Terughoudendheid over vraagprijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Terughoudendheid over vraagprijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:25

Ik vraag me af (en erger mij een beetje aan :o ) de terughoudendheid over de vraagprijzen van paard en pony.
Ik kan me voorstellen dat iedereen die een paard verkoopt toch wel een beetje een idee heeft van wat die ervoor wilt krijgen. Uiteraard is deze prijs geen wet gebeiteld in steen. Een goede thuis kan wat van het bedrag afhalen, extra spullen bij het paard kan het bedrag wat omhoog halen. Maar ieder paard heeft toch een prijsklasse? Op de Markt kan je dit zo goed aangeven, maar dat gebeurt niet. Vraagprijs wordt geheimzinnig over gedaan, moet via pb aangevraagd worden en enkel bij serieuze interesse (maw op pb's met enkel de vraag naar prijs wordt niet gereageerd).

Waarom irriteert mij dat:
1. Een advertentie bevat meestal heel veel informatie. Soms zijn het hele boeken waar het leven en de karakterbeschrijving uitvoerig uit de doeken gedaan worden. De enige vraag die mij na het lezen van zo een advertentie dan nog rest is de vraagprijs (die wonder boven wonder niet vermeld wordt). Maar een pb met enkel deze vraag wordt niet geapprecieerd. Dilemma!
2. Ik zoek vaak voor andere mensen naar paarden. Die geven mij dan een korte beschrijving van wat ze zoeken en in welke prijscategorie. Draai het of keer het hoe je wil, maar voor veel mensen (vooral in de sport) is dat laatste gewoon veel belangrijker dan hoe lief het paard wel niet is of hoe het paard het liefst geaaid wil worden - bij wijze van spreken. Ik heb letterlijk eens als "opdracht" gekregen: Rotkarakter maakt niet uit, als die maar geen balken raakt. Ook hier zou het dus zeer handig zijn als de prijsklasse vermeld wordt.
3. Net was ik op zoek naar een pony/paard tot 500 euro ongeveer. Ik geef dit aan in de zeer handige!! zoekmachine. Krijg ik zeer veel 'notk' advertenties waarbij ik in 1 oogopslag zie dat die paarden echt wel niet voor minder dan 500 euro van de hand gaan. Een klein voorbeeld, deze stond ertussen: http://www.bokt.nl/markt/ad/90805/4-jar ... orldcup-ii
Totaal niet wat ik zoek dus!

Ik zou dus willen oproepen om gewoon een vraagprijs op te geven (of op zijn minst een prijsklasse). Ik snap de geheimzinnigheid rond de vraagprijs gewoon niet. Wat hebben paardenverkopers dan liever? Dat er eerst 3 interessemails over en weer gaan om dan pas naar de prijs te vragen en dan meteen te concluderen dat de prijs te hoog is voor het budget. Al die moeite is dan toch voor niets?

Wesco

Re: Terughoudendheid over vraagprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:30

Ik vind dat ook irritant. Ik wil van te voren weten of het paard betaalbaar is. Anders hoef ik niet eens te komen kijken.

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:33

Ben het helemaal met je eens. Ik ben op dit moment nog niet in de gelegenheid om een paard te kopen, omdat ik nu even geen werk heb. Maar binnen een jaar ben ik wel van plan om serieus op zoek te gaan. Kijk nu af en toe wel rond, om me alvast te oriënteren op wat ik zou willen en wat er mogelijk is. En als je dan een leuk paardje ziet en er staat bijvoorbeeld dat je alleen de vraagprijs te horen krijgt als je hem komt bekijken, terwijl dat misschien helemaal aan de andere kant van Nederland is, dan denk ik al meteen laat maar zitten. Want als je daar aankomt en het is veel meer geld dan dat je kunt besteden plus een super leuk paardje, dan zou ik echt diep teleurgesteld zijn..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:38

Heel simpel, ik reageer niet eens op advertenties zonder vraagprijs.
Er zijn nu zo veel paarden te koop, voor die 10 anderen :P. Ik zoek er wel een waar de prijs wél in de advertentie staat!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:41

Ook ik vind dat vervelend. Niet eens zozeer dat de vraagprijs niet in de advertentie staat maar ik hoor die toch liever voor ik een lange rit maak en er daar achter kom dat het paard niet valt in de prijsklasse waarin ik zoek. Ik heb een bedrag in mijn hoofd wat ik wil uitgeven en wat ik daarvoor verwacht.

Nu wil wel het geval dat ik naar een paard ben ga kijken waarvan de eigenaar bleef volhouden dat ik moest bieden. Omdat hij dichtbij stond en ik het idee had dat het zou kunnen gaan passen toch maar gegaan en we zijn het eens geworden. Maar stel dat zo iemand niet akkoord gaat met een redelijke prijs maar een fantasie prijs in het hoofd heeft, dan had ik naar huis gekund met een teleurgestelde dochter die na de tweede keer proefrijden het paard wel heel graag wilde hebben. Pas na die tweede bezichtiging is er onderhandeld over de prijs. Ben achteraf erg blij dat ik van mijn principe ben afgestapt om dan niet te gaan :j

Ik heb ook wel eens aan de andere kant gestaan als verkoper en het is soms wel heel moeilijk om een vraagprijs neer te zetten, sommige mensen gaan dan zwaar onderbieden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 23:48

Gini schreef:
Net was ik op zoek naar een pony/paard tot 500 euro ongeveer. Ik geef dit aan in de zeer handige!! zoekmachine. Krijg ik zeer veel 'notk' advertenties waarbij ik in 1 oogopslag zie dat die paarden echt wel niet voor minder dan 500 euro van de hand gaan.

Dan gebruik je de zoekmachine niet goed. Als je nl intypt van 1,- tot 500,- ipv van 0,- tot 500,- dan krijg je geen notk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 03:44

Ik heb ook diverse malen als antwoord terug gekregen;
(Vraag)prijs bij bezichtiging.

Tja, ik ga echt geen tijd verdoen (en die van de verkopers) om er pas bij bezichtiging achter te komen dat het paard (ver) boven je budget zit.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 04:05

Is ook knetter irritant, er komt dan gelijk zo'n verplichting gevoel bij.
Ik heb mijn vraagprijs er gewoon bijstaan , eigenlijk op boktmarkt/marktplaza en speurders.

Ik zak niet veel lager dan er nu al staat, maar er staat iig een prijs voor mn meisje.
Ben liever open en eerlijk :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 08:50

Waarom niet dezelfde prijscategorieën hanteren als bij de IJslanders vaak gebruikelijk is...

*cat. A: tot € 2.000,00
*cat. B: € 2.000,00 tot € 3.000,00
*cat. C: € 3.000,00 tot € 4.500,00
*cat. D: € 4.500,00 tot € 6.000,00
*cat. E: Boven € 6.000,00

Op deze manier weet je of het paard binnen je budget past en voor een exacte prijs kun je dan nadere info opvragen. :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:25

Ik snap ook die geheimzinnigheid niet..
Hoewel ik het ook van de andere kant heb meegemaakt, ik werkte voor een handelaar, en moest aan de hand van de auto van de mensen, vraagprijzen hanteren :=

Een dure auto zorgde voor hogere vraagprijzen, want die mensen willen geen goedkoop paard :+
En een fiat panda zorgde voor lagere vraagprijzen.

Maar goed, ik weet ook hoe het is om paarden te kijken en kopen, dus ik heb ook een hekel aan die geheimzinnigheid. Ik vind dat je als verkoper gewoon een prijs in gedachten moet hebben, en die kenbaar moet maken. Blijkt die prijs te hoog, dan kun je altijd nog zakken .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 10:35

Anoeska27 schreef:
Gini schreef:
Net was ik op zoek naar een pony/paard tot 500 euro ongeveer. Ik geef dit aan in de zeer handige!! zoekmachine. Krijg ik zeer veel 'notk' advertenties waarbij ik in 1 oogopslag zie dat die paarden echt wel niet voor minder dan 500 euro van de hand gaan.

Dan gebruik je de zoekmachine niet goed. Als je nl intypt van 1,- tot 500,- ipv van 0,- tot 500,- dan krijg je geen notk.

Tot 500 euro, dat wil zeggen dat ik ook naar een gratis pony op zoek was.
Een zoekmachine moet makkelijk en eenvoudig gebruikt kunnen worden zonder achterwegeltjes en trucjes.
Hier is echter niet de zoekmachine "in fout", maar het verzwijgen van de vraagprijs. BoktMarkt heeft twee goede mogelijkheden bij het verkopen van een paard. De vraagprijs, waar je dus een exact bedrag kan invullen, en de prijsklasse, als je niet echt een specifiek bedrag hebt, maar wel weet wat je er ongeveer voor wilt krijgen. De optie notk zou van mij echt verwijderd mogen worden. Waarom een "product" te koop aanbieden, maar de richtprijs verzwijgen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:51

Tinky12 schreef:
Waarom niet dezelfde prijscategorieën hanteren als bij de IJslanders vaak gebruikelijk is...

De huidige categorieen zijn
- tot 1000
- 1000 - 2000
- 2000 - 4000
- 4000 - 6000
- 6000 - 10.000
- 10.000 - 15.000
- 15.000 en meer

Lijkt mij best heel ruim en flexibel.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:09

Was er al een tijdje uit Shadow0 :P maar lijkt mij prima oplossing voor de mensen die nog geen prijs bij het paard willen zetten :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:15

Tinky12 schreef:
Was er al een tijdje uit Shadow0 :P maar lijkt mij prima oplossing voor de mensen die nog geen prijs bij het paard willen zetten :j

Oh, zie in eens dat ik het nogal onduidelijk heb verwoord: wat ik noemde zijn de huidige categorieen op de Bokt-markt, niet voor IJslanders.