Tijdens mijn hondenwandelingen kom ik aan de rand van het dorp altijd langs een paard. Ik noem haar Liefie bij gebrek aan de echte naam. Liefie bleek regelmatig zonder water te staan en kreeg ook niet iedere dag hooi. Op een dag bevestigde een buurtbewoonster wat ik constateerde. Dus je raad het al..... Toen in maart het water weer op was heb ik een aktie opgezet om de eigenaar te vinden; met resultaat. Helaas is dat niet alles, haar hoeven zijn in abominabele staat wat resulteerde in een 2e aktie. Nu heb ik vanavond (3-4-2013) van de eigenaar te horen gekregen dat hij alle bemoeienissen beu is en Liefie volgende week gaat laten slachten. Ook weerspreekt de beste man alles wat ik hem voor de voeten leg. Maar goed verantwoording nemen tegenover iemand die geen expert en bovendien onbekend is valt niet mee. Liefie laat mij echter niet los, ze heeft met 9 jaar eigenlijk nog een leven voor zich. Ik ben mij aan het informeren en beraden wat de volgende stap wordt. Opvanh oid zal in deze tij niet meevallen dus wellicht ga ik uiteindelijk Liefie onder mijn hoede nemen. Gelukkig sta ik in dit hele verhaal niet alleen er zijn nog 3 meedenkenden. Maar mocht iemand..........
Welkom op bokt. Tjee wat verschrikkelijk van liefie en wat een rare eigenaren. Ik hoop voor je dat jij haar over kunt nemen want met een goede verzorging komt ze er wel weer bovenop. Ik blijf het niet begrijpen waarom mensen een dier willen terwijl ze er niet normaal voor kunnen zorgen.
MarcelEtman
Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-13 23:25
Dank voor je reaktie. Op dit moment zijn er geen vragen. Volop bezig met het uitwerken van een oplossing. Later meer.
blensink
Geplaatst: 04-04-13 23:33
Ahh ik hoop echt dat je ons op de hoogte houd en vooral dat je een oplossing vind. Iig heel veel succes gewenst!
Het paard is niet te koop. Tot op vandaag (7-4-2013) blijft dat het komende week geslacht wordt. Wat de eigenaar mij verteld heeft is dat hij het zelf gaat opeten. Dit gaat zo buiten mijn belevingswereld dat ik daar in eerste instantie kompleet aan ben voorbijgegaan. Bluf? Ik ben niet 100% zeker, maar, het verklaart wel de manier van omgang met paard; het is dan immers een produktiedier. Net als een varken of een koe kan dat bij een paard. Het is bovendien heel wat anders dan slachten omdat je de verzorging beu bent. De keuze of je, in welk geval dan ook, daar door het consumeren aan bijdraagt is aan ieder individu an sich. Ik heb daar geen oordeel over. In principe is het al eeuwen de natuurlijke gang van zaken. Het enige wat mij dan weer bevreemd is dat wij / ik zo anders aankijken tegen onze honden en katten en dat veroordelen bij bijvoorbeeld de chinezen, dit, terwijl wij hier eigenlijk niet anders zijn. Vandaag ben ik eens flink gaan googlen op "paard slachten" en kom tot de konklusie dat het een algemeen aanvaardde gang van zaken is. Zeker met als reden dat het paard niet mee kan in de sport. Ik was het vergeten maar ik heb het zelf meegemaakt in 1 van mijn vorige levens. Rest mij te vermelden dat zelfs in tijden dat het minder gaat er mogelijkheden zijn om een, in dit geval, paard te redden. Dat is mooi.
Ik ken het paard ook erg leuke vrolijke fries, reed er eerst wekelijks en soms dagelijks langs, jammer dat ze naar de slacht gaat, maar denk dat de eigenaar hem niet snel verkocht zal krijgen, al helemaal aangezien er nooit wat mee gedaan is geworden... als ze daar anders lang weg staat te kwijnen als hij op verkoop staat, denk ik dat slacht misschien wel beste voor haar is, paard heeft helemaal niks om voor te leven onderhand... geen maatjes, geen gras, soms niet eens water zoals je zegt, schuilstalletje is ook niks fatsoenlijks...
blensink
Geplaatst: 07-04-13 21:40
Maar helpt de dieren bescherming bellen niet dan? Melisding is dit het nummer? Wat een verhaal zeg Marcel, natuurlijk kun je je eigen dieren opeten maar dan mest je hem toch juist vet en laat je hem niet verhongeren en verdorsten. En wat zeg je nou was jij een paard in je vorige leven en ben je opgegeten of lees of begrijp ik het niet goed
Mijn ex-vrouw is een wedstrijd dressuur-rijdster. Haar paard destijds was daar op verzekerd. Toen na 2 jaar een opgelopen blessure onherstelbaar bleek schakelde zij rücksichtslos de verzekering in. Deze haalden het paard op voor de slacht. Zij kon vervolgens voortgaan met een nieuw paard.
144 doet alleen wat als het paard erg echt erg aan toe is. Dit kan alleen als buitenstaanders zich er niet mee bemoeien d.w.z. voeren en/of water geven. Degene van 144 die ik aan de lijn had noem dit: "een grijs gebied". De akties hebben geholpen voor wat betreft water en ja er staan nu, voor het eerst in 6 maanden, wortelen. De hoeven is een ander verhaal en waarschijnlijk komende week achterhaald.
Let wel er stond en staat een reddingsaktie klaar; van kopen tot vervoer en plek. Maar het paard is volgens de zoon niet te koop. Dan houd het vooralsnog op. Het opeten is immers aan de eigenaar van welk dier dan ook. Hoe een ander dat vind doet niet terzake.
Ik zag namelijk zijn oproep om de eigenaar te zoeken en te waarschuwen over het watertekort. De eigenaar is toen gevonden, maar reageerd erg vijandig en wil nu het paard slachten. Marcel heeft aangeboden het paard over te willen kopen, maar daar wil de eigenaar niks van weten, hij at hem liever zelf op.
Marcel weet mijn mening, zoals hierboven ook gezegd wordt,liever opeten dan wegkwijnen op een wei zonder verzorging. Maar jammer dat hij als hij er meer geld voor krijgt dan de slachtprijs, hij stijfkoppig zegt dat hij het paard zelf wilt eten.
BOUKJE NIET NAAR DE SLACHT! Eindelijk heb ik de man Herman in levende lijve gesproken. Een vriendelijke, eigenzinnige man met wel degelijk verstand van paarden. Herman kwam voor de hoefsmid terwijl ik bij Boukje was. Boukje IS BEKAPT! Hij laat in geen enkel opzicht het achterste van zijn tong zien. Maar de slacht is bluf; hij wist het nog niet..... Even later: " ik wil er van de zomer mee mennen" en "heb jij een koper dan?" Kopen voor de slachtprijs is niet bespreekbaar. Hij geeft haar s'morgens en s'avonds brokken, hooi en water. Het grote probleem in dit verhaal was de geheimzinnige waas rondom de tot mythe verworden Herman. Allez hij is gewoon aanspreekbaar. Direkt de Dierenbescherming bellen is niet de weg; bij hem aanbellen wel. Ja, tot 2 jaar terug hebben verschillende meisjes voor Boukje gezorgd en er op gereden. Daar is hij mee gestopt. Overigens is Boukje van 2000 dus 13 jaar. Feit is dat ondanks van weerskanten welles / nietes, Boukje het nu aan niets ontbreekt. Ik heb gezegd dat als hij niet voor haar kan of wil zorgen hij mij moet bellen. En dat als er iets is ik naar hem toe ga.
Lynn_Nikita
Geplaatst: 09-04-13 15:48
uiteindelijk fijn dat het zo opgelost is kunnen worden de verzorgerster is trouwens zelf gestopt, niet omdat het van hem moest, aangezien ze verhuisd was
Voorlopig tot slot.... Vandaag stond Boukje apetrots met haar bekapte hoeven in de weide. Wellicht wilde ik het zien maar ze voelde zich duidelijk beter.... Het liefst was ze meegegaan met mijn hondenwandeling....
Boukje gevonden! Boukje staat op waterschap stuk met beekje en wat struiken direkt achter land van Stal Peters (Boekhorstweg 20, 6105 AD Mariahoop) aan de onverharde weg. En ja, ze was blij toen ze mij zag. Leuker voor haar want andere paarden binnen blikveld. Water van de schone beek (volgens H; is zijn werk) en veel graas-gras.