Correct knopen van een touwhalster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Correct knopen van een touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:28

Omdat mij de laatste tijd opvalt dat door het toenemen van de populariteit van touwhalsters heel veel topics hierover of hiermee worden geopend, lijkt het me nuttig om ook aan de mensen uit te leggen op de Wiki hoe een touwhalster geknoopt dient te worden.
Ik zie dat dit in 90% van de gevallen niet goed wordt gedaan.

Correct = knoop om de lus, fout = knoop boven de lus.
Als men een touwhalster niet goed knoopt kan het steeds verder losglijden, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Het correct geknoopte touwhalster trekt zichzelf wat vaster. Dit is ook weer los te trekken door de lus van het touwhalster (waar men het touw doorheen doet in de eerste fase van het knopen) omhoog te duwen.

Hier heb ik eventueel een duidelijke foto (van SSDesign) die -mits zij toestemming geeft- wat mij betreft gebruikt kan worden.
http://i44.tinypic.com/i5pr7o.jpg

Ook heb ik een duidelijk filmpje gevonden op het internet:

http://www.youtube.com/watch?v=LVcdvyKEHB4

Aurora3

Re: Correct knopen van een touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:30

@ Puchje: ik snapte eerst totaal niet wat je bedoelde, maar het filmpje is inderdaad heel erg duidelijk. Nu snap ik je probleem wel.

Ik denk dat we het beste een aantal foto's van het knopen van het touwhalster achter elkaar kunnen zetten op de Wiki. Een beetje zoals in de fotoserie: paardenknoop, dan kunnen lezers precies zien hoe het werkt.
Alleen de foto van SSDesign is denk ik niet duidelijk genoeg voor een complete beginner (zoals ik) en voor het filmpje hebben we natuurlijk geen toestemming en met die muziek erachter is het ook eigenlijk ongeschikt voor de Wiki.

Ben jij in de gelegenheid om wat foto's te maken van de verschillende stappen van het knopen van het touwhalster of is er misschien iemand anders die dat wil doen?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:49

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:04

@ lovelance: dat zou super zijn, maar de foto's op de Bokt Wiki moeten minimaal 400*600 pixels groot zijn. Dus heb je die foto's ook iets groter? Dan zou ik ze heel graag willen gebruiken :j

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 16:58

Geweldig Steph, bedankt!