Ik heb al enige tijd een account op het bokt forum, maar heb nooit echt actief mee gereageerd of dingen gepost op het forum.. Mede doordat ik vooral een liefde had voor paarden maar geen eigen paard of verzorgpaard noch dat ik ging paardrijden..
Om een lang verhaal kort te maken, we waren thuis altijd met 4 kinderen, waarvan ik de oudste ben, en ik wou paardrijden en mijn 2 zussen wouden het ook... en de jongste, men broertje, die wou dan ook iets uiteraard. Voor mijn ouders was dit (helaas) niet betaalbaar. Toen heel vaak kwaad om geweest, ondertussen heb ik er alle begrip voor. Dat was het ene deel, het andere deel was dat ik tijdens mijn groeispurt enorm veel knieproblemen had gekregen en die heb ik gehad tot mijn 21j. Bvb niet langer als 2u op mijn knieën meer kunnen staan etc, dus paardrijden zat er ook niet echt in toen. Toen naar het ziekenhuis gegaan, kinesist en langzaam aan alles in orde gekregen.
Resultaat? Al sinds ik klein ben wou ik paardrijden, en sinds ik niet meer thuis woon, het appartement in orde was en dat mijn knieën terug enige sterkte hadden, ben ik er mee begonnen! Onder het moto van 'beter laat dan nooit' en 'als ik later in pensioen ben ga ik het mezelf kwalijk nemen dat ik er nooit mee begonnen ben'.
Wie, wat, waar en wanneer?
1 juni 2013, toen ik 22j oud was, ben ik begonnen met paardrijden op een manege in Vlezenbeek (Vlaams-brabant, belgië), zonder namen te noemen, maar na 4 maand ben ik daar vertrokken na verplicht te moeten rijden op een pony met een zeer grote wonde op zijn rug (gedroogd bloed stond er nog op & een deel van de wonde was onder het dekje en het zadel).
Al voelde ik me daar wel enorm oud

Na daar weg gegaan te zijn, ben ik bij een privé lesgeefster begonnen. Zij heeft een geweldig lieve Friese ruin en haar mama heeft een friese hengst! Prachtige dieren!
En daar ben ik terug vanaf 0 mogen beginnen eigenlijk, er was me op die 4 maanden o zo veel verkeerd aangeleerd

Het deed ergens wel pijn, op die manege zat ik bij 1 van de betere in de groep, ik reed mijn voltes zonder problemen, galopperen ging ook erg vlot, ook de doorgezeten draf leek geen probleem te zijn.. En dan kom je opeens terecht bij een eigenaarspaard dat geen groep heeft om te volgen! Opeens leek het wel alsof ik niets kon. De Friese ruin, Senna, was dan ook wel het gevalletje dat graag met de voeten speelt van de ruiter en zodus ook met de mijne. Gelukkig wist zijn eigenares het wel en heeft ze me vrij snel correcter leren rijden op Senna, met gebruik van de juiste hulpen etc..
Er is nog érg veel werk aan de winkel, maar tot nu toe nog geen enkele spijt van mijn overgang naar privé lessen!
Wat ik ondertussen al heb geleerd is best al wat, zeker aangezien ik nog maar een jaartje 'echt' paardrij nu.. (althans, dat denk ik toch

De laatste lessen zijn meestal gericht op het vertrekken van stap of stilstand naar galop, diagonalen, voltes (in draf), kuitwijken, schouder binnenwaarts, en vooral Senna doen reageren op mijn benen (hij negeert ze nogal graag).
Heb daar ondertussen ook al leren draven (opgeheven en doorgezeten) en galopperen zonder zadel, ook al eens een kleine les voltige gehad.. heél erg leuk allemaal en veel afwisseling!
En nu heb ik natuurlijk een pak meer geschreven dan de bedoeling was!
Maar ben zo blij dat ik eindelijk met paarden bezig kan zijn.. A dream come true en een mooie voorbereiding op ooit men eigen paardje te kunnen hebben.
Groetjes,
A.!