Giftige planten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Giftige planten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:23

In de lijst met giftige planten zie ik bij de omschrijving vaak een algemene omschrijving staan, de giftigheid hoeft dus niet speciaal in relatie tot paarden beschreven te worden? (beginnend schrijvertje :o )

Marieke_K

Re: Giftige planten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:27

De voorkeur is wel dat de relatie wordt gelegd tussen de giftige stof, bijwerkingen etc. en paarden. De lijst met giftige planten is een overzicht met alle planten die giftig zijn voor paarden.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:51

Heb je enkele voorbeelden? Bij welke dit voorkomen?
Ik ben geen allesweter, maar het is mooi meegenomen als ik bij een van deze iets aan kan vullen. Zit alleen nu op de iPod, dus dan zoekt wat lastiger in de wiki.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:20

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:38

Ik ben even aan het kijken, heb weer een computer tot mijn beschikking.
Al wil ik even een foutje/ontbreking melden: Onder de T staat wel een foto van de Taxus (Venijnboom), met in het onderschrift een link naar de taxus. Maar er staan slechts drie links naar giftige planten, waar de Taxus niet onder staat. Ook niet onder de V - Venijnboom of elders op de pagina. Dat kan misschien nog worden aangevuld?

Edit: Ik zie dat dit ook bij bv. adelaarsvaren het geval is. Is dit bewust gedaan?
Imo is het overzichtelijker als deze links/planten ook onder 'hun letter' vermeld worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 19:06

Klopt, maar daar moet maar even een ervarener mod naar kijken. Wat zie jij trouwens bij de taxuspagina zelf staan? Staan daar foto's? Ik zie afbeeldingsframes, maar krijg eventuele foto's niet geopend, niet op de laptop en niet op de telefoon.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:10

Nu zie ik de foto's ook niet. Schuld geven aan de error die op bokt plaatsvond? Zie ook de avatars niet.
Of heb je het eerder ook al geprobeerd?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 19:46

Nee, niet eerder geprobeerd.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:55

De foto's laden even niet vanwege een eerdere error op Bokt :)

Wat betreft de foto's / linkjes. In het onderschrift van de foto van de Taxus is de naam Taxus een link naar het artikel. Dit is inderdaad bewust gedaan, uiteindelijk moet de hele lijst van giftige planten in de vorm van foto's verschijnen met linkjes in het onderschrift. Dit zodat je aan het plaatje kan zien welke giftige plant je voor je hebt als je vanaf een plant de vergelijking wilt maken.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:27

Eigenlijk begrijp ik niet precies wat Naborah bedoelt met haar opmerking. Kun je dat misschien nog duidelijker uitleggen? Wat mist er nu precies in jouw ogen?

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:15

Aurora3; Op de pagina http://www.bokt.nl/wiki/Lijst_van_giftige_planten vindt je momenteel een lijst met namen, op alfabetische volgorde. Ook staan er een aantal foto's, met in de beschrijving de naam van de plant (de naam is een link naar de pagina).
Het viel mij op dat de planten bij de foto's, verder niet vermeld werden in het lijstje met planten. Ik vroeg mij af of er nu een link ontbrak of dat dit bewust gedaan was.
Dit was dus bewust gedaan, vertelde Marieke_K.
Ik had trouwens niet verder gekeken, want de iPod laadde ontiegelijk langzaam en vervormde de Wiki. Anders was het mij wel opgevallen wat de bedoeling was. :)

Zo duidelijker? :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:27

Ja, ik snap helemaal wat je bedoelt. Bedankt voor je uitleg.

Ik ben zelf ook nog niet helemaal tevreden over dat lijstje. Als ik nog even tijd heb zal ik dat binnenkort nog eens uitbreiden en aanpassen :j

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:01

@ Naborah: Ik heb de A en de B van de lijst met giftige planten al een beetje bijgewerkt. Wat vind je er zo van? Is dit overzichtelijk en duidelijk?

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:06

Jazeker Aurora. :j
Zoals de bedoeling is, kunnen planten makkelijk gedetermineerd worden op deze manier. Ziet er goed uit.
Bij de "Brem" staat nu Giftige plant.jpg en geen afbeelding. Ik neem aan dat daar (nog) geen foto is toegevoegd?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:29

Ja, ik weet het van die Brem. Ik ben nog even op zoek naar een standaard afbeelding voor de planten waar we nog geen afbeelding van hebben. Van Brem is er inderdaad nog geen, maar bij de andere letters zijn er nog heel wat planten waar nog afbeeldingen bij moeten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 12:05

Ik was van plan wat pagina's te maken voor bij de afbeeldingen die onlangs geupload zijn in de lijst van giftig planten. Nu kwam ik als eerste de gele mosterd tegen, die heeft de Latijnse naam Sinapis alba, die in mijn giftige plantengids wordt genoemd als 'witte mosterd'. Ook op internet kom ik verschillende NL termen tegen, maar wel overal de Latijnse naam Sinapis alba. Maar de foto's die ik tot nu heb gezien geven allemaal gele bloemen. Weet iemand hoe dat zit?

Edit: Wikipedia zegt ' de bloemen zijn echter geel, vandaar dat in NL ook gele mosterd wordt gebruikt.' Toch maar geel aanhouden dan?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:34

Ik denk dat je best allebei kunt gebruiken. Als je de pagina maakt onder de titel 'gele mosterd' dan zou ik in de inleiding uitleggen dat hij ook wel witte mosterd genoemd wordt en de latijnse naam zou ik er ook in zetten.

Dan kun je eventueel ook nog een redirect maken vanaf witte mosterd. Dan is het artikel in elk geval altijd terug te vinden.

Volgens mij is trouwens de Brassica Alba dezelfde plant maar dan onder een andere Latijnse naam om het nog wat ingewikkelder te maken ;)
Ik ben daar nog niet helemaal zeker van trouwens, maar dat kwam ik ergens tegen. Als het klopt zou ik dat er ook zeker bij vermelden, want de andere planten van de Brassica familie zijn ook allemaal giftig. Dat zijn koolzaad en raapzaad enzo.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:38

Nog even iets anders: ik heb met bokker Sprintje pb contact gehad over de giftige planten artikelen. Zij stelde eigenlijk voor om duidelijk te laten zien welke planten heel giftig zijn en welke minder. Dat vind ik op zich best een goed idee, maar ik weet nog niet precies hoe.

Als je de verschillende artikelen van de giftige planten leest dan kom je er natuurlijk vanzelf achter of ze heel erg giftig zijn of maar een klein beetje. Maar denken jullie dat het nuttig is dat je in de lijst meteen kunt zien of je je veel zorgen moet maken of niet?
En hoe zouden we dat dan het beste kunnen laten zien?

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:24

De mate van giftigheid aangeven lijkt mij een goede toevoeging, maar geen must. Het is wel meteen een extra waarschuwing: "Lijkt het op deze? Zéér giftig, dus zeker niet afwachten!".
Hoe je dit het best kan aangeven, misschien dat 1, 2 of 3 bolletjes/sterretjes/bloemetjes/whatever achter de aanklikbare naam bij een afbeelding (=bijschrift) een optie is? 1 figuurtje is het minst, 3 het meest? Of misschien wel 5?

Wel zal je dan bovenaan de algemene 'giftige planten' pagina moeten aangeven wat die figuurtjes inhouden en wanneer een plant een beetje of juist erg giftig is. Hoe je die streep kunt trekken, weet ik niet zo goed. Misschien dat acute dood het ergst is, en irritatie het minst? Ik weet niet in hoeverre de lichte en zware gevolgen van bepaalde planten zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:35

Als je uitgaat van drie sterren zullen de meeste planten er twee krijgen, denk ik. Maxima giftig zijn er minder, bv taxus, scheerling, en nog zo wat, het wordt lastig om te bepalen wat waarbij hoort. Er zijn veel gewassen die bij een kleine hoeveelheid geen heel ernstige problemen geven, maar die bij een grote inname wel dodelijk kunnen zijn.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:38

Misschien dat je dan de indeling niet moet maken op hoe giftig in de zin van gevolgen, maar op de hoeveelheid die giftig is? Eén hap of 500 kilo?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:41

Ha,ha, 500kg is wel heel erg veel....ik zal er nog even over denken

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:42

Was uiteraard ook alleen maar een voorbeeld, hé :)) Voor het idee. :P

Lisanne11111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:35

wat zijn de meest voorkomende giftige planten?

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:24