Het 'sorry ik bok mobiel'... Topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Het 'sorry ik bok mobiel'... Topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 09:27

De laatste tijd kom ik het steeds vaker tegen op bokt: 'sorry voor de typfouten, ik zit op mobiel!' en zelfs dit zinnetje is vaak technisch niet eens in orde.

Ik bok ook mobiel (omdat dit lekker makkelijk is) maar ik post niet hele topics en berichten vol spel- stijl- en typfouten, is gewoon een kwestie van je berichtje even controleren en aanpassen voordat je het plaatst.

Natuurlijk glipt er wel eens een foutje tussendoor en mijn spelling is ook absoluut niet 100%, maar om het mobiel bokken nu als reden te zien om compleet onleesbare berichten te plaatsen? Dat gaat in mijn ogen wat te ver.
Bovendien staat mij bij dat één van de regels op bokt is dat de berichten die je plaatst leesbaar en begrijpbaar moeten zijn.

Ik begrijp dat niet iedereen zo goed is in Nederlands als ik en dat is prima, je hoeft van mij geen Neerlandicus te zijn om op bokt te mogen schrijven.
Maar als ik merk dat het soms een wedstrijdje om het slechtst leerbare bericht te posten lijkt te worden vind ik de smoes 'sorry ik zit mobiel,' een hele irritante.

Wie irriteert zich hier ook aan?

Ohja: dit bericht is mobiel geschreven in een rijdende bus in Amsterdam. Sorry voor de eventuele typfouten :P :').

melissapupa

Re: Het 'sorry ik bok mobiel'... Topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:30

vreselijk idd!
is het te veel moeite om even je bericht na te kijken voor dat je het post?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:30

Ik zie het ook vaak staan maar dan kan ik juist geen spelfout ontdekken. :')
Soms ook wel hoor maar niet zo erg dat ik het niet kan ontcijferen...

Ik bok ook wel eens mobiel maar controleer idd elk berichtje op spelfouten en corrigeer die dan...ik kan er niet tegen als er een fout in mijn berichten zit. :')

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:31

Er is een verschil in fouten vind ik: gewone typo's (lees volledig verkeerde letters midden in woorden oid) of echte spellingsfouten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:36

Ik zet het er ook wel eens bij, maar dan heb ik het bericht wel nagelezen. Als het goed is zijn de fouten er dan wel uit maar dingen als "en" en "een", "dat" en "daar", "gebeurt" en "gebeurd" schieten er nogal eens tussendoor. De eerste 2 voorbeelden komen doordat mijn telefoon dat er dan ongemerkt van gemaakt heeft, het laatste voorbeeld door ik dan zelf te weinig overzicht over de zin heb en die d/t'jes zijn al niet mijn sterkste punt (dus met ver- of ge- aan het begin en dan ingezet als voltooid deelwoord of tegenwoordige tijd). Op de pc lees ik mijn berichten dan na, en vis ik ze er meestal door het zien van de zin wel uit. Op mijn mobiel lees ik de berichten ook na, maar zie ik zelden de volledige zin waardoor ze er nog wel eens in blijven staan.

Soms gaat het nergens over, net als de grote hoeveelheid "dyslectici" die in periodes op bokt langskomen. En soms begrijp ik het wel. Overigens niets tegen echte dyslecten, maar vaak vallen die helemaal niet zo op en hoeven zij het er niet bij te zetten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:39

ik kan niet nalezen.. ik kan niet schrollen in mijn typ vakje. zo ook met een lang bericht dat ik quote moet ik in de quote typen want krijg mijn cursor niet onder aan de tekst. meestal heb ik dan zoiets van laat maar.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 09:42

- D, -T en - DT fouten maak ik ook regelmatig, dat heeft in mijn ogen vrij weinig met mobiel bokken te maken. Deze fouten maken een bericht ook niet onleesbaar.

Maar laatst las ik een paar berichten in één topic waar iedereen mobiel bokte en het werd serieus van kwaad tot erger toen bleek dat iedereen mobiel bokte.

En dan denk ik serieus: hé dat jij te dikke vingers hebt voor je mobiel, daar kan ik niks aan doen, lees je berichten eens na!

Bovendien, als een bericht dusdanig onleesbaar is, neem je niet de tijd om een reactie te plaatsen en dat vind ik best asociaal... Maar goed, dat ben ik dan ;).

Kleine foutjes als eens per ongeluk 'een' in plaats van 'en' kan gebeuren, maar echt complete berichten vol woorden waar willekeurige letters tussen staan? Kom op, hoor!

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:44

Ik vind het ook storend. Dat je op je mobiel typt, is geen excuus om met fouten en onleesbare teksten aan te komen.
Het is toch een kleine moeite om even te checken op fouten? Natuurlijk glipt er wel eens iets tussendoor, dat kan iedereen hebben. Maar echt onleesbare posts..? Dat is niet nodig imo.

Ik vraag me altijd af of die mensen dan ook via sms of whatsapp zoveel typefouten maken.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:45

Ik zit altijd op mobiel op bokt. Sinds ik deze telefoon (LG Nexus 5) heb zit ik eigenlijk ook niet meer op mijn laptop. Ik typ net zo snel en goed op mijn mobiel, dat ik het er nooit bij zet, dat ik op mobiel zit :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:50

Sommige mensen typen inderdaad vergelijkbaar met sms of whatsapp, alleen dan incl 1001 afkortingen (ev met typefouten), Yaralisa. Of dat dezelfde mensen zijn die dat ook op bokt doen, weet ik niet, maar wel dat sommige mensen zo altijd op hun mobiel schrijven.

Onleesbare berichten zijn altijd irritant, met of zonder welke smoes dan ook. Neem gewoon de tijd voor een bericht.

Maar de tekst: sorry voor ev. fouten, ik bok mobiel. wordt ook gebruikt voor kleine foutjes en dan vind ik het zeker niet storend.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:52

Zorgt bij mij enkel voor leuke autocorrect fails ;)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:55

Ik bok ook vaak via mijn mobiel...

al merk ik wel dat ik dan niet extreem uitgebreid reageer...

als ik iets moet met een bericht dat ik quote... en dan weer een van die quotes er uit moet halen... dan pak ik toch liever even snel een pc....

en er zit inderdaad een verschil tussen een spelfoutje en niet helemaal lekker omgaan met het toetsenbord van je mobiel...

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:13

Ik zit vaak ook op mijn mobiel zoals nu. Ik probeer gewoon goed te spellen maar soms spel je wel gewoon wat verkeerd. En op mijn pc type ik blind dus daar kunnen soms ook spellingsfouten in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:15

Ik bok ook op mijn mobiel. Waarschijnlijk hebben andere mensen autocorrect uitstaan en/of ze kijken het bericht niet na :?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:17

Ik snap dat ook nooit, ook op mobiel kan je toch de goede toetsen indrukken :')

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:17

w33t j3 wat garippg 1s? D3 33n vesrtsaat 0nd3r leseabar 13ts h33l adenrs dan d3 and3r. 3n h3t mesenljik 00g h33ft h3t vaak heemalal n13t nodig 0m lertets 1n d3 pefretce vogolrde 0f zefls als letetr t3 z13n om te kunn3n berijpregn waar h3t 0ver gaat :-) 3n taal 1s uineitledijk bedeold 0m eklaar t3 berijpregn, 3n dat bnergen becirthen m3t tyfepouten vaak w3l over. latsiger wordt h3t als 3r oznin uiktomt, 3n dan kun j3 geowon 33n dicsussie aagnaan d00r vraag 3n anwtoord :-)

test het ook maar eens in het engels:
Olny srmat poelpe can raed tihs
I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaeonmneal pweor of the human mind, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy

http://reforming-english.blogspot.nl/p/ ... uages.html

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:19

LadyMadonna schreef:
Zorgt bij mij enkel voor leuke autocorrect fails ;)

Bij mij ook, en ik kan het bijna niet meer gewijzigd krijgen op mobiel :')

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:22

Ik bok ook vaak mobiel,
Maar mijn handige sony maakt mijn woorden af en kloppend en daarom heb ik bijna geen spelfouten.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 10:23

Dat is zo Vladimir1979, is al een oud bekend trucje.
Maar dan nog krijgen sommige bokkers het voor elkaar om berichten te posten die zó vol typfouten zitten dat ik ervoor pas om het te lezen.
Zo streng ben ik ook voor mijn leerlingen; heb jij weinig aandacht besteed aan de tekst die jij mij nu geeft, besteed ik nog minder aandacht aan het lezen ervan. Ik pas er gewoon voor.

Overigens kom ik het ook in hele andere situaties tegen; bijvoorbeeld bij het aanbieden van diensten. En met alle respect, als je serieus genomen wilt worden, ben je imo verplicht een knappe tekst te kunnen schrijven. Hoe lang je erover doet maakt dan niet uit want; hoe meer aandacht besteed aan de geschreven tekst, hoe meer aandacht deze tekst verdient en krijgt.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:28

Vladimir, eens!
Ik vind dat er gauw geroepen wordt dat een bericht niet leesbaar of onbegrijpelijk is. Vaak zijn die berichten echt wel te begrijpen maar geen correct gebruik van spellingsregels en/of leestekens. Reacties als:"Ga je bericht maar eens opnieuw schrijven want ik snap niks van je bericht." Vind ik dan ook erg overtrokken. Voor mij persoonlijk zijn berichten maar zelden echt onbegrijpelijk en ik vraag me af of dag voor mij alleen geldt.

Neemt niet weg dat ook ik liever een correct gespeld bericht zie met gebruik van leestekens op de juiste plaats. Ben het er ook mee eens dat je mobiel niet een excuus moet zijn om een slecht leesbaar bericht te plaatsen.

Ben dus wel erg benieuwd of iemand een voorbeeld heeft van een naar hun mening onleesbaar bericht. :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:31

Ik bok ook veel mobiel, en zet dat er ook vaak bij. Maar dat is dan meer om aan te geven dat ik een kort bericht plaats omdat ik niet zoveel zin heb om een heel bericht op mijn telefoon te typen. Vaak zet ik er dan bij dat ik mobiel reageer en de reactie daarom wat kort is, en ik later op mijn laptop uitgebreider reageer. :) Typfouten vind ik gewoon een kwestie van je berichtje nalopen voor je op 'plaatsen' drukt. :) Dat is op de laptop net zo als op mobiel..

tHidJu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:35

Ik bok ook bijna altijd op mijn mobiel, als ik dan tijdens het typen eeb spelfout zie verbeter ik die, en ook als ik zie dat als ik een bericht al heb gepost en er staan duidelijke fouten verbeter ik die ook nog even.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:39

Ik maak ook nog best eens foutjes op mijn mobiel en als ik een lang bericht typ kan ik ook niet bij het juiste woord komen wqar een foutje in zit, ik denk dat ik gewoon te dikke vingers voor mijn telefoon heb haha!
Wat ik ook vaak heb is dat overal punten tussen staan omdat ik dan perongelijk 2 keer een spatie typ. Maar ik ga er van uit dat als er ergens een letter teveel of verkeerd tussen staat mensen dit best nog kunnen lezen.. Het is dus niet zo dat ik onleesbare berichten post haha!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:40

tHidJu schreef:
Ik bok ook bijna altijd op mijn mobiel, als ik dan tijdens het typen eeb spelfout zie verbeter ik die, en ook als ik zie dat als ik een bericht al heb gepost en er staan duidelijke fouten verbeter ik die ook nog even.

o ja? :')

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:41

Ik bok 98% op mijn mobiel, als ik een spelfout heb is het voornamelijk omdat mijn telefoon in het Engels is. Hij wil ieder woord letterlijk in een Engels woord hebben, mateloos irritant. Maar probeer er wel zo veel mogelijk op te letten, en als ik een lap tekst moet doen wacht ik totdat ik op de laptop zit.