Kritische bokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_J

Kritische bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 21:58

Naar aanleiding van dit topic, vraag ik me af of bokkers niet veel te kritisch zijn? Ts vraagt in het betreffende topic, wat we vinden van haar rijkunsten. Ik zie op het filmpje een pony die dressuurmatig nog niet helemaal voor elkaar is, maar wel gewoon een jong meisje die al leuk kan rijden. Ja het is wat over het tempo, en van aanleuning is geen sprake, maar er wordt wel gewoon leuk gereden.
Het commentaar is dan dat er van achter naar voren moet worden gereden, het paard loopt op de voorhand, valt uit elkaar, onvriendelijk, etc.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik daar op mijn 13de nog totaaaaaaaaaaaaaal niet mee bezig was. Gewoon lol met je knol, en lekker rijden met het hoofd van mijn pony in de lucht, je krijgt het beeld wel. Ik denk dat TS van het topic heel wat beter rijdt, dan ik op die leeftijd.
Ik vraag me gewoon af waarom er altijd zo veel commentaar moet worden gegeven? Ja TS plaatst het topic bij horses at work, voor tips. Maar kan het niet wat minder? Is een tip over het tempo niet genoeg? Ik kan me voorstellen dat Ts zich over haar rijkunsten nu wel vrij waardeloos voelt. Terwijl ik echt vind dat ze al leuk kan rijden :)

Ook bij rijden in the picture, zie ik de laatste tijd een hele lijst aan dingen die fout zijn. Het lijkt wel een sport om zoveel mogelijk foute dingen te ontdekken. Waarom is het zo erg dat er fouten worden gemaakt, en het niet perfect is? Je kunt geen foto meer op bokt zetten zonder dat deze "boktproof" is, en zelfs dan zal er nog genoeg fout zijn aan je voeten, handen, balans of wat dan ook.
Ik vind het persoonlijk gewoon jammer, dat er nog maar zo weinig echt leuke reacties worden gegeven.
Ben ik de enige die zo denkt, of vinden anderen het juist wel fijn om zoveel tips te krijgen?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:06

Ik vind het persoonlijk net fijn dat er mensen op bokt zijn die zo kritisch zijn .. heb niet liever dan dat ze in mijn topics reageren.
Oke soms is het niet fijn om een hele hoop negatieve feedback over je heen te krijgen, maar het vormt tegelijkertijd ook wel weer leerkansen ..

Het is voornamelijk de wijze waarop het soms geformuleerd is, het is niet wat je zegt het is hoe je het zegt.
Buiten al die negatieve feedback die niet altijd even opbouwend is, zouden er natuurlijk ook altijd positieve punten mogen aangehaald worden, dat geeft wel wat positiviteit aan het topic, iedereen moet leren ..

En als ze er op die leeftijd nog niet met bezig zijn kunnen ze toch lekker op RIJ-ITP posten ? Ze zijn imo wel oud genoeg om te 'begrijpen' op welke fora er rijtechnische commentaar wordt geleverd en op welke niet ..

Gini

Re: Kritische bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:05

Het kritische vind ik juist leuk. Hoeveel ik de laatste jaren theoretisch heb bijgeleerd, op diverse fora. Die kennis had ik zeker niet zo snel of misschien zelfs nooit opgedaan als de fora er niet waren.

In het betreffende topic vraagt het meisje ook specifiek naar haar rijkunsten. Het zou dan oneerlijk zijn om alleen maar 'wauw' te kirren omdat het meisje 'maar' 13 is (maar tussen aanhalingstekens, want dat is toch de leeftijd waarop je het serieuzere rijden stukje bij beetje leert kennen? Ik vind 13 de ideale leeftijd om ingewijd te worden in het echte paardrijden.). Zeker als het op HAW is, mag (moet!!) er toch echt serieus commentaar gegeven worden

Dat er af en toe bistere reacties zijn, dat klopt. Daar zijn ook al meerdere topics geweest over bokt. Denk persoonlijk niet dat dat gaat veranderen. Kwestie van bruikbare tips en opbouwende commentaar te kunnen onderscheiden van pure galspuwerij.

Cassidy

Re: Kritische bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:12

Probleem is dat je in dergelijke topics niet kunt volstaan met alleen complimenten, omdat er tips worden gevraagd en je dus ahw wel kritiek moet leveren.

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om foto's op filmpjes op bokt te zetten van mijn eigen rijkunsten. Ik krijg nu nog dingen naar mijn hoofd geslingerd die bokkers 10 jaar geleden tijdens een clinic van me zagen. En veel mensen vergeten dat ze het allemaal hebben moeten leren....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:19

Cassidy schreef:
En veel mensen vergeten dat ze het allemaal hebben moeten leren....

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_