Mensen die anderen dood wensen, hoe gaan we ermee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Mensen die anderen dood wensen, hoe gaan we ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 09:36

Ik kwam heel toevallig weer eens zon doodwens tegen in een topic op Nieuws en Maatschappij: een koning die op olifanten jaagt en hop, iemand wenst een lawine over het hele koninklijk huis heen.

Nou is dat natuurlijk om meerdere redenen ongepast in dit geval, maar het gaat mij niet om het koninklijk huis en ook niet over de specifieke manier waarop men iemand iets naars toewenst.

Mij valt vaker op dat in bepaalde topics, vaak over verwaarlozing van dieren, de ene na de andere reactie geplaatst wordt in de trant van 'nou laat mij er maar 5 minuten mee alleen', 'ze zouden bij hem moeten doen wat ze bij dat dier doen,' en allerlei fantasierijke omschrijvingen van wat men met zo iemand zou willen doen... Het geeft een huiveringwekkend doorkijkje in de menselijke geest, zon topic.

Ik ben altijd blij dat ik dat soort Pistolen Paultjes voornamelijk op bokt tegenkom trouwens. :D

Moet er niet op bokt harder worden opgetreden tegen dit soort gedrag? En dan NIET door een topic te sluiten maar door degenen die anderen narigheid of zelfs de dood wensen, aan te pakken.

_merel_

Re: Mensen die anderen dood wensen, hoe gaan we ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:40

Ik denk dat als je temt er erbij zet dat je het erg ongepast vind dat ze daar best iets aan doen!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 09:42

Kan je blijven temmen, er zijn bokkers waarvan hun reactiepatroon negatief opvalt omdat ze regelmatig van die stoere praat plaatsen en dat gaat ook gewoon maar door...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:45

Tja, ik moet heel eerlijk zeggen... sommige mensen zijn zo in en in slecht/wreed dat ik oprecht denk dat de wereld er niets aan zou verliezen als ze zich -ik noem maar wat- tegen een boom zouden rijden.

Alleen post ik dat niet, dus ik ben niet zo'n typische poster. Maar ik denk het vaak wel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:47

Ach, berichten van mishandelde dieren... tja, daar wordt ieder normaal mens ook harstikke boos om, maar lijkt me dat niemand dergelijke 'doodsbedreigingen' echt meen en óóit echt zou uitvoeren als ze die 'iemand' daadwerkelijk tegen het lijf lopen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:47

In theorie is het absoluut niet de bedoeling dat dergelijke berichten worden geplaatst en blijven staan. Temmen is dan zeker wel gewenst :j Vooral NM of BB zijn afdelingen waar zulke berichten regelmatig geplaatst worden, bijlezen is voor de mods dan praktisch onmogelijk ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:48

Amaris schreef:
Tja, ik moet heel eerlijk zeggen... sommige mensen zijn zo in en in slecht/wreed dat ik oprecht denk dat de wereld er niets aan zou verliezen als ze zich -ik noem maar wat- tegen een boom zouden rijden.

Alleen post ik dat niet, dus ik ben niet zo'n typische poster. Maar ik denk het vaak wel.

Daar ben ik het echt mee eens.
Iemand doodwensen doe je niet zomaar maar als mensen je echt heel erg hebben gekwetst dan kan ik het begrijpen.
Ik heb het zlef 1 keer echtgemeend tegen iemand recht in zijn face gezegd en ja het lucht echt op.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:50

Mijn motto.
Je kunt anderen niet veranderen, alleen de manier waarop je zelf met hen of hun informatie omgaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:38

Dat is het zotte van bokt. Je mag nooit persoonlijk worden, maar topruiters afzeiken/beledigen en bepaalde personen dood wensen dat mag dan wel weer ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:43

Mensen dood wensen mag nooit op Bokt hoor :-) Als er wordt getemd op dergelijke berichten (wij kunnen ook niet alles lezen en het kan best zijn dat we iets missen) dan wordt een dergelijk bericht verwijderd/aangepast en wordt de bokker in kwestie aangesproken :-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:48

Maartje1990 schreef:
Ach, berichten van mishandelde dieren... tja, daar wordt ieder normaal mens ook harstikke boos om, maar lijkt me dat niemand dergelijke 'doodsbedreigingen' echt meen en óóit echt zou uitvoeren als ze die 'iemand' daadwerkelijk tegen het lijf lopen.

En wat is dan de meerwaarde ervan om zoiets te plaatsen?
Ik vind dat soort uitroepen heel dom, soms staan topics er vol mee.
En Daks, ik begrijp goed dat jij persoonlijk bent gekwetst. Ik neem aan dat (om bij het voorbeeld van de TS te blijven) het koningshuis niks met jou persoonlijk te maken heeft, waarom zou je hen dan doodwensen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 10:53

Hm, ik heb het idee dat er in de stroom modder op VN soms best wel heel veel van dergelijke berichtjes er niet worden uitgezeefd door de mods.
Maar ik wil best temmen hoor. Heldere reactie ook van de (ex) moderators hier. :)

@git: je kunt anderen misschien niet veranderen, maar wat omgangsregels om de sfeer te behouden lijkt mij wel zo prettig. En dan vind ik zelf dat mensen die anderen wat toewensen duidelijk een norm overschrijden. :)

@Maartje1990: of mensen nou dergelijke uitlatingen daadwerkelijk gaan uitvoeren of niet (moet niet gekker worden trouwens), het gaat om de toon die wordt gezet in een topic.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:02

Oh ik ben 't met je eens dat 't wat ver gaat, ik roep het zover ik weet ook nooit. Ik vind het schandalig dat dieren mishandelt worden en dergelijke maar geen geen doodsbedreigingen uiten (of uitvoeren :+ ) naar die eigenaren. Maar ik kan me voorstellen dat mensen dergelijke opmerkingen plaatsen, of dat dat juist is, nee zeker niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:14

Als iemand direct doodsbedreigingen uit naar je (of dit nou via mail, via pb of online is) altijd alles screenshotten en uitprinten en daarna aangifte doen. In tegenstelling tot wat sommige bokkers denken zijn zulke uitingen daadwerkelijk strafbaar en zijn er in het verleden genoeg die er voor veroordeeld zijn.
Verder lijkt het mij een goed gegeven om dit vanuit bokt zéér zwaar af te straffen (direct naar huidige equivalent van OW5 oid), uit bescherming naar het bedreigde lid maar ook uit bescherming naar de persoon die de bedreiging uit.

Is het meer iets algemeens als reactie op een nieuwstopic dan is het imo de taak aan bokt om dit aan te pakken. Helaas dat dit (en persoonlijke bedreigingen) vaak niet gelijk en adequaat genoeg worden aangepakt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:30

Asyaa schreef:
Als iemand direct doodsbedreigingen uit naar je (of dit nou via mail, via pb of online is) altijd alles screenshotten en uitprinten en daarna aangifte doen. In tegenstelling tot wat sommige bokkers denken zijn zulke uitingen daadwerkelijk strafbaar en zijn er in het verleden genoeg die er voor veroordeeld zijn.
Verder lijkt het mij een goed gegeven om dit vanuit bokt zéér zwaar af te straffen (direct naar huidige equivalent van OW5 oid), uit bescherming naar het bedreigde lid maar ook uit bescherming naar de persoon die de bedreiging uit.

Is het meer iets algemeens als reactie op een nieuwstopic dan is het imo de taak aan bokt om dit aan te pakken. Helaas dat dit (en persoonlijke bedreigingen) vaak niet gelijk en adequaat genoeg worden aangepakt.

Nou daar ben ik het niet mee eens ben begin dit jaar met de dood bedrijgt en mishandeld maar word in de doofpot geduwd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:50

Dit speelt in real life neem ik aan Daks? Aangifte gedaan en wordt het door de politie in de doofpot gestopt? Ik zou maar eens rap naar de Ombudsman of rechtshulp bellen dan want dat is te gek.
Maar goed das wel offtopic. ;)

Eigenlijk vind ik dat iemand die echt bedreigend wordt naar anderen, van bokt gegooid mag worden.
Ten slotte is dit een internetmedium, je hebt gewoon de tijd om na te denken over wat je schrijft. Als t nadenken niet wil lukken, nou dan maar niet.

Er wordt op bokt ook veel subtiel gecybertreiterd, ik kan me voorstellen dat je dat als mods niet allemaal doorhebt, maar zulke rechtsstreekse bedreigingen lijken mij een soort vlammend rood signaal voor actie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:59

Ach ja, ik ben via PB ook voor vanalles uitgemaakt. Echt zodanig dat ik er wel van schrok. Dit heb ik toen gemeld bij de modjes maar naar mijn weten is er niks mee gedaan.

Terwijl ik aan de andere kant 1 x een opmerking maakte over een buitenlander en ik kreeg meteen een OW omdat ik discrimineerde.

Ik snap best dat het voor mods moeilijk is om 1 lijn te trekken maar het gaat af en toe best heel scheef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:34

Suzanne F. schreef:
Ik snap best dat het voor mods moeilijk is om 1 lijn te trekken maar het gaat af en toe best heel scheef.

Zo moeilijk is het niet. Tuurlijk, met die steken onder water is het soms slecht te zien wie nou wat doet en wie er mee begonnen is en ik begrijp dat de modjes dan wat terughoudend zijn, maar doodsbedreigingen zijn redelijk simpel te spotten. Ook bij doodsbedreigingen is er een grijs gebied, maar dit is veel kleiner dan bij sommige onderwerpen. Als we verder kijken hoe bokt grijze gebieden behandeld (het geheel als zwart te zien) dan is de conclusie eigenlijk vrij gemakkelijk.

Verder vind ik 1 OW voor een bedreiging veels te makkelijk, 5 OW's tegelijk lijkt me een passender iets.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:36

Goed punt TS, ik heb al vaker in dat soort topics tegen mensen gezegd doe even normaal, je denkt nu dezelfde dingen als de dader in kwestie en bent dus geen haar beter, alleen dan veilig vanachter je beeldschermpje. Word natuurlijk finaal genegeerd. Irriteer me er ook echt dood aan en van mij mag er tegen dat soort opmerkingen harder worden opgetreden ja.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:25

Ik vind het ook altijd nogal 'eng' om dat soort dingen te lezen. Dan weet je weer even wat er in andermans hoofd om gaat en vaak is dat dus dezelfde slechte gedachte als de geweldpleger had waar ze op reageren. Dan zie je dus ook weer dat veel mensen dat niet eens inzien, dat ze in gedachte net zo slecht zijn als de boeman in kwestie.

Ik TeM er niet op, ik weet dat bijna niemand dat soort gedachten zou uitvoeren. Maar vervelend vind ik het wel en ik vergeet het ook niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:18

Ik tem nooit, maar ik denk, dat ik er maar eens aan ga beginnen. ;) Het schijnt te werken, heb ik begrepen.
Verder vind ik het belachelijk dat je een lid van een koningshuis mag dood wensen, maar niet aan iemand zijn leeftijd mag vragen (als het relevant is) of mag opperen dat het een reltopic is. :D
Bokt is nog steeds moeilijk te begrijpen.