Gebruik van [spoilers] op [ENT] en [ENT-HK].

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Gebruik van [spoilers] op [ENT] en [ENT-HK].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:29

Het valt me steeds vaker op dat er erg veel onduidelijkheid is over het gebruik van spoilertags in topics op ENT. Nou ben ik niet echt een voorstander van nòg meer regels op Bokt, maar misschien is het wel een idee als er een soort van richtlijnen (klinkt beter dan 'regels', niet? :+ ) komen voor het gebruik van spoilers op ENT.

Nu weet ik dat er gebruik gemaakt wordt van [spoilers] in de topictitels, maar het is lang niet altijd even helder of je nou wel of niet spoilers mag plaatsen en of die nou wel of niet in spoilertags moeten en of [spoilers] nou alleen gelden voor mensen die bij zijn met de afleveringen in Nederland of juist in Amerika en of er nou alleen spoilers geplaatst mogen worden over de tvserie of alleen over de boeken en als je toch spoilers wilt plaatsen over het één of het ander dat je dat dan eerst in drievoud op ruitjespapier ondertekend met een kroontjespen over 3 dagen na volle maan en Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallend mag aanvragen. Duidelijk hè? Nee? Dat bedoel ik nou :+.

En aangezien er best heel veel topics op ENT staan die èrg spoilergevoelig zijn, wordt het dan niet eens tijd, Bokt-beheer en mods, om wat duidelijke richtlijnen op te stellen hierover? Het is tenslotte best jammer als mensen per ongeluk spoilers lezen wat ze gemakkelijk hadden kunnen voorkomen als er wat duidelijke richtlijnen waren geweest.

Voorbeeld 1:
Het [ENT-HK] Game of Thrones (serie) [spoilers] topic in de ENT-HK.
In de titel: (serie) en [spoilers]. Leuk, maar gold dat nou alleen voor de tvserie of de boeken of beide? Niemand die het zeker weet. Wat krijg je nu, mensen die HELE GROTE BELANGRIJKE SPOILERS open en bloot in het topic zetten omdat ze dachten (no offence, dit is naar niemand persoonlijk, alleen als voorbeeld wat te mooi was om te laten liggen) dat [spoilers] voor zowel de tvserie als de boeken gold.
Gevolg -> mensen lezen dingen die ze (nog) helemaal niet willen weten.

Voorbeeld 2:
Bijna ieder willekeurig topic over een tvserie.
In de titel vaak [spoilers]. Maar spoilers... leuk, maar gold dat nou alleen voor afleveringen uitgezonden in Nederland, of mogen spoilers over de afleveringen in Amerika ook? (Nederland loopt vaak hele seizoenen achter in vergelijking met Amerika, vandaar.) En zou je alleen de nieuwste aflevering in spoilertags moeten zetten en zo ja, hangt daar een tijdslimiet aan? (In sommige topics is dit nl. zo, vaak wordt dat ergens halverwege, rond pagina 200 ofzo, afgesproken. Nieuwelingen hebben hier vaak geen idee van.)

Ik denk dat het al veel zou schelen als de openingspost van veel topics duidelijker gemaakt zouden worden wat betreft spoilers en hoe en wanneer ze te gebruiken. Misschien ook een idee om een aanpassing aan de [spoiler] tag in topictitels te maken in sommige gevallen. Bijv. voor tvseries iets als [spoilers NL] en [spoilers VS] oid. En uiteraard een sticky met spoilerrichtlijnen in de [ENT] en [ENT-HK] fora?

Eigenlijk komt het alleen maar neer op duidelijker communiceren :+.

Persoonlijk maakt het mij overigens niet uit of je nou wel of geen spoilertags in je post moet gebruiken, zolang het maar duidelijk is of dit wel of niet de bedoeling is. En als je spoilert, dat er dan even bij staat waarover je spoilert d.m.v. het vermelden van het boek of de aflevering.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:32

Nerwen schreef:
Voorbeeld 2:
Bijna ieder willekeurig topic over een tvserie.
In de titel vaak [spoilers]. Maar spoilers... leuk, maar gold dat nou alleen voor afleveringen uitgezonden in Nederland, of mogen spoilers over de afleveringen in Amerika ook? (Nederland loopt vaak hele seizoenen achter in vergelijking met Amerika, vandaar.) En zou je alleen de nieuwste aflevering in spoilertags moeten zetten en zo ja, hangt daar een tijdslimiet aan? (In sommige topics is dit nl. zo, vaak wordt dat ergens halverwege, rond pagina 200 ofzo, afgesproken. Nieuwelingen hebben hier vaak geen idee van.)

In dit geval: Het overgrote gedeelte van de Bokkers woont in Nederland (Of in Vlaanderen). Dus wat mij betreft gaat die groep voor. Dus de mensen die de serie op een andere manier al konden bekijken: Prima, maar houd dan aan dat je pas over die aflevering praat zonder spoilertag zodra deze aflevering is uitgezonden in Nederland.

Daarnaast: Hier en daar zag ik 'geen spoilers'. Imo net zo duidelijk: Hier wordt dus gesproken over hetgene wat in die uitzending is gebeurd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:35

Er zijn vaak zat topics die een afsplitsing hebben van Eng. en Ned. gevolgde afleveringen.
Als het staat omschreven in de opening dan vind ik dat je als lezer zijnde je daar aan moet houden. En dus in een spoilertopic je niet aan de tags hoeft te houden.

Mits het goed staat omschreven in de openingspost!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:43

Is het niet het handigst als er dan gewoon in de OP bij zo'n spoiler topic plaatst wat de bedoeling is.?
Of het onderling af te spreken.

Bij het VD topic hebben we onderling afgesproken dat er t/m zondag spoiler tags worden gebruikt na dat de aflevering in USA op tv is geweest.
(Maar dat wist je al :') )
Zijn trouwens ook maar vaak zat discussies over geweest, daar niet van, maar toch :+

Bij Teen Wolf is de aflevering op dinsdag in NL te zien en op die dag worden er nog wel spoiler tags gebruikt. Daarna niet meer.

Ik gebruik trouwens wel altijd tags bij aflevering die nog moeten komen.

Maar wat ik er van begreep is het "normaal" om helemaal geen tags te gebruiken zodra de aflevering te zien is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:52

Ik redeneer hier even uit mijzelf, en niet uit de mods:

Ik denk dat hier ook een heel stuk verantwoordelijkheid van ons als Bokkers zelf ligt. Je moet voor jezelf af kunnen wegen of iets wat jij wil zeggen misschien informatie bevat die anderen nog niet kunnen weten. Denk hierbij in het boekentopic op ENT, praten over de inhoud van de nieuwste boeken van Jo Nesbø terwijl je weet dat er nog mensen deze graag willen lezen. Dan is het imo niet zo moeilijk om daar zelf even een spoilertje aan te hangen. Of dat ik via HBO on Demand de nieuwe aflevering van Game of Thrones gezien heb in de ochtend, terwijl hij pas in de avond op reguliere uitzending komt (en ik toevallig sochtends tijd had) dan mik ik dat ook even in een spoiler.

Maar bijvoorbeeld een topic als WIDM, waar dit ook elk jaar weer een issue is, daar weet je dat je gewoon het topic nog niet moet lezen als je nog niet bij bent met kijken. Anders wordt dat topic een grote zwarte vlek.

En nu even als mod:
Ik denk ook niet dat we dit bij de mods neer zouden moeten leggen, er zijn zoveel topics die dan actief gemonitord zouden moeten worden, waardoor we daar veel energie in moeten steken die we veel beter in andere dingen op Bokt kunnen steken. Immers is wat er geplaatst wordt een stukje van ons Bokkers.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:53

Skessa_ schreef:
Maar wat ik er van begreep is het "normaal" om helemaal geen tags te gebruiken zodra de aflevering te zien is.

Ja maar te zien waar? Ik heb zelf bijvoorbeeld geen zin om werkelijk elke serie te gaan downloaden. Daarnaast: Ik woon in NL en wacht dus wel totdat het erop komt. (toch druk zat :') )

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:57

Als er spoiler in de titel staat is dat dan dat die gelijk loopt met USA. (Denk ik dan? :=)

Voor VD zijn er bv 2 topics.

1 spoiler topic voor degene die mee kijken met USA
en 1 topic die gelijk loopt met alles wat in NL op tv is geweest.

Niet dat t nog word uitgezonden, maar toch :')
Mensen die in t 2e topic toch met USA gelijk lopen gebruiken wel altijd spoiler tags.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 17:58

Winged schreef:
In dit geval: Het overgrote gedeelte van de Bokkers woont in Nederland (Of in Vlaanderen). Dus wat mij betreft gaat die groep voor. Dus de mensen die de serie op een andere manier al konden bekijken: Prima, maar houd dan aan dat je pas over die aflevering praat zonder spoilertag zodra deze aflevering is uitgezonden in Nederland.

Daarnaast: Hier en daar zag ik 'geen spoilers'. Imo net zo duidelijk: Hier wordt dus gesproken over hetgene wat in die uitzending is gebeurd.

Je weet dat dat nagenoeg nooit is? :+ In Nederland houdt men vaak halverwege op met uitzenden van een bepaalde serie of ze lopen meerdere seizoenen achter.

IndianLady schreef:
Er zijn vaak zat topics die een afsplitsing hebben van Eng. en Ned. gevolgde afleveringen.
Als het staat omschreven in de opening dan vind ik dat je als lezer zijnde je daar aan moet houden. En dus in een spoilertopic je niet aan de tags hoeft te houden.

Mits het goed staat omschreven in de openingspost!

En daar ontbreekt het vaak juist aan. Waar dat precies aan ligt weet ik niet, maar daarom ook mijn voorstel om een sticky met wat richtlijnen in [ENT] en [ENT-HK] te plaatsen. En misschien een idee voor de mods om daar een beetje op te letten (dan bedoel ik: staat er iets omschreven in de openingspost). Of gebruikers moeten zelf temmen, dat een mod het erin zet.

Skessa_ schreef:
Is het niet het handigst als er dan gewoon in de OP bij zo'n spoiler topic plaatst wat de bedoeling is.?
Of het onderling af te spreken.

Bij het VD topic hebben we onderling afgesproken dat er t/m zondag spoiler tags worden gebruikt na dat de aflevering in USA op tv is geweest.
(Maar dat wist je al :') )
Zijn trouwens ook maar vaak zat discussies over geweest, daar niet van, maar toch :+

Bij Teen Wolf is de aflevering op dinsdag in NL te zien en op die dag worden er nog wel spoiler tags gebruikt. Daarna niet meer.

Ik gebruik trouwens wel altijd tags bij aflevering die nog moeten komen.

Wat je zegt idd, er is zo vaak discussie over wel/niet spoilers en hoe die dan geplaatst moeten worden (wel/geen spoilertags), dat het mij handig(er) lijkt dat er dan een soort van richtlijnen komen.

Jans schreef:
Ik redeneer hier even uit mijzelf, en niet uit de mods:

Ik denk dat hier ook een heel stuk verantwoordelijkheid van ons als Bokkers zelf ligt. Je moet voor jezelf af kunnen wegen of iets wat jij wil zeggen misschien informatie bevat die anderen nog niet kunnen weten. Denk hierbij in het boekentopic op ENT, praten over de inhoud van de nieuwste boeken van Jo Nesbø terwijl je weet dat er nog mensen deze graag willen lezen. Dan is het imo niet zo moeilijk om daar zelf even een spoilertje aan te hangen. Of dat ik via HBO on Demand de nieuwe aflevering van Game of Thrones gezien heb in de ochtend, terwijl hij pas in de avond op reguliere uitzending komt (en ik toevallig sochtends tijd had) dan mik ik dat ook even in een spoiler.

Maar bijvoorbeeld een topic als WIDM, waar dit ook elk jaar weer een issue is, daar weet je dat je gewoon het topic nog niet moet lezen als je nog niet bij bent met kijken. Anders wordt dat topic een grote zwarte vlek.

En nu even als mod:
Ik denk ook niet dat we dit bij de mods neer zouden moeten leggen, er zijn zoveel topics die dan actief gemonitord zouden moeten worden, waardoor we daar veel energie in moeten steken die we veel beter in andere dingen op Bokt kunnen steken. Immers is wat er geplaatst wordt een stukje van ons Bokkers.

Natuurlijk is het ook een groot deel gezond verstand. Je zou je alleen af kunnen vragen waarom er dan toch zo vaak discussie over is.

Overigens hoeven mods wat mij betreft niet actief te gaan lopen modden, dat bedoel ik ook niet. Maar waarom niet een sticky over spoilers en hoe ze het beste te gebruiken? Richtlijnen zijn iets anders dan regels. Gewoon iets simpels zodat iedereen weet waar ie aan toe is. Want blijkbaar is zoiets toch nodig, anders zou er niet zo vaak discussie over zijn :).

Dit is even vluchtig uit de losse pols, maar zoiets bedoel ik voor in zo'n sticky:

Wanneer je een spoilertopic wilt openen over een tvserie of boek, denk dan even aan de volgende dingen.

In Amerika worden nieuwe afleveringen eerder uitgezonden dan in Nederland, dus als je een topic opent over een serie die alleen in Amerika uitgezonden wordt, of waarbij Amerika ver voor ligt op Nederland, zet dan even de volgende tag in je titel: [spoilers VS].
Zo weet iedereen dat hij/zij spoilers kan verwachten tot en met de nieuwste in Amerika uitgezonden aflevering.

Wil je een topic openen waarbij je het alleen wilt hebben over afleveringen uitgezonden in Nederland, zet dan deze tag in je titel: [spoilers NL].

Wat betreft de nieuwste aflevering en spoilers. Het is vaak de gewoonte om tot een paar dagen nadat de nieuwste aflevering uitgezonden is, spoilers over de nieuwste aflevering te verbergen d.m.v.
Spoiler:
[ spoiler]Spoilerbalkjes[ /spoiler]
.

Daarnaast is het netjes om als je spoilerbalkjes gebruikt, even te vermelden waarover je spoilert. Bij spoilers over boeken zet je er de titel van het boek bij, bij spoilers over tvseries zet je er de aflevering bij (en evt. het seizoen).

Zorg er ook voor dat er in je openingspost duidelijk staat welke spoilers zijn toegestaan en welke niet. Bijv. bij Game of Thrones of je alleen boekspoilers wilt of alleen spoilers over de tvserie.

Verder is het vooral een kwestie van zelfregulering (er wordt niet actief op gemod, maar een TeM sturen mag natuurlijk altijd), gezond verstand en bij twijfel spoilerbalkjes gebruiken.

Niet zo moeilijk, maar ik denk/hoop toch wat duidelijker :=. En wie een beter idee heeft, ook goed, ik wilde alleen eens een balletje opgooien hierover na de zoveelste discussie :)