Foto's in paardenspellen via bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Foto's in paardenspellen via bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 13:57

Steeds weer zie je dat er in paardenspellen diverse foto's zonder toestemming gebruikt worden, dit tot groot ongenoegen van de fotograaf en/of eigenaar paard.
De foto's worden vaak via bokt verkregen, of de spellen worden via bokt gespeeld.
Het zonder toestemming gebruiken van foto's is feitelijk strafbaar.
Het downloaden van films of muziek ook. Dit mag dan ook niet op bokt besproken worden.

Maar hoe staat bokt (beheer) tegenover het gebruik van foto's zonder toestemming?
Zomaar iets wat ik me afvroeg op de zondag middag ;)

Hygge

Re: Foto's in paardenspellen via bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:00

Ik zie het ook vaak gebeuren. Is het niet mogelijk om via Bokt zelf foto's te uploaden en dat bokt er dan een copyright overheen zet? Zo'n mijnalbum idee, maar dan liever geen kwaliteitsverlies van de foto. :)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:04

Gebruik van foto's zonder toestemming van eigenaar/fotograaf is op bokt niet toegestaan, hier zal dan ook actie op worden genomen.
Wij kunnen echter niet buiten Bokt modereren. Het is heel zuur, maar wanneer je besluit een foto op Bokt te plaatsen, bestaat de kans dat deze gebruikt wordt elders op het net.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:05

Of gewoon dat als ze bij itp iets plaatsen er ook geen mogelijkheid is tot sreenshots maken of afbeelding kopiëren. Dit zal sowieso al een heleboel mensen tegengaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 15:08

Duidelijk essie.
Maar: als zo'n niet automatisch spel voornamelijk op bokt verloopt, met dus continu links met: ik heb dit paard tk, dit is mijn nieuwe veulen....

Bokt kan ook niet voorkomen dat er films en muziek gedownload worden. Toch rust er een taboe om hier over te praten op bokt...
Zie je mijn vergelijk?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:03

Maar zou je dan paardenspellen willen verbieden op bokt?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:07

LadyMadonna schreef:
Duidelijk essie.
Maar: als zo'n niet automatisch spel voornamelijk op bokt verloopt, met dus continu links met: ik heb dit paard tk, dit is mijn nieuwe veulen....

Bokt kan ook niet voorkomen dat er films en muziek gedownload worden. Toch rust er een taboe om hier over te praten op bokt...
Zie je mijn vergelijk?

Maar dan zouden moderators wel steeds al die links moeten controleren op gestolen foto's? Of wil je dan alles over online paardenspellen op bokt verbieden? Dat zou ik niet helemaal correct vinden, veel tweedehandsfietsen zijn gestolen mag fietsen dan ook niet meer besproken worden op bokt?

EDIT: het lijkt mij trouwens ook de verantwoordelijkheid van de fotograaf om zijn foto's te beveiligen op het moment worden de foto's niet eens door bokt zelf gehost toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 19:15

Even voorop: ik wil niks ;) ik vraag me alleen iets af.
Wat is het verschil tussen het illegaal downloaden van muziek, films en spellen, en het illegaal gebruik maken van foto's?
A mag op bokt niet over gesproken worden, B gebeurt massaal.
Wat is het verschil? Dat is me niet duidelijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:21

Maar over het stelen van foto's mag toch ook niet gepraat worden, als je op bokt foto's plaatst die gestolen zijn en de fotograaf geeft dat aan dan worden ze toch ook gewoon weggehaald?

Die paardenspellen draaien maar voor een klein deel op gestolen foto's, er zijn er namelijk een boel zonder foto's en ook vast een heel aantal met eigen foto's of foto's die je wel mag gebruiken. Dus tenzij het in zo'n topic echt gaat over het misbruiken van foto's (bijv hoe je foto's die beveiligd zijn tegen opslaan of screenshots toch kan gebruiken of hoe je logo's verwijdert) kan je dat imo niet echt aanpakken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 19:24

Paardenspellen zonder (gestolen) foto's gaat het hier dan dus niet om ;)
Ik heb niks tegen spellen hoor, voor ik de verkeerde illusie wek

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:16

liedje89 schreef:
LadyMadonna schreef:
Duidelijk essie.

Zie je mijn vergelijk?

Maar dan zouden moderators wel steeds al die links moeten controleren op gestolen foto's? Of wil je dan alles over online paardenspellen op bokt verbieden? Dat zou ik niet helemaal correct vinden, veel tweedehandsfietsen zijn gestolen mag fietsen dan ook niet meer besproken worden op bokt?

EDIT: het lijkt mij trouwens ook de verantwoordelijkheid van de fotograaf om zijn foto's te beveiligen op het moment worden de foto's niet eens door bokt zelf gehost toch?

Indien men merkt dat zijn/haar foto op welke wijze dan ook op bokt wordt gebruikt zonder toestemming verwijderen wij die (ook als het om een link gaat) Het is inderdaad niet te doen om alle links door te gaan spitten.
De vergelijking met de fietsen vindt ik niet helemaal terecht. Mits het gaat om een topic waarin besproken wordt hoe je een fiets moet stelen. Dan zal er ingegrepen worden. Snap je het verschil?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:23

De vergelijking was meer, een paardenspel is niet illegaal het is alleen illegaal als je een gestolen foto gebruikt, fietsen is ook niet illegaal tenzij je op een gestolen fiets fietst. Imo kan je het bespreken paardenspellen (die de mogelijkheid bieden foto's te gebruiken) dus niet verbieden op bokt omdat een deel foto's steelt, net als je het bespreken van fietsen niet kan verbieden omdat een deel zijn fiets gestolen heeft :Y) . Je kan het bespreken van een film of serie ook niet verbieden omdat een deel hem misschien illegaal verkregen/gekeken heeft.

Ik vind het wel jammer als mensen dat echt vervelend vinden maar ik zie niet echt in wat bokt hiermee te maken heeft of eraan zou kunnen doen? Behalve misschien bescherming tegen het aanklikken van foto's/het maken van screenshots maar hoe werkt dat als de foto's niet echt op bokt staan?

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:29

Heb ook een spel aan gemaakt. Hiervoor foto's gezocht op bokt en aan de eigenaar van paard en fotograaf toestemming gevraagd om ze te gebruiken. Als dit geen probleem is is het mooi mee genomen. Hebben ze het liever niet dan houd het op. Het is een kleine moeite om het te vragen. Heb nu zelf een standaard fotograaf via fb. Waarvan ik de fotos van mag gebruiken. Onder de voorwaarden dat haar visitekaartje op de site staat en haar 'paraaf' op de foto.