Uitkomsten bezoekersenquête 2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Uitkomsten bezoekersenquête 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 10:53

Eind vorig jaar hebben we op Bokt een grote bezoekersenquête gehouden, meer dan 6200 bezoekers hebben de vragenlijst ingevuld, waarvoor veel dank! Hieronder vind je een beknopte samenvatting van de resultaten van de enquête. We gaan heel kort in op jullie, de gebruikers, en wat jullie van Bokt vinden. En uitgebreider op wat jullie het grootste probleem vinden op Bokt, en wat jullie aangaven belangrijke verbeteringen voor Bokt te vinden.

De bezoekers
Jullie dus! Alinea met een hoop cijfers, komen ze: Jullie zijn voor 98% vrouw, gemiddelde leeftijd is 25 jaar oud, en jullie zitten gemiddeld 9 uur per week op Bokt. 8% van onze bezoekers heeft niet zo veel meer met paarden. Van de rest heeft 75% een paard (met een gemiddelde van 1.8 paarden per persoon) en aan de hobby wordt 17 uur per week besteed. Ook interessant: 37% heeft de paarden op een pensionstal staan, 35% aan huis. 73% van jullie rijdt dressuur, daarna volgen buitenrijden (64%) springen (39%), en vrijheidsdressuur (19%).

Bezoekers en Bokt
We hebben de bezoekers weer een flink aantal stellingen over Bokt voorgelegd, waar vooral positief op gereageerd is. Op de vraag “Hoe waarschijnlijk is het dat je Bokt zou aanraden aan vrienden die iets met paarden hebben?” gaven jullie op een schaal van 1 tot 10 zelfs een 7.8, en daar zijn we erg blij mee. We waren erg blij om te zien dat er vergeleken met 2 jaar terug op vrjiwel elke stelling een hoger percentage bezoekers positief reageerde!

Verbeterpunten zijn er natuurlijk altijd, zo werden de stellingen die over de Markt gingen ( ik kan er vinden wat ik zoek / de markt is betrouwbaar / shoppen is leuk ) nog niet heel positief beantwoord (ongeveer 50 was het er (zeer) mee eens). Daar moet dus nog hard aan getrokken worden de komende tijd. Twee andere stellingen waarop nog te negatief eantwoord wordt, zijn ‘het is op Bokt duidelijk wat wel en niet mag’ (11% oneens, 3% zeer oneens) en ik ben het eens met de regels op Bokt (7% oneens, 2% zeer oneens). Dat is een minderheid, maar wel één die we kleiner willen hebben. Voor ons weer een duidelijk teken dat we op het gebied van communicatie echt nog veel kunnen verbeteren.

Het grootste probleem van Bokt
We hebben jullie gevraagd naar wat jullie het grootste probleem op Bokt vinden, daar kwam de volgende verdeling uit:
Afbeelding

Om positief te beginnen: 25% heeft geen problemen met Bokt, ondanks dat de andere opties die neergezet voor veel anderen wel erg herkenbaar zijn. Dat is iets waar we erg blij mee zijn! Maar het is duidelijk dat er zeker wel problemen zijn. 4 van de 10 bezoekers geeft aan dat de sfeer op Bokt nog altijd hun nummer 1 issue is. Er is nog steeds te veel ruzie, de sfeer is te negatief en mensen laten elkaar als ze reageren niet in hun waarde. Daarna een ander lastig probleem: bijna evenveel mensen geven aan dat door veel jonge gebruikers en ‘domme antwoorden’ op de site goede informatie lastig te filteren is. Ook geeft bijna 1 op de 5 bezoekers aan problemen te hebben met de openbaarheid van de website.

Nu uitgebreid ingaan op oplossingen voor die problemen gaat zorgen voor een telefoonboek in plaats van een forumpost aan informatie, dus we stippen hieronder enkel de problemen kort aan. Voor wat betreft de sfeer - dat blijft bijna een dagelijks aandachtspunt en één van de peilers waarop het modereerbeleid rust. Een kant en klaar plan om de sfeer te verbeteren hebben we niet op de plank liggen, hiervoor zijn we immers heel erg afhankelijk van alle gebruikers van de site die met hun posts dat verschil maken. Wel een onderwerp waar we dit jaar verder mee aan de slag gaan.

Om informatie beter beschikbaar te maken, zijn heel veel verschillende oplossingen mogelijk. Sowieso blijven we investeren in de Wiki, waar we informatie over de meest uiteenlopende onderwerpen binnen de paardenwereld overzichtelijk kunnen presenteren. Daarnaast zijn we methoden aan het onderzoeken om berichten die goede informatie bevatten duidelijker weer te geven in een discussie.

Voor wat betreft de openbaarheid van de website geldt dat er op dit moment al verschillende manieren zijn om informatie van Bokt te verwijderen. Wil je daar meer over weten, kun je dat nalezen op de volgende pagina: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen. Maar dat veel mensen behoefte hebben aan meer privacy dan we als openbaar forum te bieden hebben is duidelijk en een belangrijk onderwerp waar wij in de tweede helft van 2013 mee aan de slag gaan.

Toevoegingen aan bokt
Dan de volgende vraag: wat zou je het liefst toegevoegd willen zien aan Bokt:
Afbeelding

42% van de bezoekers koos hier voor de optie ‘foto’s uploaden’. Dat is iets waar we op dit moment ervaring mee aan het opdoen zijn omdat het op de Bokt Markt voor advertenties wel al mogelijk is om foto’s direct op Bokt te zetten. Handig, op die manier zijn we het afgelopen jaar erachter gekomen dat er nog flink wat dingen misgaan. Technisch gezien een lastig project dus, wat de reden is dat we niet op de korte termijn met een oplossing kunnen komen, maar wel iets wat we in 2013 online willen hebben.

33% van de bezoekers kiest voor de optie om op de Markt (ver)kopers te kunnen waarderen. Dat is een functie die wij ook heel hoog op de wishlist hebben staan. Waar we op dit punt vooral tegenaanlopen is dat het inhoudelijk een lastig verhaal is: wanneer is er sprake van een transactie? Hoe voorkom je dat mensen heel veel positieve feeedback krijgen van één vriendinnetje? Hoe maken we het systeem zo veilig mogelijk? Vragen die eerst beantwoord moeten worden voordat we hier technisch mee aan de slag gaan.

Ook 33% van de bezoekers zou graag een like-knop aan Bokt toegevoegd zien. Daar staan wel heel veel mensen tegenover die in de ‘opmerkingen’sectie van deze vraag hebben toegevoegd dat ze zo’n knop juist helemaal niet zien zitten. En ook als deze discussie op Forumzaken voorbij komt, zijn er vaak hele negatieve reacties van mensen die niets zien in zo’n stukje ‘facebook op Bokt’. Dit wordt dus geen optie die binnenkort ingevoerd gaat worden, als we hiermee aan de slag willen zullen we eerst nog eens goed onderzoeken wat precies de voor- en tegenargumenten zijn.

Dan kies 31% voor de optie dat Bokt beter te gebruiken zou moeten zijn op mobiel. Ook dat is iets wat wij heel graag zouden verbeteren en het goede nieuws is: daar wordt al een tijdje hard aan gewerkt! In de nieuwe lay-out hoef je niet meer te scrollen op je mobiel om de tekst te lezen, foto’s en filmpjes worden beter weergegeven en de knoppen die je vaak gebruikt, zullen makkelijker te vinden zijn.
We gaan niet voor een aparte app of mobiele site, de site wordt herschreven zodat deze op elk apparaat wat je vasthoudt (mobiel, tablet, computer) deze er altijd goed uitziet. Hier rechts zie je alvast een voorproefje: er moet nog heel veel aan gebeuren (kleur/vorm/knoppen staan allemaal nog niet vast), maar de techniek werkt voor een groot deel al. Waarschijnlijk kunnen we in het BBB van volgende maand al meer zeggen over wanneer we de nieuwe ‘mobielvriendelijke’ variant van het forum kunnen gaan testen.
Afbeelding

Overige opmerkingen - als laatste
En natuurlijk eindigden we de enquête met de vraag of er nog andere opmerkingen en suggesties waren. Heel veel mensen hebben daar een compliment ingevuld, waarvoor dank! :)

Wat daarna heel vaak terugkwam waren klachten op de Markt, en als laatste willen we daar nog heel even kort op ingaan. Het klopt dat er een hoop zaken liggen die zeker nog verbeterd kunnen worden, bijvoorbeeld op het gebied van rare foutmeldingen, categorieen die nog niet zo werken als ze zouden moeten werken en de al eerder genoemde mogelijkheid om (ver)kopers te waarderen.
De software waarin de Markt geschreven is, werkt helaas niet zo makkelijk/vlekkeloos als we in eerste instantie gehoopt hadden, daardoor kost het filteren van bugs en fouten veel tijd. Sinds begin van dit jaar zijn al een aantal bugs (bijvoorbeeld bij het uploaden van foto’s) opgelost en ook komende maand staat er veel tijd ingeroosterd om een aantal van de veelvoorkomende fouten op te lossen. Daarmee hopen we verder te bouwen aan een Markt waar jullie graag gebruik van maken.

Sammyoo

Re: Uitkomsten bezoekersenquête 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:27

Waardevolle informatie om Bokt nog beter te maken!
Omdat veel opmerkingen van moderators in topics de sfeer betreffen, vraag ik mij af, is de 8% Bokkers die het beleid slecht vinden en het oneens zijn met beslissingen van het team, misschien voor een deel verantwoordelijk voor de negatieve sfeer waar 43% last van heeft? ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:44

Een mooi overzicht van de enquete met duidelijke informatie. Bedankt daarvoor!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:53

mooi overzicht
alleen de link informatie verwijderen werkt niet

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 11:54

Dankjewel Little_Birdy, dat heb ik gelijk aangepast.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:59

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of we ook een plan van aanpak te lezen krijgen hoe zaken veranderd gaan worden :) Sfeer is iets waar niet alleen een team over kan beslissen denk ik.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:56

Eline schreef:
Dankjewel Little_Birdy, dat heb ik gelijk aangepast.

graag gedaan maar kom nog steeds bij een lege pagina haha :P
en was eigenlijk wel heel benieuwd wat er zou staan :o

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:03

Werkt de link nu wel?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:26

zonnebloem18 schreef:
Werkt de link nu wel?

ja dankjewel !

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:58

Ziet er goed uit. Maar mijn vraag blijft; waarom wil men de likeknop zograag. Een forum is een forum en facebook is facebook. Laat het gewoon zoals het is. Vind je iets leuk? Dan kun je dat gewoon op FB plaatsen in trant van: ''Zag net een leuke reactie! ''blablabla....weetikveelwat'' ''

En zie ook dat het jeugdige bokkers niet helemaal getolereerd wordt, maar dan vraag ik mij af, waar ligt voor die personen de grens? :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:35

Fijne overzicht Eline! dankjewel!

Ik ben heel benieuwd wat wij gaan merken in de komende tijd van alle voornemens!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:38

Interessant dit zeg!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:50

Leuk zeg!! Ik vind het heel goed dat dit zo open gecommuniceerd wordt. Maar nu komt het aandachtspunt!! Niet denken dat de plicht vervuld is en de gebruikers weer even zoet gehouden zijn. Blijf communiceren!! Wat precies de aanpak gaat zijn voor bepaalde problemen, vraag daarbij ook om feedback, communiceer het niet als een vaststaand feit etc etc.
Maar dit is al een stap in de goede richting) :)

Dat van die Like-knop snap ik ook niet. Dat is een toepassing op de website Facebook, punt. Als we alle handige en leuke applicaties van verschillende sites moeten overnemen, dan verliest bokt toch de eigenheid?
Ik zie het al voor me: doe je alle moeite om een mooi en interessant fototopic te maken, krijg je 20 likes en that's it. -O- Beetje moeite doen he. Berichtje typen, dat is ook communicatie. Je kan niet iets van het modteam eisen en er dan zelf gemakzuchtig over doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:34

Eline schreef:
Voor wat betreft de sfeer - dat blijft bijna een dagelijks aandachtspunt en één van de peilers waarop het modereerbeleid rust. Een kant en klaar plan om de sfeer te verbeteren hebben we niet op de plank liggen, hiervoor zijn we immers heel erg afhankelijk van alle gebruikers van de site die met hun posts dat verschil maken. Wel een onderwerp waar we dit jaar verder mee aan de slag gaan.

Wat ik denk, en wat ik ook aan heb gegeven bij het invullen van de enquête...
Is dat de sfeer op Bokt deels ook het gevolg is van het modereerbeleid.

Regelmatig zie ik dat moderators (dezelfden of verschillenden; let ik niet op) in gelijksoortige situaties verschillende beslissingen maken. Dit zorgt voor onduidelijkheden en onduidelijkheden zorgen ook voor onvrede.

Daarbij mag de een iets wel zeggen en de ander een gelijksoortig iets niet, wellicht omdat op het ene bericht niet wordt getemd en op het andere bericht wel... Dus wederom onvrede. Het voelt als ongelijke behandeling. Is niet oké natuurlijk.

En dan persoonlijke aanvallen... Mag niet, opzich best wel logisch hoor... Maar sommige mensen weten dit zó geweldig te verpakken, worden hier niet op gepakt. Terwijl iemand die hier niet zo handig mee is en toch even er iets uit wil gooien, wel even een duidelijke persoonlijke aanval uit gooit, en hier meteen op gepakt wordt.

Dus ik denk dat de gevolgen van het huidige modereerbeleid eens moeten worden onderzocht en dat daar op in gespeeld moet worden, wat betreft de sfeer op Bokt. Waarom ik dit zeg... In de afgelopen tijd heb ik toch vaak het idee gehad dat nieuwe regels uit de lucht werden geplukt die niet duidelijk herleidbaar waren naar ervaringen uit het verleden.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:45

Weer gedram over het modereerbeleid... Word er een beetje moe van. Je kon je mening kwijt in de enquete, laten we niet nu weer een topic ermee vervuilen. Sammyoo heeft een goed punt!

Ik vind het leuk en herkenbaar om deze resultaten te lezen. Ik vind het al heel wat dat jullie een gebruikersenquete hebben! Kunnen veel fora, paardenwinkels en pensionstallen nog wat van leren.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:50

Sfeer is imo ook doordat mensen de anonimiteit en het niet recht in het gezicht hoeven zeggen hardere dingen durven te zeggen. Beetje gek geformuleerd maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Ook zie ik soms een moderator opmerking en daarna toch gaan mensen nog door. Niet altijd maar dit valt mij dan op. Ik maak me niet zo heel druk om het beleid. Jullie zetten je ontzettend veel in voor dit forum om het beter en leuker te maken. Gaat veel tijd in zitten. Verdient wel een pluim vind ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:58

shirleyp schreef:
Weer gedram over het modereerbeleid... Word er een beetje moe van. Je kon je mening kwijt in de enquete, laten we niet nu weer een topic ermee vervuilen. Sammyoo heeft een goed punt!

Ik vind het leuk en herkenbaar om deze resultaten te lezen. Ik vind het al heel wat dat jullie een gebruikersenquete hebben! Kunnen veel fora, paardenwinkels en pensionstallen nog wat van leren.

Ik begrijp dat Sammyoo dat idee heeft hoor, maar zoiets is voornamelijk gissen.
Wil je hier zekerheid over hebben, moet er geïnventariseerd worden welke Bokkers op een negatieve manier aanwezig zijn, en zou het beheer kunnen vragen of zij hun medewerking willen verlenen aan een korte enquête over het modereerbeleid.

Wat Mellow zegt klopt volgens mij wel, hier is ook wel meer onderzoek naar gedaan, dacht ik.

Nog even terugkomend op de reactie van shirleyp, ik ben het niet eens met het huidige modereerbeleid, maar ik zie mezelf niet als iemand die altijd op een negatieve manier aanwezig is in verschillende topics. Natuurlijk zal ik wel eens iemand het bloed onder de nagels vandaan halen, maar ik denk niet dat er bij mij sprake is van structurele bederving van de sfeer. Al is dat natuurlijk heel lastig om over jezelf te zeggen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:27

Ik zou nog een voorbeeld willen toevoegen in de vorm van dit topic:
[LZP] Zwanger van de hufter op t witte paard?

Een topic dat ik heb gevolgd, waarbij ik begrijp dat er wel regelmatig offtopic is gegaan, maar waar ook relatief netjes wordt gediscussieerd.
Dit topic is nu gesloten. Dat is één ding...

Maar zodra je dit afzet tegen de ellenlange discussies over dressuur, en laat ik dan de benaming maar gebruiken die in dergelijke topics wordt gebruikt, namelijk: Modern vs. Klassiek of soms Academisch.
Waarin mensen verhuld of niet verhuld worden uitgemaakt voor van alles en nog wat. Met name valt mij op dat mensen die zich redelijk neutraal opstellen ten opzichte van 'modern' daarom wel eens worden neer gezet als dierenmishandelaars.

Natuurlijk zie je in die topics ook veel hulken, absoluut terecht hoor. Maar die topics worden doorgaans veel langer open gehouden, ondanks dat daar meer toezicht lijkt te zijn.

Dit is een voorbeeld wat bij mij vraagtekens oplevert, het zorgt bij mij voor een hoop onduidelijkheid en dat is een gemiste kans voor het modereerbeleid in mijn ogen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:55

Merk dat mijn ingetypte bericht vanaf mobiel verdwenen is.... dus hier nogmaals:

Er zijn mensen die de sfeer op bokt waardeloos vinden omdat er te slap gemodereert wordt. Ben er daar zelf ook een van overigens. Dus niet iedereen vindt dat er te streng gemodereert wordt.

Zo vond ik dat de vragen vaak op twee manieren uitgelegd konden worden. Altijd moeilijk zulke dingen, hoe je de vraag of de antwoorden moet opvatten.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:27

Wat ook een goed idee zou zijn zou bij het posten middels van een knop kenbaar maken dat je mobiel bokt. Op een mobiel is je zinsopbouw meestal wat korten en worden er meer spelfouten gemaakt. Daar loop ik nog weleens tegenaan dat ik het erbij moet typen.
Zodra ik op een fatsoenlijk medium zit zal ik het onderbouwen als iemand daar behoefte aan heeft ;)
*vanaf mobiel ;) *