Bezoekersenquête 2014
In de afgelopen 2 jaar zijn de bezoekers van Bokt.nl niet wezenlijk veranderd. De gemiddelde leeftijd is ruim 25 jaar en bijna 98% van de bezoekers is een vrouw. Deze getallen zijn vergelijkbaar met die van 2012. Als we de verdeling van de leeftijden bekijken, is te zien dat waar in 2012 de 18-20 jarigen de grootste groep vormden, dat nu de 20-22 jarigen zijn. Bijna 30% heeft een HBO opleiding gevolgd, 27% heeft een MBO-opleiding gevolgd. Van de bezoekers heeft 12% een universitaire opleiding.

Zoals verwacht is dressuur nog steeds de meest populaire vorm van paardensport op Bokt (71%) hoewel de populariteit wel iets is afgenomen. Er is een licht toename te zien in de populariteit van het recreatief rijden, de [discipline], buiten rijden en vrijheidsdressuur.
De gemiddelde tijd die een bezoeker van Bokt aan paarden besteed is gedaald van 17 naar 14,3 uur per week. Het gemiddeld aantal paarden per bezoeker is net als in 2012 1,8. De populariteit van een grote winkels met ruitersportartikelen (Epplejeck, Divoza, Agradi) is ook dit jaar weer sterk toegenomen. Opvallend is ook dat de populariteit van Facebook, Twitter en Marktplaats de afgelopen 2 jaar is gedaald bij onze bezoekers, hoewel zij wel nog steeds de lijst van bezochte website aanvoeren.
Bokkers zijn gemiddeld 16 uur per week op de site te vinden. In totaal besteedt 63% meer dan dan 6 uur per week (dus ongeveer een uur per dag of meer) aan Bokt.

De site wordt voornamelijk thuis bezocht, maar ook op het werk bezoekt men Bokt regelmatig. Er is een toename in gebruik onderweg, dit heeft waarschijnlijk te maken met het sterk toegenomen gebruik van smartphones met internet en met Wifi-verbindingen in het openbaar vervoer. Bijna 60% geeft aan Bokt vooral op de computer te bezoeken, ruim 36% van de bezoekers bezoekt Bokt vooral mobiel. Bokt is sinds 2012 al een stuk beter bruikbaar op mobiele apparaten maar hierin is zeker nog ruimte voor verbetering.

‘De gemiddelde bezoeker’ van Bokt is een vrouw van 25,5 jaar oud met een HBO-opleiding. Ze heeft 1 of 2 paarden die even vaak thuis als op een pensionstal gestald staan en waar ze dressuur mee rijdt. Ze besteedt meer dan 300 euro per maand aan haar paardenhobby.
De reden om Bokt te gebruiken die de meeste bezoekers ‘zeer belangrijk’ vinden is ‘om te leren en kennis door te geven’. Bij wat men 'belangrijk' vindt staat ‘op de hoogte blijven’ aan kop, gevolgd door ‘als tijdverdrijf’, ‘om te leren en kennis door te geven’ en ‘om snel een antwoord te krijgen op een vraag’.

De stelling ‘Bokt.nl vind ik beter dan 2 jaar geleden’ is positiever beoordeeld dan 2 jaar geleden: toen was 29% het eens of zeer eens met de stelling, in 2014 is dit 37%. Ook voelen iets meer mensen zich thuis op Bokt ten opzichte van 2 jaar geleden.
Het percentage bezoekers dat aangeeft ontevreden te zijn met het beleid en het team van Bokt.nl is vergelijkbaar met 2012, 8%. Dit zijn teveel mensen die aangeven dat hun grootste probleem met de site zit in onduidelijkheden van het team, te veel mensen met klachten over moderatie en de regels.
Naar aanleiding van de enquête van 2010 en een aparte enquête later dat jaar, zijn de regels helemaal tegen het licht gehouden. Wellicht is het goed om op korte termijn deze regels nog eens te bekijken. Beter communiceren over modereren, over regels en over beleid is een punt waarop we nog wel veel voortgang kunnen bereiken. En duidelijker zijn in moderatie is wellicht een ander.
Bij de vraag ‘wat is het grootste probleem op Bokt’ kiest 19% van de bezoekers voor de optie ‘ik heb geen probleem met Bokt. Dat is een daling van 6% ten opzichte van 2012 en dus een punt van zorg.

We zijn de afgelopen iets minder bezig geweest met de sfeer op de site en dat is helaas terug te zien. Slechts 37% van de respondenten is het er zeer mee eens dat de sfeer op het forum prettig is, terwijl in 2012 nog 46% van de respondenten deze mening had. Opvallend is dat men het niet méér oneens is geworden met de stelling dan in 2012: men beoordeelt de stelling als neutraal. De sfeer op het forum is een punt dat duidelijk meer aandacht nodig heeft.
Opvallend is dat de nieuwspagina van Bokt dit jaar duidelijk minder goed scoort dan in 2012, het up-to-date zijn van de nieuwspagina, als ook de betrouwbaarheid en de compleetheid van de nieuwspagina scoren minder goed dan in 2012. De nieuwspagina is een belangrijk onderdeel van Bokt.nl, het dient als visitekaartje voor (toekomstige) bezoekers. Er is daarom een duidelijke taak weggelegd voor het Bokt-team om het nieuws op Bokt actueler, betrouwbaarder en completer/vollediger te maken.
Weinig mensen kiezen voor de optie: overzichtelijkheid (2%) en te ingewikkelde techniek (3%) als probleempunten. We weten echter zeker dat er op dit vlak nog steeds veel te verbeteren valt, zeker voor nieuwe gebruikers. Vaak zijn het praktische problemen waar met relatief weinig werk veel resultaat te behalen valt.
De openbaarheid van Bokt.nl is voor 8% van de bezoekers problematisch. Dit is zowel een kracht als een valkuil voor Bokt.nl. We zien de behoefte aan meer beslotenheid op delen van de site al langer, het is echter zowel technisch als beleidsmatig een erg grote uitdaging om dat goed uit te voeren. Zeker een punt dat hier op de aandachtlijst staat.
Op het forum storen veel bezoekers zich eraan dat het moeilijk is om de 'goede' antwoorden uit een discussie te halen. Er worden veel antwoorden gegeven door mensen met heel erg verschillende kennis- en ervaringsniveaus waardoor het voorkomt dat de goed onderbouwde antwoorden van professionals ondersneeuwen in goedbedoelde adviezen van mensen met veel minder kennis. Op dit gebied valt nog heel wat winst te behalen, voor een deel kan de Wiki daarin helpen maar we kijken ook naar een aantal aanvullende oplossingen.
Met de ‘8-’ die we ook dit jaar krijgen op de vraag of iemand Bokt aan zou raden aan vrienden zijn we super blij! We streven naar minimaal een 8, dus kijken waar we over twee jaar staan...
De Wiki, Markt en Nieuws scoren duidelijk lager dan het forum. De Wiki scoort nu een 6,5, een lichte daling ten opzichte van 2012 en is ook nog steeds het laagst scorende onderdeel. Het is wederom duidelijk dat de Wiki meer aandacht en ook zichtbaarheid vereist. De sterkste daling zien we bij Nieuws, dit onderdeel is van een 7,2 in 2012 naar een 6,8 in 2014 gegaan. Dit zagen we ook terug in de vele kritiek die we het afgelopen jaar heb ontvangen op de nieuwsberichten en een ontwikkeling waar we zeker mee aan de slag gaan. Hieraan is een begin gemaakt door onder andere het uitbreiden van het redactieteam. De Markt scoort iets hoger dan in 2012.
Bezoekers mochten aan het eind van de enquête aangeven wat zij graag toegevoegd zouden willen zien, 4550 bezoekers hebben hier antwoord op gegeven. Maar liefst 52% hiervan gaf aan makkelijker foto’s op de site te willen kunnen zetten. Dat is een stijging van 10% ten opzichte van 2012. Goed nieuws is dat het bijna mogelijk is foto’s te uploaden via de site zelf. De nieuwe Bokt-upload zit in de testfase en kan naar verwachting nog dit jaar uitgerold worden op Bokt.nl. Een like-knop zoals op Facebook wordt veel genoemd, maar het is een punt waarover veel mensen het oneens zijn. Ongeveer de helft van de mensen die het over de knop heeft is positief, zij vinden het een leuk idee! Volgens hen kan het oneliners schelen. De andere helft is bang dat inhoudelijke reacties uit zullen blijven als er een like-knop komt. De behoefte aan een dergelijke mogelijkheid is er dus zeker maar we moeten goed kijken of we hier iets mee kunnen op de site en in welke vorm.

Verder wordt veel gevraagd naar mensen die professionele meningen kunnen geven en dat deze ‘profs’ ook een grotere rol op Bokt krijgen; meer in de spotlight staan.
Net als 2 jaar geleden zijn er ook heel veel reactie op de Bokt Markt. Deze reacties lopen erg uiteen: er worden zowel opties tot verbetering geroepen, maar ook wordt er nog steeds gevraagd om het oude systeem. Tevens wil men graag een duidelijke scheiding kunnen maken tussen commercieel en particulier aanbod. Dat laatste is ook een punt dat komend jaar zal worden aangepakt.
Zoals jullie kunnen zien, hoeven we zeker niet stil te zitten. De enquête heeft ons goed inzicht gegeven in wat jullie als gebruikers belangrijk vinden en in waar verbeteringen nodig zijn. Wij gaan aan de slag met het verder analyseren van de resultaten en vooral ook met prioriteren. Zoals je hebt kunnen lezen zijn er meer dan voldoende verbeterpunten, meer dan we in twee jaar op kunnen lossen. Op een aantal vlakken hopen we over twee jaar een heel stuk beter te scoren, hiervoor gaan we hard aan de slag!
Nogmaals dank voor jullie input en laat vooral ook van je horen voor de volgende grote bezoekersenquête.