het verschil tussen VN & ON

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

het verschil tussen VN & ON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 00:31

Hallo

Sinds Sammie en hint gaf rond 1 april om VN & ON goed in de gaten te houden heb ik deze tussen mijn favorieten gezet. Nu 2 maanden later ben ik vrij fanatiek met het lezen van het nieuws :)

maar steeds vaker ga ik me afvragen wat het verschil tussen beide is. Ja, het ene komt op de voorpagina de ander komt er niet. Toch kan ik het verschil niet ontdekken en vind ik soms het nieuws op VN echt onzin en op ON jammer dat het niet op VN komt omdat het best wat meer aandacht verdient. Ook vind ik dat als het op ON komt, het veel meer verdrongen word, beetje als in een hoekje weg gestopt.

voorbeeldje: net heeft een meisje de finale KNHS Para Dressuur Trophy gewonnen. vervolgens denk ik, waarom is dit dat geen VP nieuws, leuk om eens wat meer aandacht te geven aan de para kant van de sport, maar dat nee, dat komt op ON (Lees: [ON] Demi Vermeulen wint finale KNHS Para Dressuur Trophy)

Dan ga je nar de voorpagina, en dan staat er op de voorpagina een verhaal over een meisje dat op haar pony naar school gaat. heel leuk hoor :') maar leg mij eens uit waarom dit verhaal meer voorpagina waardig is als het meisje dat de Trophy won. (Lees: [VN] Eline gaat op haar pony (35) naar school)

Of deze: [VN] Ontsnapte pony verblijft middagje op schoolplein leuk verhaal hoor! maar waarom is dit voorpagina nieuws? Is dit uberhaupt nieuws? Ik zie dit meer als VVDD als van VN

Verder merk ik op dat wanneer een paard overleden is (Lees: [VN] Eventingpaard Colombo overleden & [VN] Furst Piccolo plots overleden) komt dit op VN te staan, maar wanneer er een mens overlijd (Lees: [ON] Paardenman Willem Roelfsema overleden & [ON] Carlos Gracida overleden door polo-ongeluk ) dan is het ineens 9 v/d 10 ON? Voor mijn gevoel zet je paarden dus voor mensen. maar als mensen overlijden, is dat ook iets toch om te melden op VN?

Ik krijg altijd erg het gevoeld dat ON een stukje is waar het meer is, van naja, dan hebben we het iig gemeld, maar heel belangrijk is het niet. Eigenlijk is het niet echt nieuws, maar voor de vorm melden we het even ofzo. Dat is zo jammer, want er staan soms interessantere dingen op ON als op VN.

Mijn vraag is daarom ook, wat is dan het verschil? wat maakt dat jullie beslissen of het ON of VN is? Want voor mijn gevoel word het ook regelmatig omgedraaid.

ik wil er wel bij vermelden dat het nieuws op VN echt niet altijd ernstig hoef te zijn en ik ook altijd wel moet glimlachen om een meisje dat op haar pony naar school gaat oid. :)

Floor_x

Re: het verschil tussen VN & ON

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 02:41

Ik denk dat het verschil eerst merkbaar was omdat toen alle bokkers nieuws konden plaatsen op ON (wat ik een stuk leuker vond, maar dat terzijde). Daar zag je zelden dat er iets was geplaatst door een NR-lid.

Nu dat niet meer kan, en zowel VN als ON voor de NR is, heb ik het idee dat het er bijna aan ligt hoeveel nieuws er is op een dag. Als er weinig nieuws is, moet je natuurlijk wel je voorpagina opvullen dus zet je maar wat neer. En wanneer er heel veel te vinden is, zullen er sneller dingen naar ON gaan. Dat denk ik iig, denk dat het niet zo zeer met nieuwswaarde te maken heeft alswel met hoe je voorpagina eruit ziet.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 09:55

Dat is idd misschien wel een goeie Floor, kijk maar dan is het verschil ook merkbaar als een NR-lid wat naar de VP verhuist. nu doen ze beide en is het eigenlijk best onoverzichtelijk ofzo

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:17

Wat betreft het eerste artikel. Dat is een (vaak een basis) KNHS trofhy wedstrijd. Daarom staat het op ON. Alle trophy/ knhs cup wedstrijden staan eigenlijk op ON. Omdat het meestal hooguit op Z niveau is, er heel wat trophys zijn en uit ervaring van het verleden is ook dat deze berichten amper werden en worden gelezen. Het onderscheid is dus niet gemaakt in para en gewoon dressuur :)

Verder komen overleden Grand-Prixpaarden en dekhengsten op VN. Soms een zeer uitzonderlijke merrie. En soms wordt er een uitzondering gemaakt als het gaat om een paard dat recent of heel vaak in het nieuws is geweest. Het overlijden van mensen, zoals een 'gewone' fokker komt op inderdaad op ON terecht. Het overlijden van o.a. [VN] KWPN dressuurfokker Huub van Helvoirt overleden is wel op VN gekomen. Maar door de bank genomen zijn baby's, huwelijken en met iets meer rek in overleden ON nieuws. Omdat Bokt wel een paardenforum blijft gaat de aandacht in eerste instantie uit naar 'paarden'nieuws.

Overigens ook toen ON nog openstond voor alle gebruikers plaatsten wij op ON. Bovenstaand zijn regels die al heel lang gelden, ook in die tijd. Alleen misschien leek het zo dat er meer gebruikers er plaatsen. Maar dat waren ook vaak dingen die niet mochten, die er niet thuis hoorden of die dubbel waren. Nu het gesloten is merken wij dat er veel meer tips worden ingezonden dan toen men zelf mocht plaatsen (overigens kwamen er toen ook al via pb veel tips binnen).

Wat betreft de andere twee dingen die je aanhalen, daar kun je over discussiëren. De een vindt het wel leuk VN nieuws.. de ander had het nog niet eens op ON willen zien. Dat is en blijft een persoonlijke gevoel. Hanteren we onze Cabaca richtlijnen dan kan het naar onze mening op VN horen.
Actualiteit
Belang voor de lezer - zie amusementswaarde
Afstand - Binnenlands nieuws en ook heeft meegespeeld dat een Bokker dit heeft ingezonden.
Afwijking
Vanaf nummer 7:
De eerste de beste (gebeurd niet vaak tot nooit)
Amusement

(en als we dan kijken naar het aantal views en hoeveelheid reacties denk ik dat het voor beiden VN de juiste keuze is geweest. Het heeft bijvoorbeeld meer views dan : [VN] Vier veulens geboren uit embryo's geselecteerd op geslacht - dat een interessant doch wel wetenschappelijk artikel is. Overigens is het aantal views/reacties geen leidende regel. De groep westernruiters, rensportliefhebbers en men/aangespannen is kleiner op Bokt en krijgt daarom al minder views/reacties, maar dat wil voor ons niet betekenen dat dat nieuws dan niet op VN thuis hoort)

We hebben dus een aantal ON/VN regels (zie de trophy/cups en baby's, huwelijken en wisselend overlijden). Maar ook nieuws over B en A kaders wordt B op ON geplaatst en A op VN. Ook hebben we een aantal regels over dat géén nieuws is: ruiterwissels voor paarden onder Lichte Tour niveau (met uitzondering dekhengsten). Wedstrijden onder GP niveau (met uitzondering de NK kampioenschappen en soms grote evenementen) worden ook niet geplaatst. En met GP niveau zou beter bedoeld kunnen worden het hoogste niveau/groot evenement van díe betreffende tak van sport.

Maar voor het grote deel is er geen keiharde set met regels. Dat kan ook vaak niet.. Neem het overlijden van een persoon. Als Edward Gal nú overlijdt dan is dat zeker VN nieuws, terwijl de 90-jarige Britse eventingruiter die 50 jaar geleden de OS heeft gewonnen op zijn sterfbed is overleden ON nieuws is (of mogelijk eerder niet geplaatst). En ook als we de harde regel zouden hanteren dat alleen Grand Prix paarden en dekhengsten op VN komen zou een overlijden van bijv. een poetin nooit geplaatst worden. Terwijl als je dat langs de cabaca set legt het wel degelijk nieuws is voor VN.

Dan hebben we nog een tak community nieuws, waarbij nieuws over/voor/door Bokkers in thuis hoort. De een vindt dat geweldig om te weten en een ander haalt z'n neus er voorop.

En laten we eerlijk zijn, soms plaatsen we ook wel eens iets niet goed. :+ We zijn geen robots die geen fouten maken. :) Dat we bijv. een regel hebben dat X op On hoort en dat iemand het toch per ongeluk op VN plaatst (of andersom). Zo zijn er met goed zoeken ongetwijfeld 'trophy/cup' wedstrijden op VN terug te vinden. En als ik deze bekijk: [ON] Carlos Gracida overleden door polo-ongeluk had die (imo) ook beter op VN thuis gehoord. Paarden in de sloot zijn ook standaard geen nieuws, maar bij uitzonderlijke omstandigheden toch ook geplaatst (overlijden, groep paarden tegelijk, grappige gebeurtenis -> denk aan de clown en het ter water komen. Dat bleek uiteindelijk een Bokker te zijn). En soms ook zonder 'uitzonderlijke omstandigheden'. Overigens zijn paarden in de sloot merkwaardige artikelen. We hebben na commentaar op dat nieuws in het verleden besloten om het niet meer te plaatsen (behalve bij uitzonderlijke omstandigheden). Het gebeurde soms wel wekelijks. Toch trekken dit soort artikelen, als ze geplaatst worden, de laatste tijd enorm veel mensen/reacties aan. En eigenlijk zelden (meer) dat ze het geen nieuws vinden.

En soms komen we er achter dat iets waarvan wij dacht dat het prima op het ene forum thuis hoort achteraf toch beter op het andere forum had gekund. Dat nemen we voor de volgende keer weer mee en soms verplaatsen we het betreffende artikel reeds.

Het is op dit moment niet mogelijk om als Bokker zelf je nieuws te filteren, en Bokt is een groot forum met verschillende disciplines dus het zal voorlopig altijd nog wel gebeuren dat je nieuws tegenkomt dat jij persoonlijk niet interessant vindt, maar een andere wel.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 16:26

Sammie, hartelijk bedankt voor je uitleg! het is nu inderdaad wel duidelijker zo! :) ik snap nu het verschil wel geloof ik :)