Moet je altijd je mening geven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Moet je altijd je mening geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:14

We wonen in een vrij land, waar we gelukkig vrijheid van meningsuiting hebben, maar ik vraag me af: MOET je altijd je mening geven?
Als een meisje vol trots foto's van de shetje neer zet, MOET je dan zeggen dat ze te groot is?
Als iemand vol trots een foto van zijn paard laat zien, MOET je dan zeggen dat het zadel misschien niet helemaal lekker ligt?

Als er een discussie gaande is over iets waar mensen járen voor gestudeerd hebben om dit te begrijpen, MOET je er dan een mening over hebben, terwijl je er eigenlijk niks van snapt?

Wat ik bedoel: Moet je altijd maar zeggen wat je denkt? Of is het soms niet handiger, én gezelliger, om je mening voor je te houden?
Ik doe het steeds vaker (lukt nog niet altijd ;) ), en het geeft een hele hoop rust ;)

Nadine_S

Re: Moet je altijd je mening geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:16

Soms is het wel fijn als iemand je erop wijst dat het zadel niet past. Soms zie je dat zelf gewoon echt niet. Zelfde geldt eigenlijk voor een te groot meisje op een shet.

Verder zou het soms nuttig zijn als men niet altijd hun mening verkondigd. Maar soms kan het ook anderen aan het denken zetten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:23

Ik zeg altijd maar, poepen moet!
En de rest is een keuze

Nee moet niet, maar is wel een beetje forum eigen hè ;)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:25

Ik denk, dat het juist wel goed is dat het gezegd wordt,
het is alleen meer de manier waarop er dingen gebracht worden die eigenlijk de sfeer bepalen.
uiteindelijk wil volgens mij iedereen alleen maar het beste voor paard of pony.
alleen komt het niet altijd even best uit de hoek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:26

Nouja, forum eigen, maar de laatste tijd wel heel erg heb ik het idee. Dat er dingen bij gehaald worden die totaal niet van toepassing zijn, maarja "dat is mijn mening".
Dat users compleet afgebrand worden omdat de voorpluk scheef zit (even hypothetisch uiteraard).
Iemand die foto's plaatst van een shetje wat springt aan de longeerlijn, en dan mensen over zich heen krijgt dat ze te groot is :?

Het zijn gewoon de geijkte dingen: Waar is je cap, je bent te groot, je zadel past niet, je neusriem zit scheef, je knotjes zijn niet gelijk...

Waarom kan men nooit eens reageren met: Leuk paard! Er lijkt altijd iets negatiefs bij te moeten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:27

Ik geef niet altijd mijn mening..zeker niet als het al 30x gezegd is. :+ Mijn (dezelfde) mening voegt dan toch niets meer toe. Soms reageer ik dan wel maar zeg ik iets totaal anders. (positiefs) Aan herhaling heeft men niets.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:29

Omdat er altijd wel iets op te merken valt aan iets of iemand..dat is de nare eigenschap van de mens..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:30

MOET je dan alleen maar leuke dingen zeggen ?
of mag de waarheid ook ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:31

TLNLSDB schreef:
Omdat er altijd wel iets op te merken valt aan iets of iemand..dat is de nare eigenschap van de mens..

maar MOET je dat dan ook doen?
Je kan toch ook denken "ach"...

Of in discussies, fukushima even als voorbeeld. Hier te kort daar te lang, en ik geloof zeer zeker dat het daar niet goed gaat, maar als ik dan zie wat er allemaal voor uitspraken langs komen, van mensen die doen alsof ze het beter weten dan mensen die er jaren voor gestudeerd hebben.... Ik blijf dat toch lastig vinden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:31

spicegirl schreef:
MOET je dan alleen maar leuke dingen zeggen ?
of mag de waarheid ook ?

Precies.
Het is bokt en de mensen die een topic openen willen graag 'oehs' en 'aahs'.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:32

stef schreef:
Ik blijf dat toch lastig vinden.

Rechtsboven zit een rood vierkantje met een rood X erin, kun je altijd nog overwegen.
Sjonge zeg, hoe druk kun je je maken :O

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:32

Dus moeten we altijd maar zijden antwoorden geven? Kan je zeggen dan wordt er helemaal niet meer veel gereageerd.....
En btw doet maar een klein percentage bokkers het anders liepen de topics overvol
Ik kom bijv zeer weinig op haw of itp maar als ik post dan heeft het gewoon mijn aandacht getrokken en wil ik daar wat over zeggen
Als je daar niet tegen kan is het wijs niks te plaatsen of een forumpauze te nemen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:32

spicegirl: Dat ligt eraan: Als iemand vraagt: past dit zadel goed, of: ben ik te groot, is natuurlijk een heel ander geval dan een meisje wat niets vermoedend foto's plaatst en vervolgens alleen maar gezeur krijgt over het zadel (waar ze vervolgens ook niks over te vertellen heeft aangezien het haar verzorgpony betreft)

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:33

stef schreef:
Nouja, forum eigen, maar de laatste tijd wel heel erg heb ik het idee. Dat er dingen bij gehaald worden die totaal niet van toepassing zijn, maarja "dat is mijn mening".
Dat users compleet afgebrand worden omdat de voorpluk scheef zit (even hypothetisch uiteraard).
Iemand die foto's plaatst van een shetje wat springt aan de longeerlijn, en dan mensen over zich heen krijgt dat ze te groot is :?

Het zijn gewoon de geijkte dingen: Waar is je cap, je bent te groot, je zadel past niet, je neusriem zit scheef, je knotjes zijn niet gelijk...

Waarom kan men nooit eens reageren met: Leuk paard! Er lijkt altijd iets negatiefs bij te moeten

Mensen kunnen geen compliment geven en kunnen geen compliment ontvangen. Dat is gewoon iets afwijkends van de mens... Mensen zijn jammer genoeg heel goed in commentaar geven naar "mijn mening" komt dat grotendeels uit jaloersigheid/ waarom hij wel ikke niet/ hoe komen ze er aan/ enz enz.. Wij mensen leven in een wereldje waar alles en iedereen alles gegunt is alleen ikke net iets meer dan jij.. Lang leve het wereldje dat nederland heet

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:34

Quellian schreef:
stef schreef:
Ik blijf dat toch lastig vinden.

Rechtsboven zit een rood vierkantje met een rood X erin, kun je altijd nog overwegen.
Sjonge zeg, hoe druk kun je je maken :O

Ook zoiets ;) Als je ergens een topic over opent, maak je je gelijk druk ;)
maar goed, ik zou het leuk vinden als bokt een wat positievere insteek kreeg, dat klopt.
Staat het naar de buitenwereld toe misschien ook niet meer bekend als zeik forum.
En het rode kruisje wordt regelmatig geklikt hoor :j

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:34

ik ben het met je eens Stef,
maar ik vind dat sowieso een beetje vallen onder de noemer: 'elkaar het licht in de ogen niet gunnen''
en man oh man, wat is dat veel voorkomend in de paardenwereld.
Er zijn maar weinig ruiters wie ik echt mag.. meestal zijn het de menners/recreatie ruiters/kinderen,
de mensen wie nog echt het plezier vinden, wie nog openstaan voor suggesties en een ander de mening niet opleggen.
Want als je zo nodig vind dat je iets MOET zeggen waar niet om is gevraagd, stuur dan een pb. Dan zet je een ander niet voor het blok. Er zijn er genoeg die denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben.
Net zoals dat je niet lijkt te kunnen mennen totdat je een koetsiersbewijs op zak hebt.. en dan heb je recht van praten.... pffffff.. en zo zijn er nog veel meer dingen.
mensen zouden wat meer naar zichzelf moeten kijken en wat meer naar het plezier van een ander,
en moeten beseffen dat niemand het recht heeft om het plezier van een ander af te nemen.
En als iemand een paar keer in de maand op ZIJN EIGEN shet wil rijden, en het kind is nog geen 40 kg, dan moet die gene dat gewoon lekker doen.
Als het nu echt iets is wat mishandeling is, ja dan word het wat anders.
Maar ga niet te pas en te on pas je mening opleggen..

't heeft niks meer te maken met waarheid of leugen, maar alles met normen en waarden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:37

Dit is toch al jaren zo? Natuurlijk kunnen mensen soms beter hun mening voor zich houden, maar de bemoeizucht is soms te groot. Over het algemeen lijken mensen het leuk te vinden om anderen af te branden om zo zichzelf beter te doen voelen.

Als er echt paardonvriendelijke dingen op een foto te zien zijn en dat is nog niet aangehaald in een commentaar, dan kan daar wel wat van gezegd worden, maar niet imo als dat al 100x eerder gebeurd is.

Persoonlijk vind ik het vervelender als mensen in andermans topic te fel aanwezig zijn/blijven, hun mening op 100 verschillende manieren verkondigen (wel dezelfde inhoud) en zo het topic meer van zich maken dan dat het van de TS is.

Ik typ heel vaak een post voor een topic. Dan denk ik: "Wat voegt dit toe?" (of "Hoeveel mensen ga ik hiermee over me heen krijgen? :+ ) en vaak verwijder ik dan alles gewoon zonder iets te posten. Had dat bijna in dit topic ook gedaan :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:38

heb ik ook steeds vaker Tieneke :j ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:41

de vrijheid van meningsuiting is een hele grote verantwoordelijkheid die niet iedereen aan kan.. naar mijn mening :D

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:42

ja, ik ook tineke,
of ik denk: waarom zou ik het nog eens anders verwoorden.. t staat er al.. klaar.
en delete ik het hele handeltje weer.
ik heb dit steeds vaker en ik moet zeggen dat ik het een fijne eigenschap vind, omdat het betekend dat ik begin te denken voordat ik iets doe.. voelt best safe :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:45

ik heb het ook steeds vaker dat ik wat typ en halverwege denk: laat maar.... ;)
Het is dus echt heel herkenbaar.
Wel vind ik het nog steeds ontzettend sneu als (jongere) users de grond in getrapt worden, om niks, hoewel sommige (jongere) users ook echt niet makkelijk zijn, maar dan denk ik: laat toch gaan... maar nee, mensen gaan reageren: Weet je wel waar je mee bezig bent, ben je achterlijk ofzo? Waar zitten je hersens?
Béétje overdreven allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:46

Eigenlijk vind ik wél dat zulke dingen gezegd mogen/moeten worden. Iemand die bijvoorbeeld rijd met een zadel dat zo duidelijk niet past dat je het vanaf foto's kan zien, die doet zijn paard (bewust of onbewust)gewoon pijn. Daar moet je in mijn ogen iets van zeggen, om iemand ervan bewust te maken, in de hoop dat de pony of het paard daarna beter behandeld word. Ik bedoel, als iemand op straat zijn hond zomaar een schop geeft zeg je er toch ook wat van? Waarom van een superslecht passend zadel of een veel te grote ruiter dan niet? Zal een opmerking altijd helpen, nee, maar vaak als je iets netjes uitlegt zijn mensen best bereid te luisteren en je ideeën mee te nemen.
Wat vaak wel beter kan is de toon, vaak gaat het toch om mensen die zich niet bewust zijn van wat er mis gaat. Leg het gewoon vriendelijk uit, dan valt vaak het kwartje wel. Ook 100x hetzelfde herhalen is niet nodig, na 1 of 2 keer is het wel duidelijk.
Je kunt daarnaast ook prima de leuke dingen aangeven, zoals dat het een leuk paard is, of een mooi dekje opheeft oid, maar alleen positieve dingen zeggen terwijl je ook hele negatieve dingen ziet vind ik ook niet eerlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-12 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:46

Risico van het vak als je een topic opent. Ik snap nog steeds niet waarom zoveel mensen hun (vaak niet zo bijster goeie) kunsten willen tonen aan de rest van wereld terwijl je weet dat er commentaar komt op niet passend zadel/te groot/geen cap.

Hou dat toch lekker voor jezelf.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:48

Ik krijg van topics als deze altijd deze smaak:
Afbeelding

Leven en laten leven.
Op bokt word je afgezeken als je foto's plaatst (dat weet je, want het gaat altijd al zo) en als je dat niet wilt dan plaats je geen foto's.
Als je je ergert aan reacties van mensen dan spreek je ze erop aan (mag je je baan wel opzeggen ;) ) of je haalt je schouders op en denkt 'ach'.

Ik kan me er niet druk om maken hoor, zo is bokt altijd al geweest. Oh nee, in de tijd dat er 10 users waren was het nog gemoedelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:49

Omdat je geen anky hoeft te zijn om trots op je dier te kunnen zijn? En cap eigen keuze is? En te groot relatief is, en er een verschil is tussen een zadel wat waardeloos ligt, of een zadel wat naar voren geschoven is doordat er niet goed was aangesingeld (bijv), maar wat men vanaf de foto niet kan beoordelen.