Waar is de kennis gebleven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Waar is de kennis gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 22:25

Ik bok al lang, heel lang. Letterlijk vanaf het eerste uur. Je kon er met je vragen terecht, en je kreeg antwoord van mensen die wisten waar ze het over hadden.
Nu komen de adviezen van (al dan niet jeugd) met net een jaar ervaring....
Bokt wordt op deze manier, in mijn beleving, meer een penny forum dan een forum waar echt kennis uitgewisseld kan worden.
Dit kan toch nooit de bedoeling zijn?

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Waar is de kennis gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:48

Hoe wil je dit oplossen dan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 22:52

Ik heb werkelijk geen idee

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:22

Ik denk dat veel mensen met kennis er een beetje moe van zijn dat ze ondergeschreeuwd worden door mensen met heel weinig praktijkervaring die denken dat ze alles weten.
En vaak als je eerlijk een vraag beantwoord kun je nog een grote bek terug verwachten als het niet in het straatje van de TS past.
Dat is in ieder geval de reden waarom ik nog weinig reageer op topics.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:40

Behalve jeugd ook een gedeelte met minimum leeftijd?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 01:56

Er zijn gewoon te veel verschillende visies. Daardoor heeft iedereen andere "kennis" en mensen denken in hun eigen straatje. Zo doe ik het volkomen verkeerd volgens de natural horsemansh*t-pennies en vind ik dat ook van hen. Live and let live.

Ik denk dat je voor kennis zoals die vroeger op bokt was tegenwoordig op poetsplaats moet zijn. Veel kundige (ex-)bokkers zijn toch wel daar te vinden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 05:10

Een deel van de mensen met kennis is geband omdat ze te mondig waren. Die hebben zich nu op andere fora verzameld, oa poetsplaats idd, maar dat komt wat het rijtechnische gedeelte betreft niet echt van de grond helaas.
Deze trend, dat pennymeisjes de overhand krijgen op bokt, is al jaren aan de gang. Dat is blijkbaar boktbeleid. Vooral veel makke schaapjes, en mensen die wat te vertellen hebben zijn op bokt niet gewenst..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:14

Het is niet alleen op bokt. Het is ook in "de echte wereld".

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:20

Dat wordt gestimuleerd omdat je eerst 25 nuttige berichten moet plaatsen als beginnende bokker.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:22

Heeft denk ik vooral mee te maken dat de jeugd al steeds eerder en sneller achter de computers kruipen en er mee leren om te gaan. Alleen zou een vak op school over 'communicatie via internet' gegeven moeten worden. Er zijn wel computerlessen op veel scholen, maar weinig die echt inhoudelijk les geven over de manier van communiceren ed.

Het is jammer voor de beginnenling die oprecht iets wilt leren maar hier verschillende antwoorden krijgt van soms zeer onervaren of naïeve mensen. Er zou best een subforum van mij mogen komen waar alleen bokkers vanaf 20+ kunnen antwoorden bijvoorbeeld. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:27

@Aartje, dat is een idee, maar stel dat er een vraag wordt gesteld over bekapping en mijn vader is hoefsmid. Dan kan ik daar niet regeren omdat ik geen 20+ ben.
Op die manier loop je dus ook veel kennis mis.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:38

Kennis is ook niet leeftijdsgebonden. Ik zie vaak genoeg "oudere" bokkers een bekrompen reactie geven, en dan een 15 jarige met een goed doordacht idee.
Daar kan je geen grens op stellen.

Maar het weglaten van de 25 'nuttige' berichten scheelt al een hele hoop.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:38

Had ik het inderdaad laatst ook met iemand over, dat Bokt al lang Bokt niet meer is. Pas op, nog steeds wel kennis van de ervaren rotten, en kan die er ook zo uit pikken. Maar google eens op een willekeurig iets, en je krijgt bijna als eerste bokt als resultaat. Of dT nou paard gerelateerd is, of problemen met vriendjes, of koekjes bakken. Het is gewoon zo'n massaal forum geworden dat werkelijk alles besproken wordt. En dat vind ik op zich jammer..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:47

Ik weet niet of ik val onder de mensen die weten waar ze het over hebben of dat ik dat alleen denk (op dressuurmatig gebied en het inrijden van jonge paarden dan, een mens kan niet alles weten ;) :P )
maar voor mij geldt iig dat ik bepaalde onderwerpen al zo veel langs heb zien komen en dat ik weet wie erop af komen en hoe een topic verder verloopt. Dus ik bespaar me vaak de moeite en de ergernis. En bepaalde antwoorden kun je op Bokt niet (meer) zetten dus dat doe ik ook niet meer (antwoorden als: geef dat paard alsjeblieft een keer een enorme knal voor zijn appel als hij bij het longeren weer eens bovenop je probeert te springen :Y) want nee, met dat paard 'moet je grondwerk doen' of die moet je 'wegbrengen naar een hotemetotige paardenfluisteraar' en het kan ook nog zijn dat hij protesteert in het vooruitzicht dat er ooit een niet passend zadel opkomt of hij heeft natuurlijk last van zijn tanden of rug := )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:41

Katja schreef:
Ik denk dat veel mensen met kennis er een beetje moe van zijn dat ze ondergeschreeuwd worden door mensen met heel weinig praktijkervaring die denken dat ze alles weten.
En vaak als je eerlijk een vraag beantwoord kun je nog een grote bek terug verwachten als het niet in het straatje van de TS past.

Precies. Hier hetzelfde. Als je als advies geeft dat de bijtende shetlander een schop onder zijn hol nodig heeft, stroomt heel Penny-bokt toe om aan te zeggen dat dit dierenmishandeling is en dat je beter een Join-up kan gaan doen en moet gaan grondwerken.

Edit: Ik zie net dat Urielle hetzelfde voorbeeld geeft. :')

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:44

Dat dus :))

Ik heb overigens weinig last van jonge bokkers, het zijn vooral de volwassenen die 17 manegelessen hebben gehad en daarna besloten hebben dat ze alles weten.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:47

Koper schreef:
Er zijn gewoon te veel verschillende visies. Daardoor heeft iedereen andere "kennis" en mensen denken in hun eigen straatje. Zo doe ik het volkomen verkeerd volgens de natural horsemansh*t-pennies en vind ik dat ook van hen. Live and let live.

Katja schreef:
Ik denk dat veel mensen met kennis er een beetje moe van zijn dat ze onder geschreeuwd worden door mensen met heel weinig praktijkervaring die denken dat ze alles weten.

Verschillende visies is tot daar aan toe, maar wat Katja ook zegt: Je krijgt meteen een grote mond. Vervolgens komt er nog een PB'tje achteraan dat je je er vooral niet mee moet bemoeien of dat je er niks van snapt/weet.

Ik ben echt nog niet lang actief op Bokt, maar ik ben ook erg terughoudend in reageren geworden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:50

Pluttersput schreef:
Had ik het inderdaad laatst ook met iemand over, dat Bokt al lang Bokt niet meer is. Pas op, nog steeds wel kennis van de ervaren rotten, en kan die er ook zo uit pikken. Maar google eens op een willekeurig iets, en je krijgt bijna als eerste bokt als resultaat. Of dT nou paard gerelateerd is, of problemen met vriendjes, of koekjes bakken. Het is gewoon zo'n massaal forum geworden dat werkelijk alles besproken wordt. En dat vind ik op zich jammer..

Dat komt ook omdat je zelf op bokt komt, google onthoud je bezochte websites.

Ik denk ook dat de meeste mensen met kennis inmiddels vertrokken zijn omdat het te massaal geworden is en teveel regeltjes.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:53

Urielle schreef:
Ik weet niet of ik val onder de mensen die weten waar ze het over hebben of dat ik dat alleen denk (op dressuurmatig gebied en het inrijden van jonge paarden dan, een mens kan niet alles weten ;) :P )
maar voor mij geldt iig dat ik bepaalde onderwerpen al zo veel langs heb zien komen en dat ik weet wie erop af komen en hoe een topic verder verloopt. Dus ik bespaar me vaak de moeite en de ergernis. En bepaalde antwoorden kun je op Bokt niet (meer) zetten dus dat doe ik ook niet meer (antwoorden als: geef dat paard alsjeblieft een keer een enorme knal voor zijn appel als hij bij het longeren weer eens bovenop je probeert te springen :Y) want nee, met dat paard 'moet je grondwerk doen' of die moet je 'wegbrengen naar een hotemetotige paardenfluisteraar' en het kan ook nog zijn dat hij protesteert in het vooruitzicht dat er ooit een niet passend zadel opkomt of hij heeft natuurlijk last van zijn tanden of rug := )

_O- Mooi beschreven! En verder helemaal mee eens. Misschien het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden. Je krijgt toch ooit kromme tenen van sommige antwoorden...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:54

Een groot gedeelte kennis van de oude garde is geband, ik denk dat dat al een hoop verschil maakt.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:55

Interessant topic :D
Ik weet wel dat ik er niet alles van ken, dus ik zwijg vaak gewoon en probeer de zinvolle reacties te filteren en te onthouden.
Maar zoals HTS zegt, het is inderdaad ook zo in het echte leven, zoals Katja zegt, ook met beginnende volwassenen. Zij (niet allemaal natuurlijk!) zijn ouder en zouden dus veel sneller alles weten over paarden ed dan iemand als mij. Maar dat is dan een reminder voor mij waarom ik soms mijn mond hou omdat ik niet zeker ben van wat ik denk, en omdat ik ook geen zin heb om afgebekt te worden als ik dan iets zeg wat niet helemaal klopt.

Oplossingen... die 25 berichtenregel is inderdaad een beetje dubbel... Misschien het jeugdgedeelte en de rest helemaal scheiden? Dus dat je niet bij de 'gewone' topics kan voor je 16 bent oid. Maar dat is ook een beetje extreem, en leeftijdsgrenzen stellen is sowieso lastig... Moeilijk :P Ik lees nog even mee :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:55

LovingTweety schreef:
Een groot gedeelte kennis van de oude garde is geband, ik denk dat dat al een hoop verschil maakt.

Uit nieuwsgierigheid: waarom dan? Om de manier van discussiëren?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:56

Iolanthe schreef:
LovingTweety schreef:

De reden waarom krijg je als gewone bokker nooit te horen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:58

Iolanthe schreef:
LovingTweety schreef:

Kennis niet passend bij de visie van Bokt is er wel echt eentje van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:59

Urielle schreef:

_O-.

Ik reageer zo goed als nooit in paardgerelateerde topics, geen lol aan. En als het zo doorgaat ook niet meer in mensgerelateerde topics :'). De boze PB's vind ik lachwekkend :)).