foto's op bokt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Martina1997

foto's op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 21:50

Hoi,

Ik weet niet of het hier goed staat maar, vorige week was ik op wedstrijd en zijn er door een fotograaf foto's gemaakt. Deze worden gepubliceerd op een website met watermerk/copyright. Mag ik deze foto's plaatsen op bokt op bijvoorbeeld ITP?

mvg.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: foto's op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:29

Jahoor, zolang je het watermerk er maar op laat staan. :j
Het zijn internetbestanden gok ik dus niet zo groot. Meestal kan je de foto's groot nabestellen bij de fotograaf. Maar kleine internet bestanden mag je meestal overal gebruiken als je het watermerk laat staan.

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 22:43

Oke thnx dan weet ik genoeg!!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:04

Nee dus. Je mag deze foto's alleen gebruiken met toestemming van de eigenaar van de foto's.

In de charters van de fotofora is dit ook opgenomen:

Citaat:
Vaste regels
  • Op foto's zit altijd copyright. Plaats dus geen foto's die je van internet gehaald hebt en/of die niet door jou gemaakt zijn, tenzij je hier toestemming voor hebt.
  • Voor de richtlijnen van het formaat kun je de Bokt Help raadplegen. Als je foto's te groot zijn kun je ze hier verkleinen.
  • Net zoals op alle fotofora mogen maximaal 15 afbeeldingen per topic geplaatst worden. Zorg dat deze zichtbaar zijn: alleen een link naar een fotoalbum elders is niet toegestaan. Als je meer dan 15 foto's wilt laten zien, kun je die wel als link erbij plaatsen.

Een fotograaf kan het in rekening brengen als de foto's zomaar gebruikt worden, nu wordt dit niet snel gedaan, maar het zal niet de eerste keer zijn als er een bokker onverwacht een fikse factuur ontvangt.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:14

@ Neonlight dat is een duidelijk verhaal van dat copyright. Maar weet jij toevallig ook hoe het zit als een fotograaf ongevraagd van jou een foto maakt zoals vaak op wedstrijden gebeurd en deze op zijn website plaats om eventueel na te bestellen? Het lijkt me dan ook weer niet 'normaal' dat iemand van jou een foto ongevraagd op internet kan zetten. Dus dan zou je denken dat die fotograaf die de rekening stuurt omdat je jezelf op een foto plaatst een rekening terug kan verwachten voor modellenwerk...Beetje cru als dat echt zo werkt. Maar goed dat is mijn gevoel geen idee hoe dat bij de wet geregeld is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:28

Op een openbaar evenement is doorgaans niet het portretrecht, waar jij nu op doelt, van toepassing.
Meer info kun je lezen in http://www.iusmentis.com/auteursrecht/n ... tretrecht/, en dan gaat het dus om de foto's die niet in opdracht gemaakt worden door geportreteerde.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:30

Ok thx, ik ga het even lezen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:06

ik schiet ook vaak wedstrijden en zolang mijn logo erop blijft doe ik niet moeilijk, en ik weet uit ervaring veel "collega's" ook niet

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:51

Dat klopt Ojajoh, veel fotografen zien het ook wel weer als goede reclame en maken er geen probleem van. :)
Maar het is niet zo dat het per definitie dus ook mag. Daarom is het ook in de charters van de fotofora opgenomen met een extra wikilink, en staat ook in de Boktregels:

Citaat:
11 - Het is op Bokt niet toegestaan om posts te plaatsen die in strijd zijn met de wet.

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 11:27

OK dan doe ik het niet. "Beter voorkomen dan genezen" en heb zelf btw ook nog genoeg foto's ;)