[Warmbloed_-_Koudbloed] Konik, Tarpan, Prezwalski (bloedlijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

[Warmbloed_-_Koudbloed] Konik, Tarpan, Prezwalski (bloedlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:46

In het artikel over Warmbloed en Koudbloed staat het volgende:
1. De wilde paarden Er zijn thans nog 2 soorten wilde paarden namelijk de Tarpan en het Przewalskipaard. De Tarpan is dan nog een terugkruising van Konikpony’s zodat hij nu veel rustiger en handelbaarder is dan oorspronkelijk. Alleen het Przewalskipaard bestaat nog in zijn oorspronkelijke vorm en wordt ingezet voor grote grasvlaktes in reservaten te laten begrazen.
---
Volgens mij klopt dit niet. Een Tarpan is toch uitgestorven en een Konik is een kruising om het Prezwalski paard niet te laten uitsterven/terug fokken. Kan iemand hier wat over zeggen, want ik weet lang niet alles over dit onderwerp.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:11

De Tarpan is uitgestorven. Er zijn in het verleden diverse projecten opgezet om ze terug te fokken, met wisselend succes (Heck paard, Konik). Eén van deze projecten was met behulp van Koniks, omdat de Konik is ontstaan uit o.a. de Tarpan en nog beschikt over veel van de primitieve kenmerken van de Tarpan. De Konik is echter een ras op zich, afkomstig uit Polen. Ze worden voor begrazing gebruikt omdat ze zich met relatief weinig bemoeienis kunnen redden.
De Przewalski of Takh is het enige nog overgebleven "wilde" paard. De populatie is middels een fokprogramma (o.a. opgezet in Nederland en in samenwerking met diverse dierentuinen) herstellende en uitgezet in hun oorspronkelijke leefgebied in Mongolië.
Tot slot zou ik ook even naar het Nederlands kijken in het artikel.
Ook wat betreft verdere inhoud zou je even kritisch naar het artikel kunnen kijken. Ter illustratie: het zuiden van de Oekraïne als "eerste grote domesticatiehaard" is bijvoorbeeld achterhaald (er wordt gesproken van meerdere haarden, o.a. in het huidige Kazachstan) en er is ook hevig debat gaande over de domesticatie zelf wat betreft gebruik én tijd(spanne). Nu heb ik natuurlijk slechts 1 element uit het artikel geplukt en is het natuurlijk lekker makkelijk kritiek te uiten, zeker aangezien ik zelf echt totáál geen zin heb om het artikel te verbeteren. :o Ik denk ook dat het artikel destijds bedoeld is als een beginnetje. :j
Al ben ik niet zo vlug voorstander van het gebruik van Wikipedia als bron (en van de Nederlandstalige zou ik sowieso wegblijven); het is een beginpunt waar je wellicht wat aan hebt. Zie bijv. http://en.wikipedia.org/wiki/Konik

Dribbel

Re: [Warmbloed_-_Koudbloed] Konik, Tarpan, Prezwalski (bloedlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 14:45

Conclusie is dus dat het artikel rammelt. Fijn dat je het even wilde bekijken, want begon even aan mezelf te twijfelen.