij het tippen van de NR.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 15:22

FriesWytske, ik zeg ook niet dat ik deze sites niet ga noemen omdat jullie het niet mogen weten.
Ik ken de desbetreffende lijst met bronnen niet en heb ook geen duidelijk beeld met de reden(en) dat deze bronnen niet mogen worden gebruikt. Vandaar dat de NR jullie hier hopelijk meer uitleg over kan geven, dat is voor mij alleen maar gokken. En daar wordt niemand blij van denk ik. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:12

Muurp schreef:
FriesWytske, ik zeg ook niet dat ik deze sites niet ga noemen omdat jullie het niet mogen weten.
Ik ken de desbetreffende lijst met bronnen niet en heb ook geen duidelijk beeld met de reden(en) dat deze bronnen niet mogen worden gebruikt. Vandaar dat de NR jullie hier hopelijk meer uitleg over kan geven, dat is voor mij alleen maar gokken. En daar wordt niemand blij van denk ik. :)

Sorry :o , heb ik het verkeerd begrepen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:33

Vanuit het NR team begrijpen we dat het voor bokkers vreemd over kan komen dat we sommige bronnen niet mogen gebruiken. Echter kiezen we ervoor om geen namen bekend te maken om een "wijzend vingertje" te voorkomen. Jullie kunnen ons gewoon alle tips en linkjes blijven sturen omdat in de meeste gevallen er wel een andere bron te vinden is die ook bericht over het betreffende nieuws. In enkele gevallen is dit niet zo, maar die keren nemen we dan voor lief.

Om in te gaan op het juridische aspect: In het verleden gebruikte de NR met regelmaat bepaalde nieuwssites als bron. Vanuit hun kant kwam het bericht dat zij hier niet mee akkoord gingen en aarzelden niet om te dreigen met boetes die in de duizenden euro's liepen. Omdat het beheer van Bokt liever op goede voet blijft staan met bronnen is het besluit toen genomen om bepaalde bronnen niet te gebruiken.

Blijf dus gewoon nieuwstips insturen :j We waarderen het absoluut en in de meeste gevallen gaat het om bronnen waar we gewoon gebruik van mogen maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:15

Er zijn alleen ook andere methodes/manieren dan wachten op een andere bron cq. website. :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:26

Sammie schreef:
Er zijn alleen ook andere methodes/manieren dan wachten op een andere bron cq. website. :)

Mijn gedachte ;)