regel: niet te formeel schrijven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

regel: niet te formeel schrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 22:20

Ik kom wel eens berichten van bokkers tegen die extreem formeel schrijven. Soms met behoorlijk lastige woorden, dat je zo'n beetje een woordenboek erbij moet pakken en zeker voor de jongere bokkers er geen touw aan vast te knopen is. Daarnaast zijn er ook bokkers die i.p.v. normaal je/jij/jou de héle tijd met u en uw posten.

Die berichten sla ik direct over, ze zullen vast wel interessant en een meerwaarde hebben, maar zo formeel is nergens voor nodig. Je bent hier nota bene op een forum, je bent geen brief naar de Koningin aan 't schrijven!

En aan andere berichten te lezen, merk ik ook dat (sommige) andere bokkers zich er ook aan ergeren.

Ik vroeg me dus af of er geen regel gemaakt kon worden dat zulke posts niet zijn toegestaan. Of is dat eigenlijk al gezien er ABN moet worden gepraat en zo formeel daar niet onder valt?

Anders ben ik zeker voor een regel die zegt dat het gebruik van (extreem) formaal taalgebruik niet is toegestaan. De post moet immers door iedereen 'begrepen' worden.

Ymke_Z

Re: regel: niet te formeel schrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:22

Ik vind het juist wel fijn soms dat er formeel word geschreven. Zo kan het minder snel persoonlijk/ aanvallend worden opgevat.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:22

niet toegestaan? Ik vind dat soort teksten juist fijn om te lezen! Veel fijner dan penny-taal zonder leestekens en allerlei afkortingen die voor ons 30+ers onbegrijpelijk zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:23

waar wil je dan de grens gaan trekken?

wat voor de een een 'moeilijk' formeel woord is, is voor de ander heel normaal.

ik denk dat meer mensen zich ergeren aan het feit dat veel mensen niet fatsoenlijk abn typen :D

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:23

Daar heb ik minder last van dan de onleesbare post door verschrikkelijk slecht taalgebruik. Om nog maar niet te zwijgen van verkeerd gebruik van hoofdletters en leestekens.. of gewoon het volledig achterwege laten hiervan!

Als er dan een regel moet komen, die er toch niet komt, laat het dan een regel zijn dat iedereen op z'n minst een fatsoenlijke zinsconstructie opbouwt!
Laatst bijgewerkt door Paardenmeis1 op 09-03-12 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:24

Da's eigenlijk een verkapte vorm van censuur/ beperking van schrijven?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 22:25

Met niet-formeel bedoel ik niet dat er dus maar incorrect Nederlands moet worden gesproken. Teksten zonder leestekens en alinea's zijn onleesbaar. Maar zo extreem formeel met alleen maar het gebruik van U maakt het lezen ook onprettig/lastig.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:26

Er zitten hier ook steeds meer Belgische bakkers en daar is het een stuk normaler om een ieder met U aan te spreken. Dan ga je hun dus verbieden om hun moedertaal hier te gebruiken :+

Verder denk ik dat we juist dankbaar moeten zijn voor de mensen die nog wél de beleefdheid hebben om een onbekende als eerste met U aan te sprekend,
Laatst bijgewerkt door Paardenmeis1 op 09-03-12 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:26

Ik lees liever een formele post dan een post zonder leestekens,met MSN taal.
En ja,dan pak ik het woordenboek er een keer bij,heb je gelijk een uitbreiding van je woordenschat. :)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:27

Miseria schreef:
(...) te zwijgen van verkeerd gebruik van (...)

Je zwijgt over... Niet van :-).

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:28

Ik zie bijna nooit "U" voorbij komen. Wel veel te vaak schrijf en spelfouten waar mijn bloed van gaat koken! Als je een woord niet kent, is er altijd nog een woordenboek! Goed voor je woordenschat :D !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:29

De bokkers die U gebruiken zijn meestal Belgen. Daar is het heel normaal iemand van je eigen leeftijd zo aan te spreken. ;)
Dat kun je ze niet verbieden, wen er gewoon aan. :)
Ik zie ergere dingen voorbij komen (spelfouten bijvoorbeeld die me echt verbazen). ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:31

Een regel dat je niet te netjes/formeel mag schrijven....... Sorry, maar dit vind ik echt muggenzifterij van de bovenste plank _O- _O-

( Als je, je hier al druk om maakt kom je misschien echt te weinig buiten, sorry := )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:32

Ik snap helemaal dat het woordje U en uw in bepaalde reacties van bokkers erg denigrerend/neerbuigend over kan komen. Ik zou het dan ook ten zeerste laten afhangen wie deze berichten plaatst, en wat voor context. Maar helemaal verbieden? Nee, dat niet.

Ik lees echter liever een mooi geformuleerd antwoord, dan een kromme zinsbouw en een stuk dat wemelt van de taalfouten...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:33

Twiggy2008 schreef:
De bokkers die U gebruiken zijn meestal Belgen. Daar is het heel normaal iemand van je eigen leeftijd zo aan te spreken. ;)
Dat kun je ze niet verbieden, wen er gewoon aan. :)
Ik zie ergere dingen voorbij komen (spelfouten bijvoorbeeld die me echt verbazen). ;)

Ik ben een Belg en zo normaal is dat hier ook niet hoor :)
Hier in de omgeving word je zelden met u aangesproken.
Vaak wordt u ook hier enkel gebruikt om iemand hoger in functie of van aanzien aan te spreken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:36

Ik vind het ook wel irritant, komt in mijn ogen betweterig over. Maar dat kan ook aan de personen liggen die ik het zag doen :')

Het hoeft overigens niet verboden te worden, zijn al genoeg regeltjes.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 09-03-12 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:36

astridastrid schreef:
Miseria schreef:
(...) te zwijgen van verkeerd gebruik van (...)

Je zwijgt over... Niet van :-).

Dankzij Karin (post hieronder) even opgezocht en ik was toch niet zo slaperig als ik dacht, het kan wel zo!
Laatst bijgewerkt door Paardenmeis1 op 09-03-12 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:38

Niet? 'Om nog maar te zwijgen van...'?

Dat is correct Nederlands, staat gewoon in de Van Dale. :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:42

Wat is er mis met U zeggen? Vroeger was het asociaal om geen U te zeggen en nu mag het niet meer... :?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:44

Fijn juist als mensen zo duidelijk schrijven en uitleggen. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:44

Daphne__ schreef:
Wat is er mis met U zeggen? Vroeger was het asociaal om geen U te zeggen en nu mag het niet meer... :?

In het echte leven heb ik er niks op tegen. Een forum is vaak toch informeler en dan komt U en 'moeilijke taal' in mijn ogen denigrerend over. Zo ervaar ik het iig in de gevallen dat ik het langs zag komen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:45

nee, ik erger me daar niet aan, inderdaad wel aan taalfouten of rare zinsopbouw.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:45

Daphne Het is u zonder hoofdletter. Met is heeeel ouderwets. :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:46

oeh, dat vind ik eerder bij al die ;) emoticons e.d. Die kunnen erg belerend en denigrerend overkomen, maar een zakelijk geschreven reactie vind ik juist fijn neutraal en beleefd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:46

Yontheke schreef:
Ik ben een Belg en zo normaal is dat hier ook niet hoor :)
Hier in de omgeving word je zelden met u aangesproken.
Vaak wordt u ook hier enkel gebruikt om iemand hoger in functie of van aanzien aan te spreken.

Kijk hier op bokt maar eens naar de profielen als je het tegen komt. ;)

Ik heb overigens twee Vlaamse vriendinnen, die het ook regelmatig doen. ;)
We praten ook wel eens over die verschillen tussen NLers en Vlamingen. Het u-gebruik is er toch wel eentje van. De een zal het meer doen dan de ander, maar dit is toch wat ik van henzelf begrepen heb. :)