Refractometer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Refractometer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 10:40

Ik zag in het subforum Kraamstal een topic over de refractometer waarbij je via melk van de merrie de bevalling moet kunnen voorspellen. Is het misschien handig om een wiki artikeltje te maken over wat het is en hoe het werkt?

Set_Elkol

Re: Refractometer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 13:41

Even een toevoeging, ik weet er zelf niet zoveel van dus kan zelf geen artikel schrijven :) Maar toen ik de term tegenkwam wilde ik het gelijk opzoeken bij de wiki en er was nog geen artikel over.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:44

Iedere informatie die nog niet in de Wiki staat is een aanvulling, heb je misschien een manier om zelf informatie te verzamelen? Wij zijn nog altijd hard op zoek naar Wikischrijvers met specifieke kennis :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:51

Eerlijk gezegd dacht ik me te herinneren dat dit geen betrouwbare methode was, maar ik kan er geen bewijzen voor vinden op het moment. Binnenkort zal ik mijn volledige cursus verloskunde eens doornemen.

Om alle info even bij elkaar te houden:
[KS] Testen refractometer 1 wk voor bevalling

en

[KS] Advies refractometer

Ik zal er op school ook even naar vragen als ik de kans krijg :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 09:24

Oh fijn Aurora, ik wil best info verzamelen maar ik dacht dat er misschien wel iemand op bokt zit die het paraat heeft. In het refractometer topic leek het wel te werken

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:41

Nou, even niet gefundeerd dus:
Volgens mij was het zo dat de melk inderdaad rond de dag van de partus wel verandert, maar dat dat niet noodzakelijk gelinkt is aan wanneer het veulen komt. Bij veel merries zal het inderdaad wel ongeveer kloppen, maar het veulen kan ook komen voordat er iets te zien is aan de melk. Of juist pas dagen later.

Het veulen bepaalt namelijk op welke dag het geboren zal worden en de merrie bepaalt dan het precieze tijdstip. Aan de melk zie je of de merrie al helemaal klaar is met de voorbereidingen, maar dat kun je ook zien aan bijvoorbeeld uier ontwikkeling en gedrag.

Bij koeien is het zo dat temperatuur wel een betrouwbare indicatie geeft, maar alleen als elke dag op precies hetzelfde tijdstip gemeten wordt door dezelfde persoon met dezelfde thermometer. Je kunt dan een temperatuurdaling zien van 0,5 tot 1,0 graden. Of dat bij paarden ook zo is zou ik ook eens na moeten vragen/kijken.

Ik kom er in elk geval nog op terug, maar dat kan wel even duren. Mocht er iemand anders info (met betrouwbare bron) direct paraat hebben dan mag dat natuurlijk altijd ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 15:50

misschien kunnen we dit topic linken in het topic bij kraamstal die je als eerste linkte? Het is alleen wel een beetje verouderd.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:05

Daarvoor zou je even contact op moeten nemen met de mods van het tabblad waar dat topic staat. Het topic is inderdaad al oud dus het is niet de bedoeling om dat zomaar omhoog te schoppen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 18:31

oke is goed!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:44

Een refractometer wordt wel gebruikt om ná de bevalling de kwaliteit van de biest te meten en is daar betrouwbaar in.
Je kan daardoor voor de geboorte wel veranderingen in de melk meten maar het is niet zo dat een merrie bij een bepaalde waarde bevalt. Wel kan je het als hulpmiddel gebruiken. Maar net als PH metingen en calcium metingen, het is leuk maar geeft geen garantie :+

Een Engelstalige link: http://www.arssales.com/refractometer.html

Ik gebruik zelf sinds 2009 een refractometer om de biest te checken en dan is het uiteraard ook leuk om te kijken wat de melk voor de bevalling doet.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:53

Ik ken het inderdaad ook op dezelfde manier als MarijeR, om de kwaliteit van de biest te testen vlak na de geboorte. Maar om de geboorte te voorspellen? Geloof niet dat dat zo werkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 19:02

Misschien alsnog een idee om daar een wiki van te maken, de refractometer als biesttester :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:33

Dat is inderdaad ook waar wij een refractometer voor gebruiken. Als iemand van jullie zin heeft om te schrijven, ga je gang.