Privacy wetgeving & recht om vergeten te worden VS Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seb8iaan

Privacy wetgeving & recht om vergeten te worden VS Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 12:49

Recentelijk is er “het recht om vergeten te worden”.

“Met het recht om vergeten te worden wordt het recht bedoeld dat burgers hebben om privacygevoelige informatie bij online zoekmachines te laten verwijderen. Ze moeten hiervoor contact opnemen met de eigenaar van de zoekmachine zelf. Dat heeft hetEuropees Hof van Justitie op 13 mei 2014 besloten”

Echter moet voordat zoekmachines deze informatie kunnen verwijderen, eerst de originele bron content worden verwijderd op de desbetreffende site. Echter is het op bokt niet mogelijk zelf posts te verwijderen en moet hiervoor een verzoek worden gedaan bij de moderators. Wat nog niet wil zeggen dat de content ook daadwerkelijk verwijderd wordt.

De rijksoverheid meldt het volgende:
“In de toekomst moet het ook mogelijk zijn voor bezoekers om aan te geven dat een organisatie ze moet ‘vergeten’. De organisatie moet dan alle persoonsgegevens van die bezoeker verwijderen. Ook mogen bezoekers een kopie krijgen van alle opgeslagen persoonsgegevens.
Deze maatregelen maken deel uit van de Europese Verordening gebruik van persoonsgegevens.”

Ook zijn er steeds verder gaande eisen vanuit het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), zo moet het voor iedereen mogelijk worden zijn/haar data te laten verwijderen.

Ik snap dat het lastig is om op grote schaal data – handmatig - te verwijderen en het de overzichtelijkheid van topics niet ten goede komt. Zou er op bokt geen functie moeten komen om eenvoudig alle data te anonimiseren (niet handmatig dus)? Waarmee ik bedoel dat als een gebruiker op enig moment besluit om bokt te verlaten, deze persoon zijn account kan verwijderen en er een Pseudoniem gebruikersnaam wordt gegenereerd (bijv. “Anoniem_1”) en daarnaast eenmalig al zijn content kan bekijken om persoonlijke informatie te verwijderen?

Ik begrijp dat men niet lukraak alle persoonlijke informatie het web op moet slingeren, maar deze – steeds strenger wordende – eisen moeten ergens worden ingevuld.

Wat is het standpunt van bokt omtrent deze eisen? En hoe gaat dit gefaciliteerd worden?

Prrrr

Re: Privacy wetgeving & recht om vergeten te worden VS Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:53

Er is een verschil tussen het verwijderen van persoonsgegevens (daarover heb je op Bokt de volle vrijheid via je eigen profiel) en het verwijderen van je posts. Het verwijderen van persoonsgegevens, als je dat toevallig in je post gedaan hebt, kun je gewoon verzoeken en daaraan voldoen we ook.

Dat is iets anders dan het verwijderen van alle posts, waarin uiteraard ook heel veel staat dat geen persoonsgegeven is.

Pseudoniem gebruikersnamen zijn al in gebruik.

Ook met de laatste verscherpingen denk ik dat het CBP geen moeite heeft met het beleid van Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:14

Prrrr schreef:
Er is een verschil tussen het verwijderen van persoonsgegevens (daarover heb je op Bokt de volle vrijheid via je eigen profiel) en het verwijderen van je posts. Het verwijderen van persoonsgegevens, als je dat toevallig in je post gedaan hebt, kun je gewoon verzoeken en daaraan voldoen we ook.

Dat is iets anders dan het verwijderen van alle posts, waarin uiteraard ook heel veel staat dat geen persoonsgegeven is.

Ook met de laatste verscherpingen denk ik dat het CBP geen moeite heeft met het beleid van Bokt.

Een pseudoniem en geen persoonsgegevens garanderen natuurlijk geen anonimiteit. De informatie die in posts van een bokker staat, biedt doorgaans genoeg informatie om ze naar een persoon te herleiden. Iemand hoeft hier maar een keertje blij te melden: "wiehoe! gisteren eerste geworden in de M dressuur in Lutje aan de Maas!" en er is van anonimiteit geen enkele sprake meer.
Daarnaast heb je er zelf ook niet altijd invloed op. Een ander kan jou aan de hand van je post herkennen en info geven die je zelf niet kwijt wilt. "Hé! Ik herken je verhaal! Jij bent toch die eigenaar van Flip? Van manege Hutsefluts in Zeedorp?" Nou, fijn, doe daar nog maar eens iets aan.

En dan is het verdomd jammer dat je ooit als naïeve twaalfjarige een paar hele stomme posts hebt geplaatst waarin je met je veel te kleine Shet over hindernissen springt. Of in een vlaag van verstandsverbijstering in een gezellig huiskamertopic hebt verteld hoe vaak jij en je geliefde hét doen. Dan heb je niets meer aan een nickname en het feit dat je naam en adres niet op dit forum staan.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:18

safina schreef:
Prrrr schreef:

Een pseudoniem en geen persoonsgegevens garanderen natuurlijk geen anonimiteit. De informatie die in posts van een bokker staat, biedt doorgaans genoeg informatie om ze naar een persoon te herleiden. Iemand hoeft hier maar een keertje blij te melden: "wiehoe! gisteren eerste geworden in de M dressuur in Lutje aan de Maas!" en er is van anonimiteit geen enkele sprake meer.
Daarnaast heb je er zelf ook niet altijd invloed op. Een ander kan jou aan de hand van je post herkennen en info geven die je zelf niet kwijt wilt. "Hé! Ik herken je verhaal! Jij bent toch die eigenaar van Flip? Van manege Hutsefluts in Zeedorp?" Nou, fijn, doe daar nog maar eens iets aan.

En dan is het verdomd jammer dat je ooit als naïeve twaalfjarige een paar hele stomme posts hebt geplaatst waarin je met je veel te kleine Shet over hindernissen springt. Of in een vlaag van verstandsverbijstering in een gezellig huiskamertopic hebt verteld hoe vaak jij en je geliefde hét doen. Dan heb je niets meer aan een nickname en het feit dat je naam en adres niet op dit forum staan.

Dat dus: dat anderen het veroorzaken. Heb ik ook al heel wat keren meegemaakt en élke keer weer een flinke discussie gehad over het verwijderen ervan. Maar nu zijn ze weg O:)