Nou, even niet gefundeerd dus:
Volgens mij was het zo dat de melk inderdaad rond de dag van de partus wel verandert, maar dat dat niet noodzakelijk gelinkt is aan wanneer het veulen komt. Bij veel merries zal het inderdaad wel ongeveer kloppen, maar het veulen kan ook komen voordat er iets te zien is aan de melk. Of juist pas dagen later.
Het veulen bepaalt namelijk op welke dag het geboren zal worden en de merrie bepaalt dan het precieze tijdstip. Aan de melk zie je of de merrie al helemaal klaar is met de voorbereidingen, maar dat kun je ook zien aan bijvoorbeeld uier ontwikkeling en gedrag.
Bij koeien is het zo dat temperatuur wel een betrouwbare indicatie geeft, maar alleen als elke dag op precies hetzelfde tijdstip gemeten wordt door dezelfde persoon met dezelfde thermometer. Je kunt dan een temperatuurdaling zien van 0,5 tot 1,0 graden. Of dat bij paarden ook zo is zou ik ook eens na moeten vragen/kijken.
Ik kom er in elk geval nog op terug, maar dat kan wel even duren. Mocht er iemand anders info (met betrouwbare bron) direct paraat hebben dan mag dat natuurlijk altijd