Ook ik zal me hier eventjes kort voorstellen. Ik heb al geruime tijd meegelezen op het forum zonder geregistreerd te zijn, maar heb me na een aantal maanden dan toch ingeschreven om af en toe mee te kunnen praten. Daarna heeft het weer eventjes geduurd voor ik een eerste post plaats, nl deze...
Ik vermoed dat ik niet snel aan 25 nuttige posten ga komen omdat ik nog maar minder dan 1 jaar paardrij en dus alles zelf nog volop aan het leren dus raad en daad van mijn kant zal er niet echt snel inzitten, met al die experten hier op het forum.
Ikzelf ben in oktober 2011 voor het eerst gaan paardrijden als 27-jarige vrouw... een kinderdroom die uitkwam (ik had het namelijk als kind nooit mogen doen en toen ik begon met werken, heb ik dan mezef dan ook eindelijk ingeschreven voor iets wat ik al zolang wilde. Er bestond geen twijfel dat het iets voor mij zou zijn, ik ben al zot van paardjes van kleins af aan, maar wees gerust...ik heb geen penny-toeren uitgehaald.
Dus in oktober 2011 mij direct ingeschreven en die eerste les waar ik al zoveel jaren naar uitkeek kwam ook aan bod...eindelijk! Na 1 maand kwam er toevallig een eigenaarspaardje op mijn pad voorbij - 11-jarige NRPS - waar ik op ben beginnen rijden. De eerste keer dat ik erop kroop kon ik er niks mee. Zelfs de hoefslag wilde madame niet vinden met mijn hulp, maar met behulp van de eigenaar die mij goed begeleidde kreeg ik de basis op haar onder de knie. Niet eenvoudig, want madame was eigenlijk niet van de makkelijkste en absoluut geen beginnerspaardje. Eenmaal die basis erin (nog geen galop, want ze gooit erg hoog op) ben ik met haar privé-les gaan volgen en daar heb ik veel van geleerd. Omdat ze toch een maatje te moeilijk was voor me (ik was ook niet streng genoeg met haar en als ze uitprobeerde was ik vaak net een seconde te laat om haar te corrigeren) en omdat we haar zoveel voorwaarts-neerwaarts hadden gereden waardoor haar rugbespiering erg ontwikkelde en haar zadel niet meer paste volgens de osteopate is het rijden met dat paardje gestopt.
Ondertussen rijd ik een ander eigenaarspaardje, waarmee ik verder privéles volg in de hoop alles van in het begin correct aan te leren en geen harde hand te ontwikkelen, zodoende later zo weinig mogelijk foute gewoonten te moeten afleren. Zodoende rijd ik momenteel een 3 tot 5x /week en hoop dit nog een hele poos te mogen doen. Vorige week heb ik voor het eerst van dichtbij met het zand mogen kennismaken tijdens een zitles (aanspringen in galop zonder teugels of beugels), vermoedelijk de eerste van nog velen, maar dat weet je vooraleer je met deze sport begint.
Ik hoop dus op termijn kundig genoeg te zijn om een paardje correct te kunnen rijden en op termijn er zelf eentje aan te schaffen natuurlijk.
Misschien nog een kort woordje uitleg: ikzelf ben momenteel 28 jaar, ik werk in het ziekenhuis en ben een belgje hier op het nederlandse bokt.
Indien jullie verder nog vragen hebben voor me, hoor ik ze natuurlijk graag!