Zou je niet een cap opdoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:11

Geen ideeeee of dit hier goed staat,zoniet...excuus :Y)

Je hoeft maar een topic van ITP aan te klikken of er wordt soms zelfs tot 88x per topic gewezen op het feit dat de persoon op de foto geen cap draagt of gympen aanheeft.
Wáár komt toch de onbedaarlijke drang van mensen vandaan om daarover te vallen?
Je mag toch aannemen dat iedereen die met paarden omgaat op de hoogte is van het bestaan van een cap en veilig schoeisel?
Indien ze deze niet gebruiken, prima, eigen keuze.
Het zou verscheidene subfora een stuk leuker maken imo als we met zijn allen niet zo de moraalridder zouden spelen en mensen gewoon hun eigen keuzes laten maken....

Zo, dat moest er éven uit! :D

Sill_Monster

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:13

Ik ben het met je eens!!
Iedereen is zelf verantwoordelijk over hun eigen veiligheid.
En als iemand geen cap draagt moet je hun mening gewoon accepteren vind ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:14

Ik ben het met je eens dat het niet 80 keer herhaald hoeft te worden, maar goed... Ook ik ben pro cap en als niemand het heeft gemeld zal ik er toch wat van zeggen. Gewaarschuwd mens telt voor 2 .
Ben geen moraalridder, maar ik zou het doodzonde vinden als er weer iemand een hersenbeschadiging oploopt doordat er geen cap is gedragen. Het geluid van een schedel die op het asfalt klapte was geen prettig geluid... En voorkomen is altijd beter.
Helemaal als het om minderjarigen gaat, dan denk ik direct; waar zijn de ouders?

Maar als het al genoemd is en diegene is dus echt een stuk ouder (25+), dan kan ik het prima van mij af laten glijden hoor :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-07-12 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:15

Tja, maar sommige mensen doen t toch uit gemak..
Mijn paard doet toch niks..
Ik heb een goede zit, ik val er niet zo snel vanaf..
Etc. Etc.
Als t al helpt om 1 zwaar letsel te voorkomen met wat gezeur, dan laat mij maar zeuren..

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:17

vuurneon schreef:
Ik ben het met je eens dat het niet 80 keer herhaald hoeft te worden, maar goed... Ook ik ben pro cap en als niemand het heeft gemeld zal ik er toch wat van zeggen. Gewaarschuwd mens telt voor 2 .
Ben geen moraalridder, maar ik zou het doodzonde vinden als er weer iemand een hersenbeschadiging oploopt doordat er geen cap is gedragen. Het geluid van een schedel die op het asfalt klapte was geen prettig geluid... En voorkomen is altijd beter.
Helemaal als het om minderjarigen gaat, dan denk ik direct; waar zijn de ouders?

Maar als het al genoemd is en diegene is dus echt een stuk ouder (25+), dan kan ik het prima van mij af laten glijden hoor :D

Nou denk niet dat ouders er altijd bij zijn als er word gereden. Mijn ouders gaan ook nooit mee naar mijn paard.

Maar ontopic. Vind dat het in topics ook erg vaak herhaald word. 1x oké maar dan komt het nog 10x langs. Eigen risico..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:18

Weet ik, mijn ouders hadden de simpele regel; als ik je ook maar 1 keer betrap zonder cap, verkopen wij direct het paard (dus dan zet je dat ding wel op als dwarse puber :') )
Ik zie ook echt genoeg ouders die er erg nonchalant over doen, natuurlijk hun goed recht maar ik vind het maar eng al die jeugdige koppies zonder cap langs de weg.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-07-12 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:19

Jamaar....denken jullie nou écht dat die jonge meiden(want dat zijn het meestal) zich iets van dat commentaar aantrekken en de volgende keer wél een cap opzetten?
Ik denk het niet :n
Ik denk zelfs dat er mensen zijn die het bewust niet doen om zo de ''stoere'' ruiter uit te hangen, blijven doormekkeren over een cap werkt dan als olie op het vuur....

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:20

Ben het helemaal met je eens, is eigen verantwoordelijkheid of, in geval van minderjarigen, van de ouders, hoeft niet tot in den treure herhaald te worden.
Houdt de topics, denk ik, een stuk vrolijker en vriendelijker aangezien de meeste ts'ers er, op een gegeven moment, geirriteerd door raken en degene die reageren op het niet dragen van een cap dit niet altijd even vriendelijk brengen, niet iedereen maar wel veel, helaas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:20

Pubers bereik je sowieso niet vrees ik :') , maar ik vind het toch fijn dat het 1 keer wordt gezegd.
Volwassenen, wie weet... Ik hoop het altijd maar :)

Maar niet door het eindeloos herhalen natuurlijk.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:22

Tja aan de ene kant idd, leven en laten leven.. Ik rijd normaal gesproken altijd met cap maar tijdens het re-enacten van een veldslag niet, want ja 200 jaar geleden bestonden die nog niet...
maar aan de andere kant kan ook ik het af toe niet laten om vooral het belang van een cap te benadrukken.. Als ik weer een toppic zie van een 16 jarig meisje dat trots schrijft dat dit pas de 4e keer onder het zadel was, het paard nogal heet was en ook nog eens flink bokken kan... en dan op de foto's vervolgens een miesje zie zonder cap met gympen aan.. tja dan vraag je erom hoor!
80 keer is natuurlijk zwaar overdreven, maar een of 2 keer lijkt me in zulke gevallen niet verkeerd.

edit spelfoutje
Laatst bijgewerkt door jorretje op 23-07-12 16:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:26

Bedenk je eens hoeveel jonge meisjes dat topic ook zien. En oudere (en meer ervaren) ruiters zonder cap zien rijden. Wat voor voorbeeld moet zo'n meisje daar dan aan nemen?

Als je zonder cap rijdt: best. Maar zet die foto's dan niet ergens neer waar ze van invloed kunnen zijn op mensen aan wie je een voorbeeld zou moeten geven.

En daarnaast: je hoeft maar één keer met je hoofd op het asfalt te klappen om voortaan zo'n ding op te zetten als je dat niet al deed. Mijn helm is niet meer te repareren en dat is niet erg, ik had nog een andere. Van mijn hoofd heb ik er maar één... 't is ook best een leuk hoofd dus ik wil het graag nog een tijdje houden. Gelukkig had ik een helm op maar mensen lijken zich soms gewoon niet te realiseren dat je ook met 20+ rijervaring en met een heel braaf paard een dikke smak kunt maken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-07-12 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:28

Maar...wie zijn ''wij'' dan om iemand daar op aan te spreken?
Ervan uitgaande dat al deze mensen van het bestaan van een cap afweten, en wij dus ondanks dat, tóch nog even het ontbreken ervan moeten benoemen?

@koper, wellicht is het een idee dat je voortaan bij HAW en RITP alleen nog maar foto's mag plaatsen met cap!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:29

Als het gaat om volwassen personen of diegene die er oud genoeg voor zijn, zeg ik eigen keuze. Gaat het om kleine kinderen, dan wordt het hele verhaal weer anders.

Wilawander

Ik zeg het wel eens mede omdat ik zelf vroeger ook zo dom was of naïef hoe je het noemen wilde. Totdat ik een keer zo gevallen ben met een paard en ik die keer een cap droeg want zonder dat ding had ik dit niet getypt. Die cap was dwars door midden. Vandaar dat ik graag mensen die zich niet bewust zijn hier op wijs.

Tigra_

Ja erg vervelend die mensen die maar door en door gaan over de cap.
Is ieder z'n eigen keus. Net als met andere kleding of schoeisel dan sommige willen, moet ieder toch lekker voor zichzelf weten.
Ik vindt het ook niet altijd verstandig zeker in combinatie met een jong/groen paard risico ligt dan gewoon wat hoger maar als nog is hun eigen keus of je dat nu zelf verstandig vindt of niet. Zijn iemand anders zijn zaken waar je niet met cap rijdt.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:30

vuurneon schreef:
Weet ik, mijn ouders hadden de simpele regel; als ik je ook maar 1 keer betrap zonder cap, verkopen wij direct het paard (dus dan zet je dat ding wel op als dwarse puber :') )
Ik zie ook echt genoeg ouders die er erg nonchalant over doen, natuurlijk hun goed recht maar ik vind het maar eng al die jeugdige koppies zonder cap langs de weg.

Oh ja dat zeker. Langs de weg zal het in mij ook niet opkomen om geen cap op te doen := Vandaag toevallig zonder cap gereden want het klipje was stuk. Maar verder rijd ik altijd met cap. Mijn ouders verkopen mijn paard dan niet maar ze worden wel heeuul boos haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:35

Wildgirl schreef:
@koper, wellicht is het een idee dat je voortaan bij HAW en RITP alleen nog maar foto's mag plaatsen met cap!

Zo'n regel zou bokt sieren. We hebben al de censuur die de tere zieltjes moet beschermen tegen nare scheldwoorden. Dit is naar mijn idee net zoiets.

Wilawander: inderdaad, gelukkig had je 'm op... ik heb eens een hele winter zonder cap gereden, gelukkig was het in het najaar dat mijn paard in een centrifuge veranderde en ik op de ehbo terecht kwam. En nu zet ik in de winter ook braaf m'n cap op :Y)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:39

Koper schreef:
Wildgirl schreef:

Zo'n regel zou bokt sieren. We hebben al de censuur die de tere zieltjes moet beschermen tegen nare scheldwoorden. Dit is naar mijn idee net zoiets.

Zo'n regel zou helemaal niet sieren!
Bokt zou moeten bepalen wat ik aan heb?
Worden foto's met slofteugels, S&T e.d. (waar ook altijd zo lekker op word getriggerd) dan ook 'verboden' ?
Of als iemand ineens gympen aan heeft?

Dan mogen ze vanmij schoenen met van die lange geruiten sokken erboven over de rijbroek ook verbieden :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:40

Overigens het paard waar ik dat ongeluk mee had was een bomproef ervaren paard en schrok van iets wat ze dagelijks zag. En zelf ook een ruiter met jaren ervaring waaronder ook zadelmakmaken enz. Dus dat zegt allemaal niks. Het kan iedereen met het braafste paard overkomen.

Ik ben absoluut voor een regel die zegt. Alleen met cap. Zou goed zijn om de jeugd dit voorbeeld te geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:44

Van mij ook Diaz, ik vind die sokken heel erg lelijk. Maar ze zijn niet gevaarlijk. Zonder cap rijden is dat, in potentie, wel.

Een cap is toch wel een handig ding om je meest waardevolle spullen veilig in op te bergen wanneer je rijdt. Zonder hersens rijdt zo lastig... en hersenletsel is nou ook niet dat je noemt heel tof.

Edit: Wilawander, ik viel dus ook inderdaad van mijn eigen, ontzettend brave paard. Hij schrok van een hond. Normaal geeft hij niks om honden. Maar die middag wel. Zo zie je maar...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:46

Koper schreef:
Van mij ook Diaz, ik vind die sokken heel erg lelijk. Maar ze zijn niet gevaarlijk. Zonder cap rijden is dat, in potentie, wel.

Een cap is toch wel een handig ding om je meest waardevolle spullen veilig in op te bergen wanneer je rijdt. Zonder hersens rijdt zo lastig... en hersenletsel is nou ook niet dat je noemt heel tof.

Edit: Wilawander, ik viel dus ook inderdaad van mijn eigen, ontzettend brave paard. Hij schrok van een hond. Normaal geeft hij niks om honden. Maar die middag wel. Zo zie je maar...

Maar het is wel je eigen hoofd en daar heeft een ander toch niet over te zeggen wat je er mee doet?
En hoe zit het dan met de wedstrijdruiters die met hoedje mogen rijden die zouden dan ook geen foto's van de wedstrijd mogen plaatsen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:49

Tigra_ schreef:
Koper schreef:

Maar het is wel je eigen hoofd en daar heeft een ander toch niet over te zeggen wat je er mee doet?

Een ander heeft toch ook niet te zeggen of ik vloek of niet? Ook al meent bokt van wel. Potverdorie.

Een beetje koppige dertienjarige zet lekker geen cap meer op als ze ziet dat oudere meiden dat op bokt niet doen. Wat voor signaal denk je dat je als niet-capgebruiker afgeeft? En wat jij zegt over hoedjesdragende dressuurruiters: klopt hoor, ben ik met je eens. Ik denk alleen dat het aanpassen van de regels op ITP/HAW wat makkelijker te behapstukken is voor bokt dan het wijzigen van de regels van de FEI :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:54

Maar volgens jouw zouden die dan ook geen foto's op bokt in de bepaalde fora mogen plaatsen van hun wedstrijd omdat ze geen cap dragen?
Iedereen is verantwoordelijk voor zich zelf. Kijk naar jezelf en laat een ander lekker doen wat die zelf wil.
Zolang het welzijn van het dier goed is hoor vindt ik het best wat een ruiter doet moet die zelf weten als die met een hersenletsel in het ziekenhuis ligt hebben ze dat aan zichzelf te danken daar lig ik dan niet wakker van hoor.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 23-07-12 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:55

Waar zijn dan de bokkers die geen cap dragen bij hun wedstrijd?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:55

Koper schreef:
Waar zijn dan de bokkers die geen cap dragen bij hun wedstrijd?

Zie er toch weleens hoor die met een hoedje rijden?