Strakker beleid tegen bokkers die NB'ers de grond in trappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Strakker beleid tegen bokkers die NB'ers de grond in trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 16:23

Het begint mij de laatste tijd steeds meer op te vallen, dat als iemand iets zegt over Natuurlijk Bekappen of dit niet persé benoemt, maar hier om bekend staat. Ze meteen 1 of meerdere bokkers over zich heen krijgen.

Edit: Even directe link naar dat topic weggehaald, in een topic werd door een aantal mensen Natuurlijk bekappen aangeraden, waaronder ikzelf, voorgesteld als mogelijke optie. Maar niemand was hierover aan het doordrammen, integendeel ikzelf heb (zoals je kunt lezen) zelfs gezegd dat het niet iets is waar iedereen open voor staat, wat prima is.

De eerste bitse reactie komt van TS zelf, ipv een netjes, ''dankjewel, maar dat is niets voor mij'', komt ze met een ''Ja, nogmaals ik heb helemaal niets met Natuurlijk Bekappen'' (of iets in die trant). Dit terwijl ze hier eerder nog niets over had vermeld.

Vervolgens komen er reacties als ''Ja, weer die natuurlijk bekappers die zo lopen door te drammen'' . Wat absoluut niet het geval is, wat ik ook even aangeef in het topic, waarop wéér wordt gezegd ''jawel hoor ik zag meerdere berichten van 'oei hoefijzers'' '' Vervolgens wijs ik er op dat 1 iemand inderdaad heeft gezegd ''oei hoefijzers'', maar dat dat nog geen drammen is.

Uiteraard heb ik daar helemaal geen reactie meer op gekregen, ik vermoed dat ze inderdaad door hebben gehad dat ik gelijk had.

Een ander topic dat ik mij herinner, heb ik inderdaad aangegeven dat mijn pony blootvoets goed over de weg loopt. En met een goede bekapping ik geloof dat vrijwel ieder paard blootvoets over de weg kan en gaf ik inderdaad aan geen voorstander te zijn van hoefijzers, maar niet dat het per definitie slecht was.

Ook hierop kreeg ik een reactie van ''waarom begin je nu weer over Natuurlijk Bekappen, bent dat zo beu'' achtige reactie. Ik had in het hele topic de term natuurlijk bekappen echter nog niet laten vallen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik toen ook wel behoorlijk kwaad werd. Maar dat is ook niet gek als je keer op keer op keer jezelf moet verdedigen voor dat wat je doet en zelfs als je het niet zo specifiek benoemt en gewoon netjes bent als ''doordrammer'' wordt bestempeld.

Ja, ik geloof (en vele met mij) heilig in Natuurlijk Bekappen, heb járen een reguliere smid gehad en ook hoefijzers. En ik geloof dat in de meeste gevallen ijzers absoluut niet nodig zijn. Ik kan ook redelijk heftig zijn als er een discussie over komt, maar dat is dan over en weer, daar vind ik ook niets mis mee. Maar ik geloof niet dat ik er echt over doordram als er geen discussie over is. Ik geef het als een optie. Maar wordt hier regelmatig op aangevallen.

Goed, 1 van de regels van bokt is respectvol naar elkaar te reageren. Ik vind dat vaak vele bokkers dit niet doen richting Natuurlijk Bekappers, en omgekeerd zullen zij vast ook niet altijd heilig zijn in hun reacties, zoals ik zei, soms kan ikzelf ook vrij heftig uit de hoek komen.

Desondanks mag er van mij wat betreft die regel best een strakker beleid komen.

Bij voorbaat dank. :)

Kleine note: Laten we dus alsjeblieft ook hier gewoon respectvol naar elkaar zijn :) We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar we kunnen gewoon vriendelijk blijven. :)

Een van de regels van bokt is respectvol naar elkaar te reageren
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 14-04-14 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:24

Andere bokkers bespreken is toch ook niet netjes? Geloof niet dat je een ander topic hier kan bespreken. Had dat er gewoon uitgelaten.

Bovendien geeft de ts daar gewoon netjes aan dat ze er geen belang bij heeft, dus bits wil ik het niet noemen maar gewoon een keurige reactie (en als iemand aangeeft er echt geen belang bij te hebben, hoeft er ook niet op worden doorgegaan)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-04-14 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:25

Hmm ja, om eerlijk te zijn zie ik dus wel in dat topic mensen die doordrammen over natuurlijk bekappen terwijl TS (helemaal niet bits trouwens) netjes aangeeft dat ze daar geen belangstelling bij heeft.

En andere bokkers bespreken is ook verre van netjes.

Pearlx

Re: Strakker beleid tegen bokkers die NB'ers de grond in trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:29

Dit kun je beter pb'en naar een mod. Lijkt me niet de bedoeling dat je hier over andere bokkers praat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 16:34

vuurneon schreef:
Andere bokkers bespreken is toch ook niet netjes? Geloof niet dat je een ander topic hier kan bespreken. Had dat er gewoon uitgelaten.

Dat staat nergens in de regels hoor :)

Cayenne: Waar wordt er dan in godsnaam doorgedramd? Diegene die iets anders dan Natuurlijk Bekappen als optie geven drammen dus óók door? Want dat wordt net zoveel als niet méér gezegd.

Dan verschilt onze mening over wat ''bits'' inhoudt, ik vind een zin die begint met ''nogmaals blabla..'' terwijl dit pas de eerste keer is, best bits.

@Pearlx
Als je een algemene klacht hebt over bokt, dan mag/kan je hierover een topic maken op forumzaken. Dat is dus precies wat ik nu doe, ik ondersteun dit met voorbeelden uit eigen hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:35

Als iemand advies zoekt over ijzers komt er altijd iemand met NB en zo zijn er wel meer onderwerpen (denk bit/bitloos, boom/boomloos). Wat op zich prima adviezen zijn hoor, begrijp me niet verkeerd :) Het is alleen wat teveel soms. De eerste die het voorstelt is prima, de 5e word al irritant en na de 10e heb je het als TS wel een beetje gehad :o
Zeker als er dan ook nog fel word gereageerd is het dan snel een topic over een heel ander onderwerp als waar TS eigenlijk om vroeg.

Dus ik zou zeggen, staat er al advies over NB vul dat dat geen 10x aan. Word zelf niet fel, en als je de grond in getrapt word, negeren en temmen.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:37

Jij noemt nu dit onderwerp maar helaas wordt er op veel plaatsen op bokt teveel gezeikt. :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 16:38

Ja, ik zeg ook op het laatst dat er gewoon m.b.t. die regel een strakker beleid zou mogen worden gevoerd, dus niet alleen rondom NB'ers etc. maar dat is even een (persoonlijk) voorbeeld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:38

Je hebt gelijk: staat niet in de regels, maar wat er wel staat is dat er van je wordt verwacht respectvol te reageren en persoonlijk vind ik het niet echt respectvol om dat topic erbij te pakken en de ts van dat topic.

Ik snap wat je wilt vertellen, maar dat had ook zonder aanhalen van het topic en de ts gekund.

Ites

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:39

Ik vraag me af of dit een probleem is dat specifiek met natuurlijk bekappen te maken heeft, of dat het meer een algemeen probleem is op bokt.
Ik vind hier zowiezo ontzettend weinig respect/begrip voor andere werkwijzen. Heel erg jammer vind ik dat.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:48

Het punt voor mij is, mijn paard kán niet zonder ijzers en zooltjes, ze loopt zo kreupel dat het sneu is en binnen de kortste keren loopt ze op haar hoefbot omdat haar hoeven niet snel aangroeien.
Ik krijg soms als ik topics open over hoefbeslag (maar ook gewoon bij een ITP topic) commentaar van NB'ers dat ik de ijzers eraf moet halen. De eerste keer dat dit voor word voorgesteld is het oke, maar na een keer of 10 word het zwaar vervelend. Bij een topic over hoefBESLAG hoef ik geen meningen die zeggen dat hoefbeslag onnodig is en NB beter (bij een ITP helemaal niet trouwens)
Dus dat er door sommige andere bokkers word gereageerd met 'daar heb je weer die doordram NBers' is begrijpbaar vanaf mijn kant.

Maar om nou te zeggen dat die TS in dat topic bits reageerd, ik vind iniedergeval van niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:49

Ik zou ijzers doen, van natuurlijk bekappen krijg je duidelijk lange tenen :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:50

Ik denk dat het voornamelijk komt door stereo-typ gedrag en vooroordelen.
In de meeste ogen van de "traditionals" zijn "naturals" zweverige paardenmensen en in de meeste ogen van de "naturals" zijn de "traditionals" paardenmishandelaren omdat ze (boom)zadels, bitten, sporen etc gebruiken.

We hoeven geen kampen te vormen en een wedstrijd te doen van "wie zorgt er het best voor zijn paard". Er zijn meerdere wegen naar Rome en geen enkele methode is heilig en geen enkel mens ook niet. En elke methode kan misbruikt worden.
De 1 reist 1,5 uur om bij zijn paard te komen wat ergens ver weg wel 24/7 buiten kan staan, en de ander zoekt een wedstrijdstal met binnenbaan dichterbij.
Leven en laten leven, puntje bij paaltje hebben we (hopelijk) allemaal het beste met ons paard voor in de omstandigheden waar we zelf ook graag wat in zien.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:51

Citaat:
Maartje 1990

Citaat:
jesito schreef:
Nogmaals ik heb helemaal niks met paard natuurlijk en ook niet met natuurlijk bekappen.
Ook bij de traditionele smeden worden veel problemen opgelost en ja ook met ijzers, het is uitzoeken wat voor ieder paard werkt.
Hoefschoenen vind ik voor 24/7 geen oplossing, zware dingen die over de hele hoef zitten lijkt me helemaal niks.

Dit is pas de eerste keer dat je zegt dat je niets met pn en nb hebt hoor ;) maargoed dat mag, al vermoed ik dat je er geen ervaring mee hebt.

Hoefschoenen zijn overigens lichter dan hoefijzers :)

Toen ik deze reactie van jouw las in het topic, Maartje1990
Dacht ik ook...............................nu zegt TS toch duidelijk dat ze geen pn en nb wil: en dan vindt maartje het nodig om te schrijven dat TS niet weet waar ze over praat. Dat weet TS toch zelf wel of ze dat wil of niet.
Ik snap dat ze dan schrijft dat ze dan schrijft : nogmaals en dat ze vindt dat je dramt. Je wil het blijkbaar niet lezen of horen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:53

ts waar maak je je druk om, het is ook zo andersom en dat zal waarschijnlijk altijd wl zo blijvn. en omdat je geen reactie krijgt heb jij gelijk? dat is makkelijk

wat je doet overigens vind ik niet netjes je kraakt de ts in het andere topic nogal af, wat niet hoort in een ander topic, doe het in dat topic, en pb ze anders.

deze discussie is hetzelfde als borst/fles bijvoorbeeld.
ieder zijn ding laat men in hun waarden, en heb je je punt gemaakt en men wil er niks mee doen. dan laat het, wat een ander doet/probeert is niet meteen slecht of verkeerd hoor.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:54

Dit is met zoveel dingen zo... Je kunt niet alles maar weg willen modereren, dat is voor de modjes niet te doen en dan krijg je ongelofelijke censuur. Wat mag dan wel en wat mag niet. Dan misschien maar een dikkere huid kweken.
Blokkers zo bespreken vind ik ook niet bepaald netjes.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 16:55

Ik zeg alleen dat ik vermoed dat ze er geen ervaring mee heeft. Niet dat ze niet weet waar ze over praat (Ben ik gewoon netjes en vriendelijk. Zeggen ''je weet niet waar je over praat'' is inderdaad erg onvriendelijk om dat zo te plaatsen, maar dat deed ik niet.

Ze heeft nog niet 1 keer genoemd dat ze niet voor NB was, dus dat nogmaals snap ik niet nee. Dat zei ze namelijk vóór deze post.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 16:56

StalNollie schreef:
ts waar maak je je druk om, het is ook zo andersom en dat zal waarschijnlijk altijd wl zo blijvn. en omdat je geen reactie krijgt heb jij gelijk? dat is makkelijk

wat je doet overigens vind ik niet netjes je kraakt de ts in het andere topic nogal af, wat niet hoort in een ander topic, doe het in dat topic, en pb ze anders.

deze discussie is hetzelfde als borst/fles bijvoorbeeld.
ieder zijn ding laat men in hun waarden, en heb je je punt gemaakt en men wil er niks mee doen. dan laat het, wat een ander doet/probeert is niet meteen slecht of verkeerd hoor.

Waar kraak ik TS in dat andere topic nogal af? Niet toch?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:57

Billy schreef:

Haha, om deze moest ik toch wel even hardop grinniken :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:57

maartje maak het niet te persoonlijk over dat andere topic dat is niet netjes in dit topic, je kan het beter algemener houden. maar geloof dat daar al een topic over loopt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 16:58

Billy schreef:

:?

flauwe (bijna pesterige) reactie. Respectvol valt in dit bericht ver te zoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:01

Hamont schreef:
Jij noemt nu dit onderwerp maar helaas wordt er op veel plaatsen op bokt teveel gezeikt. :D

Ik wou net zeggen: neem eens een kijkje op HAW TS.

Ik vind dat er strenger moet worden opgetreden tegen bokkers die natuurlijk bekappen met hoofdletters schrijven. Maar om er nou een topic over te openen... :Y)

vuurneon

Ik vind dit wel een beetje iets met een mug en een olifant... Iemand geeft netjes aan er geen belang bij te hebben, vervolgens komt er toch een reactie en wordt er ook nog een topic gemaakt met die reactie als voorbeeld. Je speelt het toch een beetje op de man (vrouw :D) zo door het zo persoonlijk te maken.

Trek het je toch niet zo aan meid :(:) ik zie ook echt niets geks in dat bericht van diegene.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-04-14 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Nou nou, gevoel voor humor in dit geval ook...

niet te druk over maken Maartje. Ik vind de reactie van TS ook niet bits overkomen, zou het je niet zo persoonlijk aantrekken. Dit gebeurd overal en niet alleen over NB.

Billy

Zoek het woord grapje eens op in je woordenboek :')
Maar goed, het komt wel voort uit het feit dat ik me ook regelmatig erger aan de kruistocht die jij op bokt voert. Dan kun je het voor jouw gevoel nog zo respectvol omschrijven, het ffeit dat jij je opvattingen te pas en vooral te onpas blijft opdringen, getuigt van een behoorlijke mate van disrespect voor mensen die er anders over denken dan jij.