[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin juli

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin juli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 12:48

Inmiddels is het al weer augustus en de zomer is in volle gang. Tijd voor een nieuw BBB over de afgelopen maand. Op Bokt is in juli weer veel gebeurd. Er is een flinke discussie geweest over Uitgelicht en het gebruik van foto's. We hebben een tweetal nieuwe teamleden mogen verwelkomen. En de nieuwsredactie heeft een vacature. Je leest er in dit BBB meer over.

Technisch

Inhoudelijk:

Sticky over gebruik van foto's en de rechten hiervan
Regelmatig hebben we op UK te maken met rechten en plichten als het gaat om foto's (laten) natekenen. Enerzijds is het belangrijk de fotograaf om toestemming te vragen, daarnaast kun je er ook over nadenken of je een foto volledig gaat natekenen, of dat je het als inspiratiebron gaat gebruiken. Aan het natekenen van foto's gaat dus juridische informatie vooraf die handig is om te kennen voordat je een foto gaat (laten) natekenen. Met deze informatie weten beide kunstenaars en de opdrachtgever waar ze aan toe zijn en het voorkomt misbruik van kunstwerken. Op UK staat nu een sticky waarin juridische informatie staat met betrekking tot het na (laten) tekenen.
Je kunt het sticky hier vinden: [UK] Rechten met betrekking tot het natekenen van foto's

Nieuws

Sommigen van jullie hebben het vast al gezien: de nieuwsredactie is op zoek naar versterking! Naar aanleiding van de vacature, kwam een bokker met een naar ons idee goede én logische vraag. Zij constateerde dat wij veelal gebruik maken van externe nieuwsbronnen en slechts zelden volledig zelf een nieuwsbericht schrijven en wilde weten hoe wij hier zelf in staan. Wij kunnen ons voorstellen dat meer van jullie nieuwsgierig zijn naar onze overwegingen hierin, daarom behandelen we dit onderwerp in het BBB.

Wij zijn voor onze nieuwsvergaring grotendeels afhankelijk van andere nieuwsbronnen. Omdat het gaat om actualiteiten is het voor ons vaak van belang om het artikel binnen kort tijdsbestek te plaatsen. Wij kiezen er op zo'n moment voor om een nieuwsbericht van een andere bron te plaatsen of te herschrijven. Graag zouden wij zelf het volledige artikel schrijven. Echter, tegen de tijd dat wij alle betrokkenen gesproken zouden hebben, is de betreffende gebeurtenis geen nieuws meer. Zeker omdat wij ook allemaal andere bezigheden hebben en ons dus niet fulltime op het vergaren van nieuws kunnen richten. Waar wij wel graag onze tijd in steken is het zelf schrijven van verdiepende achtergrondartikelen. Hier zit vaak geen spoed achter, omdat het doorgaans geen gebeurtenis uit de actualiteit betreft. Zo hebben jullie recentelijk het artikel over de rol van het paard in de Eerste Wereldoorlog kunnen lezen, een artikel waar heel wat tijd in is gaan zitten. Het is dan enorm leuk om te zien dat zo'n eigen artikel goed door jullie ontvangen wordt. Dat geeft ons de motivatie om vaker aan een dergelijk stuk te gaan zitten!

BZC

Wie zijn nu de personen achter de oranje gebruikersnamen? Want behalve teamlid van Bokt zijn wij natuurlijk ook gewoon gebruikers van Bokt en mensen met een leven naast Bokt. Hier een inkijkje in het leven van een lid van de Bezwaarcommissie: Douraque:

Mijn naam is Stephanie, ben 26 jaar oud en woon in Capelle aan den IJssel. In het dagelijks leven ben ik werkzaam in de juridische wereld op het gebied van het arbeidsrecht. Naast mijn werk ben ik in het bezit van een eigen paard genaamd Far Sun van 27 jaar oud. Far Sun heb ik inmiddels 10 jaar en heb ik overgenomen van Manege Hitland. Far is al sinds dat ik heb ken blind aan beide ogen, maar heb hem tot ongeveer 2 jaar geleden nog actief gereden. Momenteel geniet Far van zijn welverdiende pensioen door elke dag samen met mij te grazen in de wei. Verder ben ik iemand die graag leest, ontzettend veel series kijkt en veel reist.

Beleid
Uitgelicht
De afgelopen maand stond in het teken van discussies over Uitgelicht en daarbij specifiek de vraag of Bokt.nl foto's van gebruikers daar mag gebruiken en bij mag snijden. Wij hebben zelfs tijdelijk Uitgelicht uit de lucht gehaald om te zoeken naar een goede oplossing. Deze oplossing hebben we gevonden in het aanpassen van de gebruikersvoorwaarden. Er is op 25 juli een kleine aanpassing doorgevoerd en momenteel bekijken we hoe we de gebruikersvoorwaarden definitief kunnen aanpassen.

Bezoekersenquête
Half juli is de Bezoekersenquête 2014 van start gegaan. Ook dit jaar zijn we weer benieuwd naar jullie, de bezoekers van Bokt.nl.
We willen graag meer inzicht krijgen in jullie behoeften en wensen. Daarnaast willen een beeld krijgen van welke doelgroepen zich op Bokt.nl bevinden. Wie zitten er op Bokt? Waarom? Wat bevalt er goed, en wat heeft verbetering nodig? De informatie die verzameld wordt, wordt volledig anoniem verwerkt. Net als de vorige keren gebruiken we de data om te kijken of we op de goede weg zijn, en om waar nodig bij te sturen. Een samenvatting van de resultaten komt na afloop op forumzaken te staan.

Als je de enquête invult, maak je dankzij Pixum weer kans op één van de vijf gratis 40 bij 60 cm canvasprints van jouw favoriete foto én ontvangt iedereen die de enquête invult een code om een poster op A3 formaat of een fotoboekje van 15 bij 19cm te bestellen tegen enkel de verzendkosten.

De enquête vindt je hier

Team

Nieuw
De moderators verwelkomen Goldenarrow en Murthul in hun midden, wij wensen ze veel succes toe in hun nieuwe rol!

Vertrek....
Helaas heeft Donkerblauw moeten stoppen met modden, via deze weg willen we haar ook bedanken voor haar inzet.

Fink

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:06

[***] is toch ook een moderator geworden?

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:07

[***] is in augustus moderator geworden, dus die komt in het BBB van augustus te staan. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:26

Alles weer netjes samengevat.
Overigens is volgens mij in dat topic voor de enquete ook geen einddatum vermeld, misschien handig om die alsnog (ook hier) toe te voegen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:48

Ik wil niet zeuren, maar als je de gebruikersvoorwaarden aanpast...moeten de gebruikers dan niet opnieuw toestemming geven? Nu wordt er een verandering doorgevoerd, waar lang niet elke gebruiker van op de hoogte is. Geen idee hoe het juridisch zit, maar mijn gezonde boerenverstand zegt dat dit op deze manier niet eerlijk is.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:27

EvelijnS schreef:
[***] is in augustus moderator geworden, dus die komt in het BBB van augustus te staan. :)

Ah oke :)

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:33

Muurp schreef:
...

Douraque:
... Momenteel geniet Far van zijn welverdiende pensioen door elke dag samen met mij te grazen in de wei...

Ik krijg hierbij een beeld voor ogen van Douraque die op handen en voeten staat te grazen, schouder aan schouder met haar paard Far ... :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:34

Zwerte schreef:
Ik wil niet zeuren, maar als je de gebruikersvoorwaarden aanpast...moeten de gebruikers dan niet opnieuw toestemming geven? Nu wordt er een verandering doorgevoerd, waar lang niet elke gebruiker van op de hoogte is. Geen idee hoe het juridisch zit, maar mijn gezonde boerenverstand zegt dat dit op deze manier niet eerlijk is.

Nee hoor, want toen je akkoord ging, ben je ook akkoord gegaan met dit:
Bokt gebruikersvoorwaarden schreef:
We hebben het recht om deze voorwaardes op ieder moment te wijzigen en zullen je daar zoveel mogelijk van op de hoogte houden. Het is echter wel aan te bevelen op regelmatige basis zelf de voorwaarden te controleren op wijzigingen. Als je niet akkoord gaat met één van de wijzigingen, maak dan niet langer gebruik van "Bokt.nl". Als je gebruik blijft maken van "Bokt.nl", ga je automatisch akkoord met de wijzigingen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:17

rea schreef:
Muurp schreef:
...

Douraque:
... Momenteel geniet Far van zijn welverdiende pensioen door elke dag samen met mij te grazen in de wei...

Ik krijg hierbij een beeld voor ogen van Douraque die op handen en voeten staat te grazen, schouder aan schouder met haar paard Far ... :')

Precies mijn gedachte _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:56

Muurp schreef:
Sticky over gebruik van foto's en de rechten hiervan
.....
Op UK staat nu een sticky waarin juridische informatie staat met betrekking tot het na (laten) tekenen.
Je kunt het sticky hier vinden: [UK] Rechten met betrekking tot het natekenen van foto's

Mijn complimenten!
HEEL goed, dat dit geplaatst is! Goede info! _/-\o_ +:)+