Nog nooit op een paard gezeten, maar toch op Bokt. HUH? ;)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Choiix

Nog nooit op een paard gezeten, maar toch op Bokt. HUH? ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 00:31

De Bokt'ers kunnen zich dit wellicht amper voorstellen, maar toch is het zo!

Aangenaam! Ik ben Sander, 22 jaar, ondernemer en studeer momenteel Business IT en Management aan de Haagse Hogeschool, waar ik in mijn laatste jaar zit. Verdere hobby's zijn radio maken en/of produceren en ach, waarom zou ik het ook ontkennen, voor de rest de nerd uithangen die niet de hele dag met gesloten gordijnen achter zijn computer zit, maar juist probeert sociaal te zijn. Deze combo en dan een paardenforum, het is een rare combinatie, of niet?

En dat is het inderdaad ook. Ik had vroeger nooit wat met paarden, had er altijd wel respect voor (met grote boog in rustig tempo omheen fietsen om ze vooral niet te laten schrikken als ik ze tegen kwam op de weg en dat soort zaken), maar dat was het dan ook wel. En toch is het een beetje gaan kriebelen zo'n 1,5 jaar geleden. Mijn vriendin (die overigens helaas helemaal NIETS met paarden heeft) was groot fan van de hier uiteraard overbekende serie McLeod's Daughters waarin paardensport en ook de relatie tussen ruiter en paard uitgebreid aan bod komen. Dat gecombineerd met het feit dat zij naast een weiland woont waar wel 20 paarden in staan 's zomers, maakte dat het me enorm begon te interesseren. Een kennis van mij reed vroeger ook paard en we raakten over het onderwerp aan de praat. De vraag was eigenlijk, waarom doe je er niets mee?

Da's simpel. Mijn gewicht is nou niet om over naar huis te schrijven. No lies about it, dat was 135KG. Ik geloof dat ik heel erg meewerk aan het stereotype nerd die alleen maar achter z'n computer zit nu (en al stel ik me zo kwetsbaar op, het is wel de bittere waarheid), maar het hoort nou eenmaal bij het verhaal :) Het "paardengekriebel" werd een tijd een stuk minder.

Tot eind mei. Ik was het zat iedere keer jaloers naar een paard+ruiter te kijken, tijd voor actie. Na wat googelen bleek dat het gewicht voor beginnende ruiters max tussen de 90 en 100 mag zitten. Mijn doel is dus om die kant op te gaan, en het is voor mij een enorme drijfveer waardoor ik dagelijks probeer te fietsen of minstens een uur te lopen. Zelfs zo'n dat de weegschaal vanmorgen de 114 liet zien, een gewicht wat ik al zeker 4 jaar niet meer had gezien. Gaat de goede kant op dus, maar de gang naar de manege is nog laaaang niet in zicht. Ik heb respect voor paarden en vind overgewicht plus paarden een absolute no-go, dus ook al heb ik mezelf er mee, eerst zwoegen, dan pas de teugels in handen nemen :) Het feit dat mijn omgeving het alleen bijzonder raar vindt en me af en toe voor homo uitmaakt begint me enigszins te irriteren, maar dan maar aan mij om het tegendeel te bewijzen!

Wat kan ik jullie nu bieden? Ik ben een allesweter op het gebied van electronica, van computers tot telefoons en verder alles wat er omheen hangt. Heb je een probleem? Ik help je graag!

Ik hoop dat ik op termijn de paardenwereld mag betreden en hoop ontzettend veel van jullie te leren! :) De beginvragen uiteraard welke uitrusting heb ik uiteindelijk nodig en hoe vind ik uiteindelijk een goede manege waar ik met mijn (neem ik aan???) tussenleeftijd (lijkt mij dat er over het algemeen een junioren, 30+ en senioren beginnersgroep is of heb ik dit mis?), maar ik ga eerst eens goed de regeltjes doornemen waar ik dat hier op het forum mag vragen en goed de zoekfunctie gebruiken, dit zal ongetwijfeld al idioot vaak gevraagd zijn :)

Vragen? Opmerkingen? Je lijkt wel gek dat je met zo'n gewicht wil gaan paardrijden, dat hou je nooit vol en dat is mishandeling voor het paard uiteindelijk meningen? ;) Brand los! :)

Wilawander

Re: Nog nooit op een paard gezeten, maar toch op Bokt. HUH? ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:34

Welkom en respect voor dat je wilt afvallen om te kunnen paardrijden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:37

Welkom!

Wat super dat je zo bewust bezig bent met respect en welzijn van je paard :j Echt top. Ik hoop dat je je doel gauw bereikt en dat je nog vele heeeeerlijke jaren op en naast het paard mag doorbrengen :D Heb je er al eens aan gedacht om misschien in de tussentijd alvast wat bezig te gaan met verzorging van paarden?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:38

hoi Sander welkom op Bokt

en wauw in zo'n 3 maanden tijd er 20 kg af *\o/* hardstikke goed man. Bent er bijna om te kunnen beginnen je droom waar te maken :j

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:42

welkom op Bokt Sander! serieus, het regent mannen vandaag...
Ik vind het ontzettend knap en goed van je dat je zo'n mooi streven hebt, echt top! Zitten op een paardenrug geeft gewoon een machtig gevoel dus het zal het dubbel en dwars waard zijn :j Hier op Bokt kan je je lekker inlezen over de paarden en alles er omheen, een hele hoop leren en een hoop lol hebben :)
een technisch aangelegd persoon erbij is altijd handig, hier in huis willen apparaten nog wel eens hun eigen ding gaan doen dus de kans is best groot dat er eens bij je aangeklopt wordt _O-

enneeh, voor de mensen die een jongen die paarden leuk vindt homo noemen... Als man tussen al die paardenmeiden in strakke broeken heb je het goed vertoeven hoor! :D beter uitzicht dan de jongens van de voetbalclub die samen onder de douche staan :Y)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:49

Mij maak je er alleen maar blij mee als er meer nerds komen. Dan voel ik me in ieder geval geen buitenbeentje als ik weer een middag Skyrim heb gespeeld en pizza's heb zitten eten. Welkom!

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 01:10

Thanks voor alle welkomstberichten tot dusver! :D

BaileyMix schreef:
Welkom!
*knip* Heb je er al eens aan gedacht om misschien in de tussentijd alvast wat bezig te gaan met verzorging van paarden?

Daar heb ik al wel eens over nagedacht ja, sterker nog, ik heb al een mogelijke kandidaat, maar ik ga eind oktober samenwonen met mijn vriendin in Harderwijk, dus tot die tijd hou ik dat even on-hold. Probleem is denk ik wel, al kan dat natuurlijk heel anders uitpakken, dat het wellicht een beetje zelfkwelling is ;) Dan wil je wel, maar mag je niet van jezelf. Wil niet dat de "drang om te willen paardrijden" me te groot wordt en ik bijv met 105 ineens denk "och even een keertje moet wel kort kunnen, het mag van de eigenaar en die is er bij", want dan vind ik het mishandeling en als ik dan gelijk het virus goed te pakken heb is het allemaal extra vervelend want dan moet je nog steeds wachten voordat je echt op les kan en dan wordt het allemaal nog moeilijker, snap je? :)

En Benfan, het spijt me ;) Ik ben in die zin dan weer geen nerd. Ik speel helemaal geen games (en heb dus net Skyrim moeten googelen, erg he...). Haha!

Het is overigens wel bij-zon-der vervelend dat ik nog niet kan posten in HTT, want ik zie zo snel al bij een topicje of 12 dat ik kan bijdragen aan een oplossing, moet ik eerst de 25 postgrens doorbroken hebben. Joepie.. ;)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 01:13

Choiix schreef:
Wat kan ik jullie nu bieden? Ik ben een allesweter op het gebied van electronica, van computers tot telefoons en verder alles wat er omheen hangt. Heb je een probleem? Ik help je graag!

:D Allereerst: welkom natuurlijk. En ten tweede: go ahead! Hahahaha.
[HTT] Asus schakelt zichzelf weer aan?

Het zou fijn zijn als je wil helpen, zo niet is dat ook ok. :)
Alvast bedankt in ieder geval!

Edit: weird, ik dacht dat ik de pb-knop indrukte. XD Maakt niet uit. Hier kan ie ook!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 01:20

Wat een leuk verhaal! Erg knap dat je af valt om paard te kunnen rijden.
Geloof me, zodra je als man zijnde probeert te lichtrijden (draven)... Is het even niet zo leuk :D
Mijn vriend was ook 100kg en lang, op een KWPN-er van 1.85 stond hij erg goed!
Helaas is het draven bij hem nooit gelukt :D en ook het paarden virus niet aangeslagen.
Als je niet kan reageren in een topic, kan je ook altijd een rpive bericht sturen naar ts, dan kan je toch helpen zonder de 25 berichten grens :)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 01:22

Sokje_6 schreef:
Choiix schreef:

:D Allereerst: welkom natuurlijk. En ten tweede: go ahead! Hahahaha.
[HTT] Asus schakelt zichzelf weer aan?

Het zou fijn zijn als je wil helpen, zo niet is dat ook ok. :)
Alvast bedankt in ieder geval!

Edit: weird, ik dacht dat ik de pb-knop indrukte. XD Maakt niet uit. Hier kan ie ook!

Heb je al eens bij de energieinstellingen van je laptop gekeken? Sommige laptops, zoals bijvoorbeeld de nieuwste MacBook Pro's, worden uit zichzelf wakker om bepaalde redenen. Weet je ook zeker dat je 'm ECHT uit zet? Dus Start, pijltje naar rechts naast Sluimer/Slaapstand of Afsluiten en dan Afsluiten.

Mocht dit het niet oplossen, dan heb je waarschijnlijk een probleem dat een netwerkapparaat (en dat kan echt ALLES zijn, helaas) je laptop wakker maakt. Dit heet Wake on LAN, en kan je uitschakelen in het opstartprogramma van de computer, wat het BIOS genoemd wordt. Als je 'm net aanzet en je het ASUS logo (met eventueel de tekst Rock Solid, Heart Touching) ziet, gelijk op F2 drukken. Nou moet je even met links en rechts en boven en onder naar Wake on Lan zoeken, daar op Enter drukken, naar Disabled gaan en dan op Enter drukken. Druk daarna op Esc en als hij vraagt of je op wil slaan doe je Yes.

Mocht dit ook niet helpen (of je durft 't bovenstaande niet (je kan er eigenlijk niets om zeep helpen, wees gerust), geef dan eens het typenummer van je laptop, dan ga ik op onderzoek uit bij m'n andere forum (Gathering of Tweakers) :) Komt goed!

EDIT: Reageer morgen verder, de beamer is opgewarmd en ik wil nog even een stukje Big Bang Theory kijken voordat ik ga slapen ;)

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 01:24

Jaa ik ben ook IT'er en sociaal haha ;-) Welkom!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 01:24

Ook een welkom van hier. Ik vind het ook erg knap dat je al zoveel bent afgevallen om te gaan paardrijden (ergens dus ook aangestoken door het Equisvirus, heel ernstig virus hoor :+ ). Dat ze je zitten te pesten en homo verklaren..... :z :x Maar als het je zo stoort waarom probeer je dan niet een het westernpaard. Kan en mag gewoon in een spijkbrook en die paarden zijn kwa formaat ook een ietsje kleiner (valt dus minder hoog) :D

En ik weet nu waar ik kan aankloppen voor technische vragen +:)+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 04:57

Choiix schreef:
Thanks voor alle welkomstberichten tot dusver! :D

BaileyMix schreef:
Welkom!
*knip* Heb je er al eens aan gedacht om misschien in de tussentijd alvast wat bezig te gaan met verzorging van paarden?

Daar heb ik al wel eens over nagedacht ja, sterker nog, ik heb al een mogelijke kandidaat, maar ik ga eind oktober samenwonen met mijn vriendin in Harderwijk, ;)

Bij dit gedeelte deden de meeste bokt dames waarschijnlijk even dit -O- ;( :\ #) :o?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:40

Wauw, respect! Welkom op bokt en succes verder met afvallen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:46

Welkom op bokt, misschien zou je tot je voldoende bent afgevallen, waarvoor mijn respect, je kunnen richten op mennen. Geen idee of er menlessen in je buurt zijn. Kijk of je je mendiploma kunt halen al. Ben je al met paarden bezig actief, je leert de verzorging, hulpen en met paarden werken zonder dat je gewicht een probleem is. En wie weet vindt je het zo leuk dat je over een paar jaar ritten maakt met je vriendin op de kar. :j

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:58

Wow, ik heb veel respect voor je ;)
Ik weet zelf hoe moeilijk het is 'afvallen' ... :j

Maare ... als je sebiet op een paard zit dan weet je waarvoor je het gedaan hebt !!

ivb met ruiteruitrusting;

-een rijbroek (beetje duur soms , dus zie eerst dat je ook echt wil blijven rijden of zoek een goedkope)
(ze hebben ze in grote maten maar die zijn meestal duurder)

-rijlaarzen of jodpfurs (kleine laarsjes) als je voor de jodfurs gaat moet je er ook chaps bijnemen

-een cap (is een must!)

voor op een manege te rijden is dit wat echt noodzakelijk is...

groetjes Imane

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:27

Welkom! Mennen is ook het eerste waar ik aan dacht. Dan kom je al met de paarden in aanraking en leer je al veel van de verzorging, tuigage, en omgang met het paard. Tevens is je gewicht dan geen probleem. En het is erg leuk om te doen. Ga eens kijken bij bijvoorbeeld een marathonwedstrijd, dan zie je dat het ook erg spectaculair kan zijn.
Respect overigens voor je afvalrace:)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:32

Wat een leuk verhaal:)
Die paarden kunnen je overal toe drijven he :=

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:44

Hallo Sander! Welkom op dit forum :D

Grappig hoe het paardenvirus zich kan ontwikkelen, zonder bestandje :D Je bent op de goede weg! Mijn man weegt 103 kg en rijd vooral buiten op mijn/ons paardje, een stevige quarterhorse van 4 jaar.

Het zou kunnen dat als je alvast een paardje gaat verzorgen de motivatie zo groot word dat de kilo's er vanzelf af gaan vliegen, je geeft je brein door die gedachte onbewust de opdracht 'kilo's weg, sneller verbranden' :D
Heb je al bekeken welke stijl je wilt gaan rijden? Wellicht vind je western heel leuk ;)

Ik heb verder geen technische vragen maar ik ga je acties volgen hier! Succes!! :D

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:47

Welkom op Bokt! Mocht je toch alvast kennis willen maken met de paarden en hun verzorging, wil ik je van harte uitnodigen om eens langs te komen bij mij op stal. Er zijn nog zoveel meer dingen die je kunt doen buiten rijden, het zou zonde zijn als je je daardoor laat tegenhouden. Stal ligt in Monster, vanuit Den Haag is dit prima te bereiken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:58

welkom sander.

ik vind je nu al een kanjer,eerst afvallen en dan gaan rijden.
zouden mensen een voorbeeld aan moeten nemen.

HhildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:06

Choiix schreef:
ik wil nog even een stukje Big Bang Theory kijken voordat ik ga slapen ;)

Ik mag je nu al :D BBT is een van de beste series die ik ooit heb gezien :D

En respect dat je er zo mee bezig bent! Als je eenmaal paard kan rijden is het het allemaal waard!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:54

Welkom hier. Goed dat je zoveel wil afvallen. Helaas denken er te weinig mensen zoals jij. Vaak worden er excuses bedacht om toch maar aan het plezier van de ruiter te kunnen voldoen in plaats van te kijken naar het welzijn van het paard.
Je hoeft paarden voorlopig niet te mijden hoor, er zijn zoveel dingen op de grond te doen, om een aantal daarvan goed onder de knie te krijgen ben je gemakkelijk een half jaar onder de pannen, geen probleem. Tegen die tijd zul je waarschijnlijk al aardig in de buurt komen van je streefgewicht en zo niet kun je het werken op de grond verder uitbreiden. Paarden trainen is zoveel meer dan erop zitten. Je basis hoort op de grond te liggen en maneges sturen je vrijwel altijd gelijk een verdieping hoger.

Ik heb zelf een paard staan dat toen ze iets ouder dan 2 jaar was duidelijk meer mentale uitdaging nodig had dan dat ze in de kudde kon krijgen. Toen ben ik af en toe wat met haar gaan doen op de grond. Nu is ze 4,5 jaar, heeft een veulen aan de voet en nog steeds geen ruiter op haar rug gehad. Ondanks 2,5 jaar les op de grond ben ik daar nog lang niet uitgeleerd en heb ook geen haast om erop te klimmen. Dat gaat wel gebeuren hoor. Als het veulen eraf is gaan we haar goed voorbereiden en dan gaan we in het nieuwe jaar onder het zadel aan de slag. Ondertussen hebben zowel het paard als ik een goede basis op de grond gelegd en is het straks eigenlijk alleen nog een kwestie van het ruitergewicht en de benen accepteren. De hulpen kent ze inmiddels al vanuit het werk aan de dubbele lange lijnen en het grondwerk.

Wil je nu eerst een goede basis vanaf de grond leggen dan zou ik contact opnemen met Jessica Krul van de Bonte Wieven in Nunspeet. Zij kan je op de grond verder helpen en t.z.t. ook onder het zadel. Een manege zou ik niet zo snel meer voor kiezen, daar leer je ook veel foute dingen aan en paarden worden daar naar nog te vaak gezien als een fiets. Opstappen, wegrijden en na een uur weer parkeren. Wil je gelijk een goede basis, dan zou ik even verder kijken naar mensen die ook bij mensen aan huis privelessen geven, maar daarnaast ook op (een van) hun eigen paard(en) les geven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:02

welkom! en respect hoor, dat je wilt afvallen voor paardrijden, dat is echt een super motivatie!

Oja O:) mijn Samsung Star heeft soms echt kuren. dus ik kan bij jou terecht voor mijn vragen? :))

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:52

Welkom op bokt.. ook van mij respect dat je eerst wat aan je eigen gewicht wilt doen.. en fijn dat het toekomstige paardensporten een drijfveer is :)