Hoi, ik had een vraag. Ik ken iemand, met 2 veulens. die ik graag koop. Maar nou is de vraag, ik heb misschien een stalling voor 50 euro p/m incl. hooi. Ze kunnen samen in 1 stal (later niet meer) En ik kan elf wel veulen korrel kopen. maar hoe duur is dat? Later sportbrok, en hoe duur is dat? Nou krijg ik misschien hun oude zadel, en anders koop ik die. en het hoofdstel het zelfde. Maar moet ik er echt iedere dag naar toe? En hoe duur is hoefsmit, (ze zijn al ge chipt) en in enten en wat nog meer? Gr Pascalle
pinto_1
Geplaatst: 07-05-13 11:09
Hoi Pascalle, misschien handig om er even bij te zetten om wat voor veulens het gaat, paarden of bijv. shetlanders? En hoe oud zijn ze precies?
Zadel en hoofdstel heb je de eerste 3 jaar al niet nodig..
Als je zo weinig van veulens weet lijkt het mij verstandiger dat je ze niet koopt.
Veulens vinden vast wel een -ervaren- andere lief baasje.
sloffiee
Geplaatst: 07-05-13 11:11
Hoefsmid zit gemiddeld rond 27 euro bekappen? enting gauw 50 euro per veulen sportbrok 15 euro per zak Ga je ze niet in een opfok zetten waar ze nog ff lekker kind kunnen zijn?
Dit is een ongeveer prijs.. exact zou ik niet precies weten
othelloster
Geplaatst: 07-05-13 11:12
De hoefsmid is verschillend me moeder betaalt voor de paarden 25 per paard en voor de shetlander 15, Sportbrok is rond de 10 euro per zak, ik ga wel iedere dag na me 2 jarige toe! Maar hoevaak gaan ze dan de weide op? Of staan ze de hele dag op stal?
lovejoris
Geplaatst: 07-05-13 11:13
Als ik jou was zou ik ze niet kopen, het klinkt alsof je niet heel veel verstand hebt van een eigen paard. En veulens zijn heel pittig om groot te brengen!
MarliesV
Geplaatst: 07-05-13 11:14
TS, ik neem aan dat het om de 2 veulens gaat waarvoor je een advertentie voor de stalling hebt geplaatst?
Gezien jou advertentie en dit topic vraag ik mij af of jij wel toe bent aan het houden van eigen paarden.
Geen idee hoe oud je bent en hoeveel ervaring heb je?
Op bokt in de Wiki staat een lijstje met gemiddelde kosten per paard. Reken naast de stalling op inderdaad de hoefsmid/entingen/ontwormen/krachtvoer/bodembedekking enz. Je zit zo aan de 150/200 euro per maand, ook al heb je goedkope stalling.
Zadel en hoofdstel lijkt me niet best als je die er bij krijgt. Die beestjes horen de eerste 2 jaar gewoon nog op het land te staan. Alleen een keer oefenen met een halster op, meelopen, netjes stil staan, poetsen, voetjes geven. Meer hoeft je niet met een jaarling te gaan doen.
Nogmaals, ik krijg een benauwd idee vanuit jou topic over het zelfstandig houden van deze dieren. Hoe kijken je ouders er tegen aan en heb je verder hulp/begeleiding van ervaren mensen?
NZ92
Geplaatst: 07-05-13 11:15
Houd je ook rekening met de dierenarts? Zo kreeg mijn veulen op 1,5 jarige leeftijd ineens last van Ataxie, Onderzoeken in de kliniek, foto's laten maken, scans, onderzoeken hij moest een weekendje blijven ook tja dat was toen al heel snel 1000 euro... en ja ik dacht ook; Mijn veulentje overkomt vast NOOIT iets
Pascalle_x
Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-13 11:16
Ik heb wel verstand van. en ik ga ook iedere dag naar mn andere pony. ze staan de hele dag in land en er staat een schuilstal. ze zijn al bijna 2 en allebei ruinen.
dat zadel krijg ik als ze op bijna 4jarige leefdtijd worden ingereden. en nee, dat doe ik niet zelf. Ik ben 11 en heb 4jaar ervaring. mijn instructeurs van mijn les, zeggen zelf dat ik er klaar voor ben! En ik ken die veulens al sinds hun geboorte.
ja ^ en wat bedoel je met dan zijn ze geen veulens meer. ze zijn nu allebei 1 bijna 2. en als ze ongeveer 4 zijn krijg ik zadel en hoofdstel van hun.
Annemiek80
Geplaatst: 07-05-13 11:25
met de stalling van 50 euro in de maand red je het helaas toch echt niet, ga er in eerste instantie van uit dat je 200 euro per maand per paard/pony nodig hebt (dus 400 euro totaal) dan kom je realistischer uit.
De stalling van 50 euro kan nl 'wegvallen', wat als na 3 maanden je daar weg moet omdat de eigenaar een andere bestemming voor 'de stalling'(weiland??) heeft gevonden.
Daarnaast is het ook wel afhankelijk van wat voor (verwachte) maat je pony/paard gaat krijgen, een shetlander heeft minder voer nodig dan een kwpn'er. Maar over het algemeen kan ik me bijna niet voorstellen dat je voor 50 euro incl. hooi terecht kan, excl. hooi voor de zomermaanden kan ik me nog voorstellen (al kan je dat hier in de omgeving echt niet zo snel vinden), mijn volwassen paard eet nl meer dan voor 50 euro hooi per maand schat ik zo in.
Als je uitgaat van 200 euro per paard per maand, kun je wat je eventueel overhoudt mooi in een spaarpotje doen voor onvoorziende kosten als dierenarts, maar ook als bijv jouw veulens in hun joligheid de omheining slopen, want ik verwacht niet dat voor die 50 euro deze in een zeer goede staat is. Zeker met veulens is het belangrijk dat deze goed en veilig is omdat ze nog wel eens hun grenzen uittesten.
Ja, je moet er iedere dag heen, alleen al om te controleren of ze er nog steeds staan lol (en niet in de sloot liggen), of ze zich normaal gedragen, geen (grote) wonden hebben/kreupel lopen etc. Maar ook om het water bij te vullen, hooi te geven, mest te ruimen etc
Ontwormen, hoefsmid (elke 8-12 weken, beetje afhankelijk van de stand/groeisnelheid/ondergrond), enten, 2 halsters/2 touwen (minimaal), paar borstels, klein ehbo/stalapotheekje, goed voer (vooral ruwvoer), mineralenblok. Dat is alles wat je nodig hebt de eerste 2.5 jaar van een paardenleven, mits er geen 'problemen' ontstaan natuurlijk (daarvoor potje onvoorziende kosten)
Dav
Geplaatst: 07-05-13 11:27
Een paard blijft geen eeuwig veulen,ze zijn nu bijna 2 dat maakt het dat het nu twenters zijn ipv veulens.
Hopelijk past het zadel over 2 jaar.... Staan zat berichten op bokt van mensen met niet passende zadels en wat voor drama's daar uit komen.
Bagheera_206
Geplaatst: 07-05-13 11:28
Ik zie dat inmiddels voldoende mensen jouw vraag al hebben beantwoord.