Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
TeckTonie schreef:Dan vraag ik me af of ze dit paard en meisje hebben gezien. Hoe ze, zonder camera in de buurt, dollen in de wei. Hoe ze hem borstelt en knuffelt. Hoe haar tranen in zijn vacht vallen omdat ze denkt dat ze hem echt pijn doet.
Gini schreef:TeckTonie schreef:Dan vraag ik me af of ze dit paard en meisje hebben gezien. Hoe ze, zonder camera in de buurt, dollen in de wei. Hoe ze hem borstelt en knuffelt. Hoe haar tranen in zijn vacht vallen omdat ze denkt dat ze hem echt pijn doet.
En dat is wat iedere topicstarter zich goed moet bedenken. Het enige wat bokt van informatie heeft is een kort tekstje en in een fototopic nog een vijftiental foto's. En daarop en alleen daarop reageren mensen, logisch ook. Sommige bokkers bekijken wel eerst het profiel of zoeken zelfs in de berichtgeschiedenis, maar ook dan blijft informatie beperkt tot stukjes tekst, fragmentjes.
Ik denk dat als je je dit goed realiseert en ook kunt relativeren dat je je niet zo snel laat opjagen door muggenzifterij.
En wanneer is muggenzifterij muggenzifterij? Wie bepaalt wanneer iets overbodig is en wanneer niet? Om jouw voorbeeld te nemen: een paard-ruitercombinatie die na vijf jaar dressuurmatig trainen nog niet lekker ontspannen én nageeflijk door de bak kunnen lopen, dan zou ik idd de eerste zijn om een andere lesgever te adviseren.Sorry!
TeckTonie schreef:Mijn instructeur rijdt ook met een heel hete merrie dressuurles die niet naar beneden wou, bleek dat ze dikke klieren had die je enkel kon zien op een echo
TeckTonie schreef:Ik it op mijn gsm dus Kan niets selecteren, maar ik ga hier in op wat je zegt over dat 5-jaar dressuurmatig trainen.
Er staat nergens in mijn uitleg dat ze al 5 jaar rijdt met haar paard, het kan.bv. dat ze hem nog maar een jaar rijdt, net opleert ed. in dat laatste geval lijkt slof me niet zo slim, maar soit.
En al rijdt ze 5 jaar dressuurmatig, ik rijd ook al 4 jaar dezelfde pony en ben heel blij dat ze er al niet meer vandoor gaat zonder rede. Elk verhaal is dus anders, maar mijn vraag is eerder waarom bokkers direct aanraden im iets anders te proberen terwijl het paard het wel aanpakt? Mijn instructeur rijdt ook met een heel hete merrie dressuurles die niet naar beneden wou, bleek dat ze dikke klieren had die je enkel kon zien op een echo.
Daphne__ schreef:TeckTonie schreef:Mijn instructeur rijdt ook met een heel hete merrie dressuurles die niet naar beneden wou, bleek dat ze dikke klieren had die je enkel kon zien op een echo
En die zou dus gewoon met slof gereden moeten worden?
Want dat is dus wat jij zegt... Niemand mag commentaar hebben op het rijden met de slof, terwijl je niet eens weet of het paard ergens last van heeft?
Een paard hoort zonder slof laag te kunnen lopen, kan hij dat niet, dan is er iets mis. Punt.
newt schreef:Ja ik ben het met je eens dat er veel "gezeurd" word en dat heeft niet eens te maken met wel of niet lezen van achergrond info, maar te maken met dat 75% van de te reageren personen mee gaan en herhalen van wat een voorganger zegt, ze kijken niet eens naar het topic zelf, men scrold door de foto's leest de reactie's maar een eigen mening hebben ze niet, vooral over de punten die de OP benoemd worden. De reactie's van ga eerst maar een jaar grond werk doen komen mij al helemaal mijn neus uit.
Marcella_e schreef:Ik irriteer mij mateloos aan de grondwerk opmerkingen en aan half bokt met rontgen ogen, het gegooi met osteopaten, DA's en Fysio's. Tegenwoordig kan een moeilijk paard geen moeilijk paard meer zijn zonder dat er een diepere, veel diepere betekenis achter ligt
Marcella_e schreef:Ninx, Mijn mening is dat het wisselen van systeem en dan weer wisselen van systeem om vervolgens nog een keer te wisselen van systeem in rijden en/of omgang ook zeer verwarrend kan werken bij paard, maar ook bij eigenaar ruiter. Opbouwend kritiek. Hoeveel kan je nou zien vanaf een foto. Een filmpje geeft wel al veel meer duidelijkheid, maar ook op bokt zitten maar weinig experts.
Ik irriteer mij mateloos aan de grondwerk opmerkingen en aan half bokt met rontgen ogen, het gegooi met osteopaten, DA's en Fysio's. Tegenwoordig kan een moeilijk paard geen moeilijk paard meer zijn zonder dat er een diepere, veel diepere betekenis achter ligt
Gini schreef:Als ik een vraag heb dan hoop ik op zoveel mogelijk antwoorden/tips/adviezen, dan ga ik niet selecteren wat wel en wat niet gezegd mag worden.
In mijn ogen bestaat een moeilijk paard idd niet, alleen een paard dat een andere aanpak nodig heeft. Een paard dat slaat met zijn hoofd als ik opstap, wegdribbelt en in galop de eerste paar sprongen flinke bokken geeft, ga ik idd niet zonder meer bestempelen als "ach, het is een moeilijk paard". Haal ik meteen het volledige medische leger erbij? Misschien, misschien niet, dat kan ik enkel op dat ogenblik met dat specifieke paard beslissen, maar ik weet wel zeker dat ik achter de dieperliggende, interne oorzaak zou gaan zoeken, ja. En die oorzaak moet niet meteen iets mysterieus zijn dat je met een beetje heiligwater en een pendel oplost, die reden kan ook gewoon een paard zijn dat een dikke vinger naar je opsteekt. Maar dan moet jij als ruiter je aanpak veranderen. De één zal als tip geven sla hem erdoorheen, de ander zegt ga grondwerken. Beide tips hebben in mijn ogen evenveel bestaansrecht.
Ninx schreef:Ongetwijfeld... maar het is nog altijd heilzamer dan doordouwen op een weg die naar nog meer problemen leidt: het paard kost wat kost ergens doorheen trekken en duwen.
Wat is een expert? Mijn vriend weet niets van paarden, maar kan soms heel helder constateren dat een dier geen plezier heeft in het werk of dat de ruiter te stram, agressief of dik is... (ik noem maar iets).
Wanneer je op een forum foto's plaatst en graag de mening van je forumgenoten wilt, kan het zijn dat men gooit met osteo's, DA's, etc...
Ik ben met je eens dat een foto slechts een momentopname kan zijn, en daarom is het aan de Bokker zelf om te bepalen hoeveel 'waarheid' de kritiek bevat.
Ik weet niet of er echt heel veel moeilijke paarden zijn.
Ik denk wel dat er heel veel ongelukkige, verkeerd getrainde, verkeerd gehouden, verkeerd behandelde paarden zijn die dermate veel pijn en frustratie hebben dat ze dit op alle mogelijke manieren proberen te laten zien.Er zijn paarden met een complexer karakter, of meer vuur, en dit zijn paarden die in de juiste handen moeten vallen.... daar gaat vaak verkeerd.
stef schreef:Welkom op bokt/internet, waar het hebben (en geven) van een mening belangrijker is dan het rekening houden met een ander. Zolang jij je mening maar mag geven, is de rest niet belangrijk...
TeckTonie schreef:newt schreef:Ja ik ben het met je eens dat er veel "gezeurd" word en dat heeft niet eens te maken met wel of niet lezen van achergrond info, maar te maken met dat 75% van de te reageren personen mee gaan en herhalen van wat een voorganger zegt, ze kijken niet eens naar het topic zelf, men scrold door de foto's leest de reactie's maar een eigen mening hebben ze niet, vooral over de punten die de OP benoemd worden. De reactie's van ga eerst maar een jaar grond werk doen komen mij al helemaal mijn neus uit.
Zo, jij verwoordt het beter als mij!
Ik zie het hetzelfde als jou, zeker als ik een topic zie van een meisje dat iets verkeerd aanpakt, erst wordt afgekat, en dan wordt geholpen. Tijdens dat helpen, zijn er steeds bokkers die nog niet eens de moeite doen om de laatste pagina te lezen
Ik ben altijd zo eerlijk om te zeggen als ik niet alles heb gelezen, en dat doe ik meestal niet bijbonderwerpen waar ik weinig van af weet maar misschien toch iets kan betekenen.