Ik ben Jan ik rij nu al 28 jaar of zo, en werk met paarden, en verder vind ik het wel eens handig om berichten te bekijken op bokt, soms weten mensen samen veel meer dan mensen alleen. Ik lees dus al een tijdje mee in bokt.
Uitleg van mijn naam. Het is eigenlijk de sport van paard en ruiter om samen tot eenheid te worden en samen te werken om te kunnen overleven in een gevecht. Dit is erg gebaseerd op middeleeuwse kennis. Rossfechten is nog in ontwikkeling en is momenteel geen wedstrijdsport maar meer een verzameling van mensen die geïnteresseerd zijn in die manier van werken met paarden.
En verder is er erg veel te vertellen, maar momenteel is mijn inspiratie op, dus vraag maar wat ik nog moet toevoegen.
SoleroLove
Geplaatst: 13-08-14 22:38
Erg interessant! Hoe begin je met zoiets? Zijn er bepaalde oefeningen?
Rossfechten
Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-14 22:55
Een beetje anders rijden, en de meeste oefeningen hebben nut, dus ter bescherming van jezelf of van je paard. Volgens mij zijn de oefeningen gewoon de meeste hogere dressuur oefeningen alleen dan wat sneller en in kleinere bochten. Ik merk wel dat paarden het vaak leuker vinden. Bv onderstaande personen, ik ken ze zelf niet. https://www.youtube.com/watch?feature=p ... mCpgswz0gQ
Ik heb wat geoefend en filmpjes gekeken, wat op internet gezocht, en ik moet nog kijken waar het eindiging, er is nog veel onbekend, of op basis van foute informatie voor waar of onwaar aangenomen. Volgens mij is bijna het belangrijkste, je paard goed besturen, en dat die goed opgeleid is.
Helaas er bestaat geen vereniging van, ik ben een keer bij een symposium geweest, maar dan komen er mensen van over de hele wereld. Ik beoefen het dus in mijn eentje, en rij normaal in de bak, en met wapens. Soms is iemand bereid om tegenstander te spelen, maar dat is helaas zelden. Actiefoto' s en filmpjes komen nog wel, het is zelden dat er mensen toekijken / filmen als ik rijd. hier 1 foto die ik kon vinden https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 5648_o.jpg
Ja die wapens zijn wel leuk, vooral omdat je paard dan het effect echt enorm versterkt. Je geeft een zachte tik en door je paard wordt een forse tik.
rider
Geplaatst: 22-08-14 10:10
Leuk om hier iemand anders te treffen die zich ook met historische rijkunst bezig houdt.
Welke disciplines binnen het rossfechten beoefen je? Alleen zwaard, of ook nog andere technieken?
De club waar ik bij rij (Stichting Langenort), houdt zich hier ook mee bezig. Bij ons ligt de nadruk vooral op de worsteltechnieken hoewel we ook weleens demo's geven met zwaard.
Helaas woon ik in zeeland en zijn alle verengingen redelijk ver weg. Ik probeer alle technieken te beoefenen, maar worstelen te paard vind ik het leukste.
Als je niet meer kan rijden dan is het inderdaad erg lastig om uit te voeren. Dan kun je nog in een strijdwagen ? met boogschieten en speren hebben ze ook om weten te gaan maar dat is meer iets van het midden oosten ?
Ha, bedankt Ik hoop dat het een forse discipline wordt, het is vooral met paarden erg interessant. Je moet je paard precies dat laten doen wat je wilt, en ondertussen nog met je handen en aandacht ergens anders mee bezig zijn.