tieners op bokt die het beter weten hoe het beste benaderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

tieners op bokt die het beter weten hoe het beste benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 23:58

Zo af en toe openen de jongere bokkers ook wel eens een topic over bijv. hoe ze zelf het beste hun paard onder het zadel kunnen beleren.

9 van de 10 bokkers zegt dan dat dat deze 'tiener' (en dan heb ik het voornamelijke over de echt nog jongere 'tiener' maar ook niet allemaal!) Beter professionele hulp kan zoeken en niet zomaar hieraan moet beginnen want zo kun je je pony verkl*ten.
Hierbij trap je deze 'tiener' nogal op de tenen en gaat meteen op de achterbenen staan. Ze weten wat ze doen, ze hebben 'zo genaamde' 'hulp'.

Ik merk wel dat de meeste bokkers over het algemeen wel proberen toch zo vriendelijk mogelijk te blijven, wat ze vaak wat minder doen bij de wat oudere bokkers, wat harstikke prima en netjes is natuurlijk. Maar deze 'tiener' wilt nog steeds niet horen dat ze onverantwoordelijk bezig zijn.

Wat dan te doen? Beter gewoon negeren of ze die tips geven wat je eigenlijk toch liever niet doet, maar daar luisteren ze wellicht wél naar? Dus bijv. iets van je zou kunnen gaan longeren, maar doe dit onder toezicht van een volwassenen met ervaring oid?

Even ter verduidelijking, ik wil hier niet meteen alle jongere bokkers over 1 kam scheren, uiteraard zijn er ook jongere bokkers die wel gewoon weten waar ze mee bezig zijn en die er wel echt voor zorgen dat ze dit soort 'grapjes' niet in hun eentje uitspoken. Af en toe zit er alleen eentje tussen die net wat anders hier over denkt. Is de leeftijd en is ze ook niet kwalijk te nemen, we hebben die tijd dat we nog niet zo goed wisten wat wel en niet onverantwoordelijk was allemaal gehad natuurlijk.

Maar hoe kunnen we als oudere bokkers hier nu 't beste mee omgaan. Ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Zelf ben ik dan voor de optie toch een beetje tips geven maar toch proberen te sturen dat ze toch altijd onder toezicht doen en het 'uiteindelijke werk' aan een ervaren persoon toevertrouwen.

Brand los!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 00:03

Weet precies over welk topic je het hebt haha
Ik volg het ook even

Uiteindelijk kunnen wij banketstaaf als brugman, maar daar hoeven ze zich niks van aan te trekken

Maartje1990

Re: tieners op bokt die het beter weten hoe het beste benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 00:06

Nou, ik heb het opzich niet over 1 specifiek topic, ik kom het opzich vaker tegen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 00:09

Ik kan me nog iets herinneren van een weekje of 2 terug? over iemand die beweerde dat een paspoort en chip een eigendomsbewijs was en dat stug vol bleef houden terwijl genoeg bokkers zeiden van niet.. dat verpest een topic gewoon..

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 00:16

Ik denk dat het gewoon de leeftijd is, niet iets willen aannemen van een ander en het zelf zo goed weten..
Zo was ik ook toen ik puberde en tja soms nog steeds :=

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 00:19

Mijn mening is dat je 2 manieren van comentaar hebt:
de 1 is om je te helpen (uit liefde)
de andere is om je de grond in te stampen en om te vertellen dat jij het verkeerd doet en een ander het beter kan..

Van de 1e wil ik leren van de 2e niet.. Maar 1 en 2 zijn soms moeilijk te scheiden..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:37

wij waren ook ooit eens 14 en dachten dat we heel wijs waren :+

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:09

Een reactie op een topic ligt ook enorm aan de manier van reageren van de TS. De eerste reacties zijn vaak van echte waarde en kunnen TS enorm helpen. Maar doordat de jonge TS vaak enorm "ja-maar"t is iedereen er vrij snel klaar mee en komen de stamp-in-de-grond en wie-niet-horen-wil-moet-voelen -reacties.

Zelf denk ik dat wanneer je ziet dat een TS zo hard de kont tegen de krib gooit en toch niet wil luisteren naar de zeer goed bedoelde adviezen je beter gewoon een ander topic kunt gaan zoeken. Je zou denken dat wanneer je een topic opent je ook echt advies wilt hebben. Als je het toch al beter weet kun je beter de tijd aan je pony gaan besteden :Y)

Ik snap ook wel dat het moeilijk kan zijn trouwens hoor om niet te reageren. Je wilt immers niet dat iemand de pony gaat 'verpesten'. Maar wat hierboven al gezegd wordt; ooit waren wij ook zo jong. En die jonge meiden blijven er altijd zijn. Daar kun je gewoon niet tegenop bokken :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:26

Ik herken wel wat je bedoeld TS, en ik kan me vinden in wat Jitske hierboven ook aangeeft. Als je te maken hebt met een TS die overal weerwoord op heeft met een houding van 'ik weet het allemaal wel, en waar bemoeien jullie je mee?' zou ik ook geen energie in een uitgebreid advies gaan steken. De kans is heel klein dat er iets mee gedaan wordt nav dat topic en dan kun je voor je eigen gevoel beter advies geven aan iemand die daar wel voor open staat :)

En zie je reacties van zo'n TS die echt tegen de regels zijn, tem dan gerust.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:44

Sowieso is dat een hele moeilijke leeftijd. Je wordt naar jou idee nooit serieus genomen en behandelt als een kind terwijl je jezelf al best wel volwassen vindt.

Ik kan van mezelf zeggen dat ik met 14 jaar al best knap kon rijden. Maar achteraf gezien dacht ik dat ik toen veel kennis had terwijl dat best wel meeviel. Je mist vooral ervaring met 14 jaar. Maar dat betekent niet dat je er geen verstand van kan hebben.

Ik denk dat een beetje respect gewoon op zijn plaats is. Iemand van die leeftijd wil serieus genomen worden en behandelt worden als een gelijke en niet als een dom onwetend kind.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:46

Laat ze een keer goed vallen dan gaan ze angst inzien en dan is het meestal over.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:05

Beterwetende tieners. Herkenbaar. Je kan praten wat je wilt, ze luisteren alleen naar dingen wat ze willen horen.

Ze moeten eens inzien, voor mensen die dat doen, waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Helaas luisteren ze hier ook niet naar. :n
Ik ben ook de oudste niet, maar als ik tips en commentaar krijg, dan doe ik er ook iets mee.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:08

Suzanne F. schreef:
Sowieso is dat een hele moeilijke leeftijd. Je wordt naar jou idee nooit serieus genomen en behandelt als een kind terwijl je jezelf al best wel volwassen vindt.

Ik kan van mezelf zeggen dat ik met 14 jaar al best knap kon rijden. Maar achteraf gezien dacht ik dat ik toen veel kennis had terwijl dat best wel meeviel. Je mist vooral ervaring met 14 jaar. Maar dat betekent niet dat je er geen verstand van kan hebben.

Ik denk dat een beetje respect gewoon op zijn plaats is. Iemand van die leeftijd wil serieus genomen worden en behandelt worden als een gelijke en niet als een dom onwetend kind.

Ben ik het mee eens, maar negeren van tips of inzien wat je doet maakt je niet volwassener hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:09

Ik denk ook dat er genoeg van die tieners zijn die op bokt om zich heen blijven slaan, maar 's avonds in hun bedje echt wel nadenken over wat er is gezegd.

Gewoon tips geven, uitleggen, vriendelijk blijven en als ze echt oordopjes in hebben je schouders ophalen en weglopen. Meer dan je best kan je niet doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:49

Dat zijn pubers en pubers weten alles beter, zijn onsterfelijk en leren door goed op hun bek te gaan. Dat moet ook gebeuren anders ontwikkel je niet. Wijsheid komt met de jaren. Iemand dan vertellen hoe iets moet komt aanvallend over en werkt averecht. Pubers moeten toch zelf ontdekken.

En nam jij vroeger alles aan wat anderen je zeiden?