Veilig kopen op de BoktMarkt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Veilig kopen op de BoktMarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 14:43

Omdat ik inmiddels de dubieuze advertenties steeds vaker tegenkom en omdat ik mezelf inmiddels niet meer stoot aan dezelfde steen ( :D ) is het toch misschien een idee om wat aanknopingspunten neer te zetten zodat je wat veiliger kan kopen..

Aangezien mensen toch nog vaak opgelicht blijken te worden, helaas..

Puntje een: de foto's zijn google foto's, het valt alleen niet terug te vinden in de advertentie zelf. (Een googlefoto hoeft niet altijd fout te zijn, alleen, meld dat een eigen foto nog gemaakt wordt!)

Puntje twee: de gebruiker is nog maar kort geregistreerd en/of heeft geen enkel bericht geplaatst.

Puntje drie: De vraagprijzen zijn vaak onrealistisch, of er valt wel erg makkelijk af te dingen. (Artikel 1: 50 euro, artikel 2: 50 euro, samen maar 70 inclusief verzenden ervan maken?) Let hier goed op!

Puntje vier: Kan ik het ophalen? ...........
Radiostilte. Spreekt voor zich.. :)

Puntje vijf: Kan ik het ophalen? Ja hoor, maar ik ben erg druk, dus wordt lastig/ mijn adres is Industrieweg 57 Klazienaveen (tip: google map het adres even..)/ik hou niet zo van ophalen..

Na zo vaak gedupeerden hier voorbij te hebben zien komen en nu dus weer rare advertenties ben ik er wel klaar mee.

Hopelijk komt dit topic niet op de mesthoop terecht, maar kunnen hier aanvullende tips gedeeld worden...

Let op! Bespreken van individuele gebruikers/delen van advertenties van bokt/marktplaats/waar dan ook is niet toegestaan! Houd hier rekening mee.

Gulden regel: als iets te mooi is om waar te zijn.. Is dat het meestal ook....

eline10

Re: Veilig kopen op de BoktMarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:46

Handig topic! :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:47

Ik zet mijn veulens wel vaak op marktplaats en bokt.

Ben zelf wel 1 keer opgelicht met een regendeken. Ze zou hem op de post doen maar de deken werdt zogenaamd weer bij haar huis afgeleverd. Deken is nogsteeds onderweg ( 8 jaar verder )

Als tip , ga niet alleen naar een vreemd huis om wat te kopen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:48

Ik vind dat je voor 99% gelijk hebt maarrrrr. En dit kom ik vaker tegen..
0 berichten geplaatst hoeft niks te zeggen. Sommige mensen willen gewoon niet "bokken" maar wel op de markt. En ik heb hier ook genoeg goede ervaringen mee.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:52

Betaal met Paypal :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 14:54

Adverteren raad ik ook zeker niet af! Het is harstikke leuk en lekker rondsnuffelen naar leuke dingen goed, maar de laatste tijd is het steeds belangrijker helaas dat je dit in je achterhoofd houdt..

Ohja, verzenden en niet aankomen..
Daar had ik er ook nog een van. De verkoper had heel veel advertenties voor normale prijzen, eigen foto's... Dus dat vertrouwde ik wel. Uiteindelijk overeengekomen dat het verstuurd zou worden. Het kwam maar niet binnen. Uiteindelijk contact opgenomen. Ze kon de verzendcode "niet meer vinden", maar als ik het geld terug wilde stortte ze het wel terug.
Uiteraard wel zonder verzendkosten, want die was zij ook kwijt.. Eieren voor mijn geld gekozen, maar achteraf... Als jij 20 pakketjes (niet) verstuurt en zo verzendkosten int.. Reken het maar uit!

Vraag dus naar een track en trace code (en uiteraard of het opgehaald kan worden als je het niet 100% vertrouwt)!

PenP2014, dat zeg ik ook helemaal niet. :) Alleen dat je met meer aandacht moet kopen. ;) Ik wil niemand zwartmaken hiermee.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:55

Persoonlijk vind ik de boktmarkt niet voor mensen die verder niet op bokt zitten :o Zie het als een extra service voor bokkers.
Goed dat je waarschuwd!
Zelf heb ik het nogal eens de andere kant op. Dat iemand reageerd en die gene alleen daarvoor een account heeft aangemaakt. Vind dat ook lastig inschatten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 14:55

Skessa_ schreef:
Betaal met Paypal :)

In Nederland is dat vaak niet ingeburgerd en ook niet 100% waterdicht..

Als de verkoper een verzendcode kan overleggen is dat vaak al een geldig bewijs.

Dat jij dan een theedoek binnenkrijgt in plaats van een dure winterdeken, dat is dan jouw probleem.. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 14:56

Kentaro schreef:
Persoonlijk vind ik de boktmarkt niet voor mensen die verder niet op bokt zitten :o Zie het als een extra service voor bokkers.
Goed dat je waarschuwd!
Zelf heb ik het nogal eens de andere kant op. Dat iemand reageerd en die gene alleen daarvoor een account heeft aangemaakt. Vind dat ook lastig inschatten.

Zolang het geld veilig op je rekening terecht komt kan daar niet zoveel fout aan gaan denk ik altijd maar! :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:56

Hier is al een topic over: [MZ] Veilig handelen op de Markt

Misschien dat het bovenstaande topic wel aangevuld kan worden met tips? Aangezien hier wel een paar goede tussen staan! :)

_Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:59

Ik ben net bijna ook opgelicht op de boktmarkt maar ik wou het inderdaad ophalen..
Dat kon eerst wel, later niet omdat ze op vakantie ging.
Ging om banana/toffee bicolor, een navy burgundy met peesjes een een blackberry big square met sand/aubergine bicolor..
Ik verkoop zelf ook wel eens wat op de markt en het is een mooi medium alleen erg jammer van de oplichters...

Verkoopster is trouwens ook pas 1 dag actief..

Bedankt voor de waarschuwing! Ik ga dus zeker geen geld overmaken!!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 14:59

Onderwerp is gesloten Sjors.

Ohja, nog een tip: "geld nodig voor de vakantie".
Als je spullen niet opgestuurd worden binnen korte tijd, zijn ze ongetwijfeld op diezelfde vakantie. Dat die dan oneindig lang duurt, dat wordt er niet bij verteld.. :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 15:00

_Loiz schreef:
Ik ben net bijna ook opgelicht op de boktmarkt maar ik wou het inderdaad ophalen..
Dat kon eerst wel, later niet omdat ze op vakantie ging.
Ging om banana/toffee bicolor, een navy burgundy met peesjes een een blackberry big square met sand/aubergine bicolor..
Ik verkoop zelf ook wel eens wat op de markt en het is een mooi medium alleen erg jammer van de oplichters...

Verkoopster is trouwens ook pas 1 dag actief..

Bedankt voor de waarschuwing! Ik ga dus zeker geen geld overmaken!!

Hahaha, wat mooi dat je dit plaatst tijdens mijn vorige post!
Vakantie, dus! :P

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:03

upendo schreef:
Onderwerp is gesloten Sjors.

Ohja, nog een tip: "geld nodig voor de vakantie".
Als je spullen niet opgestuurd worden binnen korte tijd, zijn ze ongetwijfeld op diezelfde vakantie. Dat die dan oneindig lang duurt, dat wordt er niet bij verteld.. :D

Weet ik. Modjes kunnen het wel aanvullen :P
Dit topic zakt naar verloop van de tijd ook weg, de andere niet :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 15:06

Nou, stel het voor! :)

Ik zou het hier graag ontopic willen houden! :)

_Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:09

upendo schreef:
Citaat:
Hahaha, wat mooi dat je dit plaatst tijdens mijn vorige post!
Vakantie, dus! :P

Ja haha, het is toch te zot dat mensen op zo'n manier aan geld willen komen!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 15:42

Helemaal mee eens!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:44

Goed dat dit topic geopend is naast het gesloten topic hier op Marktzaken. Een aantal punten komen overeen met de punten die in het gesloten topic worden genoemd zodat deze niet meegenomen hoeven te worden in het andere topic. De punten die in de beginpost zijn geplaatst zal ik hieronder bespreken.

Puntje een: de foto's zijn google foto's, het valt alleen niet terug te vinden in de advertentie zelf. (Een googlefoto hoeft niet altijd fout te zijn, alleen, meld dat een eigen foto nog gemaakt wordt!)
Dit wordt genoemd bij het punt; weet wat je koopt.

Puntje twee: de gebruiker is nog maar kort geregistreerd en/of heeft geen enkel bericht geplaatst.
Dit betekent niet automatisch dat een gebruiker een oplichter is. Het is daarom dan ook een punt dat wij niet mee gaan nemen in de waarschuwing.

Puntje drie: De vraagprijzen zijn vaak onrealistisch, of er valt wel erg makkelijk af te dingen. (Artikel 1: 50 euro, artikel 2: 50 euro, samen maar 70 inclusief verzenden ervan maken?) Let hier goed op!
Ook dit is een punt wat niet automatisch betekent dat het om een oplichter gaat. Vaak probeert men van de spullen af te komen waardoor ze (flinke) korting geven. Uiteraard moet je goed opletten wanneer je iets online wilt kopen maar aangezien dit bijvoorbeeld ook veel voorkomt bij gebruikers die gewoon van hun spullen af willen gaan we dit ook niet meenemen in het andere topic.

Puntje vier: Kan ik het ophalen? ...........
Radiostilte. Spreekt voor zich.. :)

Dit spreekt ook voor zich en valt imo onder; weet met wie je zaken doet.

Puntje vijf: Kan ik het ophalen? Ja hoor, maar ik ben erg druk, dus wordt lastig/ mijn adres is Industrieweg 57 Klazienaveen (tip: google map het adres even..)/ik hou niet zo van ophalen..
Dit punt komt overeen met het vorige punt.

Het topic kan gewoon open blijven zolang in dit topic gehouden worden aan de regels die gelden op bokt.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:56

Ik vind Paypal wel een extra zekerheid.

Tis idd niet 100%, maar als mensen al vtv niet van plan zijn iets op te sturen, zullen ze dus paypal ook niet accepteren.
Plus ze moeten idd een trackingcode opgeven als bewijs dat het is opgestuurd.

Mocht je het pakket niet vertrouwen als het is binnen gekomen, kan je het desnoods nog laten filmen als je het openmaakt.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:00

Vooral punt twee zie ik vaak voorbij komen en punt 1 ook.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:05

Skessa_ schreef:
Ik vind Paypal wel een extra zekerheid.

Tis idd niet 100%, maar als mensen al vtv niet van plan zijn iets op te sturen, zullen ze dus paypal ook niet accepteren.
Plus ze moeten idd een trackingcode opgeven als bewijs dat het is opgestuurd.

Mocht je het pakket niet vertrouwen als het is binnen gekomen, kan je het desnoods nog laten filmen als je het openmaakt.

PayPal kan een extra zekerheid bieden maar even de situatie omgedraaid; ik heb ook geen PayPal terwijl ik zeker wel betrouwbaar ben en de spullen altijd netjes heb opgestuurd zoals afgesproken.
Dat iemand geen PayPal wil betekent imo niet automatisch dat diegene een oplichtster is.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:07

Dat zeg ik ook nergens.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:07

Ik begin ook niet aan paypall. Meerdere slechte ervaringen gehoord in mijn omgeving.
En zit al ruim 7 jaar op MP, heeft ooit 1 iemand om gevraagd, dus gelukkig is het vertrouwen er evenzo goed wel :D

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:16

Skessa_ schreef:
Dat zeg ik ook nergens.

Klopt, maar het kan wel zo geïnterpreteerd worden vandaar dat ik de andere kant toelicht.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:23

Laat een foto maken van t pakketje
Heb ik ook wel eens gedaan met een grote partij
Om meerdere fotos gevraagd en ook meest vreemde niet standaar van een doos met een naam
Evt inhoud etc