Je kind op bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Je kind op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 12:41

Hoihoi,

Je ziet het steeds vaker, bokkers die hun (jonge) grut op internet zet. Altijd heel leuk en schattig, maar ik vraag mij soms enkele dingen af.
Als ouder ben je er graag voor je kind en wil je van alles voor hem/haar betekenen. Ook ben je vaak (altijd) erg trots op je kind en dat wil je maar al te graag delen. Echter, ik loop dan bij sommige dingen tegen de lamp.
Sommige bokkers zetten (veelvoudig) hun kind op bokt neer. Echter, een kind kan niet zeggen of hij/zij dit wel wil. Als ik zie dat mijn moeder babyfoto's of kleuter/peuter foto's zou hebben geplaatst van mij op bokt, zou ik niet amused zijn vanwege de volgende redenen.
* Ik kan als kind dan nog niet toestemming hiervoor geven
* Ik heb totaal geen behoefte aan baby/kleuter/peuter/klein kind foto's op internet
* De foto's kun je niet afschermen aangezien het op bokt staat.

Op Facebook kun je het nog netjes afschermen en eventueel verwijderen, maar op bokt is dit geen optie.

In hoeverre staan jullie daarin? En wat vinden de bokkers met kinderen hiervan?

Groetjes

Selina

Re: Je kind op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:43

Zou het zelf (als ik een kind had dan) niet zo snel doen, hooguit via pb als iemand nieuwsgierig is naar m'n baby. Ik zou het wel op facebook doen, maar dan inderdaad ingesteld als 'alleen voor vrienden.'

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:44

Ik heb weleens een foto van mijn zoon tijdens zijn les op bokt gezet, in een 'besloten' topic. Natuurlijk kan iedereen dat lezen of reageren. Hij weet er overigens zelf van (hij is negen), en vond het prima.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:46

Waar jij wel en niet behoefte aan hebt op het internet is niet relevant.
Voor de rest ben ik het met je eens, en ik zou het gebrek aan privacy op facebook ook niet onderschatten (waterdicht afschermen valt niet mee).

Set_Elkol

Ik zou het niet heel snel doen, misschien een enkele keer een foto als er iets leuks gebeurde bij de paarden ofzo, maar geen hele topics elke keer weer.

Selina

Marocje schreef:
Ik heb weleens een foto van mijn zoon tijdens zijn les op bokt gezet, in een 'besloten' topic. Natuurlijk kan iedereen dat lezen of reageren. Hij weet er overigens zelf van (hij is negen), en vond het prima.

Dat is natuurlijk al weer anders. Jouw zoon gaf jou toestemming en is ouder.
Denk dat TS het heeft over categorie 0-4 jaar.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:47

Ik zie er zelf niet echt een probleem in, maar ergens heb je wel een punt.
Als ik zelf een kind zou hebben zou ik het niet gauw op internet zetten.
Hooguit een foto op FB, maar die staat toch ingesteld zodat alleen vrienden het kunnen zien.

Als mijn moeder foto's van mij als kind op het internet had geplaatst had ik er zelf denk ik niet echt een probleem mee gehad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:48

Compleey onverantwoord. Deze foto's blijven de rest van het leven beschikbaar voor iedereen. Mensen zouden meer na moeten denken over hun postgedrag...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:51

Dat vermoed ik ook, dat heb ik zelf niet gedaan, idd omdat ik dit veel te jong vind en ze dit niet zelf kunnen beslissen. Ook op FB ben ik hier heel terug houdend in, wat oa mijn ouders wel weer jammer vinden: " je plaatst bijna alleen wat over je pony, je kinderen zien we niet?' Dat klopt dus, maar nu mijn zoon wat ouder is komt ook daar iets vaker er wat op. Maar toch wel dat ie eigelijk onherkenbaar is..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 12:53

9 vind ik een categorie waarin hij zelf toestemming kan geven. Waar ik op doelde was inderdaad de categorie die Slina al aangaf.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:54

Ik plaats wel eens foto's van mijn dochter en haar pony hier. Ze is 5 en ik maak dus die keuze voor haar. Ik ben er wel precies in wat voor foto's dit zijn en dat deze haar nooit in een lastige positie zouden kunnen brengen. De huidige tijd is interactief, dat zal alleen nog maar meer worden. Tuurlijk moet je wel uitkijken wat je p.laatst, maar het plaatsen zelf als ouder zijnde, daarin zie ik geen kwaad. Je maakt als ouder van een jong kind sowieso alle beslissingen over je kind waarvan jij denkt dat het de juiste zijn.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:54

Zo denk ik er ook over. Wanneer ik foto's voorbij zie komen van bokkers met hun kinderen, en dan vooral topics waarin de kinderen centraal staan met hoe schattig en koetsjiekoe ze zijn, en waar in geuren en kleuren beschreven staat hoe en wat en wat ze allemaal voor kinderlijke dingen uitgespookt hebben, dan heb ik altijd een beetje medelijden met die kinderen. Over een paar jaar zijn ze oud genoeg om zelf mee te kunnen draaien, en dan staat al die zooi over ze op internet. En dat kan een heleboel (beeld) materiaal zijn waar ze zich voor schamen, en het zal toekomstige pestkoppen op school ook een hoop ammunitie geven.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:56

Foto's gaan (nu nog) op bokt altijd via linken. Je hebt altijd nog de mogelijkheid om bij de uploadsite je foto in een andere map te plaatsen. Hierdoor is de link die op bokt staat niet meer goed en de foto is niet meer te zien.

Je vraag, je kan als kind idd geen toestemming geven, maar je ouders zijn verantwoordelijk tot het kind 18 jaar is. Helaas betekend dit dus ook dat ze iets kunnen en mogen plaatsen zonder toestemming van het kind.
Mocht het wat oudere kinderen betreffen, dan is het denk ik aan hun om te overleggen met de ouders.

Het blijft altijd een moeilijk iets, natuurlijk zijn ouders trots en willen dit graag delen. En ja de kinderen zullen later het misschien niet zo leuk vinden.
Ik ben bang dat het alleen maar erger wordt. Heel veel gaat via de computer er ligt meer van je op straat dan je zelf weet. En je wil al helemaal niet gokken wat er van jou bekend is op computers van instanties. En daarvan is ook al bewezen dat het niet veilig is.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 12:58

Uiteraard maak je beslissingen voor je kind, maar ik ben ook van mening dat als je weet dat je kind nu geen beslissingen kan maken, je ook niet dingen voor hem/haar moet gaan beslissen wat zijn/haar hele leven lang kan blijven achtervolgen, zoals foto's van toen hij/zij klein was die er vervolgens ook niet meer van af kunnen en wél voor iedereen zichtbaar is.

BlueStar schreef:
Foto's gaan (nu nog) op bokt altijd via linken. Je hebt altijd nog de mogelijkheid om bij de uploadsite je foto in een andere map te plaatsen. Hierdoor is de link die op bokt staat niet meer goed en de foto is niet meer te zien.

Je vraag, je kan als kind idd geen toestemming geven, maar je ouders zijn verantwoordelijk tot het kind 18 jaar is. Helaas betekend dit dus ook dat ze iets kunnen en mogen plaatsen zonder toestemming van het kind.
Mocht het wat oudere kinderen betreffen, dan is het denk ik aan hun om te overleggen met de ouders.

Het blijft altijd een moeilijk iets, natuurlijk zijn ouders trots en willen dit graag delen. En ja de kinderen zullen later het misschien niet zo leuk vinden.
Ik ben bang dat het alleen maar erger wordt. Heel veel gaat via de computer er ligt meer van je op straat dan je zelf weet. En je wil al helemaal niet gokken wat er van jou bekend is op computers van instanties. En daarvan is ook al bewezen dat het niet veilig is.

Je ouders beslissen, maar dat heeft ook te maken met het gezonde verstand van de ouder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:59

Ik kom vaak genoeg foto's tegen op FB van kleinkinderen van iemand. Ik vind het gevaarlijk om foto's openbaar te zetten van kleine kinderen omdat er genoeg mafkedetten rondsurfen en er andere ideeën op nahouden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:00

Ik zou het inderdaad ook niet snel doen. Uberhaupt ben ik voorzichtig met het posten van foto's. Zorg er altijd voor dat er geen andere mensen staan op de foto's die ik op bokt of fb zet. Als ze er wel op staan dan vraag ik het van te voren, voordat ik het plaats, of dat akkoord is.

Foto's van mezelf ben ik ook terughoudend in... Kijk als ik wat plaats altijd ook hoe (on)herkenbaar ik ben :+

Mijn fb account staat dan ook voornamelijk vol met foto's van mijn paardjes... honden... landschappen. En mensen die me goed genoeg kennen ( en min of meer in mijn priveleven meedraaien) herkennen het allemaal wel, maar voor vage kennisen/ werkgever/ mensen die ik via mijn werk ontmoet, is het toch wat lastiger terug te leiden naar mij.

En hoezeer ik echt ook snáp dat je bepaalde foto's van je kinderen wil delen, zou ik het op bokt niet snel doen, inderdaad vanwege de openbaarheid. Fb vind ik dan toch anders. Als je geen mensen tagt, en je de instelling zo hebt dat mensen niet zomaar iets op je tijdlijn kunnen zetten dan kun je toch een behoorlijke drempel opwerpen voor wat betreft de openbare zichtbaarheid van je foto's

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:01

Nayomie schreef:
Je ouders beslissen, maar dat heeft ook te maken met het gezonde verstand van de ouder.

Daar sla je de de spijker op de kop. Je mag als kind altijd hopen dat je ouders de goede beslissingen maken. Nu kan ik me voorstellen dat je even achter je oren krabt, maar 15 jaar terug? Wie had ooit kunnen denken dat het zo groot en wereld wijd zou gaan worden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 13:03

BlueStar schreef:
Nayomie schreef:

Daar sla je de de spijker op de kop. Je mag als kind altijd hopen dat je ouders de goede beslissingen maken. Nu kan ik me voorstellen dat je even achter je oren krabt, maar 15 jaar terug? Wie had ooit kunnen denken dat het zo groot en wereld wijd zou gaan worden.

Natuurlijk mag ik dat hopen. Vroeger hebben wij dit niet kunnen weten, maar nu weten wij dat internet zo groot is en waar het toe in staat is. Dan zou je toch wel enigszins kunnen inschatten wat wel en niet slim is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:03

Nayomie, je hele opvoeding is iets dat een kind de rest van zijn of haar leven met zich mee neemt. Het begint al bij de naam die je bij je geboorte krijgt. Daar beslis je als kind ook niet over mee toch? Kan ook zeker pestmateriaal of wat dan ook worden.

Ik vind wel dat je voorzichtig moet zijn met wat voor foto's je plaatst, maar als je dit weloverwogen doet, lijkt het me geen probleem.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 13:04

Maar ik zeg ook niet dat ouders geen beslissingen mogen nemen, dat is iets totaal anders. Dit gaat over foto's op bokt en de beslissingen dáárvan. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:06

Ook dat is een van de beslissingen die je als ouder maakt toch?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 13:08

Dat lijkt mij wel ja. Een naam kun je op latere leeftijd nog aanpassen (als we zo beginnen ;) ). Stel je plaatst foto's van je kind nu op internet. Kind is nu 2 jaar. 15 jaar later, kind is 17 en komt met wat research foto's zijn zichzelf tegen toen hij nog 2 jaar was. Er zijn ook nog dingen die privé zijn, die niet de hele wereld hoeft te weten, nietwaar? Als ouder moet je daar ook wat over nadenken. Enkele foto's zou nog kunnen, maar bijna fotoboeken vol op internet, nee, bewaar die maar in een fotoboek in de kast.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 23-11-14 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:09

Dat het kind dit kan niet toestemmen is toch normaal? Het kind eet drinkt draagt en doet toch ook wat zn moeder of vader wil?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:10

Ik vind dat ook altijd tricky. En dan met name 'net-uit-bad' foto's van kinderen bijvoorbeeld. Sowieso foto's waar kinderen niet geheel gekleed op staan vind ik risicovol.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:11

Ja maar als ie 16 is dan kan ie stilaan zelf beslissen, maar dan staan wél de foto's van zijn peutertijd nog online.
Ik zou daar ook niet blij mee zijn als mijn moeder dat gedaan had.