Vooroordelen, Veroordelen, Vernietigend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Vooroordelen, Veroordelen, Vernietigend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 23:20

Ik weet niet zeker waar dit het beste geplaatst kan worden, maar het betreft eigenlijk een maatschappelijk thema. Mocht het niet correct staan, dan ga ik er van uit dat het wel verplaatst zal worden.

Op bepaalde draadjes, met name waar persoonlijke ervaringen en karakters een belangrijke rol spelen, valt het mij, als nieuwe Bokker (wel al langer meelezend), op hoe hard we hier met elkaar om gaan.

Achtergrond, opvoeding, cultuur, ervaringen, leeftijd alles telt mee en maakt ons tot wie wij zijn.

Mensen die het wel of niet met elkaar eens zijn. Mensen die wel of niet een goed punt ergens over maken. Mensen die soms iets onhandig zegen, door onwetendheid of omdat iemand communicatief niet de sterkste is. We hebben allemaal één overeenkomst, we zijn mens.

Maar juist waar we verschillend zijn hebben we de neiging om ‘kampen’ in te nemen..
Wij en zij… of zoals hele kleine kinderen het brengen.. ik.. hully en zully.

We lijken te vergeten dat er aan de andere kant ook iemand achter zijn pc zit. Die misschien uit hele andere ervaring spreekt, of misschien wel eens wat meegemaakt kan hebben en daarom reageert op een bepaalde manier. We zien zijn/haar gezicht niet en daardoor ook niet de pijn die onze woorden kunnen hebben. We kunnen net doen alsof het geen persoon is met gevoelens maar slechts een nick op een forum.

Ik heb mensen voor idioot uitgemaakt zien worden. Ik heb bedreigingen gezien. Ik heb mensen gezien die gewoon compleet genegeerd worden.. ik heb mensen zien samenwerken tegen een persoon.

Ook ik ben zeker niet schoon.. zelf ben ik uit mijn vel gesprongen over iets.. Iets dat in de ogen van sommigen misschien van geen enkel belang lijkt te zijn. Maar hier kwam het aan als een moker. Mijn reactie daarop was niet de netste, zeker niet. Ik heb diegene ook aangesproken en uitgelegd wat de opmerking met mij deed. Terecht is die reactie verwijderd, al heb ik bezwaar geuit tegen de wijze waarop en dat de uitgevoerde actie niet volledig is. Maar goed, dat doet er ook niet zoveel toe of dat nu wel of niet nog rechtgetrokken wordt.. Feit is en blijft dat de draadjes nog steeds vol staan.

Vol met vooroordelen naar elkaar.. Vol met veroordeling van personen, vaak soms gebaseerd op wat een ander vertelt, soms omdat iemand zich ongelukkig uitdrukt.. Vol met vernietigende uitspraken en opmerkingen.

Graag zou ik zien dat we elkaar wat meer respecteren en elkaar in elkaars waarde laten.

Hieronder plaats ik een videoclip (als dat niet op deze manier mag, dan zal ik m wel veranderen in een link) die ik hoop dat mensen het zullen bekijken.

Het gaat erom dat iedereen een mens is, en iedereen in welke vorm wel eens wat meegemaakt heeft. Maar ook dat er wel eens dingen kunnen zijn waar je geen weet van hebt van de ander, het doel van dit programma is om elkaar beter te begrijpen en te respecteren..

Een van de mensen in deze film heeft heel veel voor mij betekent en doet dit eigenlijk nog steeds (zonder echt te weten denk ik) .. vandaar dat ik uit meerdere opties juist uitgekozen heb..

Een waarschuwing is wel op zijn plek.. Het is tamelijk emotioneel, of kan emoties oproepen.
Voor de mensen die hier bij waren maar het eigenlijk niet willen zien (dat kan natuurlijk altijd gebeuren)..

Het betreft het “Over de Streep” opgenomen op het IJburg College in Amsterdam

Ik wilde dit graag met iedereen delen.

als mensen op dit topic willen reageren, dan vraag ik alleen om dit met een open vizier manier te doen zodat iedereen zich veilig voelt om eventueel te vertellen dat hij of zij zich gekwetst voelt, of heeft gevoeld en wat dat met hem/haar heeft gedaan.. Zonder dat diegene bang hoeft te zijn om hierop veroordeeld te worden..

a.u.b geen details of namen die een ander aan de schandpaal kunnen nagelen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 30-07-14 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Re: Vooroordelen, Veroordelen, Vernietigend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:43

Ik denk dat iedereen op bokt wel te maken heeft gehad met respectloosheid. Om een lang verhaal kort te maken, vooroordelen en elkaar de grond in boren, is nu eenmaal mens eigen. Iedereen weet goed dat het niet moet, maar tegelijkertijd zijn wij ook 'bang'. Bang voor andere mensen, hun vooroordelen. Om die vooroordelen te vermijden, willen wij erboven staan, of het gewoon netjes verdoezelen.

Iedereen heeft wel eens vooroordelen over iemand.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 23:49

Nayomie schreef:
Ik denk dat iedereen op bokt wel te maken heeft gehad met respectloosheid. Om een lang verhaal kort te maken, vooroordelen en elkaar de grond in boren, is nu eenmaal mens eigen. Iedereen weet goed dat het niet moet, maar tegelijkertijd zijn wij ook 'bang'. Bang voor andere mensen, hun vooroordelen. Om die vooroordelen te vermijden, willen wij erboven staan, of het gewoon netjes verdoezelen.

Iedereen heeft wel eens vooroordelen over iemand.

dank je voor je reactie..

ik hoop dat met name de video mensen weer eens aan het denken zetten (heb hem zelf ook weer een keertje gekeken).. het is menselijk dat we fouten maken, zolang we er ons bewust van zijn en proberen rekening met elkaar te houden dan zijn we veel meer Wij Bokkers.. in plaats van hully zully en die daar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:54

Filmpje niet bekeken, misschien ga ik dat straks nog even doen.

Ik vind de openingspost mooi geformuleerd, en idd iets om over na te denken. De doorvoering ervan zou echter inhouden dat iedereen die hier op Bokt zit in zijn persoonlijke ontwikkeling even ver is, en dat is gewoon niet zo. Dat kan ook niet zo zijn omdat er allemaal bokkers zitten van verschillende leeftijden en opleidingsniveau's. En niet iedereen is bereid om open te staan voor de inbreng van een ander. Want als je het over paarden hebt, dan heb je het over gevoel en emotie, en dan is de ratio soms heel ver te zoeken.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:57

Cassidy schreef:
Filmpje niet bekeken, misschien ga ik dat straks nog even doen.

Ik vind de openingspost mooi geformuleerd, en idd iets om over na te denken. De doorvoering ervan zou echter inhouden dat iedereen die hier op Bokt zit in zijn persoonlijke ontwikkeling even ver is, en dat is gewoon niet zo. Dat kan ook niet zo zijn omdat er allemaal bokkers zitten van verschillende leeftijden en opleidingsniveau's. En niet iedereen is bereid om open te staan voor de inbreng van een ander. Want als je het over paarden hebt, dan heb je het over gevoel en emotie, en dan is de ratio soms heel ver te zoeken.

Maar dan zou iemand wel zo ver moeten zijn, als iets je niet aanstaat, je gewoon niet reageert ipv iemand af te matten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 00:06

Bokt - en dan met name het paardengedeelte - heeft in mijn ogen ook een educatieve functie. Iemand negeren schiet het doel voorbij als je probeert iemand iets bij te brengen.

In je openingspost zeg je al dat je het niet netjes vindt dat mensen soms compleet genegeerd worden, en voordat het zover komt dat ik dat ga doen, moet iemand het wel heel bont maken.

Persoonlijk voel ik zelf de drang om mensen het beetje bij te brengen dat ik weet, met name als ze iets verkeerd in hun hoofd hebben zitten. Komt niet altijd aan, je hebt ook nog te maken met het ego van mensen, en dan is het idd mijn fout dat ik wat heftig kan worden. Bovendien ben ik van mening dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Als iemand zijn paard iets geeft wat giftig is, dan ben ik van mening dat het meer impact heeft als je roept dat iets hartstikke giftig is en je paard er aan dood kan gaan, dan dat je voorzichtig moet formuleren dat het misschien niet zo gezond voor je paard is, uit angst dat de bokker anders jankend onder tafel gaat zitten omdat hij even wat harder is aangepakt. Maar deze reacties dan nog met het welzijn van het paard in het achterhoofd. Maar ook dat wordt niet altijd gezien.

En dan krijg je daarnaast ook nog te maken met mensen die denken aan een half woord voldoende te hebben en de rest erbij gaan denken, of de informatie die ze hebben uit een eenzijdige en gekleurde bron krijgen, en beslist niet bereid zijn om over de rand van hun bord heen te kijken. Ook al komen er van verschillende kanten tegenargumenten of bewijzen dat men verkeerd denkt. Ook daar kan ik soms heel heftig op reageren, uiteindelijk ben ik ook maar een mens. En een van mijn grootste ergernissen zijn topics van -tig pagina's waarin alles wordt besproken en er vervolgens reacties komen van mensen die alleen de openingspost hebben gelezen, en dezelfde vraag die in al die pagina's is besproken, nogmaals stellen. Als iemand zo respectloos is om alles wat voor die tijd besproken is gewoon te ignoreren, waarom zou ik dan respect tonen en het voor de zoveelste keer weer uitleggen (doe ik vaak echter wel, en dan krijg je van de moddies een pen op je neus omdat je dingen loopt te herhalen :)) )?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 01:16

Wow, powerful filmpje. Het maakt wel duidelijk dat, als je de levenservaring nog niet bezit om het te beseffen, iedereen wel iets heeft wat hem/haar angstig, verdrietig, onzeker of kwaad maakt.
Niemand wordt gespaard en we krijgen allemaal iets op ons bord.

Wat ik vind van de omgang met elkaar op bokt is een beetje dubbel. Aan de ene kant zijn er zoveel leuke en lieve mensen te vinden en dan zijn er ook zoveel mensen die er blijkbaar plezier in hebben een ander te kwetsen of een mening op de dringen. Respect zouden we allemaal naar elkaar moeten hebben, in alle gevallen.

Zegt iemand iets dat je raakt op welke manier dan ook en je hebt niets aardigs te melden, kun je beter niets zeggen toch? Je loopt altijd het risico op een forum als dit dat je dit soort mensen tegenkomt. Ik beken eerlijk dat het een van de redenen is dat ik vaker meelees dan post. Ik zit nl als 48 jarige met 40 jaar ervaring in de paarden, niet te wachten op een sneer van een 12-jarige snotneus net uit het ei.(kijk, daar ga ik zelf al.... snotneus, maar ja, zo voelt het dan wel) En aangezien je die kans loopt, post ik dus weining want ik weet niet goed of ik daar met respect op zou kunnen reageren. En dan zeg ik maar niets. Maar dat is toch eigenlijk heel erg jammer? Hoeveel mensen zijn er niet die hetzelfde denken en niets posten om niet gekwetst te worden of te kwetsen?

Nog erger vind ik het als er een aantal mensen iemand willen helpen (of dat nou paard gerelateerd is of niet) er altijd mensen blijken te zijn die dat even de grond in moeten boren, of deze persoon schijnen te willen/moeten behoeden voor fouten. Waarom moeten mensen zich op die manier zo nodig bemoeien met een ander? Als je niets hebt toe te voegen ga je toch naar het volgende topic?

Wat zou de wereld een fijne plaats zijn als iedereen wat meer medeleven en begrip zou tonen ipv negatieve woorden te uiten. Zoveel vooroordelen op het hoe, wat en waarom in iemands leven. M.i. hebben deze mensen nooit te maken gekregen met situaties waar ze geen grip op hadden en is het hun 'pakkie an' niet. Prima, maar laat dan een ander in zijn waarde en blijf gewoon weg uit een discussie.

En educatieve functie of niet, we zijn allemaal vreemden met een gezamelijke liefde en iedereen wil graag in zijn of haar waarde gelaten worden. Laten meer mensen dat doen en dan wordt het vast een stuk gezelliger.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 01:40

Prachtig filmpje, niemand weet waarom iemand op een bepaalde manier reageert.
En indd wat cassidy zegt, hier op bokt zijn zoveel verschillende leeftijden dat soms respect voor een mening ver te zoeken is.

Bijv; ik heb bij mijn paard nog nooit een deken op gehad omdat ze , zelf een wintervacht krijgt en zelf de vliegen weg houdt. Zei had dat dus niet nodig.
Een meisje van 12/13 leest niet verder dan : ik doe mijn paard nooit een deken op.
Haar antwoord : dat is zielig in de winter!
Zelf zou ik dat heel beledigend vinden, maar ik zou wel de moeite nemen om het haar op een respectvolle manier uit te leggen.
Misschien heeft dat meisje nog nooit geweten dat je ook een paard zonder deken in de weide kan zetten.
Als dit andersom zou gebeuren zou een meisje van 12/13(puber dus!) heel erg dwars er tegen in gaan.
Ik denk dat daardoor de meeste misverstanden ontstaan op internet terwijl ze het niet slecht bedoelen.

Maar dit vind ik een typisch voorbeeld van wat er in het filmpje ook gebeurde.
Er word gelijk geoordeeld zonder te vragen naar iets.
Het is om gek van te worden.

Maar doen we dat niet allemaal?

-met het bovenstaande voorbeeld moeten de puber meisjes zich niks aantrekken dit is gewoon een voorbeeld wat ook tussen volwassen mensen gebeurd-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 01:57

ArinaDiaat schreef:

ik vind het een heel mooi voorbeeld wat je daar geeft..
ze zeggen wel eens wijsheid komt met de jaren..
ik zou liever zeggen dat je bagage met de jaren groeit en daardoor ook je referentiekader zich verbreed.

---
natuurlijk zullen er jongeren zijn die al heel jong over heel veel kennis beschikken,
en daar tegenover zullen er ook oudevandagen zijn die bij wijze van spreken nog nooit buiten de dorpsgrenzen van Leons zijn gekomen in hun leven en ook geen interesse hebben in de rest van de wereld(nu ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat geen van de 22 inwoners van het kleinste dorp van ons land een bokker is anders ben ik natuurlijk het haasje)

je zult mensen hebben die op hun veertigste het geluk hebben nog niets ergs te hebben meegemaakt en daardoor zich wellicht minder makkelijk kunnen verplaatsen in iets waar je juist heel erg mee in je maag zit. terwijl er een 13 jarige al met een molensteen om de nek aan bagage zich door het leven voortrekt en wel eens een hele goede gesprekspartner kan zijn omdat ze toch hetzelfde te blijken door te gaan.

als je iemand niet kent, of niet openstaat om iemand te leren kennen.. dan zul je het nooit zeker weten. Wel kunnen we uitgaan van de beste bedoelingen van mensen.. Zelfs als het tegendeel zich zou bewijzen geeft het jezelf veel meer rust als je van het goede in de mens uitgaat in plaats van ons storen na de tekortkomingen die iemand misschien heeft..

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 01:59

elenaMM77 schreef:
ArinaDiaat schreef:

ik vind het een heel mooi voorbeeld wat je daar geeft..
ze zeggen wel eens wijsheid komt met de jaren..
ik zou liever zeggen dat je bagage met de jaren groeit en daardoor ook je referentiekader zich verbreed.

---
natuurlijk zullen er jongeren zijn die al heel jong over heel veel kennis beschikken,
en daar tegenover zullen er ook oudevandagen zijn die bij wijze van spreken nog nooit buiten de dorpsgrenzen van Leons zijn gekomen in hun leven en ook geen interesse hebben in de rest van de wereld(nu ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat geen van de 22 inwoners van het kleinste dorp van ons land een bokker is anders ben ik natuurlijk het haasje)

je zult mensen hebben die op hun veertigste het geluk hebben nog niets ergs te hebben meegemaakt en daardoor zich wellicht minder makkelijk kunnen verplaatsen in iets waar je juist heel erg mee in je maag zit. terwijl er een 13 jarige al met een molensteen om de nek aan bagage zich door het leven voortrekt en wel eens een hele goede gesprekspartner kan zijn omdat ze toch hetzelfde te blijken door te gaan.

als je iemand niet kent, of niet openstaat om iemand te leren kennen.. dan zul je het nooit zeker weten. Wel kunnen we uitgaan van de beste bedoelingen van mensen.. Zelfs als het tegendeel zich zou bewijzen geeft het jezelf veel meer rust als je van het goede in de mens uitgaat in plaats van ons storen na de tekortkomingen die iemand misschien heeft..

_/-\o_

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 02:20

een mooi voorbeeld van hoe mensen kunnen veranderen door leeftijd alleen al.
dat andere dingen belangrijker lijken te worden terwijl veel jongeren meer vanuit het eerste gevoel denken.

daarnaast geeft het ook heel mooi weer hoe bijvoorbeeld kinderen tegen grote mensen aan kunnen kijken.. vanuit hun referentiekader zien wij juist niet wat belangrijk is..

het is een klein stukje uit 'de kleine prins' van Antoine de Saint-Exupéry:

Grote mensen houden van cijfers.
Wanneer je hun vertelt van een nieuwe vriend vragen ze nooit het belangrijkste.
Ze zeggen nooit: 'Hoe klinkt zijn stem? Van welke spelletjes houdt hij het meest?
Verzamelt hij vlinders?' Maar ze vragen: 'Hoe oud is hij? Hoeveel weegt hij? Hoeveel broertjes heeft hij? En hoeveel verdient zijn vader?' Dan pas vinden ze dat ze hem kennen.

Als je tegen de grote mensen zegt: 'Ik heb een prachtig huis gezien van rose baksteen, met geraniums voor de ramen en duiven op het dak...'
dan kunnen ze zich dat huis niet voorstellen.
Je moet zeggen: 'Ik heb een huis van vijftigduizend gulden gezien' Dan roepen ze: 'Wat mooi!'

Zo zijn ze nu eenmaal. Je moet het ze maar niet kwalijk nemen. Kinderen moeten veel geduld hebben met de grote mensen

natuurlijk kijkt geen enkele volwasssene alleen de waarde van iets om de schoonheid te bepalen
(alhoewel, er zijn onderzoeken waaruit anders blijkt dat als je twee maal een glas water neerzet uit de kraan en de ene een duurklinkend merk met een hoge prijs, en daarnaast een goedkope naam met een goedkope prijs.. dan is het opvallend hoeveel mensen het dure watertje het lekkerst vinden. kinderen gaan vaak uit van het uiterlijk van het glas (mooi plaatje doet wonderen) of het lekker smaakt.. de prijs doet ze weinig.)

en geen volwassenen stelt de vraag wat wat een vriendje weegt..

maar zo lijkt het voor de kleine prins wel.. voor hem is het waarheid.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 02:38

Prachtig boek, ik heb er een tatoeage van op mijn rug.

Dat gezegd hebbende, vind ik dat je het wel behoorlijk zwaar maakt. Het is en blijft internet, filter er uit waar je wat aan hebt en trek het voor de rest niet zo persoonlijk aan.

De wereld is maar net hoe je hem inkleurt en als jij het als negatief ervaart, moet je misschien nieuwe stiften kopen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 03:04

MarcoBorsato schreef:
.

De wereld is maar net hoe je hem inkleurt en als jij het als negatief ervaart, moet je misschien nieuwe stiften kopen.

vind ik een mooie uitspraak lieveli. overigens zie ik de wereld niet echt als negatief maar soms vind ik dat sommigen wel eens te lichtzinnig over dingen denken.. maar dat is zo als tegne sommige dingen aankijk natuurlijk.. over het algemeen kan ik genieten van vlinders die zorgenloos kunnen fladderen (zolang ze maar niet ineens voor mijn ogen een lammetje verslinden en verder fladderen in al hun pracht)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 06:00

kippenvel bij het zien van het filmpje....
zo intens....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:01

[NM] > [FZ]

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:27

Pfoe pittig onderwerp. Maar gelijk heb je: iedereen is een mens en handelt naar eigen inzicht, ervaring, gevoel en emotie..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:43

lieveli schreef:

Die vind ik leuk danwel goed bedacht :j