Ik heb opeens een idee dat zo raar is, dat het misschien een goed idee is! Het valt me op dat veel mensen altijd zo negatief zijn op Bokt, het is bij iedere post steeds net weer of ze vlak voordat ze gingen schrijven een hele zure citroen hebben doorgeslikt. Ik heb al een aantal namen waarvan ik de posts niet meer lees omdat het toch maar negatief gezever is. Dingen als: oh wat een slecht weer toch vandaag! Oh wat heb ik het toch druk met dit en dat! Oh wat zit het tegen met rijden! Oh wat zijn de lessen toch duur!
En dan heel veel smilies als deze ertussendoor:

Poepoe! Wat een gedoe! Ik denk dat veel mensen niet eens doorhebben hoe negatief ze op het forum over komen. Dus, tijd voor een stukje zelfbewustzijnstherapie!

Bij iedere post die je plaatst, moet je aangeven of je bijdrage negatief of positief is, dat komt dan in het vakje links van je post te staan (iets van "Gebruiker vindt dit" en dan een duimpje omhoog of een duimpje omlaag). In hetzelfde vakje komt een balkje te staan hoeveel procent van je posts volgens jouzelf positief is. Je kunt het ook in woorden omschrijven, bijvoorbeeld bij iemand die volgens zichzelf altijd negatief is komt te staan: "Zeurpiet" en bij iemand die alleen maar positief is: "Rasoptimist"
Het zal niet bij iedereen zo werken, maar veel mensen zullen toch niet willen hebben dat er zeurpiet bij hun naam staat. Ik zou kritiek van iemand die als zeurpiet te boek staat niet zo serieus nemen als iemand die als rasoptimist te boek staat. Om te voorkomen dat je een zeurpiet bent, kun je twee dingen doen:
1: veel positieve dingen zeggen. Moeilijk is dat niet! Het kan echt! Ook op bokt! Er is op bokt meer te doen dan op HAW speuren of iemand zijn paard niet net iets te hard in de krul trekt! Er zijn genoeg leuke dingen te zeggen, bijvoorbeeld over een dame die prachtige foto's van haar opa bij haar paard plaatst, iemand die van alles en nog wat met haar paard kan, iemand die in LZP om advies vraagt, etcetera.
2: frauderen en je negatieve posts als positief aanmerken. Ik dacht er eerst nog aan om een soort controle optie toe te voegen zodat andere gebruikers jouw positieve oordeel kunnen omzetten in een negatief oordeel, maar dan wordt het weer misbruikt als in: dit groepje heeft een hekel aan die gebruiker en dus gaat dit groepje alles wat die gebruiker zegt als negatief beoordelen.
Eigenlijk is controle door anderen niet nodig. Je kunt in je eentje al anderen controleren. Als je forse kritiek krijgt van een "rasoptimist" en je ziet dat die zichzelf een duimpje omhoog geeft, gaat er natuurlijk al een lampje branden. Als je dan in de berichtengeschiedenis ziet dat die zichzelf voortdurend positief beoordeelt, weet je genoeg.
Ik denk dat op deze manier heel veel (natuurlijk niet alles) zinloos negatief gedoe te voorkomen is. Wat denken jullie?