Receptplichtige middelen aanbieden op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peerke_

Receptplichtige middelen aanbieden op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 01:24

Zo nu en dan zie ik op de markt eens een advertentie voorbij komen met een product wat enkel op recept te krijgen is, een recept plichtig product.

Bijvoorbeeld nu een flesje metacam (sorry verkoper, niet persoonlijk tegen jou bedoeld) of een ontwormingspasta.

Na wat googlen kwam ik er achter dat het bij humaene medicijnen verboden is, alleen een arts of apotheker mag dit verkopen en het doorverkopen is strafbaar.
Gezien een paard een slachtdier is en op vele receptplichtige medicijnen een wachttijd staat vermeld verwacht ik dat die regels wel het zelfde zullen zijn.

Maar mag je die producten nu via Bokt te koop aanbieden ?

eilleen333

Re: Receptplichtige middelen aanbieden op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:26

Wettelijk gezien niet. Dus nee, officieel mag het niet.

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:31

Lijkt me ook niet, zulke middelen gaan via een dierenarts lijkt me.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 11:38

Maar als je op de markt rond kijkt staan er toch wel een aantal advertenties van producten die niet zomaar verkocht mogen worden.

Mag je hier op TeMmen ?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:55

Waarom zou je niet migen temmen? Is ook niet in het belang van paarden dat mensen zelf maar een beetje gaan dokteren. Ook niet fijn om zulke middelen via je kroketje zelf binnen te krijgen omdat het ongeregistreerd in een slachtpaard terechtkomt dus nee ik zou er gewoon op temmen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:03

Nouja, snapt de mod dan ook wat er bedoeld wordt :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:05

Peerke_ schreef:
Nouja, snapt de mod dan ook wat er bedoeld wordt :+

Jahoor. Mods snappen dit heel goed en zijn juist blij als je hierop TEMt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:06

Nouja, als ik een langdurig ziek paard heb dat Metacam voorgeschreven krijgt en ik heb weer een herhaling nodig en ik kan het voor de helft van het geld krijgen, zou ik daar wel blij mee zijn. :)

Ben het er wel mee eens dat je het niet moet verkopen aan iemand die het nog niet voorgeschreven heeft gekregen en het uit eigen initiatief wil proberen.
Maar als je het toch al gebruikt...

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:14

Peerke_ schreef:
Zo nu en dan zie ik op de markt eens een advertentie voorbij komen met een product wat enkel op recept te krijgen is, een recept plichtig product.

Bijvoorbeeld nu een flesje metacam (sorry verkoper, niet persoonlijk tegen jou bedoeld) of een ontwormingspasta.

Na wat googlen kwam ik er achter dat het bij humaene medicijnen verboden is, alleen een arts of apotheker mag dit verkopen en het doorverkopen is strafbaar.
Gezien een paard een slachtdier is en op vele receptplichtige medicijnen een wachttijd staat vermeld verwacht ik dat die regels wel het zelfde zullen zijn.

Maar mag je die producten nu via Bokt te koop aanbieden ?

Een arts mag alleen een recept uit schrijven, ter hand stellen van geneesmiddelen mag alleen een apotheker of drogist of apotheekhoudend huisarts. Bij dierenartsen zal het weer anders geregeld zijn, maar het zomaar te koop aan bieden van receptgeneesmiddelen mag nooit.

Denk dat mensen er alleen helemaal niet bij stil staan waarom een geneesmiddel op recept verkrijgbaar is en er het gevaar ook niet van zien om het door te verkopen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:05

Receptplichtige medicijnen zoals bv ontwormingsmiddelen mogen wettelijk niet doorverkocht worden en daarom ook niet op Markt geadverteerd worden.

Je mag op deze advertenties temmen, graag zelfs want Markt is groot en we kunnen niet alle advertenties controleren.
Mocht je niet zeker weten of duidelijk is wat er mis is met de advertentie dan mag je de link met uitleg ook via pb naar een Markt moderator sturen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:48

KoudbloedKim schreef:
Nouja, als ik een langdurig ziek paard heb dat Metacam voorgeschreven krijgt en ik heb weer een herhaling nodig en ik kan het voor de helft van het geld krijgen, zou ik daar wel blij mee zijn. :)

Ben het er wel mee eens dat je het niet moet verkopen aan iemand die het nog niet voorgeschreven heeft gekregen en het uit eigen initiatief wil proberen.
Maar als je het toch al gebruikt...

Snap ik, maar lastig te controleren he...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:51

Ik begrijp ook goed dat het tweedehands kopen van receptplichtige medicijnen voordelen kent maar omdat het wettelijk gezien niet toegestaan is staan wij het hier op bokt ook niet toe.