mennen HELP

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meikiexx

mennen HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 20:38

ey, ik heb een klein (heel groot) probleempje (probleem).

ik heb een shet en ik heb hem ong. 2 maanden geleden leren mennen, maar sinds ong. 2 weken gaat het steeds mis, we slaan de hele tijd om. |( |( |( En mijn pony en ik hebben ons al een paar keer best zwaar bezeerd... Ik weet niet wat er met haar is... ;( ;( ;(

IEMAND TIPS????

meikiexx

Re: mennen HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 20:39

zo ken ik haar helemaal niet en vroeger (toen ze het net kon) ging het altijd goed...

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:39

niet meer mennen?

zo te horen heb je snel hulp nodig, schakel hulp in van iemand die er verstand van heeft, en tot die tijd niet meer mennen :n
Laatst bijgewerkt door xZiva_ op 21-05-14 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:39

Je karretje is niet goed lijkt mij, of je gaat veel te snel de bocht om. Laat eens iemand er naar kijken en ga vooral niet meer mennen tot het is opgelost.

meikiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 20:48

mijn moeder houdt erg veel van mennen en ik heb hem al op marktplaats gezet maar toen ze (mijn moeder) dat hoorde wou ze nanja (mijn pony) gelijk verkopen maar aan de andere kant vind ik het ook weer eng om te mennen... en ik heb een ervaren iemand die mij les geeft!!!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:49

Hoe komt het dat je om slaat, want dit kan niet als je gewoon rechtdoor rijdt.
Er kunnen een aantal oorzaken zijn waardoor je kan omslaan als je door een bocht rijdt.
Dat is dat je te snel gaat,
Je rijdt over een schuin stuk,
Je kar is te hoog ten opzichte van je pony,
Je kar is onstabiel,
en zo zijn er nog een aantal dingen.

Een ervaren iemand erbij vragen om te helpen, en te laten kijken wat je probleem is is geen gekke optie.

meikiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 20:53

ze gaat heel snel als ze om slaat, ze is daar voor op hol geslagen en daardoor stuur ik haar naar een plek waar ze niet doorheen kan en wel MOET stoppen als we dan die bocht om gaan vallen we neer het karretje is nog lager gezet omdat hij inderdaad even te hoog was... /3 /3 /3 /3

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:55

Dan is je probleem niet zo dat je omslaat, maar dat je pony er van tussen gaat.
Misschien eerst aan de gehoorzaamheid werken alvorens voor een kar te knopen....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:57

Wie heeft die pony beleerd en hoeveel ervaring had diegene?

meikiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 20:59

ik heb het hem geleerd omdat ik er niet meer op kon rijden maar ik had geen ervaring dus ik las boeken en vroeg een ervare menner erbij

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:02

daar ga je al de fout in, nooit zelf doen.. had het die ervaren menner laten doen..
ik denk dat je weer helemaal bij het begin moet beginnen.. dus er achter lopen (lange lijnen), iets gaan slepen, rustig laten wennen en vooral er voor zorgen dat je pony er niet tussenuit naait.

meikiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:06

oke dank je ik zal het proberen!!!!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:14

Mennen is meer dan een paard voor de kar knuppen, hortsik roepen en gaan met die banaan.
Jou pony lijkt elke keer op hol te slaan, ws omdat hij niet goed beleerd is en geen vertrouwen heeft. De vraag is of je dat nog goed krijgt..
Je zou het kunnen proberen met een ervaren menner, maar dit gedrag is inmiddels wel aangeleerd door de pony

meikiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:18

ik heb al toen het voor de eerste keer gebeurde (dat hij op hol sloeg) een ervaren menner erbij geroepen... zou het nut hebben om nu een andere ervaren menner erbij te roepen

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:24

Ik denk dat je gewoon weer overnieuw moet beginnen en rustig en geduldig opbouwen. Ik heb mijn verzorgshet beleerd en zodoende heb ik van haar weer geleerd hoe ik moet sturen en hoe ik mijn signalen en commando's moet overbrengen. Gewoon teruggaan naar de basis en weer met stapjes uitbouwen, dan krijg je net zo'n braaf monster in je span als ik nu heb. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:45

Maaruhm.. Als je 2x om dezelfde reden omslaat, haal je toch al hulp? :)

Op iets afrijden als hij ervandoor gaat is niet altijd een goed idee, maar wat is de reden dat ie ervandoor gaat. -> hoe kan dat -> kan een ervaren iemand het eruit halen?

Tot die tijd niet mennen. Is vrijheidsdressuur geen leuk begin?!

Hoe oud ben je trouwens? :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:43

Billy schreef:
Mennen is meer dan een paard voor de kar knuppen, hortsik roepen en gaan met die banaan.
Jou pony lijkt elke keer op hol te slaan, ws omdat hij niet goed beleerd is en geen vertrouwen heeft. De vraag is of je dat nog goed krijgt..
Je zou het kunnen proberen met een ervaren menner, maar dit gedrag is inmiddels wel aangeleerd door de pony

Met veel geduld, rust en training kan het wel goed komen, maar dat gaat niet even in een weekje lukken.

TS. Je moet weet helemaal terug naar de basis, longeren, er achter lopen, en commando's leren.
Pas als dit 100 % gaat een sleep er achter doen, en als dit 100% gaat weer met de kar.

Wil niet zeggen dat als de sleep goed gaat het met de kar ook goed gaat.

Haal er iemand bij (een ander dan je nu hebt, want als die echt zo goed was dan had die je al niet meer met de kar laten rijden) die echt weet wat die doet, en moet doen met een angstige pony.

Ga voorlopig vooral niet met de kar rijden!!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:11

Het zou goed kunnen komen, maar het hoeft niet. Hangt ook af van de capaciteiten van TS als menster en van de mate van begeleiding die ze krijgt...

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:33

Omdat dit topic hier niet hoort, gaat er een slotje op. :)