Vlaams, Nederlands en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Vlaams, Nederlands en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:18

NAV dit topic: [TAO] paard UIT de camion halen

Het viel mij even op hoe mensen reageren op het Vlaams. In mijn ogen zonder goede reden en dat terwijl de TS wel haar best doet. (achterwege gelaten dat de TS net nieuw is). Ja, Bokt is een Nederlands forum, maar bedenk wel dat sommige Belgen waarschijnlijk ook nog nooit van sommige Nederlandse woorden heeft gehoord.

Een beetje tolerantie naar elkaar is nooit weg, toch?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:23

laat ook maar zitten.
Laatst bijgewerkt door Polly op 04-01-13 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:38

Het vragen naar de betekenis van een onbekend woord is volkomen logisch en zou op zichzelf volgens mij niet snel zulke negatieve reacties oproepen. Dat gebeurt veel vaker en is zelden een probleem.

Maar doordat er al bij de eerste berichtjes meteen gewezen wordt op 'dit is een Nederlands forum' en er later ook wat verwijten volgen (dat ze hier beter over na had moeten denken) komt het wel meteen een stuk minder vriendelijk en gastvrij over. Daar reageren dan weer anderen op, en voor je het weet heb je een sneeuwbaleffect aan emotionele reacties. Volgens mij allemaal niet nodig: zoveel is er goedbeschouwd niet aan de hand. Overigens: het sturen van botte pb'tjes is natuurlijk ook niet nodig.

Maar als het was gebleven bij een simpele vraag naar wat het woord betekent, denk ik dat het een stuk vriendelijker was opgelost en had niemand zich hoeven ergeren.

Iolanthe

Re: Vlaams, Nederlands en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:40

als iedereen er gewoon mee zou lachen en elkaar zou helpen was er geen enkel probleem :)

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:43

Ja watte ... :D

Wat een reacties zeg !
Ik ben ook Vlaamse. En alhoewel ik het Nederlands tamelijk machtig ben (door Bokt en door mijn NLse werkcontacten) valt het toch nog regelmatig voor dat een bokker me niet helemaal begrijpt.
Maar nog nooit werd "geëist" dat ik me in het NL uitdrukte ipv in het Vlaams. Gewoon effe vragen naar de woorden die in NL niet gebruikelijk zijn.

Er liep trouwens een leuk topic over de taalverschillen tussen Bels en 'Ollands ;)
Het meest onbegrijpelijke Vlaams voor Nederlanders

En ook nog één n.a.v. een woord dat in B een heel andere betekenis heeft dan in NL
Hele rare vraag voor de Belgische bokkers (18+)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:45

Stel je eens voor: je hebt een nieuwe vriend, die nog nooit een paard van dichtbij heeft gezien. Hij gaat met je mee naar je paard.
Je zegt tegen hem: "Oh, Marietje rijdt al in de bak, even kijken."
Vriendje kijkt zoekend om zich heen: "Welke bak? Kun je in een container rijden dan?"

Even later heeft Marietje een probleem met haar paard.
Je zegt: "Zet 'm even op de volte, Marie!"
Vriendje zegt ontzet: "Volt? Wil je er 220 stroom op zetten??"

Zie hier ongeveer de spraakverwarring die ook tussen Vlaams en Nederlands kan voorkomen, terwijl degene die die 'rare' woorden gebruikt zich van geen kwaad bewust is...

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:24

Ik snap niet dat mensen zo aanvallende reageren.
Ik vind dat Vlaams altijd wel grappig, en kan zorgen voor hele grappige gesprekken.

Op zich kan het geen kwaad dat mensen vragen wat een woord betekend indien ze het niet begrijpen, maar zoals in het topic wat TS aangeeft vind ik de reacties niet netjes.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:39

Voelt zich aangesproken :')

Ten eerste, ik reageer niet aanvallend, alleen opbouwend.

Je zit op bokt.NL, dat betekend dat het de hoofdtaal Nederlands is. Belgen op het forum vind ik prima, niks op tegen.
Maar een topic met verschillende woorden waar ik, als toch wel redelijk doorsnee Nederlander met een normale woordenschat,
nog nooit van gehoord heb leest niet makkelijk en word naar mijn idee dus sneller overgeslagen, zie het als msn en breezer taal.
Voor de meeste (nederlandse) bokkers niet duidelijk, dus door naar een ander topic. Dialecten of andere talen zoals Vlaams vind
ik prima, maar je zit op een Nederlands forum en het lijkt mij zo dat je veel nuttige reacties wilt, dus lijkt het me dat je je posts
zo duidelijk mogelijk maakt voor iedereen.

Daarom zei ik, het is misschien handiger zulke typisch Belgische woorden even in het nederlands op te zoeken zodat het voor
het overgrote deel van de bokkers duidelijker te lezen is. Ik snap niet wat daar niet netjes, aanvallend of negatief aan is.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 04-01-13 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:41

Loiz schreef:
Voelt zich aangesproken :')

Je zit op bokt.NL, dat betekend dat het de hoofdtaal Nederlands is. Belgen op het forum vind ik prima, niks op tegen.
Maar een topic met verschillende woorden waar ik, als toch wel redelijk doorsnee Nederlander met een normale woordenschat,
nog nooit van gehoord heb leest niet makkelijk en word naar mijn idee dus sneller overgeslagen, zie het als msn en breezer taal.
Voor de meeste (nederlandse) bokkers niet duidelijk, dus door naar een ander topic. Dialecten of andere talen zoals Vlaams vind
ik prima, maar je zit op een Nederlands forum en het lijkt mij zo dat je veel nuttige reacties wilt, dus lijkt het me dat je je posts
zo duidelijk mogelijk maakt voor iedereen.

Daarom zei ik, het is misschien handiger zulke typisch Belgische woorden even in het nederlands op te zoeken zodat het voor
het overgrote deel van de bokkers duidelijker te lezen is. Ik snap niet wat daar niet netjes, aanvallend of negatief aan is.

_/-\o_ danku voor het correct verwoorden van mijn idee over het geheel

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:42

Je mist het punt dat voor een Belg dit geen typisch Belgische woorden zijn. Dit is voor een Vlaming normale spreek- en schrijftaal.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:44

Ik ben zelf Belg, en eerlijk? Van veel Vlaamse woorden weet ik niet eens dat ze niet "Nederlands" zijn. Camion weet ik nu omdat ik al lang genoeg op het forum zit, maar ik had het gerust in mijn beginperiode kunnen schrijven zonder mij van kwaad bewust te zijn. Ik zal nog veel meer dingen en uitdrukkingen zeggen die ze in Nederland niet kennen. Dat doe ik niet om te pesten of omdat ik koppig ben. Ik besef ook dat ik op een Nederlands forum zit en ik doe mijn best om gewoon netjes Nederlands te schrijven. Maar dat wil niet zeggen dat het wel kan gebeuren.
Ik heb er ook niets op tegen als iemand mij vraagt "wat is een..?". Dan zal ik de volgende keer opletten dat ik een ander woord gebruik, gewoon omdat ik geen zin heb om het elke keer weer te moeten uitleggen aan Nederlanders die het niet snappen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:45

Ik denk dat zij, ik teminste, nog nooit het woord camion op Bokt hebben gezien, maar wel vrachtwagen/veewagen/trailer, lijkt mij dan met wat logisch nadenken geen gebruikelijk woord voor Nederlanders?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:47

Nee, voor mij was dat in het begin niet logisch hoor :) . Hier wordt altijd standaard camion gezegd, en dan is het soms heel moeilijk om te link te leggen dat ze dat in Nederland niet zeggen. Als je je pas aanmeld op bokt, weet je ook niet dat er nog nooit het woord camion is voorgekomen :D .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:49

Als je camion intypt in de zoekfunctie, krijg je 118 pagina's resultaat. Geen reden om aan te nemen dat het een onbekend woord is, als spiksplinternieuwe bokker.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:50

Mag ik vragen wat jullie probleem is met het gebruik van woorden die je niet kent?

Je zit hier toch om te leren?
Je kunt niet alles weten, en ik schaam me er ook zeker niet voor om iemand te vragen wat die bedoelt met een woord.
Waarom iemand aanvallen op het ding dat bokt Nederlands is, en niet gewoon netjes vragen wat ze precies bedoelt.

Leven en laten leven?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:50

Het is maar waar je je druk om kan maken. Ik vind sowieso dat hier op bokt idioot vaak op elkaar gevit wordt qua taalgebruik en spelfouten. Als de tekst echt niet te lezen is, geen leestekens oid bevat ja dan ben ik het er mee eens. Maar om een paar vlaamse woorden in tekst? Schei uit, dat is gewoon overdrijven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:52

Ik vind Vlaams fantastisch.
Ooit kwam een Vlaamse collega 's morgens vroeg vanuit Brussel aan op kantoor: "Hè, wat heb ik goesting in een tas." Wen je vanzelf aan hoor :+

O nee, ze zal wel allé hebben gezegd ipv hè... :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:52

Gelukkig kijk ik niet bij elke bokker hoelang ze op bokt zitten ;) heb dus ook niet gezien dat TS van dat topic nieuw was.
Maargoed, zal mijn verkeerde visie zijn dan. Maar alsnog kan ik me er dan niet in vinden dat mijn reactie negatief/aanvallend overkomt
en dat dit aparte topic daarover nodig is. Maar daar heeft ieder ook een andere visie op gelukkig. Ieder zn ding om zich druk over te maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:55

Ik stoor me eerlijk gezegd vele malen meer aan de fouten die bokkers maken in hun eigen taal :j

Sterker nog: ik stoor me totaal niet aan onze zuiderburen, heb vaker moeite met het ontcijferen van de kromme zinnen vol fouten van mijn medelanders :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:56

Hier nog een vlaming, en eigenlijk vind ik het wel een beledigend dat sommigen niet eens de moeite willen doen om de betekenis van een paar vlaamse woorden te vragen, zonder direct aanvallend te worden. Daarbij denk ik dat de meeste woorden wel redelijk gemakkelijk zijn om te raden? kijk naar context of soms het frans. Niet al te moeilijk denk ik dan :=
Daarbij komt dat sommige Nederlanders ook wel dialect woorden gebruiken, zoals bijvoorbeeld 'men', of 'wat' (soms zetten jullie dat op zo'n rare plaats in een zin, kan nu niet echt een voorbeeld bedenken, maar ik denk dat het voor sommige Belgische bokkers wel verwarrend kan zijn)

En als wij, belgen, geen dialect of tussentaal gebruiken, wat we denk ik op dit forum bijna nooit doen (anders zou niemand ons verstaan :Y) ) dan schrijven we dus Algemeen NEDERLANDS, dus het lijkt me dat jullie die woorden ook wel zouden moeten kennen of toch ten minste in jullie woordenboek staan?

EDIT: hier een voorbeeld van dat wat (wel van een ander forum)
Het kreeg ineens rare vlekken wat niet weg te gummen was
=
het kreeg ineens rare vlekken die niet meer weg te gummen waren.
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 04-01-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:57

Ik gebruikte onlangs "als de wiedeweerga" om in het NL uit te drukken dat ik het Vlaamse vliegensvlug bedoelde.
Vraagt een Friese bokker me doodleuk wat dat in godsnaam betekent ?! _O-

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:59

Wel heerlijk dat in datzelfde topic dan iemand "lijder" schrijft ipv leider, en daar blijkbaar niemand over valt, terwijl een normaal woord als "camion" reden is voor zoveel heisa, een woord wat notabene gewoon in het woordenboek staat.

Loiz en Polly, dat jullie het woord niet kennen betekent niet dat het geen Nederlands is, slechts dat jullie het niet kennen. Ik sluit me aan bij HTM, leven en laten leven!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:00

Wat is aanvallend?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:01

Loiz schreef:

Maar ook al is de intentie prima, de manier waarop je het schrijft komt wel ongastvrij over. Het benadrukken dat het een Nederlands forum is (en dat Belgen vooral niet zomaar per ongeluk een lokaal woordje er tussendoor mogen gooien omdat ze zich vooraf goed moeten verdiepen in de woorden en hoe die in het Nederlands zouden moeten zijn) straalt gewoon niet echt vriendelijkheid uit. Het daarna nog een paar keer herhalen door diverse mensen was al helemaal niet nodig.

Citaat:
Voor de meeste (nederlandse) bokkers niet duidelijk, dus door naar een ander topic.

En da's toch prima? Ik ga ook allang geen moeite steken in mensen die zonder hoofdletters of paragrafen typen. Maar ik heb ook niet de behoefte om ze te wijzen op wat er allemaal niet goed is.

Bovendien: deze schrijfster schreef niet in dialect. Ze gebruikte 2 lokale woorden.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:02

Vliegensvlug is ook nl :)