leeftijd, altijd maar die leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

deruijter

leeftijd, altijd maar die leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:00

Wat mij zo opvalt aan bokt is dat als je een andere mening hebt,
ze dan 90% van de tijd niet kijken naar wat je te melden hebt,
maar ze even je profiel bekijken om te zien hoe oud je bent.
Toevallig ben ik 16, en word ik hier vaak op aan gekeken.
Ik erger me hier zo ongelooflijk aan.
Waarom doen mensen dit, waarom zeggen ze zo vaak:
'O zal wel aan je leeftijd liggen'
'Toen ik jou leeftijd had, dacht ik dat ook hoor, maar'
'meid, je bent nog maar 16 je hebt geen ervaring'
'ah je bent 16, ligt vast aan je leeftijd'

Wat vinden jullie hier van? Vinden jullie het normaal dat als je 16 bent,
je meteen wordt gezien als een afgrijselijke puber die geen ervaring heeft
in de paarden (en niet alleen paarden, maar eigenlijk in alles)

Ik ben misschien niet hoogbegaafd, maar ik ben niet dom.
En mijn leeftijd zegt niks over wat ik inhoudelijk te vertellen heb.

Discussie, U bent bij deze geopend.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:02

Zoekfunctie, anyone? Hier zijn al meer topics over geweest.

Ik vind niet dat je leeftijd altijd genoemd hoeft te worden, maar ik denk wel degelijk dat je leeftijd van invloed is op je mening. Toen ik 16 was, dacht ik over veel zaken totaal anders dan nu ik 33 ben. Gewoon, omdat ik meer meegemaakt heb en genuanceerder over dingen denk dan toen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:05

Ik vind dat leeftijd wel degelijk uitmaakt met je reacties. Als je een reactie in je topic krijgt van iemand die al volwassen is, verwacht ik daar ook een 'volwassener' antwoord op, dan wanneer een meisje van 13 jaar iets zegt. Ik zeg niet dat jonge mensen niks weten, maar als ik terugkijk naar hoe ik was en reageerde toen ik een jaar of 10 was, toen vond ik alles zielig. Op mijn 15 ofzo had ik op 1 manier geleerd om met paarden om te gaan en dat was heilig voor mij. Nu ben ik 20 en bekend met veel verschillende opleidingsmanieren en weet ik veel meer van gedrag bij dieren. Dus geef ik ook hele andere antwoorden.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:06

Klinkt mss stom. Maar je hersenen zijn pas op je 24/25e uit gegroeid. Ze beginnen niet voor niks pas met inzichtelijke wiskunde op 14 jarige leeftijd. Pas vanaf dan krijg je meer inzicht in bepaalde zaken. Reken maar, als je straks een paar jaar ouder bent dat je dan tot de conclusie komt dat je anders denkt dan toen je 16 was. Dat betekent niet dat je een 16 jarige niet serieus moet nemen. Absoluut wel! En idd sommige reacties zijn niet gepast en ook zit er veel verschil tussen de een of de ander.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:10

Snappen mensen dan niet dat 16 jarige ook ervaring hebben,
en misschien ook wel weten hoe ze om moeten gaan met bepaalde situaties.
En deze ook van verschillende manieren kunnen bekijken.
Mensen kijken volgens mijn mening teveel naar je leeftijd, en laten de inhoud
van je reactie totaal links liggen. Terwijl ik vind dat sommige mensen van
mijn leeftijd betere en slimmere reacties plaatsen, dan mensen van 30 / 40.
En men veroordeelt je dan ook meteen. 'Oh 16, haha is nog een puber = wordt niet serieus genomen'

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:12

mijn ervaring met reacties van jongeren is dat je pas gaat kijken wanneer je een vermoeden hebt, aangezien de reactie al opvalt.
Zoals antje_vip al schrijft heeft het met ervaring te maken en ook met ontwikkeling.
Bijv:veel "jongeren" lezen te weinig en zetten hun "tip" neer, die niet klopt en vaak al is besproken..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:12

Ik had dit ook kunnen schrijven toen ik 16 was. Inmiddels ben ik 25, en weet ik wel beter. Je bent er nog niet als je 16 bent. Je gaat je pas ontwikkelen met een jaar of 18/20er jaren... en dan zul je merken dat je wat uit je wilde jaren komt, en dingen kunt nuanceren ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:14

Tja, hoe stom het voor jou ook klinkt, ook ik herken het heel erg.

Toen ik 16 was, vond ik het ook belachelijk. Toen dacht ik ook dat ik écht wel volwassen was, ik voelde me veel volwassener als mijn leeftijdsgenoten. Is een vaak gehoorde zin rond die leeftijd "jamaar, ik ben misschien 16 maar als ik naar mijn klasgenoten kijk heb ik veel meer meegemaakt en ben ik veel volwassener erdoor geworden." Uiteindelijk is het maar een heel klein deel waar dit daadwerkelijk voor geldt. Nu ik 23 ben en er over terugdenk, denk ik "hm, ik was helemaal niet zo anders als mijn leeftijdsgenoten en soms hadden volwassen gewoon gelijk". Zelfs nu merk ik dat ik nog steeds volwassen aan het worden ben(klopt misschien wel van het uitgroeien van die hersenen :D ) .

Ik hou er dan ook vaak rekening mee in mijn antwoorden als ik de leeftijd weet, en dat is niet om negatief te doen. Ook rond die leeftijd kan je heel nuttige dingen weten. Maar dan valt her veelal ook niemand over. Ik heb hier 12-jarige zien schrijven waar ik bijna van achterover viel, zo netjes en goed omschreven. En ik heb 17-jarige zien schrijven waarvan ik toch eens in het profiel ging spieken of er geen 10-jarig meisje zat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:16

deruijter schreef:
En men veroordeelt je dan ook meteen. 'Oh 16, haha is nog een puber = wordt niet serieus genomen'

Ben ik het totaal niet mee eens.
Denk eerder dat veel jongeren denken meer ervaring te hebben, dan eigenlijk het geval is...
Ook ik heb die tijd gehad,maar gelukkig luisterde ik graag naar ervaren paardemensen en keek er ook graag naar om meer te leren.
Jongeren die "het even gaan vertellen" en dan met "niks" aankomen vind ik ook vervelend. :o
Edit: bij volwassenen vind ik dat ook vervelend ;)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 13-03-12 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:16

Persoonlijk laat ik me niet zo snel leiden door de leeftijd van iemand die op bokt reageerd, tenzij het een rare penny opmerking is. Dan wil ik nog wel eens in iemands profiel spieken op zoek naar een leeftijd. Als ik daar dan een jonge leeftijd zie staan, leg ik dergelijke posts naast me neer. Verder kan het heel goed zijn dat zelfs iemand van 16 op bepaalde gebieden heel goed weet waar die t over heeft. Dan zegt leeftijd niets. Maar tis vaak anders... En veel pubers denken dat ze alles wel weten. En het is nou eenmaal makkelijk om alle pubers over een kam te scheren :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:17

Ik begrijp je wel hoor. Ik had op jonge leeftijd al behoorlijk veel rijtechnische kennis en inzicht en werd naar mijn gevoel vaak niet serieus genomen. Dan reed ik op wedstrijd tegen oudere vrouwen en die keken me altijd aan van; Jong kippie daar, bijdehandje. Als je dan iemand advies gaf ofzo werd je helemaal raar aangekeken.
Dat vond ik toen erg vervelend.

Toch als ik nu kijk naar de kwesties over relaties en maatschappij merk ik wel dat ik anders tegen het leven aankijk. Gewoon een ander levensinzicht. En ja ik had toen ook een mening en die gaf ik ook. Maar achteraf gezien bekijk je de wereld onder de 20 vaak met een andere bril, een wat naievere bril. Is niks mis mee, want de wat ouderen met een rugzakje zijn vaak verpest. In emoties en open staan voor dingen etc. Ze zijn gekwetst en op hun neus gegaan, door schade en schande wijzer geworden.
Daar zit gewoon een stuk verschil in. En nee 16 jarigen zijn echt niet dom, ze hebben vaak dezelfde of soms meer kennis dan ouderen. Maar ze missen een stuk levenservaring. En daarmee toch een stuk inzicht. Maar dat zag ik toen ook niet hoor. Jee ik klink oud. :')

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:18

superwomen, ik ben geen kind met een achterstand hoor, ik kan best een goede en correcte reactie neerzetten. En ik snap dan waar dat vermoeden vandaan komt, want ik vind dat op bokt vaak de oudere
redelijk kinderachtig en minachtend overkomen. En waarvan sommige mensen ook niet bepaald hebben opgelet bij Nederlands.

Verootjoo, Ik weet dat ik nog veel moet leren, en wilde jaren dat valt bij mij echt nog wel mee hoor.
Ik kan mijzelf goed duidelijk maken, ik zet geen reacties neer die kinderachtig of beledigent zijn,
je ontwikkelt je door je hele puberteit, bij de 21 is dit proces afgelopen, dit wilt echter niet zeggen,
dat mensen van mijn leeftijd geen fatsoenlijke reacties kunnen plaatsen.

Blue_Eyes

Re: leeftijd, altijd maar die leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:19

Bij de 21 is dit proces helaas (of gelukkig!) verre van afgelopen.
Over Nederlands gesproken trouwens, ik zie er in jouw post ook een paar. Het was iets met een splinter en een balk...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:22

deruijter schreef:
superwomen, ik ben geen kind met een achterstand hoor

Geef ik dat ergens aan dan?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:24

Maar kijk ik wil super graag leren, ik wil beter worden, ik heb me ook altijd de volle 100% ingezet om
te leren, en dan heb ik het vooral over paarden. Ik heb er zoveel aan gedaan, en als ik weet dat ik
ergens ervaring mee heb, dan wil ik hier ook over meepraten, maar dit word niet gewaardeerd omdat
ik 16 ben. Ik ben ook helemaal niet anders dan de gemiddelde 16jarige,
maar wel op het gebied van paarden, er zijn nu eenmaal maar weinig mensen van mijn leeftijd
die over hetzelfde kunnen praten als ik. En daarom ga ik meer met oudere mensen om (op concours)
omdat ik niet veel heb met de mensen van mijn leeftijd. En als ik dit al heb is het zeklzaam.
Maar op bokt, word je heel snel met de nek aangekeken als 16jarige, daarom denk ik soms
dat het beter is om mijn leeftijd weg te halen, of gewoon niet meer te reageren.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:25

NM >> FZ

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:25

Volgens mij is de aanleiding voor dit topic van jou een discussie die niets met paarden te maken heeft, anders ;)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:26

Sorry maar ik moet eerlijk zeggen dat ik je eigen reacties ook niet heel volwassen vind. Je schiet direct in de verdediging en je trekt het je persoonlijk aan. En constant met hoor.... Dat vind ik dan typisch 16 jaar.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:27

superwoman schreef:
mijn ervaring met reacties van jongeren is dat je pas gaat kijken wanneer je een vermoeden hebt, aangezien de reactie al opvalt.
Zoals antje_vip al schrijft heeft het met ervaring te maken en ook met ontwikkeling.
Bijv:veel "jongeren" lezen te weinig en zetten hun "tip" neer, die niet klopt en vaak al is besproken
..

Ik vind dat het overkomt als of ik niet volledig ontwikkeld ben en dat ik geen ervaring heb,
waardoor ik maar zonder na te denken een reactie neer zet,
terwijl ik het heb over 16 jarige die weten waar ze over praten,
en die daarin ook serieus genomen willen worden.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:28

Maar dat zegt ze toch helemaal niet? Hoe moet ze die conclusie trekken als ze jou niet kent? Ze heeft het over de jongeren in het algemeen, niet direct over jou.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:28

Ik zat er al op te wachten, ha,ha, een topic met dit onderwerp. Ach, er zijn wijze zestienjarigen en onwijze tachtigjarigen. Alleen de vijftigjarigen zijn nooit onwijs ;) Maar serieus, heel vaak kan ik niet eens uit iemand's reactie aflezen hoe oud hij is. Meestal wel hoe wijs hij is..........T.s. heeft een nogal uitgesproken mening, en velt af en toe een hard oordeel. Dat doen ook ouderen wel, is waarschijnlijk niet leeftijdsgerelateerd. Hoewel ik persoonlijk wel milder word naarmate mijn jaren vorderen. Denk ik. Wie zonder zonde is.........etc, denk ik tegenwoordig steeds vaker.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:29

_brunette schreef:
Sorry maar ik moet eerlijk zeggen dat ik je eigen reacties ook niet heel volwassen vind. Je schiet direct in de verdediging en je trekt het je persoonlijk aan. En constant met hoor.... Dat vind ik dan typisch 16 jaar.

Ik verdedig mijn standpunt inderdaad, wat is hier mis mee?
Het is toch een discussiepunt.
Ik trek me het inderdaad persoonlijk aan, soms te persoonlijk, maar
dit ligt niet aan mijn leeftijd, dit is een karaktereigenschap.
hoor, is niet typisch iets voor een 16 jarige, maar dit is gewoon een stopwoord.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:30

_brunette schreef:
Maar dat zegt ze toch helemaal niet? Hoe moet ze die conclusie trekken als ze jou niet kent? Ze heeft het over de jongeren in het algemeen, niet direct over jou.

Sorry Brunette, ik had het beter moeten formuleren.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:30

Misschien een leuke tip, waarom haal je je leeftijd niet uit je profiel? En kijk je of het uitmaakt hoe mensen reageren op jouw reacties. Dan kan je het in ieder geval op bokt uittesten. In het dagelijkse leven is dat anders natuurlijk.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:32

Ja daar heb ik ook over nagedacht, maar ik vind niet dat ik mijn leeftijd weg moet halen,
om daardoor serieus genomen te moeten worden.