Nageeflijkheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Motje11

Nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:20

Nageeflijkheid is losgelatenheid in nek en kaakgewricht ontstaan vanuit een vermeerderd ondertreden van de achterhand. Het paard ontspant zich in het nek- en kaakgewricht en laat zo de hulp doorkomen.

Bron: Theorieboek Orun Instructeursopleiding

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:37

Aurora3

Re: Nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 06:18

Volgens mij is Motje door Magrathea gevraagd om hierover artikelen te schrijven.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:51

Even een kleine brainstorm van mij:

Is het een idee om vanuit Skala te verwijzen naar het artikel aanleuning.
En het zelfde te doen bij het kopje takt.

Veel mensen die op aanleuning willen denk ik niet alleen de definitie vanuit het Skala weten, maar misschien ook de wat meer praktische kant en ook wat wel en geen goede aanleuning is.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:14

Ja dat ben ik wel met je eens Dribbel. Ik denk inderdaad dat de meer praktische kant voor de bokkers heel interessant is.
Wat is een goede aanleuning? Hoe herken je die in de praktijk? Wat zijn de meest voorkomende problemen en hoe pak je die aan?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 22:35

Aurora3 schreef:
Volgens mij is Motje door Magrathea gevraagd om hierover artikelen te schrijven.
Ja, dat klopt. :)

Ik vind het een goed idee om vanuit het scala door te verwijzen naar de definities (of evt. langere omschrijvingen) van de verschillende termen. +:)+

Zelf vind ik het vooral belangrijk de definities duidelijk neer te zetten, dat maakt de discussies op Bokt makkelijker. Bijvoorbeeld het verschil tussen contact en aanleuning, dat verschil is essentieel, en hoe vaak lees je niet dat iemand "aanleuning neemt" terwijl dat alleen vanuit het paard kan komen en de ruiter alleen "contact" kan nemen.

Ook het verschil tussen takt, ritme en regelmaat is klein, maar wel essentieel als je erover wilt discussieren. (die wil ik ook nog toevoegen)

Ik heb een tijd gespeeld met het idee er één artikel genaamd "Rijtechnische termen" van te maken, en daar al die definities in te zetten. Ik ben niet zo heel erg bekend met de Wiki (snap de structuur eigenlijk nog niet goed) dus wat vinden jullie handiger?

Als er nog meer praktische uitleg in het Orunboek staat over de verschillende termen, wil ik die best toevoegen. (ook wel enigzins aangepast om niet letterlijk te zijn) Zelf schrijven ga ik dat niet doen, want dan wordt het niet perfect en ik vind als er iets in de Wiki komt te staan moet het 100% kloppen. Over de tekst in het Orunboek hebben verschillende knappe koppen lang gediscusieerd en het is in de loop van de jaren een aantal keer verbeterd, dat kunnen we wel aan de Bokkers voorschotelen m.i.. :j

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:59

Denk ook dat doorverwijzen slim is. Misschien kun je dan de tekst die in het artikel over het Skala gaat gebruiken als basis/inleiding en vanuit daar verder werken?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:24

Ik ben zelf niet heel zo van de samenvatting ' rijtechnische termen'. Dat is wat te breed denk ik. Het lijkt me goed als er een artikel komt waar je echt praktisch nut aan hebt, zo van: ' Ik lees op bokt dingen over nageeflijk/contact/aan de teugel rijden, maar hoe doe je dat nou eigenlijk? '

Maar goed, een samenvattend artikel zou mooi zijn, alleen met een andere naam denk ik dus :o

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:37

Een artikel waarin praktijk en theorie samen komen lijkt me een erg goed idee, want deze twee kunnen denk ik niet zonder elkaar in dit verband.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:05

Precies! En de OP van het aan-de-teugel topic leek me een uitstekende basis hiervoor :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:28

Wat is wijsheid: een artikel over nageeflijkheid of dit onderbrengen bij aan de teugel?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:33

Motje11 schreef:
Ik vind het een goed idee om vanuit het scala door te verwijzen naar de definities (of evt. langere omschrijvingen) van de verschillende termen. +:)+

Zelf vind ik het vooral belangrijk de definities duidelijk neer te zetten, dat maakt de discussies op Bokt makkelijker. Bijvoorbeeld het verschil tussen contact en aanleuning, dat verschil is essentieel, en hoe vaak lees je niet dat iemand "aanleuning neemt" terwijl dat alleen vanuit het paard kan komen en de ruiter alleen "contact" kan nemen.

Ook het verschil tussen takt, ritme en regelmaat is klein, maar wel essentieel als je erover wilt discussieren. (die wil ik ook nog toevoegen)

Ik heb een tijd gespeeld met het idee er één artikel genaamd "Rijtechnische termen" van te maken, en daar al die definities in te zetten. Ik ben niet zo heel erg bekend met de Wiki (snap de structuur eigenlijk nog niet goed) dus wat vinden jullie handiger?

Als er nog meer praktische uitleg in het Orunboek staat over de verschillende termen, wil ik die best toevoegen. (ook wel enigzins aangepast om niet letterlijk te zijn) Zelf schrijven ga ik dat niet doen, want dan wordt het niet perfect en ik vind als er iets in de Wiki komt te staan moet het 100% kloppen. Over de tekst in het Orunboek hebben verschillende knappe koppen lang gediscusieerd en het is in de loop van de jaren een aantal keer verbeterd, dat kunnen we wel aan de Bokkers voorschotelen m.i.. :j

Voorlopig zou ik beginnen met het artikel over het skala en van daaruit dan linkjes. Een overzicht met rijtechnische termen lijkt mij op dit moment van ondergeschikt belang.

Zou jij daar een begin mee willen maken Motje?

@ Magrathea: Aanleuning staat in het skala toch? Dus dan is het het handigst als dat de titel van het nieuwe artikel over dat onderwerp wordt. In dat artikel kunnen we inderdaad een deel van de info uit de OP van het aan-de-teugel topic gebruiken. :j

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 22:15

En hoe wil je het dan doen? Een link in het scale die verwijst naar een korte uitleg over het onderwerp?

En werkt het dan ook zo dat iemand die op het woord "nageeflijkheid" zoekt bij het artikel(tje) uitkomt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:50

Die komt dan wel bij de zoekopties eruit. Maar ik weet niet precies hoe het werkt :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:03

Als je in de Wiki zoekt naar nageeflijkheid komen artikelen naar voren waarin dit woord wordt genoemd. In het artikel skala der ausbildung wordt nu aanleuning genoemd. Daar zou je de tekst kunnen aanvullen en eventueel een link kunnen maken naar een artikel over aanleuning/aan de teugel.

Het artikel Skala der ausbildung geeft dan een samenvatting over wat het Skala inhoud, en als je over een onderwerp meer wilt lezen dan kan je verder klikken :) Zoals bij het artikel dekhengst gedaan is met een lijst van goedgekeurde KWPN dekhengsten.