kritiek op een wiki onderwerp over join up. niet neutraal!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lot189

kritiek op een wiki onderwerp over join up. niet neutraal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:26

beste bokkers,
er is een wiki onderwerp over de join up geschreven waarin de Join up wordt uitgelegd.
het idee vind ik geweldig! maar helaas staan er onwaarheden in en is het artikel geschreven met een duidelijke mening die 'negatief' is over de Join up.

Dit is in mijn ogen vreemd, want als je op google intikt, Join up? komt als eerste pagina deze pagina boven water op google.
Er staan dingen in die niet kloppen, en er zit een gekleurde mening aan.

okee, wat die mening betreft, er staat inderdaad onder vermeld dat de neutraliteit betwist is, maar dan nog!
men ziet dit, en er zit een negatieve benadrukking op.

maar mijn suggesties waren,
Kan er niet een wikki schrijver een iets positiever bericht schrijven over de Join up methode?
en zouden de onwaarheden uit het bericht wat nu bestaat gehaald kunnen worden?

zie het graag veranderen,
want als we aan NH doen dan doen we het het liefste wel meteen goed toch ? ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: kritiek op een wiki onderwerp over join up. niet neutraal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:31

Ik vind eigenlijk het artikel heel neutraal, en welke onwaarheden staan er eigenlijk in?

Het lijkt mij nogal logisch dat het niet de bedoeling is om elke dag even een JU te doen, Monty Roberts zegt zelf toch ook dat het hoogstens 2 a 3 keer in een paardenleven toegepast zou moeten worden?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:41

Ik ken het artikel niet, maar áls het wat negatief geschreven is, vind ik dat maar goed ook. Een join-up is niet niks. Hoe positiever het in de wiki staat, hoe 'makkelijker' erover gedaan wordt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:44

Ik dacht dat de wiki nu open is. Dat zou betekenen dat je het artikel zelf kan aanpassen

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:48

Geryon schreef:
Ik ken het artikel niet, maar áls het wat negatief geschreven is, vind ik dat maar goed ook. Een join-up is niet niks. Hoe positiever het in de wiki staat, hoe 'makkelijker' erover gedaan wordt.

Hier ben ik het eerlijk gezegd mee eens.. De mensen die er verstand van hebben (en het dus toepassen) weten hoe het werkt en of het wel of niet nodig is en hebben die wiki niet meer nodig. Andere mensen kunnen het beter achterwege laten. Zo word een beetje voorkomen dat leken het zomaar proberen. Bovendien is de wiki redelijk neutraal, hij is dan niet super positief, maar ook niet echt heel negatief. Maar dat is mijn mening..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:00

Ik heb het stuk gelezen en vind het totaal niet negatief. Het wordt duidelijk en neutraal beschreven (tenzij jij de term 'agressieve bewegingen' negatief vind, maar dat lijkt me niet toch?) maar wel met de nodige waarschuwing dat dit geen lichte procedure is.

Hoe zou jij het omschrijven dan?

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 19:05

ja zeker staat dat er wel in naar mijn mening.

ik citeer even:

- De hele procedure duurt niet langer dan een vijf tot tien minuten.

wel, good luck maar een goed uitgevoerde Join-up duurt niet langer dan 4 - 5 minuten.

- Na verloop van een paar rondjes wordt er van hand veranderd, de persoon snijdt het paard de pas af en laat het paard, weer door agressieve en hoekige bewegingen de andere kant opgaan. Op een gegeven moment gaat het paard doorkrijgen dat hij toch niet bij de persoon in het midden vandaan kan, en krijg je de eerste tekenen van onderdanigheid. Een oortje op de persoon in het midden gericht, het hoofd gaat zakken, het paard gaat likken en kauwen. Op dat moment stopt de persoon in het midden met opjagen, draait zich half van het paard af, blik op de grond gericht, met een beetje een bolle rug. Het paard gaat met zijn hoofd naar de persoon in het midden staan, en zoekt toenadering, komt op de persoon in het midden af en gaat met het neusje bij de schouder van de persoon staan.

Als je over de Join up wilt mee praten dan weet je dat je het paard 2 keer van hand moet veranderen. in het wiki stuk staat dat er maar 1 keer van hand wordt veranderd als ik dit goed heb gelezen.
dit 2 keer van hand veranderen is omdat je aan het begin van je join up je paard laat kiezen welke kant hij op wilt en het paard hier eigenlijk altijd zijn makkelijke kant kiest, en als jij dan voor de 2e keer van hand ben veranderd na je Join-up zit je weer op die 'makkelijke hand voor het paard' waarop je bent begonnen en dan laat je je paard stappen en ga je communiceren met je paard. dit staat als ik het goed heb gelezen verkeerd in het wiki stuk.

-en gaat met de volle breedte naar het paard staan.

je gaat niet net zoals bij prototypelongeren met 1 lijn letterlijk in het mide stil staan bij je Join up.
Je positie is van optimaal belang voor de effectiviteit van je Join up.
Je gaat zelf op een klein rondje mee lopen.

ik ben alleen van mening ( en dat zijn vele heeeele vele bokkers met mij) dat aangezien je dingen niet uit een boek kunt leren om in de praktijk helemaal goed uittevoeren , het enorm zonde is als dan ook nog op de eerste de beste google zoektocht over de Join up een pagina naar boven schiet met dingen die gewoon niet helemaal kloppen...

Is het niet voor iedereen leuker en ook voor de mensen die wel voor de Join up zijn leuker, als dit stuk kloppend wordt gemaakt?
dat is echter wel mijn mening hier over, en ik ben natuurlijk gewoon vrij om die op bokt te geven.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:08

lot189 schreef:
ja zeker staat dat er wel in naar mijn mening.

ik citeer even:

- De hele procedure duurt niet langer dan een vijf tot tien minuten.

wel, good luck maar een goed uitgevoerde Join-up duurt niet langer dan 4 - 5 minuten.

- Na verloop van een paar rondjes wordt er van hand veranderd, de persoon snijdt het paard de pas af en laat het paard, weer door agressieve en hoekige bewegingen de andere kant opgaan. Op een gegeven moment gaat het paard doorkrijgen dat hij toch niet bij de persoon in het midden vandaan kan, en krijg je de eerste tekenen van onderdanigheid. Een oortje op de persoon in het midden gericht, het hoofd gaat zakken, het paard gaat likken en kauwen. Op dat moment stopt de persoon in het midden met opjagen, draait zich half van het paard af, blik op de grond gericht, met een beetje een bolle rug. Het paard gaat met zijn hoofd naar de persoon in het midden staan, en zoekt toenadering, komt op de persoon in het midden af en gaat met het neusje bij de schouder van de persoon staan.

Als je over de Join up wilt mee praten dan weet je dat je het paard 2 keer van hand moet veranderen. in het wiki stuk staat dat er maar 1 keer van hand wordt veranderd als ik dit goed heb gelezen.
dit 2 keer van hand veranderen is omdat je aan het begin van je join up je paard laat kiezen welke kant hij op wilt en het paard hier eigenlijk altijd zijn makkelijke kant kiest, en als jij dan voor de 2e keer van hand ben veranderd na je Join-up zit je weer op die 'makkelijke hand voor het paard' waarop je bent begonnen en dan laat je je paard stappen en ga je communiceren met je paard. dit staat als ik het goed heb gelezen verkeerd in het wiki stuk.

-en gaat met de volle breedte naar het paard staan.

je gaat niet net zoals bij prototypelongeren met 1 lijn letterlijk in het mide stil staan bij je Join up.
Je positie is van optimaal belang voor de effectiviteit van je Join up.
Je gaat zelf op een klein rondje mee lopen.

ik ben alleen van mening ( en dat zijn vele heeeele vele bokkers met mij) dat aangezien je dingen niet uit een boek kunt leren om in de praktijk helemaal goed uittevoeren , het enorm zonde is als dan ook nog op de eerste de beste google zoektocht over de Join up een pagina naar boven schiet met dingen die gewoon niet helemaal kloppen...

Is het niet voor iedereen leuker en ook voor de mensen die wel voor de Join up zijn leuker, als dit stuk kloppend wordt gemaakt?
dat is echter wel mijn mening hier over, en ik ben natuurlijk gewoon vrij om die op bokt te geven.

Oke, hier kaart je de onwaarheden aan. Of het waar is of niet laat ik in het midden, want ik heb er geen verstand van :Y).
Zoals hierboven aangegeven, is de wiki 'open'. Iedereen kan wijzigen aanbrengen, dus jij ook :).

Maar waar in dit artikel zie je een negatieve mening? Ik vind het namelijk neutraal omschreven.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 19:09

hannah41 schreef:
Geryon schreef:

Hier ben ik het eerlijk gezegd mee eens.. De mensen die er verstand van hebben (en het dus toepassen) weten hoe het werkt en of het wel of niet nodig is en hebben die wiki niet meer nodig. Andere mensen kunnen het beter achterwege laten. Zo word een beetje voorkomen dat leken het zomaar proberen. Bovendien is de wiki redelijk neutraal, hij is dan niet super positief, maar ook niet echt heel negatief. Maar dat is mijn mening..

nee een Join up is zeker niet niets, maar ik denk niet dat het mensen er van gaat weerhouden door er negatief over de schrijven,
en okee die negatieve toon in het bericht is wel minimaal, maar ik wil de nadruk eigenlijjk meer leggen op de onwaarheden en dingen die missen in het stuk.

ik bedoel, als je ' join up?' op google intoetst komen ze op een pagina, waaar dingen in staan die nét niet helemaal goed waar zijn.
iedereen wil toch het liefst goed geïnformeerd worden?

maar ook die mensen dier er verstand van hebben zijn ooit eens begonnen, dat proces stopt niet.
er zullen op de dag van vandaag 'groentjes' zijn die binnen 5 jaar prof's zijn, en naar mijn mening moet je ergens beginnen.
op de dag van vandaag met alle technologien begint je zoektocht toch echt snel op google..!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:20

Als er naar jou mening onwaarheden instaan, dan verander je die toch even? ;)
En natuurlijk zijn ook profs ooit begonnen, maar dit soort dingen kun je beter van iemand met verstand van zaken leren als van internet. Uiteraard is kloppende informatie wel erg belangerijk, maar het hoeft als het aan mij ligt niet tot in de puntjes beschreven, dat brengt namelijk als snel jonge kinderen (de op bokt genaamde penny's) op een idee, ze willen het dan ook doen en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:31

De Wiki is inderdaad open voor iedereen, dus voel je vrij om het artikel aan te passen. Graag wel met bronvermelding, we proberen zo veel mogelijk informatie in de Wiki onderbouwd te plaatsen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:56

FZ => W Z

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:53

Marieke_K schreef:
De Wiki is inderdaad open voor iedereen, dus voel je vrij om het artikel aan te passen. Graag wel met bronvermelding, we proberen zo veel mogelijk informatie in de Wiki onderbouwd te plaatsen.

nou dat staat er nu toch ook niet bij?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:29

@ lot189: Dat klopt. We zijn ons ervan bewust dat de Wiki niet af is en dus zeker nog niet perfect zoals wij het graag zouden willen. Ik ben het helemaal met je eens dat het artikel over join up bepaald niet een van de best geschreven artikelen is op dit moment en de bronvermelding voldoet ook niet aan de eisen.

Ik ben al eens met het artikel bezig geweest, maar ik heb eigenlijk te weinig kennis om het artikel echt structureel te verbeteren. Als jij meer thuis bent in deze materie dan zouden we je heel dankbaar zijn als je het artikel zou willen verbeteren. Een onderdeel daarvan is een meer neutrale toon, maar je kunt ook denken aan extra info toevoegen en een kloppende bronvermelding neerzetten.

Wij zijn blij met elke verbetering, maar als je nieuwe info toevoegt zouden we graag willen dat je van die info in elk geval de bron vermeld.
Mocht je ergens vragen over hebben of hulp nodig hebben met het aanpassen van het artikel, laat het gerust weten!

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 21:52

ik zal er binnenkort eens ECHT tijd voor nemen.
vind het wel belangrijk dat dit onderwerp, wat voor heel nederland als eerste naar bovenkomt als ze de zoekmachine google gebruiken, correct staat beschreven.

fijn, dat de hoofdmoderator wiki zo relaxed en vriendelijk reageert!
complimenten daarvoor!