Onderling aanspreken op dyslexie als wan-excuus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onderling aanspreken op dyslexie als wan-excuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:51

Waarom wordt er wel ingegrepen als medegebruikers een (nieuwe) Bokker aanspreken op normaal typen, terwijl betreffende Bokker het vertikt om een béétje normale teksten te produceren?
Neem dit topic maar even als voorbeeld: [TAO] Jonge Hengst inrijden

Nou lijkt het mij sowieso al als een paal boven water staan dat het een relaccount betreft (eerste post, zo getypt, tweejarige hengst inrijden... :O ), maar goed.

Van mij hoeft op het forum echt niet perfect gespeld te worden, en typfouten vind ik ook normaal.
Dyslexie is hartstikke vervelend als je het hebt, maar je kunt nog donders goed je teksten van interpunctie voorzien, hoofdletters gebruiken, en er desnoods even een spellingcheck overheen gooien zodat het in ieder geval leesbaar wordt.

Waarom accepteert Bokt dergelijke (rel-)teksten wel, en het onderlinge aanspreken daarop niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:14

Omdat Bokt er in deze vanuit ging dat het serieus was. En dan mogen wij mede-bokkers geen flauwe opmerkingen maken.

LadyMadonna

Re: Onderling aanspreken op dyslexie als wan-excuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:04

Omdat kennelijk zo ongeveer elke bokker dyslectie heeft als je de berichten moet geloven?
Want zodra je iemand aanspreekt op het typ gedrag is het weerwoord: ik heb dyslectie.
Nu zal dat in een aantal gevallen zeker zo zijn, maar het wordt wel erg makkelijk geroepen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:08

Het lijkt mij dat zelfs iemand met de ernstigste vorm van dyslectie wel enig idee heeft van het bestaan van punten en zo nu en dan een zin kan laten eindigen. In mijn ogen in dit geval vooral gemakzucht van ts.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:42

Het is grotendeels leerwerk wat die dyslecten hebben.
Dus ze kunnen in sommige dingen, zoals grammatica daar wel degelijk wat aan doen.
Al blijft het natuurlijk lastig.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:01

Biggers schreef:
Het is grotendeels leerwerk wat die dyslecten hebben.
Dus ze kunnen in sommige dingen, zoals grammatica daar wel degelijk wat aan doen.
Al blijft het natuurlijk lastig.

Klopt
Ik ben zelf woord blind maar ik heb er veel aan moeten doen om zo ver te komen.
En nog weet ik helaas teksten neet te prakken waar ik niets geen fouten in zie maar gewoon vreemd is (zacht gezegd).
Als ik dit dan later weer bekijk moet ik eerlijk zeggen dat ik me hiervoor dan ook echt schaam wand dan zie ik ineens wel de fouten er tussen zitten.

Hierop aangesproken worden is des te pijnlijker.
Ook er achter komen dat een 13 jarige dingen neer zet waar ik persoonlijk groen van word zo jaloers.

Ik begrijp goed dat veel mensen zich ergeren aan slecht taal gebruik maar mag het een kleine gerust stelling zijn dat een groot percentage van de mensen die zich onder het kopje dilectie (dan prak ik maar alles op een berg) zich ook schamen voor hun eigen schrift, en gevolg is dat veel hier dan ook bijna dagelijks tegenaan lopen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:07

Mijn berichten zijn uit het betreffende topic verwijderd. Volgens de betreffende moderator mag je geen flauwe opmerkingen maken. Nu had ik alleen maar de leeftijd van TS vermeld n.a.v. een vraag van een andere bokker of de TS niet te jong was voor een hengst. IMO is de leeftijd noemen dan relevant en on-topic, maar daar verschilt Bokt van mening over met mij. :D
Ik begrijp het bokt-beleid niet en ik doe ook geen moeite meer om het te begrijpen. ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:12

Alleen, Rommulus, schrijf jij wel gewoon een prettig leesbaar stuk tekst. Je gebruikt hoofdletters, punten, komma's en je maakt gebruik van alinea's. Alleen daardoor al is je tekst gewoon goed leesbaar, en ziet er verzorgd en "beleefd" uit.

Het gaat TS volgens mij niet eens zozeer over spelfouten of type fouten, die maakt iedereen wel eens. ( En dyslecten, helaas voor henzelf, soms iets meer/vaker). Het gaat er gewoon om dat je wil zien dat iemand zijn best heeft gedaan om de tekst leesbaar te houden.

Beleefdheid dus...

En ja dan stoor ik me soms ook wel als mensen gewoon rijen woorden aan elkaar typen zonder spatie's er tussen, geen punten gebruiken of geen hoofdletters, waardoor teksten écht onleesbaar worden. Voor mij voelt dat dus echt als onbeleefd tov je lezers en daar mag iemand wat mij betreft best op aangesproken worden.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:18

Rommulus: Ik vind dat jij je nergens voor hoeft te schamen, uit heel jouw berichtje komt naar voren dat je echt wel je best doet om alles goed neer te zetten. Je gebruikt punten en komma's en je ziet dat je je best doet om alles leesbaar te maken!
Ik denk dat TS het heeft over de mensen die het wel 'makkelijk' lijken te vinden om dyslectie te hebben en dus hun berichten niet nakijken, hun teksten absoluut onleesbaar versturen en waarbij de toetsen '.' en ',' nog ongebruikt zijn.. :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:21

Rommulus: jouw berichten zijn prima te lezen, daar is niets mis mee. :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:23

Dat voorbeeld van lange zinnen maken, zonder punten of hoofdletters, hoort dat dan ook niet bij dyslectie vraag ik me wel eens af?
want ik zie het ook vaak, en erger me er kapot aan. Maar volgens mij hebben die mensen dat écht niet door..
Een dyslectische vriendin van me mailde me altijd, en dan moest ik echt goed er voor gaan zitten, om te begrijpen wat ze nu schreef. Maar zij schreef ook echt in spreektaal. Dus in plaats van 'kom je bij ons eten?' stond er dan: "komje bei ons eeten?' (even dubbel fouten dus ook de korte/lange ij). Maar goed ik weet dat ze dit heeft, dus erger ik me niet aan. Op een forum weet je niet of iemand het heeft dus mag je je dan wel ergeren.. ;)

Maar tegenwoordig lees ik ook tig afkortingen in de teksten. 'ff', 'idd'. MSNtaal.. ik gebruik ze ook, maar dan worden ook DIE nog eens afgekort: 'f' / 'fkes', 'id' en dan de ergste: 'me' paard, en kom 'is' kijken, en denk daar maar eens over 'naar'. Is dat ook dyslectie, of is dat gewoon een nieuwe schrijftaal?

en rommulus ik vind jou berichtje ook helemaal duidelijk. niks voor anderen om aan te ergeren of je voor je schamen.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:25

Hier een gevalletje klassieke dyslextie.
Het is ook een kwestie van trainen, lezen lezen en spellingscontrole!

*fouten voorbehouden zit op het werk, en daar is geen spellingscontrole!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:28

Maar ook de dyslextische posters hier gebruiken wel hoofdletters en punten, stuk voor stuk zijn de berichten prima te lezen. Een spelfout her en der maakt ook geen donder uit.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:28

ja precies. dat nalezen kan iedereen toch. dyslextie of niet.
ha ik zie dat ik dyslectie schreef in mn vorige bericht. Nu weet ik gewoon even niet meer hoe je het dan echt schrijft. vast met een x want dat zie ik ook in de titel :+ hihi :=

Maar nalezen, is dat ook lastig voor degene met dyslextie? want het lijkt me toch, dat je dat ook zelf wel ziet dat je geen wijs meer kan uit die zin van 10 regels zonder punten / komma's ?
soms zie ik berichten met een aantal woorden achter elkaar, waar echt niks van te maken valt / je je ogen haast uit je hoofd 'breekt' ;) om te proberen er wat zinnigs van te maken. OOK iemand met dyslextie, móét dat toch doorhebben als je je bericht gewoon zou nalezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:45

En niet 1 mod die ook maar een vermoeden heeft dat het om een ordinair reltopicje gaat? Maar wel op de gebruikers ingrijpen die haar (volledig) terecht aanspreken op de wijze van schrijven, leeftijd en gezond verstand?
Nâh... :roll:

Je kunt als mod wel regeren dat we elkaar hier serieus moeten nemen (hoe naief bij zó'n onderwerp als eerste post), maar volgens mij hadden we hier ook een regel dat we een beetje fatsoenlijk Nederlands zouden typen, toch?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:54

Ik heb geen dyslexie (wat inderdaad met een x is en niet met een c ;) ) ben middelbare schoolleeftijd ook al gepaseert, maar ik moet eerlijk toegeven dat mijn spelling ook ontzettend belabbert is. Geef ik eerlijk toe, wat deels waarschijnlijk te maken heeft met 't feit dat ik anderhalf jaar in Engeland heb gewoont en nu lerarenopleiding Engels doe. Wat natuurlijk niet helemaal een excuus is. Hoe zet je trouwens spellingscontrole erop? Want ik ben daarnaast ook nog eens een leek in alles wat electriciteit nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:57

Maartje, je tekst stikt inderdaad van de d-/ t-fouten, maar dat boeit mij persoonlijk totaal niet. Je schrijft goed leesbaar, en je praat geen poep, daar gaat het toch om?
Niet iedereen is even goed in grammatica, en dat hoeft ook niet.
Maar het voorbeeld zoals genoemd in de OP, en de wijze waarop dat gemod wordt, vind ik echt nergens over gaan...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:59

Tja, je moet de jongere bokkers én dyslecten ook weer niet overschatten. En er zullen inderdaad best een boel dyslecten rondlopen daarnaast de teksten die opvallen met ontzettend belabbert taalgebruik zijn logischerwijs van dyslecten of erg jonge bokkers.

edit: Oke, ik heb even in dat topic gekeken, die OP is inderdaad wel héél erg :=

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 00:05

Ik moet eerlijk toegeven dat ik wel even gedaan heb over dat bericht om het zo duidelijk mogelijk te maken.
Maar dank voor de complimenten

Sonja ik snap wat je bedoeld er zijn extreme gevallen wat gewoon niet lees baar is.
Ik persoonlijk reageer gewoon niet in dat soort topic's.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 06:18

rommulus schreef:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik wel even gedaan heb over dat bericht om het zo duidelijk mogelijk te maken.
Maar dank voor de complimenten

Sonja ik snap wat je bedoeld er zijn extreme gevallen wat gewoon niet lees baar is.
Ik persoonlijk reageer gewoon niet in dat soort topic's.

Je hebt er even over gedaan, wat deed je; verhaal typen en daarna nalezen?
Of heel lang nadenken voor je wat typt?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:17

Beide :o
Heb het iets van 5 x na gelezen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:38

FahyaFemke schreef:
Dat voorbeeld van lange zinnen maken, zonder punten of hoofdletters, hoort dat dan ook niet bij dyslectie vraag ik me wel eens af?

Nee, dat is echt gewoon luiheid! Verwisselen van letters (ie/ei, b/d) en klanken niet goed omzetten in woorden (buren/buuren, bokken/boken) hoort wél bij dyslexie. Dyslecten hebben vaak moeite om gesproken taal in de juiste spelling op papier te zetten, ze hebben de neiging om woorden te schrijven zoals ze ze horen. Ook woorden als "meschien" kunnen onder dyslexie vallen, omdat dyslectici het vaak moeilijker vinden om lastigere woorden correct uit te spreken, waardoor het automatisch lastiger is om ze correct te schrijven.

Maar punten, komma's en hoofdletters mag je best van ze verwachten, mag je van iedereen verwachten vind ik! En Bokt mag daar van mij best wat strenger in optreden. Communicatie is het toverwoord op een forum, en wanneer je jezelf weigert goed uit te drukken door her en der de nodige interpunctie te gebruiken, is dat zo'n beetje een garantie tot bitch fights door miscommunicatie. En dat ligt dan niet aan de ontvanger, maar echt aan de zender.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:05

Heino schreef:
Ook woorden als "meschien" kunnen onder dyslexie vallen, omdat dyslectici het vaak moeilijker vinden om lastigere woorden correct uit te spreken, waardoor het automatisch lastiger is om ze correct te schrijven.

Klein puntje: het woord 'misschien' wordt in de zwakke vorm inderdaad met een schwja uitgesproken. Dan zou 'meschien' de logische spelling zijn. Als het woord 'misschien' in de zin benadrukt wordt, zou de logische spelling wel 'misschien' zijn. De uitspraak /məsyin/ (of /məsxin/) is dus niet per definitie fout.

On-topic: ik kan me ook zo belachelijk ergeren aan die leestekenloze teksten. Toen ik 12 was, kon ik heus wel een normale zin met leestekens op min of meer de juiste plaats typen. Natuurlijk maakt iedereen wel eens een foutje, ik ook, maar soms zie ik dingen voorbij komen waarvan ik me afvraag of de TS naast een coffeeshop woont. :+

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:12

Appelmoes_11 schreef:
On-topic: ik kan me ook zo belachelijk ergeren aan die leestekenloze teksten. Toen ik 12 was, kon ik heus wel een normale zin met leestekens op min of meer de juiste plaats typen. Natuurlijk maakt iedereen wel eens een foutje, ik ook, maar soms zie ik dingen voorbij komen waarvan ik me afvraag of de TS naast een coffeeshop woont. :+

_O-

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:52

@rommulus, het zag er iig goed uit.
Ik heb zo snel geen typfouten ontdekt.