Klachten over moddies

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:59

De regel om sancties niet te bespreken vind ik heel logisch. Het voorkomt dat er een onwerkbare situatie ontstaat.

Voor moderators zijn er meerdere redenen om sancties niet te willen bespreken. Allereerst is het niet de taak van een moderator om aan iedereen die nieuwsgierig is uit te leggen welke sancties andere gebruikers hebben gekregen en waarom. Dat zou extra werk geven waar niemand beter van wordt. Bovendien zouden de meeste gebruikers het vervelend vinden als bijvoorbeeld een stalker op die manier aan informatie zou kunnen komen. Ik denk dat een ruime meerderheid liever heeft dat zijn of haar privacy (en dat van een ander) gerespecteerd wordt. Tot slot zou het modereren een onmogelijke taak worden als elke individuele sanctie voor de schermen verantwoord zou moeten worden. Moderators zouden voortdurend in de verdediging moeten en geen tijd overhouden voor hun normale taken. Zie daar nog maar eens vrijwilligers voor te vinden. Dat valt nu soms al niet mee en dan zouden er zelfs nog meer nodig zijn.

Ook gebruikers mogen op het forum geen sancties bespreken en dat heeft met te maken met het voorgaande. Het zou een ongezonde situatie opleveren als gebruikers mogen roepen wat ze willen terwijl moderators niet in de gelegenheid zijn om hun kant van het verhaal te vertellen.

Kortom, deze regel is er om gebruikers en moderators tegen elkaar en zichzelf in bescherming te nemen.

Wat je kunt doen als je het niet eens bent met een sanctie is al meerdere keren genoemd. Als je alleen stoom wilt afblazen kun je dat in real life, over de telefoon, via MSN, PB, een ander forum of weet-ik-het-wat-allemaal doen, maar niet in het openbaar op het forum. Daarover een topic openen op [FZ] kan natuurlijk altijd, maar dat betekent niet automatisch dat de regels veranderd worden. Wie zich daar niet bij kan neerleggen kan zijn of haar geluk misschien beter elders zoeken.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:59

Ik zit in geen enkele partij, maar mocht iemand mij graag willen pesten, doet hij/zij zijn best maar, ik kan er niet mee zitten. Ik zou het gaan aangeven bij een mod en als het nodig is bij een hoofdmod of bezwaarcomissie en als ik denk dat ik daar niks mee opschiet ben ik weg.

Ik vind het forum erg boeiend en leerzaam, heb hier al heel wat tips weggehaald en leuke discussies gevoerd, wat wil je nu nog meer?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:00

dat heb ik 1x gedaan en dat schoot ook niet op, want de bezwaarcommisie zit aan dezelfde kromme riemen vast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:05

nynke55 schreef:
Maar maakt het nou werkelijk uit of hij een PB,OW of al dan niet tijdelijke ban heeft gekregen? Zolang hij maar ophoud.

Ik vind dit topic echt een beetje schelden op de scheidsrechter, het is de voetballer die iets verkeerd doet en soms ziet de scheidsrechter het niet of schat het verkeerd in. Jammer dan, huilen en weer doorgaan.


ALS het ophoud is het prima
Maar dat gebeurd ook láng niet altijd (heb ik helaas zelf meerdere keren mogen ervaren).

Prima vergelijking.
En als de scheidsrechter/voetbalbond regels maakt, en de scheidsrechter gaat op het veld gele kaarten uitdelen voor regels die hij zelf verzint of aanpast... Of de ene speler door laat spelen voor dezelfde overtreding waar een andere speler direct rood voor krijgt, dan kun je er gif op innemen dat de hele spelers ploeg tegen die scheidsrechter in opstand komen ;)

Regels zijn nodig, naleving en toezicht ook.
Maar onpartijdigheid, eerlijkheid, en gelijke behandeling zijn daar wel de allerbelangrijkste zaken in.
En dat heb ik in het modteam meer dan eens fout zien gaan.


Als het gezag goed verloopt en alles volgens de afgesproken regels gaat, dan krijg je 'n stuk minder klachten en problemen over de gang van zaken ;)
Klachten komen er pas als dingen niet helemaal lopen zoals het zou horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:06

stef schreef:
dat heb ik 1x gedaan en dat schoot ook niet op, want de bezwaarcommisie zit aan dezelfde kromme riemen vast


Zelfde ervaring hier...
De "officiële weg bewandelen" levert niets op. Geen nieuwe inzichten, geen extra onderzoeken...

Ik vind 't meer aanvoelen als een systeem om de eigen uitspraken kracht bij te zetten en elkaar in te dekken, dan een systeem dat echt op zoek gaat naar de waarheid en wat er echt speelt.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:10

Tjonge, sommige menen echt dat bokt gekwalificeerde rechters moet aanstellen en dat de zittingen openbaar moeten worden....

Beetje triest maar menselijk. Het beste vermaak is leedvermaak.... en de best verkochte tijdschriften zijn de roddelbladen :D

en dan nog is men het niet met de rechter eens en weet men de roddel nòg smeuïger te maken :D
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 21-08-12 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:12

Thats life....

Nee, flauw, maar ik ken jouw situatie niet en kan daar dus niet over oordelen.
Ik heb Russel trouwens ook al even niet in dit topic gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:14

slimmerik schreef:
Tjonge, sommige menen echt dat bokt gekwalificeerde rechters moet aanstellen en dat de zittingen openbaar moeten worden....

Beetje triest maar menselijk. Het beste vermaak is leedvermaak.... en de best verkochte tijdschriften zijn de roddelbladen :D

en dan nog is men het niet met de rechter eens en weet men de roddel nòg smeuïger te maken :D


Eerlijk gezegd denk ik dat het op de huidige manier (waarbij men vaak de hand boven elkaars hoofd houdt) méér leedvermaak oplevert hoor :P
Maar goed...
Het lijkt me toch niet meer dan logisch, dat als je regels opstelt en verwacht van je gebruikers dat ze zich daar aan houden... Dat je zelf ook die regels na komt en consequenties maakt op basis van de regels. Niet op basis van dingen die je er zelf nog gaat bij verzinnen of de ene persoon wel straf geven voor regel overtreding 1.1 en de ander er zonder problemen mee weg laat komen?

Of vind jij dat wel normaal.. ?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Klachten over moddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:17

jaa, daar is slimmerik weer...

Citaat:
Tjonge, sommige menen echt dat bokt gekwalificeerde rechters moet aanstellen en dat de zittingen openbaar moeten worden....


wie zegt dit en waar?

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Klachten over moddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:22

Wat is de sfeer in dit topic? Dat de bokkers met kritiek aanstellers en relschoppers zijn... Terwijl ik ontzettend goede meningen en opbouwende kritieken voorbij zien komen maar in lle 9 pagina's nog niet een mod heb gezien die zet, hey jongens, we gaan er mee aan de slag. Nee verstoppen, dat doen we hier.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:32

Femke schreef:
Ik vind 't meer aanvoelen als een systeem om de eigen uitspraken kracht bij te zetten en elkaar in te dekken, dan een systeem dat echt op zoek gaat naar de waarheid en wat er echt speelt.

Daar ligt een misverstand denk ik. De taak van moderators is niet om op zoek te gaan naar de waarheid, maar om het hier op Bokt zo ordentelijk en eerlijk mogelijk te laten verlopen. Daarbij moeten ze het doen met berichten die op het forum geplaatst worden en mogen ze gebruikers ook alleen op die berichten aanspreken. Als twee gebruikers elkaar het leven zuur maken ligt de waarheid niet ergens in het midden, maar ver buiten Bokt. Moderators kunnen vaak alleen maar gissen hoe de vork precies in de steel zit. Uiteindelijk moeten ze 'iets' met berichten die overduidelijk niet door de beugel kunnen, terwijl ze de context niet kennen, laat staan dat ze er iets mee mogen doen. In zulke situaties kun je het de moderators niet kwalijk nemen dat je niet het resultaat krijgt waar je op had gehoopt. Dan moet je maar geen ruzies via een forum proberen uit te vechten. Als je het moderatorteam iets kwalijk kunt nemen dan is dat naar mijn mening alleen dat er soms onvoldoende duidelijkheid wordt gegeven over de beperkingen die er zijn.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Klachten over moddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:38

Mee eens goeroe +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:40

Je moet natuurlijk sowieso geen ruzie maken op het forum...
Dat is dan ook echt een gevalletje "eigen schuld" en eigen verantwoordelijkheid.

Maar in gevallen dat iemand echt gepest wordt, en dat nét subtiel genoeg is dat het een buitenstaande mod niet opvalt maar 't slachtoffer wel hard raakt, is dat een andere zaak.
Want het team ontkent dan vaak dat er gepest wordt. De pester kan ongestraft door gaan, het slachtoffer mág zich niet verdedigen (want dan is het onder de noemer ruzie en daar staan sancties op).

Er wordt in dat soort zaken géén onderzoek gedaan naar het slachtoffer. En hoe het bij het slachtoffer aan komt. Alleen hoe het voor een buitenstaande er uit ziet.
Het gaat er in dat soort zaken nou juist níet om hoe zo'n bericht van een pester er voor "de rest op bokt" uit ziet, maar juist om hoe het over komt bij degene die gepest wordt. En er is maar 1 persoon die dat kan beoordelen: het slachtoffer.
En daar laat het team een steek vallen. Want dat gebeurd niet.

En dat is één van de moeilijkste dingen om te beoordelen, dat klopt. Zelfs geschoolde leraren hebben daar vaak nog moeite mee, om pesten in de klas in de hand te houden (weet er alles van, heb de opleiding zelf ook gedaan).
Maar er wordt dan door het team ook niet de moeite genomen om het slachtoffer serieus te nemen en er tóch naar te luisteren. Even de pester aanspreken in de trend van: "Die opmerking is bij die persoon als vervelend/kwetsend aangekomen, dat is niet de bedoeling" zou al een hoop goed maken.

Want kwetsende opmerkingen maken mag niet volgens de boktregels.
Maar het is heel moeilijk om daar op te modereren. Want wat voor een buitenstaander een gewone zin lijkt, kan voor een insider waanzinnig kwetsend overkomen.


Je kunt in dat soort situaties niet simpel zeggen:
We doen er niets aan... Zoek het maar uit... Maar uh... je mag er niets over zeggen hier op het forum hoor. En je mag er verder ook niet meer over praten.

Dat werkt niet.
Want de pester blijft vrolijk door gaan met pesten. Het slachtoffer blijft gepest worden...
En mag zich niet verdedigen. En de partij die claimt dat ze hard ingrijpen op cyberpesten en op kwetsende opmerkingen doet er niets aan, behalve alles nog wat lastiger maken door 't slachtoffer een spreekverbod over 't onderwerp op te leggen.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:51

Maar Femke, stel dat ik nu ergens zou posten dat ik een vrouwtje ken dat gewoon een idioot is.

Jij temt en zegt tegen de mod: hoor eens "vrouwtje" is een ander woord voor Femke.... ze bedoelt mij ermee dus heb ik graag dat jullie een sanctie richting slimmerik doen.

De mod komt bij mij en vraagt uitleg. .... Ik zeg dat ik met dat vrouwtje een collega van me bedoel....

Wat moet het team in dat geval doen volgens jou?

edit: ik zie dat jij het zelf ook al als bijna onmogelijk ziet om daar de vinger op te leggen. En mods doen het wel eens hoor. Heb wel eens een dergelijke pb gehad van een mod. Heb gelukkig uit kunnen leggen dat mijn post echt ergens anders over ging .....
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 21-08-12 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Klachten over moddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:55

Jouw (slimmerik) kant kiezen is iig de weg van de minste weerstand.

IIk zou femke hetvolgende bericht sturen:
Beste Femke.

We hebben je klacht bij de desbetreffende user aangekaart. Deze ontkent echter dat dit bericht betrekking op jou heeft.
Omdat we je klacht toch graag serieus willen nemen is onze vraag aan jou waaruit jij op maakt dat dit een steek onder water naar jou bedoelt was en of je voorbeelden hebt van eerdere gevallen.
Ik ben bang dat we niet heel veel voor je kunnen betekenen, maar willen dit toch proberen.

mvg het mod team...

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:57

oorspronkelijk ben ik op bokt terechtgekomen door het medische forum, ondertussen zijn de regels over wanneer iets waar hoort dusdanig vaag, en de probleemtopics dusdanig identiek en/of simpel dat ik er zelden nog kijk. ik vind het ook jammer dat je sommige bokkers (ik noem even een klassieker :D RK) niet meer ziet.
aan de andere kant moet je ergens een streep trekken, is het inderdaad nog altijd geen hoger gerechtshof hier, en moet bokt zelf ook oppassen voor consequenties bij posts over zgn dierenbeulen. Voor een forumpje wat als hobby is begonnen zou ik ook geen gezeik aan mijn hoofd willen. wat ik dan wel weer vermakelijk vind is dat deze discussie ook al jaaaaren en jaaaren terugkomt :+

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:58

Met jouw manier Stef lijkt me dat je aan een driedubbel team nog te weinig mensen hebt en dat het moderen en beheren een onmogelijke vrijwilligersklus wordt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Klachten over moddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:00

dus moet de weg van de minste weerstand maar gekozen worden?

met goede communicatie (communicatie training!!) kom je een eind hoor :j

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:00

Jade schreef:
oorspronkelijk ben ik op bokt terechtgekomen door het medische forum, ondertussen zijn de regels over wanneer iets waar hoort dusdanig vaag, en de probleemtopics dusdanig identiek en/of simpel dat ik er zelden nog kijk. ik vind het ook jammer dat je sommige bokkers (ik noem even een klassieker :D RK) niet meer ziet.


oooeeeee, glad ijs! Glad ijs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:02

Mooi voorbeeld :j
Ik zou als ik mod was aan jou voorstellen dat het niet handig is om op die manier te plaatsen dat je "een vrouwtje" kent en dat ze gewoon een idioot is.
Omdat dat al niet ten goede komt aan de sfeer. Natuurlijk is er vrijheid van meningsuiting, maar zonder onderbouwing stellen dat iemand gewoon een idioot is, is niet handig en niet vriendelijk.

Daarnaast kan het zorgen voor verwarring. Omdat mensen zich misschien aangesproken voelen.
Waarschijnlijk zou ik je voor de duidelijkheid ook vragen wie je met het vrouwtje bedoeld, om te zorgen dat het probleem helder wordt en opgelost kan worden.

Dat zou ik aan jou vertellen, nadat ik aan jou en de TEMmer gevraagd had wat er precies speelt.

Jij zegt me dat je een collega bedoelde... Ik stuur een pb aan "Femke" en leg dat uit...
En ik adviseer je om volgende keer misschien iets subtieler te zijn, of in ieder geval duidelijk te maken wie je bedoeld en je mening met opbouwend commentaar/ argumenten te onderbouwen. Omdat het niet de bedoeling is om alleen te mopperen.


Je kunt in zo'n vaag geval geen sancties opleggen, tenminste niet over "pesten".
Eventueel kun je zo'n gebruiker in mijn ogen wel aanspreken op het maken van een onnodig / niet onderbouwde kwetsende opmerking over een anonieme persoon. Waardoor het niet te bepalen is of dit wel of niet om een medebokker gaat.
Waardoor ik je zou vragen om dit in het vervolg niet te doen.


*edit *
Verhaal van Stef vind ik inderdaad ook prima!

En ik begrijp inderdaad dat je daar vrij veel mods voor nodig hebt.
Misschien is dat het probleem ook: te weinig tijd!

Bokt is érg groot geworden. Erg volwassen.
En dat brengt ook erg grote verantwoordelijkheden en mogelijke grote problemen met zich mee.
Het is dan belangrijk dat er een flink team achter staat.

Misschien IS het huidige team inderdaad wel te klein.
Tenminste, als ik het aantal mods hier op bokt zie en dat vergelijk met de verhouding van mods op andere fora, dan zijn ze hier inderdaad waanzinnig onderbevolkt in mod aantallen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:04

Femke schreef:
Bokt is érg groot geworden. Erg volwassen.


Eens met femke, behalve met bovenstaande zin.

Was bokt maar volwassen (en dan doel ik óók zeer zeker op users :j)

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:07

stef schreef:
oooeeeee, glad ijs! Glad ijs!

ik voelde m al aankomen _O- maar als ik hier al opmerkingen over zou krijgen wordt het voor mij ook tijd om bokt te verlaten :+

Anoniem

Re: Klachten over moddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:12

Goed, laten we dan stellen dat bokt in de pubertijd zit.
Geen klein kind meer (mini forum), en ook (nog) niet volledig volwassen, gebalanceerd.

Maar wel al zo groot dat het niet meer als een klein kind behandeld kan worden.
Er zijn serieuze problemen, serieuze handelingen, serieuze kwesties. En die kunnen niet "betutteld" worden, zoals een team er bij een klein forum wel mee weg zou kunnen komen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Klachten over moddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:26

Bokt is op zoek naar nieuwe mods, dus ik zou zeggen: meld je aan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Klachten over moddies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:27

been there, done that, zelfs in den beginne mod geweest, en nu ben ik te kritisch dus willen ze me niet :j