Nu weet ik dat er gebruik gemaakt wordt van [spoilers] in de topictitels, maar het is lang niet altijd even helder of je nou wel of niet spoilers mag plaatsen en of die nou wel of niet in spoilertags moeten en of [spoilers] nou alleen gelden voor mensen die bij zijn met de afleveringen in Nederland of juist in Amerika en of er nou alleen spoilers geplaatst mogen worden over de tvserie of alleen over de boeken en als je toch spoilers wilt plaatsen over het één of het ander dat je dat dan eerst in drievoud op ruitjespapier ondertekend met een kroontjespen over 3 dagen na volle maan en Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallend mag aanvragen. Duidelijk hè? Nee? Dat bedoel ik nou

En aangezien er best heel veel topics op ENT staan die èrg spoilergevoelig zijn, wordt het dan niet eens tijd, Bokt-beheer en mods, om wat duidelijke richtlijnen op te stellen hierover? Het is tenslotte best jammer als mensen per ongeluk spoilers lezen wat ze gemakkelijk hadden kunnen voorkomen als er wat duidelijke richtlijnen waren geweest.
Voorbeeld 1:
Het [ENT-HK] Game of Thrones (serie) [spoilers] topic in de ENT-HK.
In de titel: (serie) en [spoilers]. Leuk, maar gold dat nou alleen voor de tvserie of de boeken of beide? Niemand die het zeker weet. Wat krijg je nu, mensen die HELE GROTE BELANGRIJKE SPOILERS open en bloot in het topic zetten omdat ze dachten (no offence, dit is naar niemand persoonlijk, alleen als voorbeeld wat te mooi was om te laten liggen) dat [spoilers] voor zowel de tvserie als de boeken gold.
Gevolg -> mensen lezen dingen die ze (nog) helemaal niet willen weten.
Voorbeeld 2:
Bijna ieder willekeurig topic over een tvserie.
In de titel vaak [spoilers]. Maar spoilers... leuk, maar gold dat nou alleen voor afleveringen uitgezonden in Nederland, of mogen spoilers over de afleveringen in Amerika ook? (Nederland loopt vaak hele seizoenen achter in vergelijking met Amerika, vandaar.) En zou je alleen de nieuwste aflevering in spoilertags moeten zetten en zo ja, hangt daar een tijdslimiet aan? (In sommige topics is dit nl. zo, vaak wordt dat ergens halverwege, rond pagina 200 ofzo, afgesproken. Nieuwelingen hebben hier vaak geen idee van.)
Gevolg -> mensen lezen dingen die ze (nog) helemaal niet willen weten.
Ik denk dat het al veel zou schelen als de openingspost van veel topics duidelijker gemaakt zouden worden wat betreft spoilers en hoe en wanneer ze te gebruiken. Misschien ook een idee om een aanpassing aan de [spoiler] tag in topictitels te maken in sommige gevallen. Bijv. voor tvseries iets als [spoilers NL] en [spoilers VS] oid. En uiteraard een sticky met spoilerrichtlijnen in de [ENT] en [ENT-HK] fora?
Eigenlijk komt het alleen maar neer op duidelijker communiceren

Persoonlijk maakt het mij overigens niet uit of je nou wel of geen spoilertags in je post moet gebruiken, zolang het maar duidelijk is of dit wel of niet de bedoeling is. En als je spoilert, dat er dan even bij staat waarover je spoilert d.m.v. het vermelden van het boek of de aflevering.