Barokke en klassieke rassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Barokke en klassieke rassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 09:13

Al een tijdje lees ik regelmatig de topics in het forum 'Barokke en Klassieke rassen'. Niet in de laatste plaats omdat ik ondertussen een cruzadoveulen heb. Er vallen mij sinds ik zelf een paar keer een foto heb geplaatst een paar inconsequenties / onduidelijkheden op. Ik heb hier zeker al drie keer een vraag over naar een mod gestuurd, helaas nooit antwoord gekregen. Vandaar dit topic.

Er mogen geen foto's van cruzado's en andere barokke kruizingen in het BKR ITP geplaatst worden. Dat topic is alleen bestemd voor echte barokke en 'klassieke' rassen. Er kunnen echter wel topics geopend worden in BKR over cruzado's? Dat snap ik niet :?

Dit forum is ook bedoeld voor 'klassieke rassen', zoals 'Friezen, Lusitano's en Shires'. Maar wat is een klassiek ras? De Wiki geeft hierover geen duidelijkheid. Wel over Shires en Schwarzwalder fuchsen (ook toegestaan in het forum), in de Wiki staat wel dat deze rassen koudbloeden zijn. Overigens vind ik een Lusitano toch echt barok, en geen klassiek ras (wat dat dan ook is).

Is het niet duidelijker als de koudbloeden een eigen forum krijgen, of gekoppeld worden aan een ander koudbloedenforum?
Wat is een 'klassiek ras'?
Zijn kruizingen van barokke rassen nu wel of niet toegestaan in het BKR forum?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:41

Dat subforum is voor mij altijd een vaag stukje van bokt geweest :Y).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:44

Ik heb de moderators van BKR in ieder geval even naar dit topic gelokt :j

Essie73
Moderator Algemeen

Re: Barokke en klassieke rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:03

ben er...

Best lastig. B(arokke) K(lassieke) rassen.... Een fries is die bv barok of klassiek. Ik vindt beide, bovendien is het dan ook nog een koudbloed. Wanneer we een apart forum voor koudbloeden gaan maken, waar moeten die dan onder gaan vallen???
Misschien moeten we duidelijk alle rassen waar over gesproken mag worden in de OP komen?
wbt kruizingen, daar heb ik van de week nog een topic over gehad. Daar kwam uit dat als het paard nog duidelijke kenmerken heeft van Barok of klassiek, dat het dan nog toegestaan is. Een paard die deze kenmerken niet meer mee draagt zal mee moeten kletsen in kruizingen (neem mijn paard als voorbeeld, daar zit fries in, maar dat is niet meer erg terug te zien haha)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:07

Fries is geen koudbloed...

Barokke rassen is simpel, dat zijn er een stuk of 7, zeer duidelijk omschreven in de Bokt-wiki.
Fries
PRE/Andalusier
PSL/Lusitano
Knabstrupper
Lippizaner
Kladruber
Frederiksborger
Klassiek wordt al een stuk onduidelijker...

Een kruising Barok (Dus met 1 van die 7 genoemde rassen) mag dat nu wel of niet? Cruzado is kruising met Lusitano of PRE. Dus ook kruising barok.
En wanneer vind je dat dat duidelijk te zien is? Type? behang? karakter? oogopslag? bouw?
Mijn paardje is Papierloze Lusitano.
Heeft duidelijk bouw en werkhouding/karakter dat bij de barokke paarden past. Maar bijvoorbeeld niet het behang dat veel mensen koppelen aam barokke rassen....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:14

Ik spreek even echt als gewone gebruiker, niet als mod:

Ik denk dat de ene cruzado inderdaad de andere niet is. Een kruising fries x pre is een kruising, maar overduidelijk wel een barokke variant. Zo zijn er ook cruzado's die alleen maar cruzado zijn doordat een van de ouders niet geregistreerd is, maar je kunt ze wel onder de noemer "andalusier" scharen.

Van de andere kant moet je wel een scheidingslijn trekken. Een lusitano x arabier, die eigenlijk vooral op een arabier lijkt, heeft wat mij betreft inderdaad niet echt iets op BKR te zoeken. En wie bepaald of een andere lusitano x arabier met iets meer barokke kenmerken genoeg barok is?

Een lijst met wat wel klassiek/barok is in de charter lijkt me in ieder geval een goed plan om mee te beginnen :j

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:23

fries geen koudbloed? Oeps... foutje. Heb ik werkelijk altijd gedacht haha.

Tja wanneer is een kruizing wel toegestaan. Ik vindt dat ook een hele lastige. Misschien een idee om het op min. 50% te houden. Weet anders ook niet waar we die lat moeten leggen. Het kan dan zijn dat er paarden komen die qua uiterlijk weinig BKR zijn, maar qua bloed dus wel. En anders om kan het oaard wel de uiterlijke kenmerken hebben, maar minder dan 50% bloed mee dragen... Echter is de grens wel duidelijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:26

een 50% bloed als grens aanhouden is inderdaad wel een goede. Daarnaast denk ik dat veel gebruikers die hun paard meer van het niet-barok/klassiek vinden als wel, ook al snel een andere sub uitzoeken om te posten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:29

Gelderse horen toch ook tussen barok en klassiek?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:35

Het lijstje hierboven is van barok. Klassiek staat er niet bij.

Daar moet dus nog een lijstje van komen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:36

Klassiek en barok, ook nog Berber, Fries lijkt me er ook bij te horen.

Waarvan dan de Kabruber en Fries voornamelijk voor aangespannen rijden waren.

Een crusado is lastig... afh. van hoe hij eruit ziet?
Of toch afh. van afstamming?
Dat is wel het eerlijkst.

Gelders is voor mij toch eigenlijk KWPN, geen barok paard.
Klassiek, wat is daar de defenitie van? Dan is er misschien ook lijstje paarden rassen/typen aan te plakken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:44

Gelder is naar mijn weten wel klassiek als we het over de juiste foklijn hebben. Ik vind een Gelder niet te vergelijken met het standaard Kwpn paard

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:46

Alleen ken ik ondertussen Gelders zat waar je totaal niet aan ziet dat het Gelders zijn.
Helaas zou je die zo voor de "gewone" KWPNer uitmaken, vind dat wel zonde.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:46

:j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:48

Ik heb het dus over echte typische Gelderse paarden haha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:51

Maar hoe bepalen we dan weer welke dat wel en niet zijn?
Op uiterlijk, of bloedlijn?
Beetje het Crusado verhaal.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:54

De Gelder die ik reed was gewoon een echte typische Gelder, kan wel even mijn beeld verklaren? :Y)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:02

ik ben dan wel eens benieuwd hoe dat dan zit bv met de schwarzwalder fuchs waar moeten deze paarden dan heen net als onze freiberger.ik vind een koud bloed topic dan wel een uit komst?
en cruzado's zijn kruisingen ik vind dat een cruzado waar maar een ouder barok of klassiek van is een kruising is en dus bij kruisingen thuis hoort,heb je een cruzdo uit 2 andere ras soorten binnen het klassieke of barokke dan mag deze wel in het bkr topic posten.een kruising is een kruising vind ik.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:08

Wat ben ik blij dat er wel zoiets simpels als een fjorden deel op bokt bestaat, pffffftttt.

En een Groninger? Ik roep maar even wat...

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:39

http://nl.wikipedia.org/wiki/Barokpaard

Sjolvir schreef:

Groninger is een klassiek ras.

wanneer er een topic komt voor koudbloeden zit je weer met het feit dat haflingers, tinkers en fjorden al een eigen topic hebben, misschien dus als naam van het topic Overige koudbloeden ???

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:10

Essie73 schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Barokpaard

Sjolvir schreef:

wanneer er een topic komt voor koudbloeden zit je weer met het feit dat haflingers, tinkers en fjorden al een eigen topic hebben, misschien dus als naam van het topic Overige koudbloeden ???

of het haflinger /tinker/fjorden topic er af en gewoon 1 gezamelijk topic

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:16

keona schreef:

wanneer er een topic komt voor koudbloeden zit je weer met het feit dat haflingers, tinkers en fjorden al een eigen topic hebben, misschien dus als naam van het topic Overige koudbloeden ???[/quote]
of het haflinger /tinker/fjorden topic er af en gewoon 1 gezamelijk topic[/quote]

Ik ben tegen :+ }> (belangen verstrengeling, heb een fjord :D ) :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:19

Sjolvir schreef:
keona schreef:

of het haflinger /tinker/fjorden topic er af en gewoon 1 gezamelijk topic[/quote]

Ik ben tegen :+ }> (belangen verstrengeling, heb een fjord :D ) :D[/quote]
8)7 8)7

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:56

Wanneer spreek je van een klassiek ras? Ik kan er nergens een definitie van vinden.

Ik vind een koudbloedenforum ook niet zo'n gek idee. En misschien een warmbloedenforum voor de KWPN, Groninger, Gelder etc. Of een sportpaardenforum. Ingewikkeld. Ik vind barok en koudbloed in ieder geval een rare combinatie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:58

Koudbloed en barok is inderdaad wat apart, ook heel ander gebruiksdoel van origine en ander fokdoel.

Ik ben uiteraard gek op beiden :+ zo verschillend zijn ze namelijk ook weer niet 8-)

Simpelste is denk ik overige koudbloeden in het leven roepen?
Maar waar laten we de zware warmbloeden dan? Klassiek?

Zonder definitie wordt het lastig.