Even voorstellen: jonge mama, beginner etc.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ByCJS

Even voorstellen: jonge mama, beginner etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 20:39

Hoi allemaal! Jaren geleden ben ik 2 keer op ponykamp geweest bij verschillende manege's (Rosworld in Zeijen en bij de Bongerd in Glimmen) en zoals elke meisje op die leeftijd totaal verliefd geworden op het paardrijden. Jaren niets mee gedaan, maar de laatste tijd begint het weer enorm te kriebelen om weer te gaan paardrijden. :)

Nu ben ik momenteel zwanger en verwachten mijn vriend en ik in april ons eerste kindje, het oppakken van paardrijden zit er nu dus helaas tijdelijk even niet in. Na mijn zwangerschap wil ik, mocht dit lichamelijk lukken, zo snel mogelijk beginnen met paardrijden. Ik voel me alleen een beetje suf om 'nu nog een keer' te leren paardrijden, alles wat ik jaren geleden geleerd heb, ben ik natuurlijk allang weer vergeten/verleerd (destijds waren het ook maar 2 weken waarin ik wat geleerd heb). Ik ben gelukkig nog jong, maar ben een beetje bang dat ik in de volwassen les er helemaal niks van bak.. Misschien is dat ook een beetje mijn onzekerheid, het is logisch dat ik het moet leren, maar ik voel me daar dan (onnodig) erg onzeker over. Misschien komt het ook een beetje door mijn ervaring met het ponykamp jaren geleden, toen werd ik op een pony 'gedumpt' en moest ik maar gewoon met de rest meedoen, terwijl die kinderen al veel verder waren. Ik heb echt een instructrice nodig die geduld heeft en duidelijk uitlegt wat er moet gebeuren, van het begin tot het eind zeg maar.

Misschien zijn er hier meerdere meiden die in hetzelfde schuitje zitten als ik, of kunnen jullie mij advies geven. Ik weet dat het stom is dat ik er zo onzeker over ben, maar ik kan er niet zoveel aan doen, haha! Ik vind het ook wel een beetje eng om in mijn eentje naar zo'n manege te gaan, maar wil het juist niet met een vriendin doen omdat ik zo lekker mijn eigen hobby heb waar ik even mijn eigen ding kan doen. Als jullie trouwens nog leuke sites/forumberichten hebben waar een beetje beginnersinfo opstaat, zoals wat je nodig hebt als je begint met lessen enzo, is dat van harte welkom. Ik volg paardenpraatTV al op youtube, vind ik altijd wel leuk om te kijken!

Ik wil het trouwens echt puur voor de hobby gaan doen, niet om later mee te doen aan wedstrijden of weet ik veel wat, ik wil het echt als sport gaan doen en omdat ik paarden super leuke dieren vind.

Anoniem

Re: Even voorstellen: jonge mama, beginner etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:43

Allereerst, welkom op Bokt en gefeliciteerd met je zwangerschap!
Misschien is het een idee om eerst wat privelesjes te nemen om de basis enigzins onder de knie te krijgen, en dan in te stromen in de volwassenles? En verder moet je je vooral niks aantrekken van wat anderen zeggen, je rijdt voor je (eigen) plezier. :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:46

Welkom. Welke regio woon je?

Op latere leeftijd weer gaan lessen is heel normaal hoor

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:48

een leuke manege zoeken en gewoon op je af laten komen en ook uitleggen aan de manege hoe en wat een beetje fatsoenlijke manege zal hier op in spelen.
ik zou zeggen vraag hulp van de manege en ga van te voren eerst lekker poetsen vertrouwd raken en leren van het zadelen enz.
ik vind het trouwens heerlijk gewoon privé les te hebben.

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 20:53

Dankjewel! Ik denk inderdaad dat het een goed idee is om eerst eens een paar privé lessen te nemen om even weer te weten hoe het allemaal ook alweer werkt en te kijken hoever ik ben. En dan daarna in te stromen bij een volwassenles.

Ik woon in de provincie Groningen, en ik wil wel echt hier in de buurt gaan rijden, Glimmen is hier echt 10 minuten vandaan en dus ideaal voor mij om te rijden. Al is het wel een hele grote manege wat ik dan weer jammer vind. Ik ben me nog een beetje aan het oriënteren, eerst maar eens bevallen over 2 maanden, haha!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:58

Ik was vroeger helemaal paardengek, m'n hele slaapkamer muren waren verborgen onder de posters. Nooit gereden, met een moeder die bang is voor paarden werd dat niks. Toen ik op 21 jarige leeftijd moest stoppen met voetbal alsnog mijn jeugddroom waar gemaakt en les genomen op een manege. En daar ben ik echt super blij mee!!!

Heb eerst een paar privé lessen gehad en daarna mee gaan doen met een groep. Dat een jaar gedaan en rij inmiddels alweer twee jaar op vast leasepaard. Wil nooit meer zonder.

Dus ik zou zeggen, laat je vooral niet tegenhouden door je leeftijd en lekker gaan rijden :D

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:07

Ik word helemaal enthousiast haha, jammer dat ik nog eventjes moet wachten! Ik ga inderdaad eerst privé een paar lessen doen zodat ik in de normale les in ieder geval al een beetje weet hoe en wat. Qua verzorging van het paard en opzadelen weet ik nog wel het een en ander, maar een opfris cursusje is natuurlijk niet verkeerd. Zal ook wel raar zijn, de laatste keer dat ik paardreed was op een kleine pony, dus zal nu wel even wat anders zijn haha!

Wat raden jullie mij aan om te kopen qua uitrusting? (Niet dat ik meteen helemaal losga hoor, maar met een baby op komst is het wel fijn om de aankopen een beetje te kunnen verspreiden, aangezien het natuurlijk een vrij dure hobby/sport is). Ik zat zelf te denken aan natuurlijk een paardrijbroek, laarzen (of van die lage schoenen, wat is het verschil eigenlijk), eventueel een cap.. Ik weet dat je laarzen en een cap eventueel ook wel op de manege kunt lenen, maar dat vind ik zelf niet prettig. Jullie mogen me ook doorverwijzen naar een website of weet ik veel wat.. Lekker onervaren ben ik, haha! :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:19

Als je lage schoenen hebt... jodphurs of rij/stalschoenen heb je daarnaast ook chaps nodig om je onderbeen te beschermen. Voordeel van lage schoenen is wel dat je die ook voor andere zaken kan gebruiken. Chaps hoeven ook niet zo duur te zijn.
Laarzen heb je in zeer verschillende kwaliteit.. van rubber tot op maat gemaakt leer. (en bijpassende prijzen)

Een cap is wel erg prettig dat die ook goed past, zou daar zeker voor sparen om die redelijk snel aan te schaffen. Daarnaast een rijbroek, iets van rijschoenen + chaps of rijlaarzen is ook wel prettig.
In Groningen de Epplejeck (www.ej.nl) is prettige winkel, vaak aanbiedingen en ook meestal vriendelijk personeel dat ook wel weet waar ze het over hebben.
Via internet zijn sommige dingen ook wel goedkoper te vinden... maar een cap moet echt goed passen.
Voor een rijbroek kan dat wel handig zijn al denk ik dat je de eerste keer zou willen passen.

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:30

Ik zat toevalling net op de Epplejeck site te kijken, zie al heel veel mooie dingen! ;) Ik wil qua schoenen niet echt besparen, of althans, ik had destijds van die rubberen laarzen, en ik weet nog dat ik die echt vreselijk vond zitten. Ik wil dus wel echt fijne schoenen, maar het liefst rond de 100 euro er aan uitgeven (iets duurder is geen probleem uiteraard), is dat realistisch? Ze moeten ook een beetje mooi zijn, haha! Zijn er nog bepaalde merken qua cap die goed zijn, of scheelt dat echt per persoon?

Ik heb het idee dat qua bovenkleding het niet echt uitmaakt of je gewoon een normaal (sport)vest draagt of een specifiek voor paardrijden? Zonder iemand tegen de schenen te schoppen, vind ik de bovenkleding vaak een beetje te kak, weten jullie nog leuke (hippe) merken? Heel veel vragen, sorry!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:39

Eehhmm
Je zegt "eventueel een cap"..

Een cap is hetgeen wat je het eerst moet kopen, naast veilige schoenen.
De rest is eventueel. Zonder cap kom je (gelukkig) op een goede manege niet op een paard!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:43

Gewoon een trui is prima om te beginnen.

Wat leuk dat je gaat rijden! Heel veel succes!

Cap gewoon passen, want er zit nogal verschil in. Ik vind een verstelbare erg fijn, als je het erg warm hebt kan je hem iets losser zetten en anders iets strakker. Er zijn geen slechte caps (in de winkel), maar wel verschillende pasvormen. Dus gewoon passen.

100 euro voor schoenen is zeker realistisch. Wel even kijken naar het materiaal. Aangezien je naar een manege gaat zou ik voor leer gaan. Heb ook kunststof gehad, maar dat kan scheuren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:46

100 euro voor fijne schoenen is wel te doen ... al kan je ze ook veel duurder en ook goedkoper krijgen. Zou vooral opletten dat je ze wel koopt met kortingsactie... want die zijn er bijna elke maand wel eens.

Bovenkleding... heb ik zelf na 20 jaar nog maar weinig echte paardrijdkleding (dat spul is relatief gewoon veels te duur ;) ... heb dus gewoon truien vesten shirts van de H&M, C&A etc. aan.
Ik ben niet zo voor een modeshow op de manege... het eerste wat mijn paard toch doet als ik met iets schoons aan kom zetten is zijn neus er tegen aan duwen (liefst met restant van wortel of extra kwijl)

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:46

Welkom op bokt! :D

Ik heb mijn spulletjes gekocht bij de Decathlon.
Op Marktplaats heb ik mijn laarzen gekocht!

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:46

Punz schreef:
Eehhmm
Je zegt "eventueel een cap"..

Een cap is hetgeen wat je het eerst moet kopen, naast veilige schoenen.
De rest is eventueel. Zonder cap kom je (gelukkig) op een goede manege niet op een paard!

Dat weet ik, maar ik was een beetje bang dat ik meteen naar m'n hoofd zou krijgen dat ik eerst maar eens moest kijken of ik het leuk vond, en dan pas een cap zou moeten kopen. Als je verder leest, kun je ook zien dat ik aangeef dat ze bij de manege waar ik ga rijden ook altijd caps hebben voor beginners/proeflessen, maar dat ik daar zelf geen behoefte aan heb en dus een nieuwe cap wil kopen.

Ik ga dus eerst eens kijken naar schoenen, een broek en een cap.

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:52

Ik zal binnenkort wel eens naar Epplejeck gaan om te kijken wat ze daar hebben qua schoenen en caps, zie op hun site wel het een en ander staan, maar denk dat het beter is om even in het echt te kijken hoe het eruit ziet, voelt en past. Ik twijfel nog wel een beetje tussen jodhpurs en laarzen, denk wel dat ik uiteindelijk jodhpurs fijner vind, ook omdat de schoen en de chaps zeg maar uit loss delen bestaan in plaats van zo'n hele laars. Van die outdoorlaarzen zijn puur bedoeld voor rondom de manege/stal toch? Niet om mee te rijden neem ik aan.

Heb ik verder nog iets nodig? Mag ook wat minder dringend zijn, zoals handschoenen ofzo? Of gebruik je die echt alleen maar in de winter? Borstels ed. kan je bij de manege gewoon pakken toch, of is het handig om zelf wat basisdingetjes te kopen? Nogmaals sorry voor alle vragen, wil graag goed voorbereid zijn en een beetje een kostenplaatje maken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:59

Outdoorlaarzen zijn inderdaad niet om te rijden.
Handschoenen... gebruik ik zelden maar anderen altijd.. maar denk dat je als je net begint dat niet als eerste item mee hoeft te hebben.
Borstels... tja ik vond het op de manege wel lekker om eigen setje te hebben maar niet echt nodig. Dat kan je ook kopen als je een half jaar bezig bent. En dan zou ik zeker op Marktplaats kijken of iemand zijn hele borstelset weg doet.

Als je nog meer wil zien kan je ook langs Divoza in Leek. Die hebben ook mooie grote winkel en ook mooie huismerken.

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:05

Ik zat net al even op de site van Divoza te kijken, binnenkort ook maar eens langs gaan dan. Handschoenen laat ik dan nog maar even voor wat het is, mocht ik het wel nodig hebben/fijner vinden is het ook zo gekocht natuurlijk. Wat zijn jullie favoriete merken qua paardrijbroeken ed? Of kopen jullie altijd maar wat anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:12

Outdoorlaarzen zijn prima om mee te rijden hoor, ik bagger er hier vrolijk mee door de modder maar zit er ook rustig mee op het paard. Zolang er een goede zool en hak onder zit is het eigenlijk wel goed.
Als je een paar veilige jodphurs met chaps of laarzen hebt, met een rijbroek en cap ben je al een heel eind.

Ik draag met rijden eigenlijk wel altijd handschoenen, maar dat is ook omdat ik een vrij sterk paard heb en ik anti-slip teugels vreselijk vindt om in mijn blote handen te houden.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:15

Hallo, Hier ook een "oude" starter met paardrijden. Ik was 40 jaar toen ik samen met mijn man, door onze dochter, de stap naar de manege maakte. Bij onze manege hadden ze een groep "oudere" beginners en wat hebben wij genoten van deze lessen. Het was een hele leuke en hechte groep en wijk hebben veel geleerd en op latere leeftijd ook nog 2 paardjes gekocht.
Geniet eerst van je zwangerschap en de baby en dan een leuke start bij een leuke manege voor lessen. Ik zou zelf gaan voor een goede cap en veilige schoenen en de rest hoeft niet zo spannend te zijn. Ik zou voor laagjes gaan. Wat heb ik het warm gehad met paardrijden in de manege en vond het fijn wanneer ik een vestje uit kon trekken. Oh ja investeer in een goede sport bh.

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:17

Ik weet niet of ik hier linkjes mag plaatsen? Maar ik zat nu zelf naar deze laarzen te kijken: http://www.ej.nl/ruiter/laarzen-schoene ... _3137.html

Weet niet of dit wat is, maar hoor graag jullie mening. Uiteraard snap ik dat ik ze in het echt moet passen, maar vind het veel te leuk om alvast wat speurwerk te doen. En zouden jullie dan zwarte of bruine laarzen nemen? Zwart past wel overal bij, misschien is dat dan beter..

En een sport bh is inderdaad een must, bedankt voor de tip! Zal het even op mijn lijstje zetten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:20

Die laarzen zijn heerlijk... in de winter als er sneeuw ligt en je buiten gaat rijden... maar voor les in een binnenbak.. of in de zomer... vieze plakkerige zweetpootjes :+

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:25

Oh haha, zie je wel, ik heb er echt geen verstand van! Vond ze qua uiterlijk wel leuker dan van die glanzende leren laarzen, maar smaken verschillen uiteraard. Ik zal nog weleens verder kijken, bedankt voor je reactie!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:33

Als je liever wat stoerdere uitstraling wilt ipv glimmend lakleer... kan je ook naar stalschoenen kijken. Ik heb al jaren dezelfde Ariat stalschoenen. Lopen echt super lekker (gebruik ze ook als wandelschoenen) en trap ze echt helemaal af. Doe er een paar jaar mee... en gebruik ze echt intensief (5x per week) Zijn ook geschikt voor paardrijden... paar chaps erom en klaar.

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:44

Met bovenstaande laarzen kun je prima rijden hoor. Ik rijd altijd met mijn ANWB outdoorlaarzen, vind dat toch wel echt tien keer fijner dan mijn jodphurs en chaps. :j